Hallo allemaal, Ik ben nu inmiddels bijna 27 weken zwanger en twijfel of ik nog een zwangerschapscursus wil doen. Ik denk dat het niet slecht is om je goed voor te bereiden op de bevalling en alles wat hierbij komt kijken. Nu heb ik naar verschillende cursussen gekeken op internet en kwam ook de cursus: Samen bevallen tegen. Dit is een cursus van in totaal 10 bijeenkomsten van 2 uur die je samen met je partner doet. Wie heeft dit wel eens gedaan of doet dit nu, op dit moment en hoe hebben jullie dit ervaren? Hoe ga ik mijn partner vragen of hij dit wilt doen??Moet ik hem dit wel aandoen hahaHet lijkt mij best wel goed dat de toekomstige papa's zich ook voorbereiden. Zij moeten tenslotte de mama's ondersteunen.. Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Groeten
Die partner avond was wel nuttig (vorige zwangerschap) Mijn man zag er ook flink tegenop maar het werd luchtig gebracht en er werden nuttige dingen verteld zoals hoe weeen te helpen opvangen en de theorie van hoe een kind draait voordat het er uit kan komen. Dat het je darm leeg drukt voordat het er uit kan (zodat een man dit niet vreemd vind zodra dit gebeurd) en andere nuttige dingen. De rest van de cursus vond ik maar niets. Had graag ook alleen de partner avond gehad!!
Bedankt voor je snelle reactie eef80! Ik hoor inderdaad vaker dat de cursus zelf niets is maar de partneravond nuttig. Daarom twijfel ik of ik moet beginnen aan zo'n cursus en zeker in mijn eentje. Ik denk dat het wel leuk is om andere mensen te ontmoeten die ook zwanger zijn. Ik dacht misschien is het leuk om met mijn vriend samen een cursus te doen, maar ik wil ook niet dat hij zich ongemakkelijk voelt en het niet leuk vind haha Ik ga er nog maar eens goed over na denken! Groeten
Die cursus ken ik niet, maar een TIP: vraag aan je verloskundige(praktijk) wat zij aanraadt. Ik heb haar mijn overwegingen (ik dacht eigenlijk aan een hele active cursus) voorgelegd en uiteindelijk gevraagd welke cursus ze vond dat mensen het meeste baat bij hadden tijdens de bevalling. Zij gaf aan dat het overduidelijk was dat mensen met Yoga makkelijker bevielen doordat ze (iets) beter konden ontspannen. Dus.... dat ben ik gaan doen. Voordeel van deze cursus is ook dat je er in de dagelijkse, drukke praktijk ook wat aan hebt. Wij hebben een keer in de maand een partner-avond. Ik ben vrij kortgeleden begonnen en mijn man zal drie of vier keer meegaan. Yoga klinkt heel zweverig (daar was ik ook huiverig voor), maar de lessen die ik volg (maar dat hangt wellicht van de lerares af?) zijn absoluut niet zweverig. We oefenen vooral het ademen en diverse houdingen om de adem constant en rustig te houden en te kunnen ontspannen. Een aanrader denk ik! Ik heb het zelf nog niet praktijkondervindelijk kunnen testen maar heb erg enthousiaste verhalen gehoord....
Wij hebben samen bevallen gedaan en het is ons samen goed bevallen. Op de avond zelf hadden we vaak geen zin maar als we er eenmaal waren was het erg leuk. Ook gezellig met andere stellen, dat moet je wel treffen natuurlijk. Manlief vond hetgeen probleem. Mijn reden, in ons drukke leven hadden we weinig tijd om echt samen bij de zwangerschap stil te staan. Hier kon dat wel en hadden we een momentje om samen met de zwangerschap bezig te zijn.
