Of er genoeg 'rek' is, is ook afhankelijk van hoeveel er verbreed moet worden. Bij sommige mensen is 2 mm verbreding voldoende, bij anderen moet het wel 1,5 cm verbreed worden! Als je een kaakoperatie ondergaat en je kaak wordt verbreed met een TPD-schroef, dan duwt die schroef je bovenkaak uit elkaar. Als je je kaak laat verbreden met een Hyrax beugel (spin), dan wordt die bevestigt aan je kiezen. Deze beugel duwt dus je kiezen uit elkaar in beginsel en niet je kaak. Bij iemand die niet volgroeid is zal de kaak nog wel wat meebewegen, maar als je bent uitgegroeid dan doet die beugel niets anders dan je kiezen naar de buitenkant duwen. Dat is iets anders dan het kaakbot verbreden. Maar als het bij jou maar om 2 of 3mm gaat wat je bovenkaak te smal is, dan red je dat misschien ook met een Hyrax beugel. Hoe je weet wat bij jou mogelijk is, is een lastige. Dat hangt van verschillende factoren af, met name hoeveel er verbreed moet worden. Ik zou als je twijfelt een second opinion aanvragen. Toen ik mijn bovenkaak liet verbreden (operatie i.c.m. TPD-schroef) onderging een kennis van me een beugelbehandeling waarbij zijn kaak werd verbreed met een Hyrax beugel. We waren toen beiden begin twintig. Bij hem zie ik persoonlijk weinig verschil. Z'n standen staan recht, maar zijn bovenkaak oogt nog steeds smal. Ik vind het resultaat bij mezelf vele malen mooier geworden (en velen met mij). Wat betreft een doorverwijzing: je zou je orthodontist kunnen vragen om een doorverwijzing naar een kaakchirurg. Je zou ook een andere orthodontist kunnen benaderen voor een second opinion. Ik ben zelf destijds naar een orthodontist gegaan en die zei gelijk dat hij me wel kon helpen, maar dat ik voor een goed en stabiel resultaat wel een kaakoperatie moest ondergaan. Toen is het balletje gaan rollen en ben ik naar de kaakchirurg gegaan.
Er zijn bepaalde richtlijnen voor wat medische indicaties zijn. Zo is bijvoorbeeld een overbeet van meer dan een centimeter een medische indicatie. Zo zijn er ook maatstaffen voor onderbeten, kruisbeten, etc. Ik ga ervan uit dat er bij jou een medische indicatie is, want een kaakchirurg zegt echt niet voor de lol dat hij je kaak wel zou willen verbreden.
Heel veel succes! Ik heb zelf 2 kaakoperaties gehad, dus je mag me altijd PB'en! Edit: ik ben nog steeds dagelijks blij dat ik het ondergaan heb! 2 jaar bezig geweest, maar ik kan er nu nog mijn hele leven van genieten