Iemand die ik ken is momenteel bezig met emigreren naar Zweden. Ze hebben daar een huis gekocht, ze hebben geen werk (want gepensioneerd) maar wel genoeg eigen vermogen. Echter lijkt het op dit moment niet zomaar te lukken om te emigreren, vanwege een wetswijziging in juni van dit jaar. Het fijne weet ik er niet van, maar het is een cirkeltje waar ze nu in vastzitten. Maar wellicht is dat probleem er niet als je op voorhand een baan kan regelen.
Volgens mij heb je elk jaar ergens in februari een emigratiebeurs. Daar kun je heel veel info en contacten vandaan halen.
Wij zijn naar Engeland vertrokken, zelf vrachtwagentje gehuurd (150 euro inc. onbeperkte km) en daar heen gereden (250 euro diesel en boot overtocht) Borg en 1 maand huur vooraf moeten betalen (2300 euro omgerekend) en de overtocht voor het hele gezin met de boot (130 euro inclusief trein vanuit de haven) Voor ons wat het dus helemaal niet zo duur.
Verschrikkelijk lastig te zeggen. Het belangrijkste is dat die vriend een werkvergunning krijgt voor het land waarheen hij wil emigreren met z'n gezin. Tenzij hij een enorme zak met geld heeft, dan kan hij een 'investerings visum' aanvragen voor sommige landen. Maar 'even' emigreren naar het land van keuze gaat dus niet zomaar en kan afhankelijk van de situatie kapitalen kosten. Tenzij je als expat wordt uitgezonden dan zal de werkgever alle kosten op zich nemen. Binnen de EU verhuizen is een stuk gemakkelijker inderdaad, landen als de VS en Australië kan je in principe wel vergeten tenzij je aan enorm strenge eisen voldoet.
Dat lijkt me ook vervelend, gepensioneerd en dan nog moeite en problemen hebben, hopelijk gaat dat toch nog goedkomen. Ik heb al tegen hem gezegd om een baan te zoeken en dan vandaaruit te gaan handelen. Dank je wel voor je antwoord
Dat is een mooie tip voor hem en ook wel voor mij omdat ik nu wil gaan orienteren wat er allemaal bij komt kijken met drie kinders Dank je wel voor je tip
Dat is relaxed geweest, en niet al te duur, als je het goedkoop wilt houden dan is dichtbij en werk toch niet zo gek idee voor hem Dank je wel
dank je wel, dit zal die niet leuk vinden, maar een baan werk visum en andere visums zijn wel nodig. Ik ga hem nu wijzen op die beurs, en kijken of we er met zijn allen een goede informatieve dag van kunnen maken. Dank jullie wel allemaal alvast voor alle info en uitleg en alles
Hangt helemaal van je persoonlijke wensen/ eisen en de bestemming af... Ik ben van NL naar Engeland geemigreerd, en van Engeland naar Frankrijk, maar meer dan een paar ritten met gehuurde / geleende bus/aanhanger heeft het niet gekost hoor... Mits je werk hebt, of kunt vinden in het land van bestemming hoef je ook écht geen duizenden op de bank te hebben...
Graag gedaan! Ik zou zeker naar die beurs gaan, hebben wij vroeger ook wel eens gedaan en was erg informatief. Tenzij je vriend een zeer speciale expertise heeft, héél veel kennis en kunde op een bepaald vlak of een beroep waar grote tekorten van zijn, kan hij zich beter op de EU concentreren. In mijn woonland hoor ik het zo vaak dat mensen zich al zitten te verlekkeren om hierheen te komen, de dozen al ingepakt hebben bij wijze van spreken en dan wordt hun visumaanvraag afgewezen. Dat is ontzettend zuur natuurlijk, je moet wel realistisch blijven.
Toen ik verhuisde naar Duitsland, had ik alleen een achterbak met spullen. Dus alleen de benzinekosten. De verhuizing naar Saoedie Arabie had wat meer voeten in de aarde vanwege de complexe bufeaucratie maar het heeft ons achteraf niet veel gdkost. Wij kregen vanuit de werkgever van mijn man een vergoeding van 11.000 dollar voor de spullen tot een maximum gewicht van 800kg (200 kg per persoon). Vliegtickets, visum en documenten omzetten werd eveneens betaald. Ik geloof in totaal zo'n 5000 dollar.
Veel hangt ook af van of je gaat in 't kader van je werk en dus gewoon van werklocatie wisselt. Of ofdat je een compleet nieuw leven opbouwt en echt vertrekt van 0. Een nieuwe baan moet zoeken, woongelegenheid moet zoeken, toegelaten moet worden tot het land, ... Als je baas dat allemaal regelt of er alleszins contacten heeft is het al een heel deel simpeler. En als je binnen de EU blijft, lijkt het mij ook simpeler dan als er oceanen en werelddelen moeten overgestoken worden. Zelf zou ik overigens niet zo gauw mijn huis verkopen (wel verhuren). Als het misloopt in 't land naar waar je verhuisd bent of het slaagt tegen, kan je immers eigenlijk heel slecht terug. Want dan heb je hier ook niks meer om op terug te vallen. Geen huis, mogelijk geen job, waarschijnlijk geen of nauwelijks geld, ...
Het hangt er maar net vanaf... Als je met je hele inboedel wil emigreren kost het wel veel ja.. Ben zelf 2,5 jaar geleden naar italie geemigreerd en dat heeft me echt geen bakken met geld gekost. Heb wel het een en ander over laten brengen maar ook veel zelf gedaan met de auto (meerdere ritjes verspreid over 1,5 jaar) denk dat als ik alles meereken dus ook die benzinekosten enzo en post kosten, extra kosten doordat je in het buitenland zit en veel moet bellen, regelen etc misschien 1500? Het hangt er echt helemaal vanaf waarheen en hoe! Die benzine kan ik trouwens niet echt meetellen want ik ging dan bv voor met kerst naar nl om met mn familie te vieren en nam dan spullen mee op de terugweg.. Maar goed als je t meetelt kom ik ongeveer daarop uit denk ik
Vergeet niet de kosten om diploma's etc om te zetten. De ex van Vl moest dit laten doen toen ze emigreerde naar Turkije.
Dank jullie wel allemaal voor jullie uitleg, en behulpzaamheid, ik doe het straks op het gemak nalezen, dank jullie wel!
Australia Skilled Occupation List - Australian Visa Bureau Hier staat een lijst met beroepen die een kans maken op een skilled workers visa voor Australie.
Varieert elk jaar. Ik sprak in Australie mensen die uiteindelijk hun skilled visa kregen omdat de vrouw een kappersdiploma had...ze waren hoger opgeleid allebei, maar voor hun andere opleiding was geen belangstelling. Ambachten kennen, bakker, slager, monteur...daar maak je vaak goede kansen mee.
Houd er rekening mee dat ook al staat je beroep op 'de lijst' dat dat niet automatisch groen licht geeft voor emigratie naar desbetreffende land. Het is een basisvoorwaarde maar er zijn dan nog een hele waslijst aan voorwaarden waar je aan moet voldoen en je hele achtergrond wordt ook nog eens uitgeplozen. Succes!