Misschien kunnen jullie me wat tips geven dames! M'n zoon is inmiddels een jaar en ik wil beginnen met voorlezen (achteraf gezien had ik daar veel eerder mee kunnen beginnen, maar ik dacht zelf altijd dat dat geen nut had)! Voor het slapengaan lijkt me het beste, als ritueel alleen hoe krijg ik hem geïnteresseerd? Hij lijkt totaal geen aandacht voor mij of het boekje te hebben, dus weer vraag ik me dan af hoe ik zijn aandacht het beste trek... En misschien hebben jullie tips qua boekjes die leuk zijn op deze leeftijd?
Mijn zoontje was met een jaar ook echt nog niet geïnteresseerd in voorlezen...het boekje opeten was veel interessanter dan het boekje lezen! Nu de laatste weken is hij er wel echt bewust mee bezig. Komt echt met een boekje naar je toegelopen en bij je zitten, en dan samen lezen en de bladzijden omslaan. Voor het slapen gaan voorlezen heb ik eigenlijk nooit gedaan, omdat zoon zodra hij in bed ligt, zich omdraait en z'n ogen dicht doet. Tsja dan ga ik hem niet meer lastig vallen met een boekje lezen Hier worden de boekjes met simpele plaatjes, met daaronder wat het is, erg gewaardeerd. Maar ook de boekjes waar een verhaaltje in staat zijn leuk, als er maar plaatjes bij staan. Conclusie: plaatjes dus
Ik ben pas begonnen met voorlezen toen de oudste 1,5 was. Daarvoor interesseerde het haar toch niet. Hier lees ik wel voor het slapen gaan voor. Als ze al helemaal klaar is en in bed ligt.
Oh, dus het ligt niet aan mij Ik hoor overal om me heen dat moeders heel fanatiek voorlezen, vanaf een maand of 3 dus ik had het gevoel dat ik achterliep.. Maar dan wacht ik er nog even mee totdat het hem daadwerkelijk iets doet Dankjulliewel voor de reacties!
Haha ik vind dat altijd zo stom. Een baby van drie maanden heeft er echt niets aan hoor, zou mijzelf echt nutteloos voelen dan. Wacht inderdaad een paar maanden tot hij het leuk vindt! Komt vanzelf en dan is het een heerlijk momentje samen.
Ik ben nu begonnen met voorlezen, hij is 20 maanden. Daarvoor wel geprobeerd, maar totale desinteresse. Boekjes waren interessant om af te pakken, even doorheen te bladeren en vervolgens werd het aan de kant geschoven. Nu ligt hij na het bedritueel heel rustig aandachtig in bed te luisteren en vind hij het zelfs jammer als het verhaaltje ten einde is gekomen. Als het aan hem ligt lees ik de hele avond door. Komt vanzelf en leg jezelf geen druk op 'wat andere moeders doen'
Ja, ze zeggen nu ook ineens, dat je zo vroeg mogelijk moet beginnen met voorlezen, want dat is zo goed voor de taalontwikkeling. Kan best zo zijn hoor, maar of je nou voor het slapen gaan een boekje voorleest, of de hele dag door lekker tegen je kind kletst. Als er maar gepraat wordt denk ik dan. En mijn zoon zou het echt niet waarderen als ik hem nog eerst ga voorlezen, die wilt gewoon zijn vingers in z'n mond, knuffel over z'n gezicht en dan moet je wegwezen Misschien dat hij er over een paar maanden anders over denkt hoor. Dus ligt niet aan jou!
Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling, daarom is zo vroeg beginnen heel erg goed. Maar veel tegen je kleine praten, vertellen wat je doet, liedjes zingen enzo werkt net zo goed, het gaat erom dat hij taal hoort. Als hij geen interesse heeft in boekjes, dan nog lekker niet. Je zou samen liedjes kunnen zingen om de taalontwikkeling wat extra te stimuleren. En bijvoorbeeld tijdens het wandelen vertellen wat je ziet. Als je dit niet al doet natuurlijk
Hier vind ze voorlezen nog steeds niet leuk, geen geduld voor. Liefst bladert ze zelf door boekjes en inderdaad plaatjes kijken en zeggen wat we zien. Maar het verhaal zelf is niet interessant.
