Natuurlijke keizersnede

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Twinena, 20 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

Ik ben in blijde verwachting van een tweeling, nu 29 weken. Omdat de baby's tijdens de echo's niet juist liggen gaf de gynaecoloog aan dat het wellicht een geplande keizersnee kan worden.
    Er zijn natuurlijk wel wat ervaringen te lezen op internet, maar deze ervaringen zijn vaak wat gedateerd. Er bestaat nu zoiets als de "natuurlijke keizersnede". Zijn er vrouwen die deze keizersnede hebben ondergaan en hun verhaal met mij willen delen?
    Ik vind het heel erg spannend allemaal.

-hoe wordt je verdoofd, en doet dit zeer?
    -mag de katheter na de verdoving ingebracht worden?
    -hoe gaat het in z'n werk.. Voel je wat?
    -ik lees geregeld dat er op je buik wordt gedrukt wanneer ze de baby's er uit halen, is dit bij een natuurlijke KS ook het geval?
    -hoe heb je het hechten ervaren?
    - hoe heb je de periode daarna ervaren?

Ik heb een zoon van 2,5 rondlopen, wanneer ben je weer in staat om zelf dingen te doen?

Al met al veel vragen..
    Alvast bedankt voor jullie reacties!

(Ps, ik ben nieuw hier.. Excuus als er al zo'n topic is)

2. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Hier ook een geplande ks, ivm stuit. Ik heb mijn gyn er naar gevraagd. Antwoord: er is weinig natuurlijks aan een ks, het is een operatie :D.

Dus de verhalen over muziekje erbij en lichten gedempt waren hier zeker niet aan de orde.

Wel kreeg ik mijn zoon meteen bij mij op de borst en die hoefde daar ook niet weg. Naast mijn hoofd ging een scherm aan zodat ik ook kon meekijken wat de kinderarts aan het doen was.

Medisch gezien, ja, die katheter... Dat kreng werd ingebracht voor de ruggeprik. Leek me vreselijk, stelde uiteindelijk niets voor.
    Ruggeprik heb ik niets van gevoeld. Je wordt eerst verdoofd, dan voel je een licht prikje. Toen kwam iedereen zich voorstellen, dat leidde ook af. Al na een paar seconden zei de anesthesist, ga maar liggen, hij zit er al in. Dus daar heb ik ook niks van meegekregen.
    Drukken heb ik niets van gemerkt. Mijn man zat gewoon naast me en ook verpleging was aanwezig, dus die leiden je ook wel af, had ik het idee. De verpleegsters waren ook de hele tijd bij ons. Van begin tot terug ook de kraamafdeling. Zij maakten ook de foto's.

Het hechten heb ik ook niks van meegekregen, keek alleen maar naar dat minimensje dat op mijn borst lag.

Dus medisch gezien heb je denk ik niet zo veel te zeggen, ik iig niet. Volgens mij kunnen ze het kindje er ook op een bepaalde manier uithalen dat het geboortekanaal wordt nagebootst maar of dat nu hier bij een gentle sectio ook zo is weet ik niet.

Herstel duurde bij mij lang, maar ik heb het idee dat ik eerde een uitzondering daarin ben. Vooral heeeel veel rust nemen, dat is het beste. Al met al viel het me zo super mee, ook de napijn, dat ik waarschijnlijk te snel alles weer deed en daardoor veel langer last heb gehad.

Hopelijk heb je hier iets aan :).

3. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Kris,

Dank je voor je verhaal!
    Ja een katheter.. Dat lijkt me echt vreselijk. Vandaar dat, mocht het zover komen, het na de verdoving mag.
    Fijn om te horen dat de ruggeprik geen pijn deed en dat de rest ook te doen is.
    Het is natuurlijk bij iedereen verschillend, daarom ben ik ook erg benieuwd naar de verhalen! :)

Groetjes!

4. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik denk dat je meer reacties krijgt als je vanuit de hoofdpagina van het forum naar het kopje "bevalling" gaat en daar je vraag post. Dit deel van het forum is voor mensen die aan het proberen zijn om zwanger te worden.

5. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hou! Hoe doe ik dat precies? Ik doe het via mijn mobiel :)

6. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Ze noemen dat een gentle sectio. Ik heb dat ook gehad en het is me prima bevallen!!
    De catheter krijg je vooraf al op de afdeling net als een infuusnaaldje, tsja niet onwijs prettig maar ach het valt reuze mee hoor. Eenmaal op de ok krijg je de ruggenprik, ik zag daar tegenop maar heb er echt nagenoeg niks van gevoeld, was totaal niet pijnlijk ofzo. Ze leggen het heel goed uit en als je maar probeert te ontspannen en zover mogelijk voorover buigt voor zover dat gaat is het echt een fluitje van een cent. Je voelt een lichte druk en dan zit het al. Nou dan stelt inderdaad iedereen zich voor en binnen notime ben je verdoofd. Van de keizersnede zelf heb ik niks gevoeld ja je lijf beweegt wat doordat ze met je bezig zijn maar het gaat allemaal zo snel en voor je het weet heb je je wondertjes in je armen. Die worden dan even door de kinderarts nagekeken en verder blijven ze lekker bij je liggen en ondertussen word je gehecht waar ik ook niks van heb gemerkt. Daarna ga je naar de uitslaapkamer en vervolgens terug naar de afdeling waar je nog een paar dagen blijft. De volgende ochtend ging bij mij de catheter eruit en was ik op de been. Echter moet dit wel een beetje je instelling zijn hoor. Natuurlijk voel je het, je hebt een buikwond dus nee je rent er niet rond maar ik kon me prima uit de voeten maken en verzorgde mijn baby vanaf die ochtend ook volledig zelf. Even tanden op elkaar, niet aan die rot morfine gaan want dan word je hondsberoerd en gaan genieten. De eerste dagen thuis ben je uiteraard nog wat brak maar het hoort erbij, denk niet dat het heel anders zal voelen dan een normale bevalling. Mijn tip, ga er positief in, stel je erop in, even wat tanden op elkaar en vooral genieten van het moois!!!! Ik vond het allemaal prachtig en het is me super goed bevallen zo!

7. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Tazzie!

Bedankt voor je (positieve) reactie!
    Ik denk idd ook dat het (deels) met je instelling te maken heeft. Maar ik heb nog nooit in het Z-H gelegen (behalve bij m'n bevalling van m'n eerste, maar toen was ik na 6 uurtjes weer thuis) en ben dus eigenlijk wel een klein beetje bang. Ik moet het eigenlijk over me heen laten komen, maar met de ervaringen van anderen heb ik toch t idee een beetje beter te weten wat me misschien te wachten staat.
    Heb jij ook ervaren dat ze op je buik drukken? Of doen ze dat bij zo'n KS niet?

Groetjes!

8. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    EN hoe kan ik mijn vraag op het juiste forum plaatsten? ik ben ingelogd op de computer, dacht dat ik er dan wel uit zou komen...maar ik zie het toch iet...

alvast bedankt!

9. Stokstaartje86

Stokstaartje86 VIP lid

4 jan 2013
    5.299
    1.769
    113
    Vrouw
    ik heb een tijdje op de operatiekamers gewerkt en bij verschillende sectio's (keizersnedes) aanwezig geweest. In het ziekenhuis waar ik werkte doen ze idd natuurlijke sectio's. Ik zal het een beetje beschrijven hoe het bij ons ging:

