ben totaal een dummy op dit gebied, maar wij kunnen ons huidige huurhuis kopen. maar dan komt het volgende, hoe ga ik de goede hypotheek vinden? hoe pak ik het aan? waar moet ik naar kijken? en wat is de manier om te zoeken of informatie in te winnen? hoop dat jullie me tips kunnen geven? wat wel en wat vooral niet te doen
laat je vooral niets aansmeren en neem je tijd om de juist keuze te maken. Ga naar verschillende banken en een onafhankelijke hypotheek advisseur zo krijg je een breed beeld over wat er te krijgen is. Per bank kan het nog al verschillen. Veel succes en vooral plezier met het kopen van je huis! spannend en leuk!
Inderdaad op verschillende plaatsen offertes opvragen. De goedkoopste is niet altijd de beste hou daar rekening mee. Verder is het handig om te kijken naar de prijs die gevraagd wordt voor je huurwoning. Vaak kun je het als huurder goedkoper kopen dan wanneer het huis helemaal nieuw is voor je. De verhuurder wil het tenslotte graag verkopen en hij wil liever niet wachten tot jullie eruit zijn. Ook ken jij de minpunten van de woning: ding hierop af.
En laat je geen geinige financiƫle producten aanpraten waarvan je het nut niet van ziet. Of die te mooi zijn om waar te zijn. Zeker als je jong bent, is het doorgaans veel beter om voor een spaarhypotheek te gaan omdat je hiermee vermogen opbouwt en minder risico loopt dan met bijv. een of ander aflossingsvrij (jeej lagere maandlasten!) ding. Je kan ook een deel aflossingvrij nemen, scheelt je in de maandlasten maar als je je huis verkoopt krijg je ook minder terug omdat je minder schuld bij de bank hebt ingelost. Behalve bij de hypotheker en dat soort zaken, kan je offertes opvragen bij moneyou, vereniging eigen huis, de banken. Reken bij de aanvraag jezelf niet rijk maar liever arm... En wat hierboven wordt gezegd, probeer af te dingen bij de woningstichting. Elke euro is meegenomen toch?
ja dat afdingen zit er niet in, het is een vaste prijs die ze bieden. het maakt hun niet uit, je kan kiezen, kopen en anders blijven huren. waarschijnlijk zullen heel veel buurtbewoners hier ook voor kiezen. ik ben in ieder geval langs geweest, en heb een lijst met banken en hypotheekverstrekkers die ook op de hoogte zijn van dit nieuwe plan van ze. we gaan de komende tijd eerst maar eens de tijd nemen om rond te kijken en in december hebben we weer kontakt met de coorperatie
Ik ken dat principe van een huurwoning kopen ook. Vaak is het zo dat je alleen het huis kunt kopen en de grond moet je huren. Een vriendin van mij werd het daardoor afgeraden omdat het dan nooit van jou zou zijn en dat de gemeente/woningbouw altijd eigenaar zal blijven van de grond. Als ze iets willen met de grond zou jij echt een probleem kunnen hebben. Ik weet natuurlijk niet of dit in jouw geval ook zo is... Wat betreft de hypotheek zou ik gewoon goed rondkijken en de voor en nadelen goed op een rijtje zetten.
Wij hebben ons huis ook via de woningstichting gekocht wij huurden het ook eerst.Het was iid een vaste prijs, maar we hebben eerst een bouwtechnische keuring gedaan en dat hielp ons toch met een paar vraagjes. Bv. het was een huurhuis met 3 slaapkamers, en zo zou het ook verkocht worden, maar de bovenste slaapkamer had enkel glas en ramen tot aan de grond dit maakte dat het niet gezien mocht worden als slaapkamer.En zo zijn we erachter gekomen dat er een bouwfout gemaakt was, waardoor het voegwerk niet optimaal was, dat was ook te zien, en die zouden we toch een keer moeten vervangen, dus gelijk offertes daarover aangevraagd en bij de woningstichting afgegeven.En toen ging er dus wel degelijk wat van de prijs af, en dus hebben we eigenlijk gratis het voegwerk kunnen laten doen.En dubbelglas tegen valgevaar en zonwerend laten plaatsen op de bovenste verdieping zodat ons huis nu wel officieel 3 slaapkamers heeft. Dus die bouwtechnische keuring hebben we veel aangehad.
Ik was een half jaar geleden ook een newbie wat betreft hypotheken Wij zijn naar De Hypotheker gegaan en naar Huis & Hypotheek. Verder is hier nog iemand van de Postbank geweest en nog een andere, onafhankelijke. De eerste twee kwamen met de beste offertes. Waren identiek. Alleen vond ik de vrouw van Huis en Hypotheek echt een muts! Ik werd helemaal kriegel van haar. Dus kozen we voor De Hypotheker.
wij zijn naar meeus gegaan, daar zit een hypotheek adviseur die alle banken langsgaat, waar kun je het meeste krijgen... met de laagtste rente... zo hebben wij niks hoeven doen, en hij heeft ons altijd op de hoogte gehouden van hoe en wat,
Wij hebben heel wat gesprekken bij de hypotheker gevoerd.. uiteindelijk er uit gekomen en gekozen voor een spaarhypotheek.. hoge lasten maar wel de zekerheid dat wat je betaald zie je ook terug strax en zit niet ergens in een belegging wat niets meer waard is. Verdiep je in de verschillende hypotheek vormen en kies nooit de top vanje hypotheek.. mocht je ooit bij willen lenen voor evt en verbouwing dan kun je niets.
Alle tips zijn zo'n beetje al genoemd. Ik wilde alleen nog toevoegen dat niet alle 'onafhankelijke' adviseurs ook echt onafhankelijk zijn. Persoonlijk zou ik gewoon zelf de banken afgaan. Wij hebben meegemaakt dat de zogenaamde afhankelijke adviseur expres de aanvraag verkeerd indiende bij de Postbank, en goed bij de ABN. Hier kwamen wij achter omdat we al zelf een aanvraag bij de Postbank gedaan hadden. Op basis van wat de adviseur had ingediend konden wij daar geen hypotheek krijgen, maar bij de ABN wel. Terwijl we op basis van onze eigen aanvraag wel de hypotheek rond konden krijgen bij de Postbank, en ook gekregen hebben. Dit is nog uitgelopen op een rechtszaak tussen de bank en de adviseur. Maar bijna waren wij hier de dupe van. De adviseur kreeg waarschijnlijk een hogere afsluitprovisie bij de ABN dan bij de Postbank. Ik persoonlijk zou dus ook zoveel mogelijk zelf in de hand houden. Je kan ook zelf naar de verschillende banken gaan, dit kost wel wat meer tijd natuurlijk maar voor mij werkte dat wel het beste. Bij verschillende banken offertes aanvragen en die met elkaar vergelijken. Op veel sites kun je ook een hoop info krijgen. Je zou ook eens kunnen kijken op de site van vereniging eigen huis. Veel succes!
er word zowieso een bouwtechnisch onderzoek gedaan. plus dat er nog een taxatie komt komende weken gaan we eerst maar eens de hypotheek verstrekkers langs