Slapen tijdens het drinken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Josien, 23 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hoi hoi allemaal,

Komt ze weer aan met haar vragen ;)...

Probleempje sinds gisteren: Sam valt in slaap tijdens het drinken. En niet zo'n beetje ook! Na de helft van zijn flesje is hij bekaf en denkt hij 'bekijk het maar'. We leggen hem maar terug op zijn bedje dan, want het erin proppen werkt ook niet. Dan spuugt hij het weer net zo hard uit. Overigens drinkt hij vooral weinig tijdens de voedingen waarvoor we hem echt wakker hebben moeten maken.

Ik maak me alleen wel wat zorgen of hij nu wel genoeg binnenkrijgt. Hij mag 100cc van het CB, maar drinkt er nu zo'n 70 tot 80. Groeien doet hij echter als kool. Vanmorgen op het CB bleek dat hij in 4 dagen tijd 185 gram was aangekomen :$. Maar ja, dan hebben we het natuurlijk over de laatste 4 dagen en aangezien hij pas sinds gisterenmiddag echt minder drinkt... :(.

Sinds vandaag hebben we wel een nieuwe fles, de B-Free (dit op aanraden van het CB). Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Ik vind de speen wel erg zacht en aan de korte kant. Misschien wisselen voor die van het Avent-systeem?

Ik wil ook niet te veel haffelen met hem. Normaal gesproken zou ik denken: als hij aan de borst was geweest had ik ook niet geweten wat hij binnen had gekregen, maar goed...

Groetjes,
    Josien

2. patrien

patrien Niet meer actief

zou het kunnen josien dat de speen van de B-free fles een te klein gaatje heeft waardoor hij te veel "moeite" moet doen om het eruit te krijgen?
    op zich zijn het fijne flessen, heb ze zelf ook gebruikt. zat volgens mij (voor zover ik me kan herinneren) altijd een speen kleiner als dat hij eigenlijk volgens de verpakking aan kon.

3. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Wie weet.... al was de speen die hij had (op de Medela fles, Haberman) al een hele strijd voor hem. Daarbij mocht hij niet te gemakkelijk melk binnenkrijgen omdat we hem toen nog aan de borst wilden krijgen. Omdat dat nu niet meer aan de orde is (in ieder geval voorlopig niet) adviseert het CB om over te stappen op de B-Free.

Mijn man heeft de fles vanmiddag gekocht en zojuist liet hij er dus de helft van de fles mee staan. Een uur later was het dus huilen omdat meneer honger had. Ik heb toen een nieuwe fles gemaakt en er een gewone Aventspeen erop gezet (draaide trouwens niet helemaal lekker dicht) en toen dronk meneer hem wel leeg. Vreemd... :( Dus óf hij vindt de speen van B-Free niet fijn, óf hij was nu wel wakker genoeg om te willen drinken.

Ik vind dat wel het nadeel van hem wakker moeten maken voor een voeding. Nu twijfel ik waar het aan ligt: of aan de speen of aan zijn vermoeidheid.

Misschien anders dadelijk eens proberen om halverwege de fles zijn luier te verschonen in plaats van vóór de fles. Misschien dat hij dan weer wat meer wakker wordt... Alle andere dingen om hem wakker te krijgen lijken niet te werken (nat washandje op zijn hoofdje, kriebelen in zijn handjes of onder zijn voetjes, lekker tegen hem kletsen). Gek genoeg... als ik hem in bed wil leggen begint ie te sputteren ;).

Maar wat is het toch een heerlijk ventje! De kleine man lacht mamma volgens mij lekker uit achter haar rug. Elke keer die grote grijns op zijn heerlijke smoeltje zo van 'Die mamma... ik zal haar eens lekker voor de gek houden'. :D

Liefs,
    Josien

4. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    De luier verschonen wordt heel veel gedaan bij het voeden. vaak is het eerst de en borst, dan verschonen, en dan de andere borst. En het lijkt me niet veel anders als je hetzelfde doet maar dan eerst de ene helft van het flesje, verschonen en dan de andere helft. Ik deed het zelf niet zo omdat Kyra dan ging spugen, maar voor heel veel kindjes werkt het perfect. Ook iets om op te letten is dat je kleine man het niet te lekker warm heeft tijdens het voeden. Dus misschien kun je hem 'pesten' door hem tot op zijn romper uit te kleden.