- Patiënt komt via de holding op de operatiekamers en heeft in de meeste gevallen al een catheter.
    - Overstappen naar de operatietafel en ruggenprik wordt ingebracht. In principe is een natuurlijke sectio met een ruggenprik zodat de moeder wakker is, mocht blijken dat de verdoving toch niet goed zit en de patiënt na meerdere keren inwerktijd nog steeds pijn houdt, wordt er over gegaan op algehele narcose.
    - Mocht er nog geen catheter aanwezig zijn dan wordt die ingebracht na de ruggenprik
    - Je wordt iets naar de linkerkant toe gekanteld zodat je niet onwel wordt door het gewicht van buik en baby op je grote bloedvaten.
    - Dan wordt het operatiegebied ge desinfecteert en afgeplakt door de operatieassistenten.
    - Als alles aangesloten en gesetteld is door het personeel mag de papa naar binnen komen en plaats nemen bij het hoofd van de moeder.
    - Daarna begint met met het openen van de buik en de lagen daar onder totdat ze in de baarmoeder zijn.
    - Vlak voor het moment dat de baby geboren wordt wordt het operatiedoek laten zakken en kunnen zowel mama als papa hun baby geboren zien worden. De arts geeft aan wanneer het doek kan worden laten zakken.
    - In sommige situaties kan het zijn dat er wat druk uitgeoefend moet worden en dat kan dan door op de buik te drukken, verlostang of vacuümpompje te gebruiken.
    - In ons ziekenhuis is het zo dat als alles goed gaat met de baby deze meteen bij mama op de borst wordt gelegd. Sommige baby liggen zelfs al aan de borst tijdens het sluiten van de wond!!! Een kinderarts staat paraat voor het geval het toch niet goed gaat met de baby.
    - Dan gaat het doek weer omhoog en wordt de placenta verwijderd, worden eventuele lekkende bloedvaten gestelpt en de wond gesloten.
    - Na een tijdje wil de kinderverpleegkundige afnavelen en zal de papa nog een klein stukje navelstreng mogen afknippen.
    - Als er voldoende personeel is op de operatiekamers zullen deze de foto's nemen. Anders zal de kinderverpleegkundige dit zoveel mogelijk proberen te doen.
    - Daarna zullen jullie naar de recovery (uitslaapkamer) gaan en wanneer alles goed gaat weer naar de afdeling.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Op je tweede vraag:
    Ga naar Welkom op het zwanger worden, zwangerschap en baby forum - Zwangerschapspagina

en dan heb je de juiste plek als je daar een topic opent

10. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Stokstaartje!

Ik geloof dat het me inmiddels gelukt was om mijn vraag in het juiste topic te stellen.. Bedankt voor je heldere uitleg!
    Fijn om het ook van een deskundige te horen :)
    Ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen, dat mocht het een KS worden, het opzicht wel te doen is.
    Vooral de herstelperiode lijkt me pittiger dan wanneer je vaginaal bevalt. (in de meeste gevallen dan...)
    Daarin tegen voel je bij een KS geen weeen, en dat is misschien iets wat je tegen elkaar kan afstrepen.
    Heel fijn om te lezen dat je vaak bij een gentle sectio de baby's bij je mag houden, mits deze in goede gezondheid zijn.
    Bedankt voor je reactie nogmaals!!!!

11. Stokstaartje86

Stokstaartje86 VIP lid

4 jan 2013
    5.299
    1.769
    113
    Vrouw
    het verschil met vaginaal bevallen en keizersnede zit hem in de buikwond. De inwendige wond in de baarmoeder is hetzelfde als bij een vaginale bevalling dus je vloeit ook gewoon na de keizersnede. Je kunt je dan ook voorstellen dat je baarmoeder ook gewoon het bloed en de stolsels eruit wilt werken en weer moet gaan krimpen waardoor je wel gewoon naweeën kunt krijgen!

Het verschil zit hem dus in de extra wond die gemaakt is via de buik. Door die wond mag je 6 weken lang niet (zwaar) tillen en moet je het rustig aan doen.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik merkte ook echt het verschil in herstel! Na m'n bevalling had ik pijn aan m'n onderkant, hechtingen en aambei. Maar liep ik wel direct weer. Na m'n keizersnee had ik na 2 weken nog moeite m'n kindje zelf in bad te doen door de buikwond. Toch liep m'n nicht na keizersnee 2 weken later al soepel rond met tweeling in huis.

13. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen ik vaginaal ben bevallen van m'n eerste had ik ook zeker wel 2 weken het gevoel alsof m'n bekken steeds verder naar beneden zakte als ik te veel liep haha. Maar idd.. Ik was ook direct weer op de been. Dus echt je rust nemen na een KS za wel moeten. Ik denk dat je je daar wel op in kan stellen..
    En als het goed is kan je dus na een paar weken weer de meeste dingen.

