Net leerplichtig en op vakantie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door merah, 23 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onze dochter is 1 november 4 geworden. Dit jaar willen we eind november een midweek weg, maar officieel is ze dan dus al net leerplichtig.
    Aangezien ze vanwege haar geboortedatum bijna 3 jaar zal gaan kleuteren, denk ik zelf: ach, dat moet toch kunnen!!?
    Maar weet iemand of ze daar in de praktijk ook zo tegenaan kijken? Of wordt de 5e verjaardag echt als hele strenge grens genomen?
    Of hangt het misschien ook een beetje van de school af?

2. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    De eerste volle kalendermaand nadat ze 5 is geworden is ze leerplichtig. Jouw dochter dus vanaf 1 december. :)

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Echt waar??? Dat is goed nieuws! Probleem opgelost.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Maar waarom kun je niet gewoon in de vakantie gaan?? Die regels zijn toch nu eenmaal zo?

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik wist dat er iemand ging komen met zo'n opmerking.
    Altijd hetzelfde hier. Zucht.
    Als het zo simpel was hadden we dat echt wel gedaan.

6. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Je mag haar die hele maand nog meenemen buiten de schoolvakantie. Lekker doen dus!

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Jep, mag gewoon en hier deed school ook niet moeilijk toen wij een keer een paar dagen weg wilden en onze oudste ook een jaar extra ging kleuteren

8. tuc

tuc Niet meer actief

Het is gewoon een vraag omdat ik mij erover verbaas hoelang mensen dat goedkoper op vakantie willen rekken.

Maar heel simpel, als jullie niet anders kunnen door bv werk van 1 van de ouders of dat 1 van de ouders in de vakantie een ziekenhuisopname heeft gehad of herstellende is, of andere heel belangrijke reden dan kun je daar gewoon verlof voor vragen.
    Dus zo simpel is het eigenlijk wel.

9. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wellicht omdat sommige mensen hun gezin daardoor juist nog een vakantie kunnen bieden?! Dat wij (misschien jullie ook wel) het financieel ruim hebben, maakt juist dat je niet zou moeten oordelen over anderen.

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier zouden ze daar niet zo blij mee zijn, maar officieel mag het inderdaad volgens mij wel gewoon. Hier zou een najaars-kindje trouwens ook in principe doorgaan naar een volgende groep en dus juist korter kleuteren, tenzij er echt signalen zijn dat dit niet wenselijk zou zijn.

11. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons op school zijn ze hier best moeilijk in.

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou het op school bespreken....

Bron:
    Leerplichtwegwijzer » Wat u moet weten over de leerplichtwet

En de opmerking van Tuc, ik begrijp het wel. Jij geeft, en dat hoeft uiteraard ook niet, geen reden op. Dus tja, de gedachte is dan al snel waarom.
    Er zijn zoveel mensen die even een weekje eerder, langer of later op vakantie willen puur om het geld.

Mochten jullie geen vakanties kunnen nemen in de schoolvakanties;
    Dan mag je 10 schooldagen vakantie nemen, na akkoord van de directeur.
    Leerplichtwegwijzer » Veelgestelde vragen

13. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.827
    3.618
    113
    Als het mag, dan mag het toch, ik snap niet waarom daar discussie over is? Ik vind persoonlijk het verschil qua prijs en vooral drukte binnen of buiten de schoolvakanties zo ongelofelijk veel uitmaken dat ik het eigenlijk wel logisch vind om erbuiten te gaan, zolang als dit is toegestaan. Wij gaan ook kort voor de zomervakantie op vakantie dit jaar, omdat ons zoontje dan nog 4 is, en we dan nog een laatste keertje die drukke en dure vakantieperiode kunnen ontwijken. Ik zie niet in wat daar mis mee is, die 2 weken die hij in dit stadium mist zullen echt het verschil tussen een succesvolle of mislukte schoolcarrière niet maken.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Als je werkgever verklaart dAt je niet op vakantie kunt in de standaardvakanties is er geen enkel probleem inderdaad.
    Ook niet in de hogere klassen.

