Wanneer zit je in een risico factor?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Shar079, 31 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Ik werk als franchise ondernemer voor Juiceplus we
    Rotterdam
    Hallo dames,

Wanneer zit je in een verhoogd risico om een down-syndroom kindje te krijgen? en heeft een combinatie test wel zin omdat het een kans- berekening is.

ik hoor graag jullie meningen ;)

2. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Vanaf 35 gaan het risico omhoog dacht ik

3. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Nee ik vind het combi test zinloos , dit ook door persoonlijke ervaring . Voordat een combi test doet zal je er eerst samen uit moeten komen wat je keuzes zijn indien je verhoogd risico hebt. Als je besluit geen prenatale diagnostiek toe te passen na een slecht uitslag vind ik dw. Combi test echt zinloos

Succes met je keuzes

4. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Rotterdam
    Hoi mjs,

maar dat is de vraag waar ik mee kamp.
    wanneer zit je in een verhoogd risico? heeft dat met familie factoren te maken? of leeftijd? of anders?

5. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Rotterdam

bedankt voor je antwoord, dus ook een leeftijd factor speelt mee.

6. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    ik ben 34 en blijk een sterk verhoogd risico te hebben op een kindje met een afwijking.blijkt uit de combitest.morgen weten we wat we nu moeten doen om meer zekerheid te hebben.
    dat is puur pech of geen pech denk ik...

7. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    ik ben 29 en heb medisch verleden (kanker en orgaanschade).. kans was 1 op 24. veel verdriet en stress en uiteindelijk durfde ik geen punctie omdat ik al een kindje met 26 week was verloren. spijt dat ik t had gedaan dus..... hele zwangerschap onzeker maar met echos nooit iets afwijkends tezien. dochter is kerngezond geboren, wel prematuur maar dat was mijn 'schuld'. ik zou zoiets zelf dus nooit meer doen. je moet goed afwegen wat je zou doen bij bepaalde uitslag.... ik dacht dit te weten, namelijk testen bij slechte uitslag, maar gezien mijn omstandigheden was ze uiteindelijk gewenst OOK als ze down zou hebben!

8. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Ik vind die combinatietest ook maar niks. Je krijgt een kansberekening en als je dan een verhoogde kans hebt (lees 1:200 of lager) dan kun je het uitsluiten met een punctie. De punctie geeft een kans van 1 tot 3 % op een miskraam. Vorig jaar hebben we de combinatietest gedaan en n.a.v. van nekplooi en leeftijd zou de kans 1:6000 zijn met het bloed erbij werd die kans 1:57 en bleek het dus ook zo te zijn.

Wij hebben gisteren de NIPT test in Antwerpen laten uitvoeren. Ze nemen dan bloed af en je krijgt na 2 weken de uitslag of je wel of geen kindje met trisomie 13,18 of 21 hebt.
    Het enige nadeel is dat je deze geheel zelf moet bekostigen (Euro 690,-).
    Ze houden zelf trouwens wel een slag om de arm en zeggen dat de test 99% betrouwbaar is mocht je de uitslag krijgen dat je kindje een van de afwijkingen heeft. Dan moet je alsnog een punctie laten uitvoeren voor 100% betrouwbaarheid.
    Ik heb voor deze test gekozen omdat je geen vage kansberekening krijgt en je geen kans hebt op een miskraam bij een gezond kind.

9. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Maar het is toch wel zo dames, dat de combinatie test nauwkeuriger wordt naarmate je ouder wordt?

10. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Nee bij beide.niet laten doen.
    Reden het is een kansberekening eigenlijk weet je nog niets vinden wij.
    Wel laten we de 20 weken echo uitvoeren.
    Het is een persoonlijke keuze idd.
    Wij zijn jong nu ml 25 en ik 29 hebben geen familie met afwijkingen. Dus voor ons absoluut geen reden om te doen.
    Sucses met je keuze meid!

11. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Weet ik niet kari weet wel dat je risico's omhoog gaan als je ouder word.

12. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Wij doen hem niet want we zijn beiden jong en zien er geen redenen voor. Een risico heb je altijd en een test neemt dat, helaas, niet weg.

13. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

hier ook voor een NIPT gekozen, door een slechte combitest vorige zwangerschap en mijn vroege overgang kloppen de cijfers gewoonweg niet en dan heb je voor niets stress.

Wel zou ik aanbevelen pas de NIPT test vanaf12 weken te laten doen en dan meten ze daar meteen gratis je nekplooi (in brussel wel tenminste) heb je meteen dubbelcheck.

Risicogroep zegt niets, het hoeft niet in je familie te zitten, leeftijd zegt wel iets maar lang niet alles, ik vind eigenlijk dat als je het wilt weten het voor iedereen belangrijk is, want een nekplooi zegt niet alleen wat over down e.d. maar ook over evt hartafwijkingen e.d. ze kijken naar veel meer.

Hierdoor kan je dan weer recht hebben op een extra uitgebreide 20 weken echo ipv een normale (bv die extra naar hartje kijkt e.d.)

Prenatale zorg en diagnostiek is er juist om de beste zorg aan je nog niet geboren kindje te kunnen verlenen, een kennis van ons haar kindje leeft nu nog door prenatale diagnostiek als deze thuis was bevallen had haar kindje niet meer geleefd, die moest in een academisch ziekenhuis worden ingeleid.

KORTOM reden genoeg om er goed te naar laten kijken!

14. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Hoi,
    Alleen familie speelt een rol voor het ziekenhuis. (Vergoed)

Ik heb een hogere risico als iemand van boven de 35/40 maar omdat ik maar '22' krijg ik alle testen niet vergoed. Totale kosten boven de €800,-

Persoonlijk vind ik dit heel erg krom, naar familie en dergelijke wordt niet gekeken, alleen de leeftijd.

Of het de €800- waard is kun je alleen zelf beslissen..
    Persoonlijk heb ik hier niet voor gekozen, omdat ik toch al van het kindje hou, met een afwijking of niet..

15. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

dan zou ik juist prenataal testen, zo kan je je kindje de beste zorg geven mocht het extra zorg nodig hebben (al in de buik of meteen erbuiten)

Daarnaast is een NIPT test maar 600 euro in Brussel dus kan goedkoper die moeten we allemaal gewoon betalen en als er echt een punctie gedaan moet worden doe je dit niet zonder echte aanleiding en krijg je het dus gewoon vergoed.

16. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Wij hebben wel gekozen voor de combinatietest (mede vanwege m'n leeftijd, 36 en hij werd dus ook vergoed vanwege m'n leeftijd)

Er zijn grafiekjes waarin de kans op trisomie 13, 18 en 21 (als ik het goed heb) staan. 13 is dacht ik Down. Die lijntjes gaan bij hogere leeftijden echt snel omhoog. Het risico wordt dus op latere leeftijd snel hoger.

Bij mij kwam er een kans op Down uit van 1 op 138. (normaal op mijn leeftijd 1 op 200) dat was een klein beetje schrikken, maar in de grafiek zag ik dat je als je 37,5 bent sowieso die kans hebt. Mede daardoor en doordat de nekplooi niet bijzonder dik was (ietsjes dikker dan normaal) en alle andere omstandigheden gewoon ok waren, hebben we geen punctie laten doen. Wel is er met de 20-weken-echo goed gekeken of er nog andere tekenen waren die konden duiden op Down of een andere afwijking. Dat was niet het geval, maar ze kunnen het nooit 100% zeker zeggen.

Dus de kans bestaat nog steeds dat ik binnenkort beval van een kindje met een afwijking, maar dan is het uiteraard ook welkom. Dit hadden we ten tijde van het onderzoek ook bedacht. We denken dat we elk kindje een stabiele basis kunnen geven en een boel liefde, dus het is hoe dan ook welkom.

En daarbij... ze kunnen natuurlijk wel lichamelijke afwijkingen zien op de echo of met andere onderzoeken, maar er zijn ook nog een heleboel verstandelijke beperkingen en gedragsproblemen waar een kindje mee te maken kan hebben en die spoor je niet zomaar op...

Deel Deze Pagina