Vriendin betalen voor oppassen?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Lindangel, Apr 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Een heel goede vriendin van mij heeft meerdere oppaskinderen (ze is gastouder, en heeft zelf ook kinderen). Ze heeft al heel vaak aangeboden om op te passen op mijn zoontje, ook als we een weekendje weg willen ofzo. Vindt ze hartstikke leuk. Dit heeft ze ook al aangeboden voordat ze zelf gastouder was. Dat is ze nu een half jaartje ofzo.
    Nu gaat ze morgen voor het eerst een paar uurtjes oppassen, want ik heb een cursus en mijn vriend moet werken. Dat vindt ze best leuk volgens mij.

Maar nu weet ik niet of ik haar moet betalen. Ik vind het zo moeilijk en heel erg raar om erover te beginnen. Ik weet dat ze 5 euro per uur krijgt van de ouders van haar oppaskinderen, dus ik heb ergens zoiets van dat we haar gewoon dat geld geven of aanbieden (gewoon morgen bij het ophalen of wegbrengen) en als ze het niet wil, dan slaat ze het maar af.

Wat zouden jullie doen?

2. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    3,656
    0
    36
    Ik denk dat je het beter aan haar kunt vragen, dan krijg je ook niet achteraf gemopper daarover. Dus dat is echt niet raar hoor om daarover te beginnen. Je kunt daar beter duidelijke afspraken over maken.Wat verwacht ze van jullie? Betalen of niet? Als ze aangeeft dat je haar niet hoeft te betalen kun je haar wel een bos bloemen oid geven. Het is toch ook fijn om te weten dat je kind op een vertrouwd adresje is.

3. MissMom

MissMom Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geef haar een leuk kleinigheidje als bedankje?
    Als ze nou structurreel op jullie kindje zou passen dan ok.

4. duveltje

duveltje Bekend lid

Nov 6, 2008
    658
    0
    16
    Tja, best lastig...Ik had het er denk ik al eerder over gehad, maar goed; daar heb je nu niets aan.....

Ik denk dat ik het zou zien als een vriendendienst, zeker als het incidenteel is. Als het meer structureel gaat worden kunnen jullie verwachtingen hebben naar elkaar: zij dat jij haar betaalt, maar jij mag dan ook bepaalde eisen stellen.

Stel, je vriendin was kapster, en knipte een keertje je haar is dat ook een vriendendienstje. Zou ze dat echter iedere maand doen, dan zou ik haar ook willen betalen.

Geef haar anders een mooie bos bloemen, of iets anders waar ze erg van houdt, en zeg erbij dat als ze liever echt betaald wil worden, ze dat natuurlijk alsnog wordt.

(en bespreek het alsnog eens met haar, voor een volgende keer;))

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik zou het ook zien als een vriendendienst en er dus niets voor geven. Mijn vriendinnen heb ik ook nooit betaald. Maar zij passen gemiddeld eens per half jaar op... Wanneer het frequenter zou zijn, zou ik het eens met haar overleggen. Maar eerlijk gezegd zou ik het ongepast van haar vinden als ze voor deze ene keer geld verlangt.

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Ja, dat gevoel had ik dus zelf ook een beetje. Niet dat ik het ongepast vind als ze er wel geld voor zou vragen, maar ze doet het eigenlijk nooit. Nu voor het eerst en mijn zoon wordt langzaam alweer anderhalf... Dus ja, het is echt voor een keertje. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat als het bevalt, ik het misschien nog wel een keertje vraag.
    En ze kan haar kinderen ook bij mij brengen, maar dat doet ze niet, want ik werk en zij niet (of ja, thuis), dus ze heeft eigenlijk nooit oppas nodig. Dat vind ik ook het moeilijke eraan, dat ik er niet zoveel voor terug kan doen. Behalve een bloemetje ofzo.

7. sylvia111

sylvia111 Fanatiek lid

Aug 10, 2007
    2,983
    0
    0
    ik zou het ook als een vriendendienst zien hoor.
    Als ze geen oppasmoeder was geweest had je er ook niet over nagedacht om haar geld ervoor te geven.
    Tenminste ik niet als een vriendin zou aanbieden om op te passen of ik het aan die vriendin zou vragen.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

En er zijn ook geen andere dingen die jij voor haar terugdoet?
    Ik heb bijvoorbeeld een vriendin waarvan ik heel veel kleren en spullen voor Thirza doorkrijg. Nu ben ik sinds een paar maandjes druk aan het taartenbakken en heb ik voor de verjaardag van haar dochter een prinsessentaart gemaakt. Gratis.
    Beetje voor wat hoort wat zeg maar :)

9. piemie

piemie Fanatiek lid

Mar 28, 2009
    1,769
    0
    0
    kapster
    het Gooi

Nou dat dat is zeker zo!! Veel vriendinnen knip ik af en toe en ik vraag daar nooit wat voor,maar ze vroegen dan wel vaak 'wat krijg je van me?'
    Zij doen ook dingen voor mij of mijn zoontje.

Je zou wel kunnen vragen 'wat vroeg jij ook alweer voor de opvang per uur?'
    Dan zal zij waarschijnlijk zelf al zeggen dat dat niet hoeft. En als ze dat niet zegt zou ik haar gewoon betalen. Krijg je ook geen 'scheve gezichten' achteraf.

10. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik begrijp dat het moeilijk is, maar ik zou het toch gewoon vragen.
    Zo kun je ook geen misverstanden krijgen.

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Als het voor één enkele keer is in de zoveel maanden dan zou ik haar een flinke bos bloemen geven of een grote doos lekkere bonbons. :) Als het de bedoeling is dat ze dit vaker gaat doen dan zou ik met haar een tarief afspreken en dan is 5 à 6 Euro p/u heel redelijk.

12. horselover

horselover Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    2,518
    1
    0
    Ja moeilijk!!

Vraag gewoon wat ze er voor moet hebben! Dan hoor je het antwoord snel genoeg!

ik zou zelf geen geld willen hebben van een goede vriendin van me!
    Maar ja ieder mens is anders ;)

13. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Nou, mijn vriend heeft het gevraagd (die brengt en haalt mijn zoontje ook morgen en had haar ook gevraagd om op te passen), en ze wil niks hebben. Inderdaad, als hij elke week komt is het anders, maar nu wil ze niks hebben.

Probleem opgelost!

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Dat is dan duidelijk, wat een lieve vriendin! Dan maar de bloemen of bonbons.

Share This Page