Sinds kort werk ik als vrijwilliger bij ouderen, dementerende en somatische. Na het helpen bij het ontbijt, en het koffie rondje mag ik een activiteit doen. Nu doen ze vaker rumikub en sjoelen. Graag zou ik wat creatiefs met ze willen doen. Niet te ingewikkeld maar ook geen kleuter activiteiten.
Pinterest geeft echt superveel ideeen voor knutseldingen. Ik gebruik het vaak ter inspiratie voor school, maar er staan ook voldoende volwassen dingen op.
Mijn oma (dementerend) vindt kleuren heel leuk (mandala), oude muziek luisteren en dansen, kaarten maken, zingen en kaarten.
zou iets als pepernoten, appeltaart of koekjes bakken niet leuk zijn? Ik denk dat velen het vroeger veel hebben gedaan, en je hebt meteen iets lekkers voormij de koffie
Koekjes Bakken Memory Geluidenbingo Kerststukje maken Gezelschapsspelen Triviant-achtige spelen Krant voorlezen Kaarten maken Nagels lakken Met zachte bal over gooien. Met elke worp mag je dan iemand een vraag stellen Zeep maken Schilderen op canvas Of een thema bedenken en daar een activiteit aan hangen
Leuke ideeën! Moet vooral zoeken naar de hoe ga ik het doen. Ik wil na de Sinterklaas kerstkaarten maken. Het leek mij leuk om in een doosje knikkers te doen en verf en dan heen en weer te laten rollen. Goed voor de motoriek (denk ik) en je krijgt een leuk resultaat. Die uitknippen in de vorm van een ster en of kerstboom op een mooi kaartje. Voor deze week dacht ik inderdaad aan mandala kleuren. Waterverf/ aquarel potloden/kleurpotloden Heb kwasten met het water er al in
Of gewoon al oude fotoboeken door kijken. Nagaan wat iemand in het verleden gedaan heeft en daar een mooi boek over uitzoeken en die met diegene doorkijken. Of met elkaar praten over wat je zou doen als je een miljoen wint bijvoorbeeld. Ook zou je eens contact kunnen leggen met een peuterspeelzaal of opvang om de kindjes een bezoek te laten brengen aan de ouderen. Waar ik werkte mocht ik langs komen met mijn dochtertje en dat vonden de mensen echt fantastisch. Zelfs de meest stugge mensen ontdooiden helemaal toen ze haar zagen.
Mijn oma vond handwerken zoals borduren of breien ook altijd leuk. En mijn opa zat bij een timmerclubje...
Ik werk op een pg afdeling en je maakt onze cliënten heel blij met kleine activiteiten Fotoboeken doorbladeren Spreuken en gezegden van vroeger Kleuren Krant samen lezen Breien, haken Bakken en koken Reclame folders van nu doorbladeren, zien wat er tegenwoordig allemaal te koop is en watje er mee kan Muziek van vroeger luisteren Maar vooral er zijn voor de mensen, samen kletsen over de dagelijkse dingen met een kopje koffie en koekje word vaak net zo gewaardeerd
Weet niet of ze een oven tot hun beschikking hebben dus dat ga ik eens uitzoeken. Ze zouden boeken neer zetten met platen van vroeger en gaan ze om de zoveel tijd wisselen. Het is nu lastig omdat je de mensen niet kent en het belangrijkste ze kennen mij nog niet. Vorig weekend ben ik met 2 bewoners naar een voorstelling geweest omdat ze een afzegging hadden en mocht ik duwen. Een beetje kunnen kletsen en dat was heel gezellig. Ik denk dat ze me voor de kerstdagen extra zullen vragen om te helpen.
Het is echt heel prijzig maar de tovertafel is echt een succes bij ons! Zo mooi.. https://tovertafel.nl/zorginnovatie-dementie/
Ik val regelmatig in op dagbesteding voor dementerende ouderen wat ze erg leuk vinden is zingen, schilderen, bloemschikken, kaarten maken, boeken bekijken over vroeger, spelletjes zoals rummikub en scrabble. Ook zijn er spellen gericht op dementie.
Het ligt natuurlijk nogal aan de doelgroep, maar dit komt in mij op. Mijn oma van 88 (en redelijk fit) vindt dit soort activiteiten leuk: - Kerststukje maken - Schilderen - Met theezakjes kaarten maken - Kaarten - Gewoon gezellig kletsen met wat lekkers erbij - Puzzelen - Bingo Mijn onlangs overleden opa (88, zwaar dementerend) genoot vooral van - Sjoelen - Muziek van vroeger luisteren en (zittend) dansen - filmpjes (zwart wit) van vroeger bekijken
Wat super gaaf!!!! Dat zou zeker een aanwinst zijn. Ze hebben net een verbouwing achter de rug dus weet niet of ze nog een budget hebben. Zo eens uitzoeken wat het kost, dat zag ik zo nog niet voorbij komen. Wel dat je losse spellen kon kopen. Hebben jullie de basis of isdat eigenlijk niet voldoende?
Naaien, breien. Mijn oma gaat nog wekelijks op naailes. Ze kan het niet meer zo goed maar ze denkt van wel . En ze is onder de mensen. Vind ze heel leuk om te doen. En ik weet niet hoe het heet maar ze heeft heel lang van die 3d schilderijtjes gemaakt. Is met papier op elkaar plakken. Kom niet op de naam en ik vind het niet op google. .
Juist dan kunnen foto's helpen. Begin eens met een fotoboek over de stad waar jullie zitten en dan komen de verhalen vanzelf. Somatische bewoners kunnen misschien zelf aangeven wat ze mooi vinden, maar op de pg zul je zien dat er ook genoeg verhalen komen van daaruit. Ook overgooien met een ballon is vaak een succes. En hier is de tovertafel ook een groot succes op de afdelingen!