Onze school zegt overigens dAt het moment dAt je kind fulltime naar school gaat.. Je een overeenkomst aan gaat met de school.
    En je het dan misschien niet wettelijk verplicht bent maar dAt ze er wel vanuit gaan dAt je kind er gewoon elke schooldag is vanaf de eerste dag dAt ze naar school gaan.

(en dan mag regelmatig een middag thuisblijven best.. Maar 2 volle weken wordt niet zo gewaardeerd)

15. Saskia78

Maar gaat ze komend schooljaar niet gewoon naar groep 2 dan?
    De officiële grens.. Is namelijk 1 januari.
    (en niet meer oktober!)

En dan kleutert ze dus korter ipv langer.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is idd ook mijn gedachte. Ik vind ook dat je met een kind van 4 niet zomaar buiten het seizoen moet gaan. Het kind gaat naar school en je hebt dan een verantwoording vind ik. Ik vind het ook geen correct voorbeeld, want als een kind zelf gewoon zegt: goh ik ga eens een werk niet dan vinden ouders dat ook niet goed.
    Je hebt 4 jaar de tijd om goedkoop te gaan en daarna is het mi klaar.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Waar gaat de discussie nu over? Ze is eind november nog niet leerplichtig.
    Het mag dus gewoon (zie bijgevoegde links), dus we doen het gewoon geheel volgens de regels.

Saskia, ik weet eerlijk gezegd niet waarom, maar ons is heel duidelijk gezegd: 'realiseer je dat ze dit jaar eigenlijk nog in een soort 'groep 0' zit en dat ze na de zomer pas echt begint in groep 1'.
    Ben heel benieuwd hoe ze haar gemotiveerd gaan houden, want volgens hun leerlingvolgsysteem zit ze wat betreft werkjes en niveau al aan het einde van groep 1 (DORR leersysteem).
    Heb wel mijn zorg hierover uitgesproken, want ik ben zelf ook van begin november en heb me vroeger echt dood verveeld op de kleuterschool.

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wie heeft gezegd dan dat het om het geld gaat?

Je trekt nu allemaal conclusies over dingen waar niet eens iets over gezegd is :(

19. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.827
    3.618
    113
    Tja, ik vind het allemaal wat vergezocht, ik heb geen overeenkomst met school (tenzij we het erheen sturen van mijn kind als betaling zien 😉), ik onttrek me aan geen enkele verantwoordelijkheid en doe helemaal niets wat niet mag. Mijn kind is 4, en hoeft dus nig niet verplicht iedere dag naar school. Wij pikken dus graag nog een laatste keer buiten het hoogseizoen gaan mee. Ik zie echt niet in wat daar fout aan zou zijn, ik ga mezelf geen zelfverzonnen beperkingen opleggen. Als het ook maar in enig opzicht schadelijk voor mijn kind zou zijn zou ik het vanzelfsprekend niet doen, maar hij heeft er geen last van en ik ga er zomaar van uit dat ook echt de juf, de klas en de school wel gewoon verder draaien als hij er een keertje niet is. Dat anderen bepaalde principes aan het naar school gaan hangen vind ik allemaal prima, maar ik hou me gewoon keurig aan de voorschriften en er is dus niets aan de hand.

20. Saskia78

Mja de officiële regels zijn dat 1 januari tegenwoordig de grens is..
    En als ze dan ook gewoon netjes op het gewenste niveau zit..

Er valt in de kleuterklas gelukkig wel veel te differentieren.. Maar je zou je gaan afvragen of het wel de bedoeling is zo.
    Maar goed, dat was je vraag niet :)

Uiteindelijk moet je doen wat jr zelf goed dunkt.
    wettelijk mag het, scholen vinden het vaak niet zo fijn.
    Maarja, jij beslist.

Deel Deze Pagina