Een zonnebrand die de hele dag beschermt bestaat niet. Hij krijgt misschien geen zichtbare roodverbranding van de huid, maar kan wel diepere verbranding krijgen die niet zichtbaar maar wel schadelijk is. Elke twee uur smeren moet met elke crème om een goede UV-A én UV-B bescherming te hebben. Voor een gevoelige huid hoor ik goede verhalen over La Roche Possay en Lovea. Ik heb zelf sinds kort de Naïf crème voor mijn dochter en vind hem echt geweldig. Smeert heel fijn, ruikt heerlijk en ze heeft geen enkele huidreactie ervan.
Ik heb mijn mening over oxybenzone niet gebaseerd op beautyblogs ofzo (die lees ik sowieso nooit), maar juist op de engelstalige studies ernaar. Ik heb o.a. het onderzoek van de Environmental Working Group, een Amerikaanse onderzoeksstichting, hierover gelezen, en een publicatie op PubChem. Het feit dat oxybenzone hormoonverstorend is en enkele dagen na het smeren nog in moedermelk of urine gevonden wordt vind ik reden genoeg om een zonnebrandcrème op basis van minerale filters te zoeken. In Zweden is het n.a.v. wetenschappelijk onderzoek zelfs verboden om oxybenzone te gebruiken in producten voor kinderen jonger dan twee jaar.
Er wordt zo veel in urine (en moedermelk) teruggevonden, in principe alles wat je lichaam niet nodig heeft. Dat betekent nog niet dat het invloed heeft op je gezondheid. Feit is dat het juist je lichaam verlaat. En dat Zweedse politiek de beleidskeuze heeft gemaakt het product te verbieden voor kinderen jonger dan 2 jaar zegt weinig over het gevaar. Hetzelfde onderzoek heeft ertoe geleid dat in de rest van de wereld nog wel gesmeerd mag worden op jonge kinderen. Er is slechts sprake van een politieke keuze, net zoals alle andere landen de politieke keuze hebben gemaakt het wel toe te staan. In sommige landen is homoseksualiteit verboden, in andere niet, de heersende politiek heeft die verboden opgesteld, niet de wetenschappers.
Zelf verbrand ik al als ik aan de zon denk en ik gebruik de oliespray van garnier. De kindercreme vond ik niet zo fijn (etos eigen merk smeerde fijner), dus deze week haal ik voor mijn roodharige, eczeemgevoelige dochter Vision. Ik zag dat Vision in de aanbieding is bij Etos op het moment, dus ik ben benieuwd. Ik ga gewoon iedere 2 uur smeren, ook met een creme die beweert dat het niet nodig is. Ik moet er toch ook aan denken voor mijzelf, als ik niet in een kreeft wil veranderen
Ik had Lovea, maar wat een gezeik met insmeren. Witte waas blijft en dochter stribbelt na de helft al tegen. Nu Vision foam factor 30, geweldig spul. Ik smeer mij er zelf nu ook mee in. Ook ik verbrand al als ik met mijn dikke teen de drempel over stap.
Ik gebruik Vision of p20. De reacties over oxybenzone heb ik gelezen, maar ik vertrouw hierbij op mijn man (chemicus) die aangeeft dat het geen kwaad kan. Ik smeer wel vaker dan op de verpakking staat aangegeven (zeker bij water), maar blijf het gebruiken omdat ik het heel fijn spul vindt. Mijn oudste verbrandt supersnel, maar hiermee nog niet weer gebeurt.
Ik gebruik Sisley. Kost een godsvermogen maar werkt als een tiet en ik vind mijn huid belangrijk. Er is trouwens geen zonnebrand die de hele dag werkt. Wat veel mensen niet weten is dat elke zonnebrandfactor dezelfde bescherming biedt. Het gaat alleen om de tijdsduur. Een dermatoloog heeft mij uitgelegd dat je de factor met 5 minuten moet vermenigvuldigen. Dus factor 15 beschermt 15x 5 minuten. Factor 30 beschermt 30x 5 minuten etc... Ik gebruik vaak factor 20 en smeer gewoon elke 2 uur wat bij. Hou niet van die dikke factor 50 plakkaten waardoor je het gevoel hebt dat je huid verstikt.
Ik vind Vision wel fijn spul om te smeren maar het prikt zo enorm in je ogen wanneer je het water ingaat. Echt niet leuk meer. Kan ook aan mij liggen hoor.
inderdaad uitkijken met smeren op je voorhoofd (niet te dik) en met wrijven in je ogen.. prikt inderdaad hels...
inderdaad uitkijken met smeren op je voorhoofd (niet te dik) en met wrijven in je ogen.. prikt inderdaad hels... verder ben ik ook fan.. binnenkort op vakantie, dus ik moet nog even een flinke tube halen.
Hmm, geen ervaring, maar ga er extra op letten (ik gebruik zelf andere en mijn kindjes durfden vorig jaar nog niet met hun hoofd onder water haha).
Hier gekke vlekken op de deur van de auto, ik vermoed dat het dus misschien door de zonnebrandcrème van de Lidl komt dan... Heb vorig jaar de spray van garnier gekocht, die is nog niet op dus gebruiken we in het voorjaar. Laatst in de winkel gestaan en ik heb even staan ruiken, maar die spray stonk als je 'm open draaide, dus heb die niet gekocht (wist niet dat ik dezelfde thuis nog had en dat ie bij het sprayen niet meer stinkt maar juist lekker ruikt ). Heb nu de crème factor 30 van Garnier en wil in Frankrijk de Lovea gaan kopen. Die vision klinkt goed maar hoe ruikt die? Ik en oudste dochter verbranden snel (man en jongste verkleuren meteen bruin in de zon, grrrr ). Hier wel waterratjes dus uitkijken met de ogen dan lees ik al.
Vision factor 50 smeer ik altijd bij mijn jongens, goed spul! idd wel even uitkijken dat het niet te dicht bij ogen komt want het prikt idd. ben zo tevreden over het product dat ik het voor ons zelf ook altijd gebruik in factor 30. Ik smeer altijd in voordat ik ze aankleed, trekt snel in