Verder ken ik het onzeker zijn heel erg goed. Ik had in het begin graag gewild dat er maatstreepjes op mijn borsten stonden. later werd het wat makkelijker vooral omdat ik zag hoe goed ze groeide. Het duurt even maar op een gegeven moment groeit dat vertrouwen. Je kent je kindje dan zo goed dat je vanzelf ziet dat het gewoon goed is zonder dat je de neiging hebt om hem 10 keer er dag te wegen.

In ieder geval veel succes met je kleine wonder en dat je je maar snel beter mag voelen. :)

5. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Nou... onzekerheid ken ik van mezelf maar sinds de kleine man herken ik mezelf bijna niet terug. Ben zo bang dat ik iets verkeerds met hem doe. Gelukkig fluit de kleine grote man mijzelf terug waardoor ik sinds vandaag een stukje rustiger ben. Alsof hij vanmorgen zijn tong naar me uitstak op het CB en zei: 'zie je wel dat ik goed groei... niet te druk maken mamma!'.

Wellicht is dat ook wel een goeie tip ja van die temperatuur. Ik heb wel de neiging hem heerlijk warm bij me op schoot te nemen en aangezien ik mijn tijd nog in bed door moet brengen is het daar natuurlijk heerlijk warm. Ik ga je tip eens toepassen!

Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft het leren kennen van je kindje. In de laatste dagen heb ik zoveel over hem geleerd! En dat zal zeker nog verder gaan, totdat ik niet zozeer vertrouwen in hem heb alswel in mijn eigen moeder-zijn-kunnen.

Liefs,
    Josien

6. Monique27

Monique27 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    2.096
    28
    48
    Gemert
    Hoi Josien,

Ik wil eerst zeggen dat ik je een geweldige mama vindt voor Sam!!!

Mag ik vragen waarom je hem wakker maakt om te drinken??
    Anouk deden we dat in het begin ook, moest van de kraam maar dat werkte voor geen meter.
    Die viel idd ook in slaap tijdens het drinken en die moesten we dan gaan pesten, voor haar niet leuk en voor mij niet leuk om zo voeding te geven.
    Ik heb op den duur alles uit het raam gegooid en ben eens gaan kijken wat er gebeurde als ik het aan Anouk zelf overliet.
    En dit gaat dus geweldig!!!
    Als ze zelf wakker werd omdat ze honger had, ging echt zooooo veel beter.
    En er kwam vanzelf een schema met haar tevoorschijn

Mocht je dit niet willen dan kan je idd het beste zorgen dat Sam het niet lekker warm krijgt tijdens het drinken.
    Sokken uit en onder de voeten kriebelen, ook achter het oor zit een plekje dat als je daar zachtjes duwt je de kindjes vaak weer ziet drinken.
    Luier verschonen onder het drinken.
    Schrikreactie veroorzaken door hem in je armen te leggen en als het ware stukje naar beneden te laten "vallen", zoals ze doen als hij net is geboren

Succes!

7. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Thanks Monique voor de goede tips! We gaan ze gebruiken!

Vannacht idd weer om 24.00 uur wakker gemaakt... bleek dat hij maar 40 cc wilde drinken en toen weer in coma lag. Toch maar teruggelegd en de wekker 6 uur later gezet. Volgens onze KV mocht er niet meer dan 6 uur tussen de voedingen 's nachts zitten. Maar zes uur later dus weer wakker moeten maken. Gelukkig dronk Sam toen wel zijn flesje leeg. Ook raar natuurlijk vannacht met dat extra uurtje.

Ik zit er nu ook over te denken om het echt helemaal aan Sam over te laten maar ben een beetje huiverig dat hij dan dus te weinig binnen gaat krijgen. Hij kan wat hebben natuurlijk met zijn gewicht ;) maar toch...

Liefs,
    Josien

8. Monique27

Monique27 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    2.096
    28
    48
    Gemert
    Graag gedaan hoor!!

Wij moesten hier ook altijd de wekker zetten van de kraam om 7.00.
    Zitten we de laatste dag wat te kletsen, blijkt het dus voor een schema te zijn terwijl ik dacht voor de suikers ofzo.
    Nee volgens kraam was dit beter, want dan kwam ik op 7.00-11.00, want ik had gevraagd of ik niet om 8.00 de wekker mocht zetten
    Maar zij telde toen 8.00-12.00 en dan zou ik in de knoei komen met het eten van Mirthe.
    Toen viel bij mij het kwartje en is de wekker hier dus uitgegaan!!!

