Beste verloskundige, Vandaag 13 dagen geleden begon mijn miskraam. Een kleine week later was alles weer voorbij. Het ging vlot, op natuurlijke wijze, zonder al te veel pijn of ellende, vanochtend een echo gehad en alles was 'schoon'. Nu vroeg ik me af...wat doet een miskraam hormonaal gezien met een vrouw? Ik heb gelezen (o.a. op Spelen bij een miskraam hormonen een rol? ) dat het effect van een miskraam nog wel een poosje kan na-ijlen, dat het wat klachten kan veroorzaken. De arts die mijn echo vanochtend deed (ik werd zwanger middels iui), vroeg ik hetzelfde, maar die stond me een beetje wezenloos aan te kijken en gaf niet echt antwoord op deze vraag. Misschien dat u mij hierover wel wat meer kunt vertellen? Alvast bedankt!
Hoi Victoire, op de site die je bijgevoegd hebt staat inderdaad wat ik je ook zou kunnen vertellen. Het verschilt inderdaad erg per persoon en ook hoe lang je zwanger was. Een vroege miskraam zorgt vaak voor minder lang lichamelijke problemen/klachten dan wanneer je al verder in het eerste trimester was. Ik ken er geen cijfers van en weet ook niet of die bestaan. Verder is een miskraam een heel natuurlijk proces, zeker als je geen curettage hebt gehad. Je lijf kan dit in principe prima hebben en je lijf is gemaakt om te reproduceren, dus zo snel moglejik weer vruchtbaar zijn. Nu is dit natuurlijk niet bij iedereen het geval, maar dit is het basis principe. Dus cijfers kan ik je niet geven, maar meestal normaliseert een vrouwenlichaam vrij vlot (0-6 maanden) weer om weer een volgende zwangerschap te kunnen ontvangen. Groetjes Brigitte