Ik hoorde vandaag van iemand dat de verloskundigen het liefst hebben dat je in het ziekenhuis bevalt omdat je daar alles bij de hand hebt. Dus al helemaal geen badbevalling meer willen doen, dat dit de nieuwe trend wordt onder de verloskunde.. Ik wil dolgraag in bad bevallen, zijn er meer met die ervaring? ben wel erg benieuwd!
Ligt aan de verloskundige. Die van mij wil het wel hoor. En het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat alle verloskundigen het liefst de bevalling in het ziekenhuis doen. Het schijnt voor hen allemaal wat handiger te zijn (lees sneller, ze kunnen wat zaken aan verpleegsters overlaten na de bevalling), maar de meesten zijn volgens mij bij normaal verlopende zwangerschap voorstander van een thuisbevalling, omdat je daar het meest relaxed kan zijn.
Mijn VK was juist voorstander van thuis en op de manier die ik zelf wilde. Ze vond een waterbevalling alleen aan te raden in een speciaal bevallingsbad. Dat kan je huren bij thuiszorgwinkels. Is ENORM groot, tenminste, voor mijn gemiddelde badkamer. Ze was ook niet echt voorstander van de baarkruk, vanwege haar ervaring dat je dan vaker inscheurde. Maar verder was alles mijn keuze. Ik koos voor thuis, maar moest uiteindelijk naar het ziekenhuis. Daar was mijn VK niet eens meer bij. Maar goed, hier was het dus volledig mijn keuze én een thuisbevalling werd aangeraden. Oh ja, en bad is dus mogelijk, maar in mijn ogen werd het toch te omslachtig.
Bad wordt meestal ook in de woonkamer geplaatst, omdat het dus zo groot is, ik ken niemand met zo'n grote badkamer . Onze verloskundigen gaan eigenlijk gewoon mee in wat jij wil, als ze aparte dingen (dus bv. badbevalling) maar wel van tevoren weten. Ook gaan ze mee naar het ziekenhuis als er bij een thuisbevalling complicaties zijn. Het liefst doen ze trouwens thuisbevallingen, ze vinden een bevalling iets natuurlijks en helemaal niet nodig om in het ziekenhuis te doen.
Mijn Vk was ook helmaal voor thuis bevalling en in bad. Bad was gehuurd, maar mocht helaas ongebuik terug omdat ik overtijd liep. Wat je moet doen is het gewoon aan jouw verloskundige vragen. Dan weet je het gelijk.
Dat heb ik ook nog nooit gehoord. Volgens mij vinden de meeste vk het geen probleem. Trouwens je kunt tegenwoordig ook in sommige ziekenhuizen een badbevalling doen!
Nou bij ons staat het bad ook al klaar in de woonkamer. Heb hier nog geen ervaring mee maar dat duurt hopelijk niet lang meer De verloskundigen hebben hier geen problemen mee, je moet alleen wel idd een bad huren. Je mag niet in je eigen bad bevallen omdat dit te smal is. Maar het zal waarschijnlijk wel schelen welke verloskundige je hebt, of ze je graag in het ziekenhuis willen laten bevallen of niet. Het is volgens mij in ieder geval geen nieuwe trend of zo. Veel succes en vraag bij je eigen vk even na of het een probleem zou zijn.
he dames! ja ik ben nog niet bij de vk geweest, moet volgende week heen, dus dan vraag ik het gelijk! Nou ik had dit "praatje"van een dokter! hihi, dus ik maakte me al druk over mijn toekomstige bevalling! Duurt nog ff! Ik wist dat je zo'n bad moest huren, en het lijkt me hartstikke gaaf! He Jody! Succes, ik hoop dat je ook in bad mag bevallen! laat even weten hoe het geweest is!
Hier in het ziekenhuis van de stad is het mogelijk onder water te bevallen, dus dat is wel handig. Ik heb al mooie verhalen gehoord. De vk vertelde me wel dat een eerste bevalling in het water niet altijd makkelijk is want een eerste bevalling kan soms 7 à 10 uur duren en zolang in het water zitten daar word je helemaal week van Plus dan kan je ook geen epidurale vragen. Het lukt in het water bij 40% van de vrouwen (die eerste keer bevallen). En bij 95% van de vrouwen die voor een tweede keer of meer bevallen. Ik wil het alleszins wel proberen, moet een fantastische ervaring zijn.
Ik dacht dat het ook gebruikelijk is om pas het laatste deel van de ontsluiting en het persen in het bad te doen en niet alle uren daarvoor, dan ben je inderdaad helemaal week . Het mooie van een badbevalling is is dat het voor je kindje heel geleidelijk gaat allemaal, komt niet meteen in de koude lucht, maar eerst in het warme water, hoeft dus ook niet meteen te ademen. Voor jezelf is het warme water pijnverlichtend, vooral de laatste centimeters en het persen schijnen het zwaarst en pijnlijkst te zijn. Ik heb er op een voorlichtingsavond een filmpje van gezien, was in het ziekenhuis in Gent volgens mij, heel mooi om te zien.
Ik ben een boek aan het lezen over bevallen in het water en hoe verder ik kom, hoe aantrekkelijker het is. Heeft iemand hier ervaring met bevallen in de eigen badkuip? Wat ik dan weer hoorde (zo gaat dat he) is dat als je al in je bad zit wanneer de vk komt, het afhankelijk van de vk is die voor je neus staat of je er in mag blijven zitten met de bevalling. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin in een badhuren en deze in de woonkamer te zetten. Weet iemand hoe groot die dingen zijn en wat de huur kost? Wordt dit ook vergoed oid?
@Mom2bofnie: Zover ik weet, wordt de huur van het bad niet vergoed..... Ons bad heeft een doorsnede van ongeveer 1.30 meter geloof ik. Vrij groot wel hoor. De kosten waren 225.00 Dit lag bij de verschillende verhuurbedrijven allemaal rond het zelfde bedrag. En zover ik van mijn verloskundigen heb gehoord, kun je nooit in je eigen bad bevallen ivm ruimte gebrek. (of je moet een heeeeeel groot bad hebben )