Vanaf 3 maanden "kan" het inderdaad, baby's die voorgelezen worden beschikken over een veel bredere woordenschat dan andere kindjes. Wordt dus zeker aangeraden vroeg te beginnen Ik lees gewoon van alles voor, zet haar bij mij op schoot en vertel ook wat er allemaal te zien is
Hier 'lees' ik bijna dagelijks voor, maar vooral omdat de kleine het vreselijk leuk vindt! Ze heeft ook een paar boekjes in de box liggen en ze gaat er echt heerlijk in zitten 'bladeren' en kijken. Overigens niet vlak voor het slapen hoor, meest als ik thuis kom uit werk, even samen knuffelen op de bank met een boekje
Mijn oudste en jongste vonden/vinden voorlezen geweldig, de jongste ben ik met een maand of 10 mee begonnen, met het naar bed gaan. Een boekje met weinig tekst, veel plaatjes, en uitschuifplaatjes. Dus dan beweegt er steeds iets, dat houdt zijn aandacht gevangen. Gister heb ik 'Nijntje' geprobeerd, maar dat is duidelijk te lang, dan bekijkt hij het plaatje en slaat de bladzijde om, dan heb ik amper 2 regels van de 4 gehad. Dus vooral weinig tekst, zodat ik snel om kan slaan. En dan vindt hij het prachtig. We lezen elke avond hetzelfde boekje voor, en zodra ik bij de laatste zin ben, zwaait hij al (we zwaaien altijd even naar het vogeltje waar het over gaat voor ik het boekje dichtsla ) en gaat dan liggen in zijn bed.
Mijn dochter vindt vooral de kiekeboe-boekjes (boekjes met omslagflapjes) erg leuk. Ook herkenbare dieren zijn leuk en boekjes waarbij bijv. stof is gebruikt. Dan voelt ze er steeds even aan. Maar een boekje lezen wil niet zeggen dat ze 10 min rustig op schoot zit. Ze vraagt er wel zelf om. Ze zoekt een boek uit haar kastje en komt dan met boekje en al naar mij toe. Momenteel zijn boekjes met Dikkie Dik heel interessant, ze wijst Dikkie Dik dan aan en zegt Poe (s). Nijntje is in 2 sec bekeken. Dus, vooral plaatjes en weinig tekst. Ik doe dat overigens al vanaf een maand of 4-5 en ze vond het toen ook al interessant. Sloeg zelf met 5 maanden de blz om om verder te kijken.
Je hoeft een kindje van drie maanden echt niet persé voor te lezen. Je kindje hoort jullie de hele dag praten, je praat tegen je kindje en zo komt hij/zij in aanraking met taal. Een verhaaltje voorlezen heeft echt geen meerwaarde op die leeftijd. Het lijkt mij totale onzin dat een kind dat op die leeftijd voorgelezen is een veel grotere woordenschat heeft dan een kind wat later werd voorgelezen. Hier begonnen rond 1,5 jaar. Onze meid had al in groep 3 de leesvaardigheid en woordenschat van het niveau van groep 8. Dus ze heeft niks opgelopen van het "later" voorlezen. Tevens spreken wij Fries thuis en het voorlezen en school zijn in het Nederlands, maar ook dat heeft geen invloed op de grootte van haar woordenschat in het Nederlands. Ze loopt nog steeds ver voor op de rest. Dus lekker voorlezen als jij en je kind het beide leuk vinden!
Nou, ik klets de hele dag tegen hem en benoem veel bij naam en tot nu toe lijkt hij een hoop wel al te begrijpen! Ik ga er gewoon zo nu en dan een boekje bijpakken totdat ik merk dat hij het ook echt interessant vindt, in plaats van hem meteen op de grond te smijten
Hihi hier wilde ik ook vroeg beginnen met voorlezen. gewoon omdat ik voorlezen leuk vind en omdat het tegenwoordig populair is om vroeg te beginnen dacht ik 'waarom niet' goed... af en toe gaat het, maar meestal is hij VEEEEEEL te druk en totaal afgeleid. pop-up boekjes werken idd goed en ik heb toevallig nu een zacht boekje gekregen met ook tekst erin, met een beertje die in elke pagina iets kan doen (bij mama in de armen, in bed liggen, in bad zitten met eendje) dat houdt zijn aandacht even vast. vriendin van mij heeft een kindje en die kon haar baby al heel vroeg gaan voorlezen, omdat een rustig kindje is. die vindt het heerlijk bij mama op schoot en mama die een verhaaltje voorleest. die van mij is een grote stuiterbal, dus lekker op schoot samen lezen gebeurd sowieso niet. hij kruipt over me heen of staat bij me bij de bank als ik voorlees en kijkt dan een beetje mee hihihi
Ik geloof er ook niet zo in hoor. Kinderen horen genoeg gepraat om hen heen. Lijkt mij niet dat een verhaaltje van 5 minuten dan meerwaarde heeft.
Wat ik vanuit mijn studie begrepen heb is dat het om taal en woorden (klanken) horen gaat, niet perse voorlezen. Zolang je lekker tegen je kind praat, dingen benoemt en aanwijst, liedjes zingt etc. gaat voorlezen niet heel veel extra toevoegen.
Nijntje boeken. Heerlijk in rijm en dat is voor kleine kinderen goed. Makkelijke woorden, grote plaatjes en niet al te lang. Verder: Kikker, Jip en Janneke, dikkie dik, kleine huppel. Die waten favoriet op die leeftijd