p 55 p70 p80 p90 ?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door prachtigwonder, 18 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

ik snap er helemaal niks meer van al die groeimaten.
    heeft iemand voor mij een lijstje van alle groeimaten zoals hierboven vermeld met de betekenis erachter?
    ik kom regelmatig bij de gyn en dan zegen ze bijv kindje groeit volgens bijv ( p70 ) maar ik heb steeds geen idee wat er bj welke p hoort. p70 is dacht iets boven het gemiddelde maar van p55 p 80 etc weet ik niet .

als iemand voor mij een soort van lijstje heb hiervoor zou fijn zijn.
    dan neem ik dat de volgende keer mee naar de gyn. zodat ik weet hoe mijn kindje groeit. en dan als ik daar ben nog vragen kan stellen.

alvast bedankt:)

2. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Hoi!
    Volgens mij was het zo (als ik goed op heb gelet wat de gyn mij vertelde):

Mijn kindje zit nu op p85 en dat betekent dat slechts 15% van alle ongeboren baby's nog groter zijn en 85% is kleiner.
    P 50 is dus mooi het gemiddelde en daarboven zit je dus iets boven het gemiddelde met de groei.

3. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

13 nov 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    P55 betekend volgens het 55e percentiel. P50 is gemiddeld. P55 is dus iets boven het gemiddelde. P85 bijv. flink boven het gemiddelde. Hier was dochter bij de geboorte 2730 gram en groeide op de p15 lijn. Een tabel heb ik niet, masr hoop dat het zo duidelijker is.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Het getal geeft aan welk percentage van de kinderen onder die lijn zit.
    Dus P50 zit in het midden (50% is kleiner)
    P85 betekent dat 85% van de kinderen kleiner is
    en P15 betekent dat 15% van de kinderen kleiner is

5. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

ooh zie nu pas dat de groei van mijn kleine p60 was met 20 weken echo. ik dacht dat het p70 was.
    ben nu 32 wk zwanger en heb dinsdag een echo bij de gyn.
    ben benieuwd op wele curve die dan ligt.
    welk geboortegewicht hoort er ongeveer bij een groei van p60 bij een jongetje?

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Meestal is onder de p5 of boven de p95 een reden om ook extra te kijken, omdat ze erg ver buiten van het gemiddelde zitten.

P50 is dus gemiddeld. P70 is dus bovengemiddeld, maar niet te groot.

Mijn vk vond het ook fijn als de waardes bij elkaar in de buurt zat. Mijn Jongste had p90-95 voor zijn hoofd, en p5 voor zijn benen(erg kort dus). Maar in praktijk viel dat erg mee. Hij was bijna 8 pond, en had normale benen.
    De oudste had een iets lagere waarde voor hoofd&buik. Dus we hadden verwacht dat de jongste zwaarder zou worden, maar die werd anderhalve week eerder geboren, dus waren ze alsnog even zwaar..

D oudste had met 20 weken een buikomtrek die ver achter liep. Maar die liep bij 28 weken wel weer goed. P30->p75.

Dus zelfs die metingen zeggen niet alles. Ze kunnen alsnog een groeispurtje krijgen, of de metingen zijn niet helemaal correct, of ze worden eerder/ later geboren..

Maar met p70 zit je in principe mooi, en ergens op 7-7,5 pond?

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ligt eraan wanneer je bevalt ;)... Op het einde groeien ze gemiddeld 200 gram per week, dus het maakt dan wel een verschil of je bij 37 of 41 wkn bevalt...

Ik geloof dat p50 bij 40 wkn voor een jongetje ongeveer 3300 gram is.

(mijn kindjes waren overigens p97 allebei ;), 4355 en 4520 gram bij ruim 41 wkn)

8. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    Klopt zoals hierboven gezegd is. Mijn zoontje woog 4315gram op 39.4 weken, zat op p95 wat wil zeggen dat er 5% van de jongens zwaarder was dan hem op 39.4 weken ;)

Deel Deze Pagina