Hallo iedereen, Sinds een week heb ik vaak last van harde buiken. Ben op het moment 16 weken zwanger. Heb de vk erover gebeld, en die zei dat ik rustig aan moet doen. Het probleem is alleen dat ik vrij weinig doe op een dag en dat het zelfs dan al komt opzetten! Ik maak me erge zorgen, aangezien ik medicatie gebruik. Sertraline 50 mg tegen depressies, en Abilify 5 mg tegen tics in het gezicht. Mijn vk heeft me aangemeld bij de gyn, over de abilify. Er is namelijk niet genoeg bekend over dit middel tijdens de zwangerschap. Het probleem is alleen dat ik écht niet zonder kan. Ik begin eraan te denken dat dit middel die harde buiken veroorzaakt. Maar zoals ik al zei: Er is vrij weinig over bekend, dus het zou kunnen, maar het zou ook door heel iets anders kunnen komen. Nu vraag ik me af of het normaal is zovaak harde buiken te hebben per dag. Ik heb ongeveer 5 keer per dag een harde buik. Als ik de hele dag echt niks uitvreet en op bed lig, iets minder. Ik hoop dat jullie advies hebben, of in ieder geval gerust kunnen stellen! Ervaringen zijn ook welkom Groetjes Emma
ik had een tijdje terug ook flink harde buiken neem eens een week echt goed rust en kijk hoe het dan gaat dit hielp bij mij wel al een heel stuk om de cirkel van harde buiken te onderbreken en daarna gewoon rustig aan wat dingen doen
@LiseTes: Ga ik zeker doen, laat mijn lieve vriend wel alles regelen voor een week hihi. Hebben ze bij jou gezegd wat het eventueel kan zijn? Of alleen gezegd dat rust moet helpen?
Ik had vanaf week 16/17 veel harde buiken, lees; tientallen per dag en meerdere per uur.... ik had schijnbaar een gevoelige bm. Ik was er zoooo onzeker door, dacht veel te vroeg te bevallen. Uiteindelijk ben ik met 39+1 bevallen van een gezonde zoon.....
Vijf harde buiken per dag valt toch nog best mee? Harde buiken zijn niet alleen een gevolg van te druk zijn, ze zijn ook vooral normaal en horen bij elke zwangerschap. Volgens mij hoef je je pas druk te maken als ze in een bepaalde regelmaat komen of als ze pijn doen. En oorzaak van harde buiken kan ook een blaasontsteking zijn, dus dit zou je kunnen laten testen. Stress is in elk geval niet goed voor je kindje, dus probeer te kalmeren. Blijf het rustig aan doen en misschien kun je een extra echo of controle aanvragen om je gerust te stellen.
Sorry hoor maar nu moet ik toch echt even reageren. Je maakt je zorgen dat het door de medicatie komt, maar wat dacht je van je rookgedrag? Als je je echt zo'n zorgen maakt over je kindje, dan zou ik eerst eens daarmee stoppen. Want van roken tijdens de zwangerschap is in elk geval bewezen dat dit niet goed is.
Dit is écht 1 van de meest achterlijke dingen die ik ooit heb meegemaakt. Even een oud topic erbij halen en dan zoiets zeggen? Ga je gang. Maar dit had niet gehoeven hoor. Ik word hier gewoon boos om. Ik zie in je banner dat je miskramen hebt gehad. Dat is zeker niet leuk, en snap je voorzichtigheid zeker. Maar om zo'n reactie te plaatsen? Nee, dat vind ik wat vreemd. Roken is niet goed, en dat weet ik heel goed. Maar om even te zeggen dat 'als ik me echt zo'n zorgen zou maken zou ik wel stoppen'. Hou jij je even bezig met je eigen problemen, dan doe ik dat ook.
Ben 16+5 heb tot nu toe geen last gehad van harde buiken. Maar wat er nog niet is kan nog komen. Als je echt zorgen maakt gewoon je verloskundige bellen daar zijn ze voor probeer er verder van te genieten van je zwangerschap
Hier ook met 16 weken harde buiken gehad ... ook gewoon van een dag niks doen. Was niet heel ernstig zei verloskundige. Je bm is ook erg actief met groeien en alles. En nu met 28 weken beginnen ze weer terug te komen. Ook hierop heeft de verloskundige gezegd kan geen kwaad.
Bedankt voor de antwoorden! Dit is mijn eerste zwangerschap, het is allemaal zo nieuw voor me. Ik hou het in de gaten. En als er iets gebeurt wat ik niet vertrouw, bel ik de vk
En toch ben ik het hier mee eens! Beetje kinderachtig om gelijk over haar miskramen te beginnen.. erg laag! Doe vooral wat je niet laten kunt, maar ga niet lopen klagen over je medicatie terwijl je andere die je wel in de hand hebt ook niet veranderd.
Hier wil ik dan ook even op reageren. Je zit hier op een forum dus meningen ga je krijgen, daarbij maak je hier een topic aan en vraag je om advies. Om vervolgens te zeggen dat zij zich met haar eigen problemen bezig moet gaan houden? Er zit toch ook een waarheid in wat ze zegt, ik vind niet dat je daar zo boos om hoeft te worden. Roken is ook gewoon slecht als je zwanger bent en zij mag daar best wat over zeggen. Wat jij vervolgens met haar advies doet is aan jou. Anyway, ontopic; ik vind 5 harde buiken op een dag niet erg zorgwekkend eigenlijk maar zou het wel in de gaten houden of het op bepaalde momenten meer op komt zetten. Als het echt gebeurt na inspanning dan zou ik dat wel aangeven bij de verloskundige. Ik heb het in ieder geval ook gehad. Als de kleine druk is kan je ook al een harde buik krijgen. En ik merkte dat wanneer ik een volle blaas had dan ook sneller een harde buik kreeg.
Jeetje, je vraagt toch om advies. Krijg je die, maar staat het je niet aan en dan moet ze zich maar met haar eigen problemen bezig houden. ik ben het het helemaal met haar eens namelijk. Je bent namelijk je kindje aan het vergiftigen en als ik jou was zou ik me daar meer zorgen over maken dan de medicijnen die je slikt waar je gynaecoloog/Vk van op de hoogte is.
Ga gerust allemaal tegen mij tekeer, prima. Ieder zn mening toch? Ik heb adviezen gekregen, ga ik zeker wat mee doen. Dankjewel!
Je moet het niet opvatten als 'tegen jou tekeer gaan'. Zo bedoel ik het niet. Ik vind alleen niet dat je zo boos hoeft te worden als iemand zijn mening of advies ergens over geeft, wat verder wel goed bedoelt is.
Ik snap dat het goed bedoeld is. En ik moet ook zeker stoppen met roken. Excuses aan degene waar ik zo tekeer tegen ging. Het was zeker heel erg lullig van me. Ik was ook meer boos op mezelf dan op wat ze reageerde. Puur omdat ik nog steeds rook.
Net naar de huisartsenpost geweest. Urine gecheckt, helemaal schoon. Darmen wel opgezet, misschien is dat de reden. Beebje beweegt in ieder geval aardig, dus zit nog goed. Dan maar aan de Metamucil! (of hoe het ook heet)