Anouk haalt zoiezo heel vaak die 4 uur helemaal niet ondanks haar gewicht (nu zelfs bijna 6 kilo) dus wat nu schema??
    En bv baby's hoeven niet in een schema, dat is nu juist de bedoeling bij Bv, lekker op verzoek doen.

Ik geef er 1 op MIJN verzoek en dat is als wij naar bed gaan tussen 23.00 en 00.00
    Anouk heeft daar geen last van en gaat daarna prima weer slapen.
    De rest mag ze gewoon zelf uitzoeken maar stiekum zie je daar toch wel een schematje inzitten.

Sam is nu 2 wk en kan idd al best wat hebben ,je zou het gewoon eens kunnen proberen.
    Gewoon eens doen en kijken hoe je gevoel dan is, vindt je het niets maak je hem gewoon wakker.
    Anders doe je het gewoon eerst eens 1 slaapje omdat je het eng vindt en dan kan je de rest van de dag toch nog jouw schema aanhouden
    Voelt het goed dan nog een slaapje erbij wat hij zelf mag bepalen ofzo??
    Of pak echt een maximum tijd tussen 2 voedingen voor jezelf, dan zit je ook wat rustiger te wachten

Ik herken je gevoel hoor dat het heel eng is.
    Hier in het begin ook geprobeerd om het ritme van Anouk te bepalen, maar dat ging gewoon niet
    Nu bepaald ze het zelf en hebben we een super tevreden meisje.

Vertrouw op Sam en op jezelf en je zal zien dat ook jullie een superteam worden!!

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Hoe is het nu met Josien en Sam ?

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hoi hoi,

Nou hier gaat het eigenlijk heel erg goed! Sam is echt zo'n voorbeeldig jochie!

Op dit moment zit hij officieel op 6 voedingen (maar goed, wil hij ergens meer of minder dan passen we ons daaraan aan). Ik voed hem nu rond 7.00 uur, 10.00 uur, 13.30 uur, 17.00 uur, 20.30 uur en tussen 24.00 en 1.00 uur. Deze laatste voeding blijft een probleem. Meneer is echt met geen zeven paarden wakker te krijgen en hij drinkt telkens maar 50 tot 70 cc. Maar goed... hij redt het wel tot 7.00 uur daarmee dus pappa en mamma mogen genieten van een heerlijke nachtrust :D.

Wel merken we dat Sam erg onrustig is tussen 16.30 en 20.30 uur. Maar goed... ik neem hem dan lekker bij me en plof er vaak nog ergens een 'extra' flesje tussendoor om aan zijn behoefte te voldoen.

De productie met kolven is wel een beetje problematisch. Mijn rechterborst begint echt kuren te vertonen en wil eigenlijk niet meer meewerken. Vandaag 250 cc gekolfd aan die borst in vier keer kolven. In verhouding tot de totale opbrengst tot op heden vandaag (700 cc) valt me dat dan wel tegen. Ik heb een flinke harde plek daar gehad en die is inmiddels wel weg... maar toch... Ik hoop wel dat de productie daar weer beter gaat worden.

Liefs,
    Josien

11. LizaM

LizaM Fanatiek lid

5 mei 2008
    1.264
    0
    0
    Wat fijn dat het nu beter gaat!

Nog even een tip (ik weet niet of die er al staat want ik heb niet alle reacties helemaal gelezen). In het ziekenhuis hebben ze ons geleerd om of in het zachte gedeelte onder het kinnetje te drukken. Je drukt dan de tongbodem omhoog waar een reactie kan geven tot zuigen (soms moet je de druk wel even aanhouden en wat 'wiebbelen'. Of de poppenwieg methode. Je kindje tegenover jezelf houden in je armen. En dan rustig wiegen omhoog en naar beneden. Dan gaan de oogjes weer open net zoals bij een pop.

Hopelijk lukt de voeding van 1.00 uur met deze tips ook beter!

12. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Okay Liza! Thanks voor je tip! Deze had ik nog niet gehoord. Wel zeiden de kraamverzorgsters al dat je ook achter zijn oortje kon kriebelen of aan de binnenkant van zijn handje. Daar zitten blijkbaar ook van dit soort punten.

Groetjes,
    Josien

13. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hoe is het nu?

Sam vindt jouw pink toch lekker Josien?
    Ik geef de melk rechtstreeks uit de borst, maar heb ook wel eens moeite om mijn zoontje aan het drinken te krijgen. Hij hapt aan, maar zuigt niet. Ik geef dan mijn pink, daar zuigt hij wel op (!?!?!) en stop dan mijn tepel in zijn mondje terwijl ik mijn pink eruit haal.
    Misschien nog een idee, maar dan met de speen van de fles ipv de tepel?

