Hallo Ik kreeg gisteren tijdens de pretecho te horen dat ik te veel Vruchtwater heb. Ze doen daar ook groei en 20weken echos dus ze hebben er verstand van. Maar nu heb ik afgelopen woensdag een groei echo gehad waar op de vruchtwater goed was. Kan dit zo veranderen in 4dagen? Ook weet ik door de 20weken echo dat de baby geen openruggetje en geen slokdarm afsluiting heeft. De meeting was 28.75 AFI en de diepste poel 9.6. Ik heb een brief mee gekregen voor de gynaecoloog. Mvg Manuela
Hoi Manuela, vruchtwater kan inderdaad van dag tot dag veranderen. Een meting is altijd een moment opname. Ik denk niet dat het in 4 dagen zo veel is veranderd dat het nu te veel is en 4 dagen geleden nog normaal. 'Ruim' heb je dan dus overgeslagen (20-25). Wel even een extra uitlegpuntje: je kunt alleen een diepste pocket meten óf een AFI, het water op 4 plaatsen in de buik. Dat laatste doe je alleen op indicatie (grote baby, zwangerschapssuiker, grote diepste pocket etc). Dus wellicht is er 4 dagen geleden een diepste pocket gemeten van bv 6. Die is goed, want tot 8 is het in principe goed. Maar als je 4 pockets hebt van 6, zit je op 24. Die inschatting moet je als echoscopiste maken. Dus wellicht heeft ze het water niet als ruim gezien en was de diepste pocket goed genoeg. Maar dit is speculeren. Maar inderdaad: deze verwijzing is prima. Al kun je er lang niet altijd iets aan doen hoor. Soms is het gewoon zo. Je zult misschien extra op suiker worden gecontroleerd. Maar even afwachten wat de gyn zegt nu. Groetjes Brigitte