Koemelk, geitenmelk, schapenmelk, rijstemelk, amandelmelk, soyamelk, opvolgmelk.. Mijn zoontje krijgt nu 's morgens moedermelk (keuze 1 natuurlijk, en daarom niet in het bovenste rijtje ) 's Middags krijgt hij opvolgmelk, 's avonds nu nog gekolfde borstvoeding uit de vriezer, straks ook opvolgmelk. Langzaam wil ik af van de opvolgmelk, me in ieder geval orienteren op de mogelijkheden. Wie heeft voor mij een overzichtje wat de voor- en nadelen zijn aan de diverse keuzes? En een overzichtje van de hoeveelheid zuivel die nodig is per leeftijd? Alvast heel erg bedankt! (Linkje naar een handige website ofzo)
Ik zou gewoon de zuivel nemen die de rest van het gezin ook neemt. Anders zit je met veel te veel pakken (die snel bederven) in de koelkast. Tot je kind twee is zou ik so wie so moedermelk geven. minimaal.
Ik drink geen melk, vind het vies en denk dat volwassenen ook geen melk nodig hebben (wel kaas op brood, af en toe yoghurt als toetje). Mijn zoontje heeft dus alle opties Inmiddels wat rondgekeken en: Opvolgmelk is onnatuurlijk en duur Amandelmelk zit geen calcium in en vies (?) Rijstemelk is ook zonder calcium Soyamelk staat bol van rotzooi wat met name voor jongetjes slecht is Geitenmelk is heel erg vet Koemelk wordt natuurlijk niet goed verdragen. Dus, zucht. Met twee jaar alleen een ochtendvoeding gaat hij het niet redden denk ik () dus het wordt wat uitproberen dan maar. En veel groene groentes en kool eten voor de calcium
Geitenmelk is niet vetter dan volle koemelk, wel gezonder omdat geiten minder worden gebruikt voor de massaproductie en meestal zich natuurlijk voeden. + dat geitenmelk minder lactose bevat dan koemelk. Paardenmelk is nog gezonder, maar de paardenboer heeft me geinformeerd dat zij niet aanraden om deze melk structureel te geven aan kinderen. Hier drinken ze geitenmelk en koemelk.
Oh echt? Dat is goed om te weten want ik had een beter gevoel bij geitenmelk namelijk. Het is lastig om objectieve informatie te vinden hierover vind ik. Haal je geitenmelk gewoon in pakken? Hier ligt het niet standaard in de schappen (geloof ik..) en ik ken het alleen in poedervorm van de natuurwinkel. Tja het is een zoektocht voor over een tijdje maar je kunt maar beter vroeg beginnen toch?
dan geef je toch gewoon wat meer dan alleen maar een ochtendvoeding? Hier zaten ze op die leeftijd toch echt nog of een borstmoment of 5 per dag hoor. En verder geen zuivel nodig, dus ook geen dilemma's.
Goh, er zijn hele volkstammen die koemelk prima verdragen hoor.. en realiseer je ook dat opvolgmelk ook van koemelk gemaakt wordt. Als je echt op zoek bent naar het beste, blijf dan gewoon moedermelk geven.. dan weet je tenminste zeker dat het goed genoeg is voor jouw kind.
Ja dat weet ik ook wel Zo dramatisch bedoelde ik het ook weer niet Ik ga nog wel even verder googlen.