Mijn zoontje is wel ouder trouwens, ik doe dit alleen bij de late avondvoeding, waarvoor ik hem wakker maak (of eigenlijk leg ik hem slapend aan...).

Fijn dat ie zo'n nachtritme heeft.

Wat ik zo her en der verspreid over de fora lees doe je het heel goed hoor Josien!

14. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Vannacht was ie zowaar wakker en dronk zijn hele fles leeg! Wat is het toch een dondersteentje ;)!

Die tip van de pink kan ik ook nog wel eens gebruiken. Heb ik nog niet gedaan eerlijk gezegd. Ik was eigenlijk bang dat hij daar ook niet aan zou zuigen. De eerst volgende keer voegen we deze tip toe aan het arsenaal van trucs :D!

Verder balen hier... ik heb zo'n last aan mijn rechterborst. Het blijft zo'n pijn doen en wordt alleen maar erger. De huisarts heeft nu antibiotica voorgeschreven. Hij wil een borstontsteking zien te voorkomen/tegengaan. Oh man wat doet het pijn om zelfs maar met een vinger aan die harde plekken te zitten zeg. Bah!

Liefs,
    Josien

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Josien: wat vervelend die plek op je borst ! Al doet het pijn probeer het wel leeg te krijgen. Dat legen is n.m. het beste medicijn (beter nog dan ab). Dus warmte voor het kolven, meemaseren, evt, extra kolven. Het beste zou zijn dat Sam die borst zou kunnen drinken. Denk je dat dat kan ?
    Zie je zelf ook een mogelijke oorzaak voor de verstopping ? Is er mischien iets wat in je borst drukt ? Draagdoek, niet goed passende bh of anders iets ?

16. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    @Nemo, thanks! Ik kolf inderdaad die borst ook extra vaak om hem goed leeg te krijgen. Dat is idd het beste medicijn denk ik dan. Meemaseren is heel pijnlijk maar ook dat probeer ik.

Sam kan die borst helaas niet leegdrinken. Dat is jammer hè?

Een oorzaak zie ik ook niet echt. Ik dacht ook dat het hem in mijn BH ofzo zou kunnen zitten, maar ik kan het toch niet herleiden als ik kijk naar de pasvorm. 's Nachts houd ik de BH ook gewoon aan. Dat is toch wel de bedoeling hè?

Liefs,
    Josien

17. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik heb sinds de geboorte van Kyra één keer een beugelbh gedragen (au, onding, ritueel verbranden die martelwerktuigen), en voor de rest draag ik meestal die rekbare topjes. Ik merk toch dat zelfs bh's zonder beugels niet helemaal goed zitten en inderdaad voor hardere plekker zorgen. Nu weet ik natuurlijk niet hoe gezegend je bent wat betreft je boezem want ik kan me voorstellen dat die topjes met een vollere boezem geen zoden aan de dijk zetten. Maar het zou de moeite waard kunnen zijn om een paar dagen voor een alternatief te gaan.

18. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik heb gelukkig geen beugelbh's gebruikt, want daarover had ik inderdaad gelezen. Via de site van Prolacta had ik voor mijn zwangerschap al voedingsbh's besteld en die gebruik ik ook.

Hier helaas slecht nieuws. Nou ja... ik weet gewoon nog niet goed wat ik ervan moet denken. Ik heb moeten besluiten te gaan stoppen. Ik heb inmiddels een zware borstontsteking te pakken, maar goed... dat is geen reden om te stoppen. Maar na een gesprek met huisarts en LK (gelukkig tegelijkertijd) werd me toch dringend geadviseerd om naar mezelf te gaan kijken en af te gaan bouwen.

Met mams gaat het nog steeds niet voorspoedig ook al roep ik heel hard en heel vrolijk tegen iedereen dat het wel gaat. Maar daar hebben ze nu eens even flink doorheen geprikt. Ik voel me zo'n egoïst dat ik Sam niet langer BV zal kunnen gaan geven en dat ik nu moet gaan nadenken hoe ik KV en BV kan gaan combineren.