ik heb samen met een vriendin zwanger en fit gedaan waarbij 1 partneravond en ben samen met man naar een voorlichtingsavond in het ziekenhuis geweest, dit was voor hem en ons voldoende
Ik ben (nog) niet zwanger, maar ik vond dit eigenlijk wel erg mooi. Mijn partner heeft ADD en ik denk dat wij sowieso in de toekomst (als ik zwanger mag worden natuurlijk ) wel een cursus samen gaan volgen. Vooral het stukje: in ons drukke leven hadden we weinig tijd om echt samen bij de zwangerschap stil te staan. Hier kon dat wel en hadden we een momentje om samen met de zwangerschap bezig te zijn. spreekt me echt heel erg aan
Bedankt voor jullie reacties! @Arnoe, Ik zal inderdaad ook eens navraag doen bij de verloskundige. Ik moet daar toevallig volgende week weer heen. Ik vind yoga ook altijd heel zweverig klinken maar wat ik wel belangrijk vind, is de ontspanning tijdens de bevalling en ook mijn ademhaling. Ik ben astmatisch en ben bang dat mijn ademhaling niet goed gaat tijdens de bevalling. Bedankt voor de tip @Sukke, wat een goed idee! Mijn partner en ik hebben ook zo weinig tijd samen. We werken allebei en zijn tegelijkertijd ook nog bezig met verbouwen en verhuizen. We zijn zo druk dat er bijna geen tijd voor ons samen is, waar ik soms heel erg van baal. Misschien is deze cursus dan wel een heel goed idee! Waar hebben jullie de cursus gedaan?? @Tuttie, Wij zijn ook naar 2 voorlichtingsavonden geweest in het z.huis en ik zelf vond dit niets! Ik viel van verveling bijna in slaap hahaWij moesten ook alleen maar luisteren. En door de vermoeidheid van het drukke leven en de zwangerschap. Dit gaan we ook niet meer vaker doen. Een cursus leek me wel leerzaam!
@Nena88, Je moet even op de site kijken van samenbevallen.nl. Daar zag ik net toevallig ook cursussen staan in het engels! Ik hoop dat je het kan vinden
tof dank je!!! ik vond het allemaal zo leuk klinken hier alleen mijn mannetje spreekt geen nederlands dus dan is zown partneravond alleen maar stom!! super bedankt edit: he bah de cursus int engels is prive. vast onbetaalbaar :S balen
@nena, Graag gedaan!Ik weet niet of je in groepsverband samen een cursus kan doen in het engels maar misschien wel een privecursus. Wel weet ik dat het in het engels aangeboden word.Het is inderdaad wel leuk als je partner het ook kan verstaan en leuk mee kan doen. @Sukke, wat toevallig! Wij wonen niet zo ver van gorinchem vandaan. Ze bieden het ook aan in Geldermalsen en leerdam dus ik moet nog even kijken wat voor ons handig is!Lijkt me allemaal wel leuk!
Ik vond het best gezellig eigenlijk, de cursus, kende hier nog neit zoveel mensen, dus was voor mij meer een sociale aangelegenheid dan informatief. Partneravond was inderdaad best handig, maar hij had niet een hele cursus samen willen doen denk ik... haha! Maar ben je neit erg laat met oriënteren? Volgens mij moet je je al vroeg aanmelden... Maar je kunt altijd proberen natuurlijk!
Hier heb ik beide zwangerschappen aan zwangerschapsyoga gedaan. En eens in de zoveel tijd is er dan een partnerles. Echt 10 lessen van 2 uur is voor de man misschien een beetje overdreven.... Mijn man vond/vind het overigens wel leuk en leerzaam!
Wij doen Samen Bevallen en hebben nu 2 bijeenkomsten gehad. Erg leuk! Je man moet er zelf ook wel achter staan, maar ik wilde bewust geen cursus waarbij mijn man 1x moest komen opdraven. Bovendien denk ik dat mannen de tips beter onthouden wanneer ze vaker de oefeningen meedoen. En de groep is gewoon gezellig met die mannen erbij!
@Nena, ik zit met exact hetzelfde "probleem": manlief spreekt weinig Nederlands.. Als we dan een cursus zouden doen zou ik wel willen dat hij het ook kan volgen anders is het naar mijn idee zinloos.
Wij volgen op dit moment ook de cursus Samen bevallen. Ik keek er erg tegenop om te gaan en juist doordat mijn partner erbij is, vond ik het minder erg. Het is erg informatief, erg fijn dat we dit samen kunnen doen. Zo heb ik toch het gevoel dat ik er niet alleen voor sta en ik moet zeggen dat de mannen het daarzo ook heel interessant vinden. Samen bevallen cursus is zeker een aanrader!
Hoi, wij hebben de cursus "voorbereid bevallen" gedaan. Is bijna hetzelfde als "samen bevallen" met als 1 voordeel: het zit in 1 zaterdag gepropt! Je hebt dan niet alles van de cursus "samen bevallen" maar wel veel. Mijn man komt 's avonds rond een uurtje of 20.00 pas thuis, dus de avond cursus was niks voor ons. Degene die de cursus geeft, geeft ook de cursus "samen bevallen". Voorbereid bevallen Het is ons "goed bevallen" de cursus, nu hopen dat ik er binnenkort wat aan heb... Ik vond het erg prettig dat mijn man erbij was, voor hem is het ook een heftig iets en de meeste angsten zijn wel weggenomen bij hem.