Hoi meiden, Ons kdv heeft geen welkomspakket (behalve een contract en de eerste factuur ) en nu ik in de oudercommissie zit wilden we daarvoor een voorstel doen richting de directie, omdat ik dit zelf best wel gemist heb. Hebben jullie nog tips van dingen die in zo'n pakket zouden kunnen zitten of wat jullie meekregen aan info van het kdv voordat jullie je kindje daar de eerste keer heenbrachten? Ik dacht nu aan: - foto en kennismakingsstukje over de leidsters - verhaaltje hoe een dag van je baby eruit kan zien - een meeneemlijstje (speentje, knuffel, extra kleertjes) - 'regels' over brengen/halen - Uitleg over voeding. Bij ons is er bijvoorbeeld geen vriezer om extra voeding te bewaren. Ik ben dus wel eens gebeld dat hij honger had en geen verse voeding meer had... Was fijn geweest als ik had geweten dat ik zelf voor reserve kunstvoeding moest zorgen. Hebben jullie nog tips?
Hier krijgen alle ouders een map mee. Hierin staat wie er op de groep werken maar ook het pedagogisch beleid, ziekte beleid algemene regels etc. Dit krijgen de ouders na de intake op de groep van het kindje mee en kunnen dan thuis alles rustig na te lezen.
Hier krijg je al meteen bij aanmelding een informatieboekje met een stukje geschiedenis van het kdv, alle regels en uitleg, bijvoorbeeld over de horizontale en flexibele groepen, de tijden van brengen en halen, hoe het gaat met voeding etc. Dan is er een intake en dan later nog een intake waarin alles nogmaals wordt uitgelegd. Ik dacht dat dat overal zo was, ik vond het in ieder geval wel nodig om die info duidelijk te krijgen. Dus goed initiatief!
Wij kregen standaard het contract, en de werkwijze voor het hele KDV (ophalen, brengen, pedagogisch plan, klachten), en de werkwijze van de groep van je kindje (dagindeling, voeding, regels) En dat is allemaal doorgenomen bij een welkomsgesprek op de eigen groep. (de intake was met het locatiehoofd, dat verhaal ging deels dubbel dus, maar niet zo erg, want je vergeet ook vaak weer dingen. Dus het is fijn als je dat netjes in een map op papier zou hebben. Iets over de leidsters was ook leuk geweest. In ieder geval om al die hoofden en namen te onthouden. Ik raak nu nog steeds weleens in de war..
Hier ook na aanmelding het contract, maar ook de werkwijze KDV etc. Wij hebben bij de ingang van het KDV allemaal lijstjes opgehangen met daarin de foto's (en namen) van de leidsters.
Ik kan me ook weinig voorstellen bij een welkomspakket.. de regels voor halen en brengen zijn er niet.. Je bent vrij, als ze maar ongeveer weten hoe laat t word.. Ik ben voor ik Gijs aanmeldde uitgenodigd om op de hoofdlocatie ( locatie waar hij nu zit was toen nog niet open) te komen kijken.. daar werd verteld over hoe ze werken.. Toen ik Gijs de eerste dag heb gebracht heb ik voor t ophalen een hele lijst ingevuld over slapen/eten/gewoontes/... noem maar op.. Ik heb wel een contract toe gestuurd gekregen, na de def. aanmelding.. De groep waar Gijs zit zijn in principe 2 leidsters en af en toe een stagiaire erbij.. De behoefte om een "smoelenboek" te maken is er denk ik niet omdat de groepen vaste gezichten kent..( tenzij bij ziekte, maar dan zijn er vaste invalkrachten)
Ik vind het wel een goed idee hoor, zo'n welkomstpakket. Ik miste ook wat algemene informatie en regels. Ik kreeg wel wat mee, maar daar stond lang niet alles in.
Heyy heb niet de reachties gelezen. maar dacht zal vertleen wat wij bij ons op het kdv hebben. bij ons krijg je als je je aan melt een map van onze organiesatie met de algemenen regels en het beleid en volgens welke visie we werken. en bij de intaik dus als het kindje daat werkelijk bij ons komt krijgt de ouder het alaal te horen en te lezen in de welkoms brieven. dit zijn een brief over de ouder comisie. de regels wat bij ziektes wij stellen het personeel altijd personlijk voor (wie er zijn) en de ander via de foto's die er hangen nog even wat anders. ik vindt dat het verplicht hoort te zijn dat ze een vriezer hebben. wij vragen ook altijd exstra voeding. voor als je kindje het niet op wil drinken op het momet dat het aan geboden wordt en borstvoeding kan je niet meer opwaremen. en stel het valt om op de ene of ander manier. dan ehb je niks meer. echt raar vindt ik het geen vriezer
Meiden, bedankt voor de reacties! Wij willen dus ook een soortgelijke map samenstellen, zoals velen van jullie ook kregen. Het kdv waar onze uk heen gaat is een klein prive-kdv, dus is allemaal toch wat anders dan bij een grotere keten. Zo is er niet echt een officiele intake, maar wel een uitvoerig gesprek met een van de leidsters als je je kindje de eerste keer brengt met invullen van een lijst met gegevens en gewoontes enzo. En verder spreek ik de leidsters iedere keer wel even en kan je alles wel vragen, maar vooraf had ik graag wat meer geweten. Als iemand nog tips heeft... verdere aanvullingen zijn altijd welkom!
@Siets: Zoals jij het verteld had ik het ook. Geen welkomsmap maar wel uitvoerig gesprek met de leidster. En als ik mijn zoon kom ophalen bespreekt ze in het kort de dag even door. Wel heb ik een ziekteboekje gekregen. Daar staan alle ziekten in die die kids kunnen krijgen. Vond ik zelf wel handig. Want ik was/ben daar nogal een leek in. Misschien ook een idee?
Hallo, Bij ons KDV is er een heel uitgebreide website waar genoeg op te vinden is. Bij het 'welkomst-gesprek', kreeg ik - een brief van de oudercommissie mee (hierin stonden namen van leden + wat ze doen in OC + beetje privé) - tijdens gesprek heb ik kennisgemaakt met min. 1 van de pedagogisch medewerkers (bij eerste keer wegbrengen dochter heb ik kennisgemaakt met de anderen). - Klein cadeau'tje mocht ik uitzoeken. Omdat het dagverblijf 'De drie biggetjes' heet waren het kleine cadeautjes in de trant van mini-voorleesboekje over Varkentje, Biggenknuffeltje, etc. gok kosten ong. 4-5 - tijdschrift 'Ezeltje Prik' (krijg ik elke maand) Heb eigenlijk geen informatie gemist tijdens gesprek. Vond het wel erg leuk en origineel om een cadeautje te mogen uitzoeken gerelateerd aan 'de drie biggetjes'.