Eigenlijk wilde de huisarts dat ik in één keer zou gaan stoppen, maar dat durf ik niet aan en daarvoor wil ik er eigenlijk nog geen afscheid van nemen. Ik ben bang dat ik zoveel spijt krijg, terwijl ik diep in mijn hart weet dat ze gelijk hebben. En ergens diep van binnen komt er nu een rust naar boven die ik sinds Sam zijn geboorte nog niet eerder gevoeld heb. Dus ergens is het misschien toch goed geweest, die interventie van huisarts en LK.

Ik heb besloten langzaamaan af te gaan bouwen. Ik blijf de druk van mijn borsten kolven en vooral de borst met de borstontsteking goed leegkolven. Nu is de productie van die borst al bijna gestopt, dus op zich zal die borst niet zo'n probleem gaan opleveren maar toch... ik wil het idee hebben afscheid te kunnen nemen van de BV.

Lieverds, ik wil jullie enorm bedanken voor al jullie hulp. Ik had gehoopt (en had mezelf voorgenomen) in ieder geval een jaar BV te geven. Ik ben diep teleurgesteld in mezelf dat ik dat niet ga waarmaken.

Liefs,
    Josien

19. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    ahhhhh wat rot voor je!

Sam heeft echt meer aan een blije moeder hoor! Je hebt er echt alles aan gedaan.

Ik ken je gevoel wel een beetje. Ik heb na de geboorte van mijn zoontje een onrustige periode gehad. Zag het niet zitten. Heb toen mijn baan opgezegd. Is iets heel anders dan stoppen met de borstvoeding, maar ik hoop dat je begrijpt dat dit ook voelde als falen (het niet allemaal kunnen). Ik kreeg toen ook eindelijk de rust en kon echt gaan genieten.

Je hebt mooi een paar weken borstvoeding gegeven en dat heeft je heel veel moeite gekost en is daarom heel waardevol. Kijk maar naar wat Sam wel heeft gehad in plaats van wat hij niet heeft, en geloof me, dan valt het allemaal best wel mee!

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb even meegelezen, Josien en wat is het ontzettend jammer, want het is zo mooi! Maar ja; als het niet gaat, dan gaat het niet.

Sam is te vroeg geboren he? Ik zag het bij mijn zoontje die 3 weken te vroeg was en eigenlijk te moe was om te drinken. We hebben gekolfd en gecupt en gefingerfeed, om tepel-/speenverwarring te voorkomen. Op dag 7 kreeg ik een superkraamhulp, zo'n oude echte en die legde hem wel goed aan en hij hapte toe na een week proberen door Jan en Alleman!
    Na een roteinde van de zwangerschap (zwangerschapsvergiftiging) en een heel zware bevalling met keizersnee als toetje, heb ik het voeden in het begin ook heel zwaar gevonden, maar ik wou het perse. Ik zat op de leeftijd van Sam zeker 8x 3 kwartier per keer te voeden en dan 's nachts ook om de paar uur. Slopend, maar nu zo mooi en wat ben ik blij dat ik niet gestopt ben!
    Als je blijft kolven, dus de productie op gang houdt, dan kan je na een tijd weer proberen te relacteren als je je weer wat beter voelt? Hoe zou je dat vinden?
    Afgekolfde melk geven is sowieso verstandig, want juist nu met die Mexicaanse griep is het belangrijk dat Sam goede antistoffen binnenkrijgt!
    Ik vond kolven trouwens een onbevredigend, pijnlijk en tijdrovend werkje, heb het nooit meer gedaan sinds mijn zoontje aan de borst ging drinken! Moet je daarna ook nog de fles geven, ik vind dat dubbelop werk, daar zou ik juist moe van worden! En 's nachts eruit; naar beneden en de koude keuken in om een fles kv te maken kost natuurlijk ook tijd!
    Mijn ventje komt nog steeds 1 of 2x per nacht; ik hoef alleen maar mijn bed rechtop te trekken (lang leve Auping) en mijn man haalt hem op en brengt hem weer naar zijn bedje en we slapen weer lekker verder, zo gemakkelijk is het!
    Vervelend van je borstontsteking! Maar die gaat weer over, zeker met ab. Tip: draag nooit bh's 's nachts en liever overdag ook een strak voedingshemdje oid, dat is echt veel beter voor je borstklieren! Ik droeg alleen een bh als ik de deur uit ging. Zolang je niet de hele dag loopt te springen, blijven die echt wel in vorm hoor!
    Ik hoop dat ik je nog kan overhalen om toch door te gaan, want het is zo mooi, zo gezond en zo handig!;)

Deel Deze Pagina