Welke zwangerschapscursus is waar goed voor? - Zwangerschapsgym (oefeningen) - Zwangerschapszwemmen (fit blijven) - Zwangerschapscursus (vooral theorie) - Samen bevallen... etc. Klopt dit? Wat ontbreekt en waar is het goed voor?
Ik heb al vrij veel contact met zwangere vrouwen (mijn halve straat is zwanger) dus ik ben niet echt op zoek naar kletsgroepjes om ervaringen te delen. Wel ben ik op zoek naar pufles. Hoe controleer je je ademhaling zo goed mogelijk om de weeen op te vangen? Welke houding is wanneer het prettigst? Welke tips zijn er nog meer? Ik heb verschillende dingen gevonden, maar de informatie die ik krijg vind ik nogal vaag over het algemeen. Zo wil er een een positieve tekst schrijven en op cd zetten die ik dan kan afluisteren. Ik sta er vrij positief in en zie mezelf op zich geen cd luisteren met gesproken teksten Maar goed, voor ieder wat wils. Ik zwem momenteel, maar daar komt de pufles niet aan de orde. Maar bewegen doe ik op zich wel. Dus: welke cursus is goed voor welke wensen?
Ik doe persoonlijk de cursus samen bevallen. In deze cursus leer je ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Ook krijg je veel info over je zwangere lichaam en hoe je lichaam herstelt na de bevalling, de bevalling zelf, fles en borstvoeding etc. Je gaat altijd samen met je partner, wat voor ons ook wel een extra geeft dat we even stilstaan bij de zwangerschap. Wij vinden het zelf ook leuk dat je dit samen doet met meerdere stellen zodat je gezellig over de zwangerschap zelf kan kletsen deze cursus bevalt ons heel goed. De andere cursussen kan ik niks over zeggen: deze heb ik nooit gedaan.
Ik heb bij de 1e zwangerschapsgym gedaan. Hier ging het voornamelijk over fit blijven en bekkenbodemspieren trainen. Maar ook je buikspieren enzo. Er zat ook een partneravond bij en de echte pufavond
Ik heb het niet gedaan, ik vertrouwde op mijn oma.. Die vertelde me; meid hoe meer je denkt dat je moet doen/fout kan doen/moet onthouden hoe moeilijker je het jezelf maakt. Je bent een zwangere vrouw en je lijf is dan bedoeld om te gaan bevallen. De natuur regelt alles gewoon! Ook hoe je je weeën op moet vangen etc en anders is er de vk om je doorheen te slepen. En ja hoor, ik heb na de eerste pijnlijke weeën al gevraagd hoe ik ze het beste weg kon puffen, kreeg tips en daar heb ik heb het heel goed op kunnen volhouden.. Maar als je toch iets wilt doen dan lijkt me de gym het meest 'bruikbare'
Ik heb zwangerschapsyoga gedaan, was ik niet bijster enthousiast over want het ging naar mijn idee te langzaam en ik vond de vrouw die het gaf een ontzettende doos Maar daar wel alles gehoord wat ik moest en wilde weten. Vooral veel ademhaling geoefend, partner is er twee keer bijgeweest. Maar achteraf had ik het ook zonder gekund, vk gaf bij mij goeie tips en de theorie van het bevallen staat ook in boekjes etc. Vriendinnetje van me heeft het boek Veilig bevallen van Beatrijs Smulders gelezen, ik ken het niet maar zij vond het een goede voorbereiding.
Heb een proefles zwangerschapsyoga gevolgd. Was absoluut niet mijn ding. Toen voor de cursus bewust bewegen bewust bevallen gekozen (wordt in regio midden Gelderland gegeven). Die is goed bevallen. De lessen bestonden uit een stukje theorie, wat oefeningen en 2 partneravonden. Heb trouwens dankbaar gebruik gemaakt van de ademhalingstechnieken die ik daar heb geleerd!
Bij de eerste heb ik zwangerschapsgym gevolgd, dat bestond uit vooral oefeningen( ik vergeleek het met een les B&B) en ook technieken voor met de bevalling. Bij de tweede heb ik zwangerschapsyoga gevolgd, daar werd vooral op de ademhaling gelet en houdingen hoe je het beste kunt zitten/liggen. Uit de yoga heb ik meer nuttige informatie gehaald, de tweede bevalling was ook wat heftiger dan de eerste, dus ik was blij met de ademhalingsoefeningen die ik had geleerd!
Ik heb contact opgenomen met drie aanbieders van zw.yoga hier. De een ging niet door, de ander met zn tweeen bij de docent thuis en de derde zou ik wel een keer kunnen proberen (proefles). Maar t leek zo zweverig... Maar goed, misschien toch maar ns kijken. Verder denk ik na over de cursus Samen Bevallen, maar ik moet eerst maar ff met mijn man overleggen of hij zo vaak mee kan/wil.
Ook wij hebben de cursus SamenBevallen gedaan, wij vonden het echt een voordeel (en ook gezellig) om met een kleine groep stellen je voor te bereiden op de bevalling. Hele leerzame cursus vond ik, er worden echt heel veel dingen besproken en ook geoefend. Zeker een aanrader wat mij betreft. Het jammere is alleen wel dat deze cursus door nog bijna geen enkele verzekering vergoed wordt.