Waren jullie ook extreem zenuwachtig toen jullie je gingen melden in het Z-H voor de KS? Kan me zo voorstellen dat wanneer het moment daar is het super spannend is.
    De verpleegkundige stellen je dan goed op je gemak hopelijk.
    En tijden de KS geen moment gehad van "paniek"?
    Of omdat je eigenlijk niks voelt is die kans niet zo groot..

14. Trinity

Trinity Fanatiek lid

7 nov 2012
    1.176
    0
    0
    Overijssel
    Ik heb 2 keizersnedes gehad. De eerste was een spoed en de 2e was gepland. Van de eerste heb ik weinig mee gekregen, het ging allemaal zo snel. Van de 2e heb ik meer mee gekregen. Er werd als eerste een infuus in mn hand gedaan, vervolgens een katheter. Het personeel was heel aardig voor me. Ik ben alleen bij de ruggenprik 6x geprikt omdat het niet wilde. Ja dat is niet fijn, maar goed, het viel vond ik uiteindelijk wel mee.

Alles werd me uitgelegd wat ze gingen doen. Dan krijg je het mooie moment dat je je kleine mag zien. En dat is het mooiste moment die er bestaat.

het enige wat ik erg naar vond was het feit dat mijn bloeddruk erg laag werd. Mn man was bij mn zoontje en ik had dit nog nooit gevoeld dus raakte licht in paniek. Dit ging snel alweer voorbij gelukkig. Voor de rest ging het hartstikke goed. Ik moest 1 dag blijven liggen, maar de dag erna kon ik alles prima zelf. Heel anders dan bij de eerste. Ik had bij onze eerste een veel langere herstel nodig. Bij deze kon ik al vrij veel de dag erna. :)

Bij deze zwangerschap krijg ik ook een geplande keizersnede. :)

15. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wauw de volgende dag alles al zelf? Wat fijn! Is dat eerder een uitzondering, of komt dat omdat ze de tijd hebben kunnen nemen voor de KS?

16. Trinity

Trinity Fanatiek lid

7 nov 2012
    1.176
    0
    0
    Overijssel
    Bij de eerste ks was het spoed. Ik heb er weinig van mee gekregen, zat allemaal nog overhoop in de familie. Ik denk dat het daar ook door kwam. Bij de 2e kreeg ik alles mee. Ik weet niet hoe het kwam, maar er zijn er meerdere die dit kunnen ;)

De 1e dag na de ks gaat de katheter er ook uit. Dus dan zul je uiteindelijk toch wel moeten om naar de wc te gaan. Je denkt operatie, dus veel pijn. Maar het valt uiteindelijk allemaal wel mee. Wanneer je de O.K uit bent, dan zul je het wel voelen, alleen je krijgt pijnstilling. Een neusspray, Dat haalt het topje van de pijn er af. Dat scheelt een hoop. :) De pijn vind ik valt uiteindelijk heel erg mee.

17. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een neusspray als pijnstiller?! Haha!
    Nou fijn om te horen dat het allemaal wel "meevalt". Ben al blij om te horen dat ik het in m'n hoofd erger heb gemaakt dan de ervaringen van jullie allemaal. Dat geeft me een beetje een gerust gevoel.. Al kan ik me er natuurlijk niet echt wat bij voorstellen haha.

18. Trinity

Trinity Fanatiek lid

7 nov 2012
    1.176
    0
    0
    Overijssel
    Jazeker, ik weet niet zeker wat de naam is. Maar ja het is een pijnstiller. Je hebt het altijd bij de hand en je mag het gebruiken wanneer de pijn hoog is. En ja het werkt. :)

19. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Okee nog nooit van gehoord :) klinkt als een vriendelijke pijnstiller haha

20. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Qua pijnstilling heb ik het op paracetamol gedaan en dat ging prima. Ook ik deed de ochtend na de keizersnede alles al zelf hoor en ook thuis, ik heb echt maar weinig pijn gehad. Zes weken erna reed ik al gewoon weer mijn paarden. Maar goed ieder lijf is anders en iedereen beleeft het ook anders. Maar stel je je erop in en dan gaat het helemaal goedkomen ;)

Deel Deze Pagina