Mijn oudste kreeg vandaag op school zijn gesprek of hij in aanmerking komt voor de Wajong. Hij is autistisch en heeft daarbij ook ADHD, om die reden zit hij op praktijkonderwijs. Hij wil al vanaf zijn 3e de horeca in en wordt daarin geoefend op school en op zijn 2 stageplaatsen, dat gaat heel erg goed. Maar doordat de regering de regels voor het ROC aangescherpt heeft, van niveau 1 naar 2, betekend dat, dat bijna geen jongere op praktijkonderwijs meer door kan stromen naar het ROC. Wat weer betekend dat hij in Juni, als hij van school afgaat, hij op geen enkele school meer kan worden ingeschreven omdat zijn niveau te laag is. Met Wajong kan de school regelen dat hij doorgaat naar een horecabedrijf wat tegelijkertijd ook een leerbedrijf is, waar hij nog een aantal certificaten erbij kan behalen. Werken en leren tegelijkertijd, dat is ook wat hij het liefste doet, hij is een jongen van de praktijk en niet van de theorie. De stagebedrijven waar hij nu loopt, wil de ene hem best aannemen, maar ook dan moet hij Wajong hebben, de andere is een commercieel bedrijf, omdat de school wil uittesten hoe dat gaat en daar weten we niet van of hij daar kan blijven (wat hij het liefste wil) Eigenlijk hing zijn hele toekomst van dit gesprek af! Het gesprek ging goed en de Wajong wordt aan hem toegekend. Dat betekend dus dat hij zoals het er nu naar uitziet gewoon toch door kan leren. En dat hij niet met een beetje pech (als het commerciele bedrijf hem niet wil en het andere bedrijf hem moet weigeren) vanaf juni thuis komt te zitten! Ben helemaal blij en opgelucht, moest het even kwijt!
Wat een lief compliment, dank je wel! Ik heb eigenlijk ook gewoon nooit tijd om bij de pakken neer te zitten hihi
Echt super blij voor je. En voor je zoon hij heeft ze allemaal een poepie laten ruiken hij is zo ver gekomen echt toppie!!
Het vervelende is dat dit het beste is. Eerder had hij waarschijnlijk wel naar het ROC gekund. Maar dit zit er niet in, doordat de regering het niveau heeft verhoogd Er wordt helaas niet aan de jongeren op praktijk gedacht, dat zij na hun 18e gewoon nergens meer ingeschreven kunnen worden en het merendeel van deze jongeren straks noodgedwongen thuis zit. Want ook de Wajong wordt afgeschaft (mijn zoon is letterlijk de laatste van school die het toegekend kreeg) en gaat over in de Participatiewet......Waarbij iedere gemeente ZELF mag gaan bepalen hoeveel ze gaan uitbetalen, aan mensen met een beperking, ipv landelijk vastgelegde bedragen.
Ja, ik vind het echt heel erg! Ben erg blij voor hem, maar hou mijn hart vast voor anderen die in een heel ellendige situatie terecht gaan komen
Fijn dat hij er toch nog net bij zit!!! En wie weet draaien ze het na een tijdje wel weer terug of brengen ze wijzigingen aan. Er wordt elk jaar wel van alles veranderd qua wetgeving; het zou maar zo kunnen dat het weer om wordt gegooid.
Dit inderdaad . Meid ik ben heel blij dat hij er nog in zit. Ik heb zelf ook wajong en het is gewoon een extra hulpje om wel in de gewone wereld te kunnen functioneren. Ik vind het ook een heel kwalijke zaak dat dit nu zo geregeld gaat worden.
Ik ben heel blij voor je en je zoon. Ik hou mijn hart vast voor de kinderen die nu via de gemeente moeten kijken of ze in aanmerking gaan komen voor een subsidie. Ik ben bang, dat er veel jongeren weer tussen wal en schip terecht komen. Echt jammer... Pluisje