Kinderen moeten met meer risico spelen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Taartjes, 31 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Taartjes

Taartjes Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.191
    433
    83
  2. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Denk dat dat voor veel ouders van tegenwoordig erg moeilijk zal zijn om ze '' los '' te laten.

Wij zijn ouders die hun kinderen dus wel los laten maar daar gewoon soms commentaar op laten. Wij hebben twee echte knullen die graag in bomen klimmen, voetballen, de natuurspeeltuin onveilig maken, hutten bouwen, beestjes zoeken en ga zo maar door. Ik heb vaak de opmerking gehad '' Durf je je kids zo buiten te laten spelen? '' uuuuh ja waarom niet? Wij zijn ook toch zo groot geworden? Onze kids zijn 10 en 6 en komen als ze uit school zijn even naar binnen om wat te drinken en gaan dan gelijk weer naar buiten tot een uurtje of 5. Heerlijk! Ik laat ze zelf op hun eigen manier de wereld ontdekken.

Dus ik vind het ook wel een goed punt dat sommige ouders hun kinderen wat losser mogen laten.

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ben het er ook mee eens. Binnen bepaalde grenzen, dat wel. Het zal afhankelijk zijn oer kind. Als ik de middelste een tak laat slijpen met een zakmes, denk ik dat ze zonder vingers terug komt :D de oudste had dat op haar leeftijd wel gekund.

De jongste van bijna 1,5 glijdt zelf van een kleine plastic glijbaan, dus die red zich wel. Ik ben niet zo heel moeilijk en zolang het niet te gevaarlijk is, mogen ze een hoop zelf uit proberen.

4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Het ene kind is het andere niet, waar mijn dochter nog valt over een a4tje op de grond, klimt mijn zoon vanaf 1,5 jaar in het hoogst klimrek. Bij mijn dochter was ik ook beschermend want die had altijd wat maar mijn zoon zie ik soms uren niet en soms staat hij zo voor de deur met een nat pak (gisteren nog). Hij was een brug aan het bouwen over de sloot hahahahaha heerlijk!

5. Sjaanbanaan

Sjaanbanaan Actief lid

2 jan 2017
    423
    26
    28
    Ik zag van de week drie kleine knulletjes op een hele dunne tussenberm met daarnaast drukke wegen spelen zonder enkele begeleiding, dat gaat mij echt veelste.
    Ik vind het wel belangrijk dat kinderen de vrijheid krijgen om te ontdekken en dat een stukje loslaten daar bij hoort, maar wel pas als zij er aan toe zijn en de omgeving zich daar toe leent.

6. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Grappig bericht. Wij hebben een speeltuin in de buurt waar wij vaak komen. Kijken wat wel en niet kan hebben wij rustig opgebouwd en uitgezocht. Het is niet een heel hoog klimrek. Geschikt voor kleintjes. Ik ben imo best beschermend, maar ik wil niet te zijn. Nu als hij op het speel rek zit om te gaan glijden blijft ik op 6 meter afstand bij de bankjes. En telkens zie ik de moeders een halve hartaanval krijgen dat ik op afstand blijf. Ik heb een voorzichtige peuter die een hele goede balans heeft. Zou het een wildebras zijn zou ik wellicht voorzichtiger zijn. Maar die blikken zijn heel veel zeggend.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Ik heb nog al eens commentaar hoor gehad in speeltuinen, 'onverantwoord, gekke moeder' etc. En heel vaak de vraag hoe oud hij was.
    Tja, het ene kind is wat sneller in de ontwikkeling dan de ander, ik kon hem moeilijk vastbinden en die ontwikkeling maken ze toch door of ze nu 1,5 jaar of 4 zijn. Op het kdv stonden ze ook versteld op de babygroep wat hij allemaal kon, dat hadden ze nog niet eerder meegemaakt. Tja, het was vast ook een raar gezicht, maar ik heb wel gemerkt dat er grote verschillen tussen zitten. Gewoon kijken naar je kind.
    Ze helpen hier ook al van heel jong af aan regelmatig mee met koken, dan snijden ze de groenten enzo. Eerst met een gewoon mes, tegenwoordig met scherpe messen. Ja, ze hebben wel eens in hun vingers gesneden, maar dat overkomt je ook als je dat pas gaat doen op je achttiende.
    Verder let ik wel op hoor, want risico's in het verkeer enzo zien ze natuurlijk niet in, net als schoonmaakmiddelen (tot een bepaalde leeftijd) etc.
    Maar je kunt ze op andere gebieden gewoon een hoop zelf laten ervaren.

8. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Hier mogen ze in bomen klimmen, met een zakmes takjes slijpen. Vuurtje stoken (onder begeleiding), hutten bouwen, in plassen stampen en in de modder rollen.
    Maar ergens alleen naar toe laten fietsen dat durf ik dan weer niet. Haha

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, ik vind het verkeer echt iets anders dan klimmen/klauteren etc. Oudste gaat lekker los in het bos; door blaadjes rollen, in plassen stampen, takken slijpen... Ze helpt ook al heel lang mee met groente snijden etc. ... maar op straat fietsen durf ik nog niet, ook al fietst ze al ruim een jaar stabiel zonder zijwieltjes.

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl is redelijk vrij. Ze zit wel al een tijd op allerlei sporten, omdat ze als dreumes zo'n brokkenpiloot was. Maar dat heeft gewerkt, ik hoor overal dat ze handig is en haar eigen grenzen goed kent.

Los fietsen e.d. vind ik voorlopig meer iets voor in het park of op vakantie, in een rustige omgeving.

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

12. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Het is niet meer zoals 30 jaar geleden. Toen waren er veel moeders thuis en liep er altijd wel eentje op het veldje of in de speeltuin. We mochten naar hartelust klimmen, rennen en klauteren....maar er was meer sociale controle. Iedereen speelde buiten na schooltijd, zelfs jonge kleutertjes of driejarigen. Nu zitten de kinderen veelal op de bso of bij opa en oma. Ik zie hier weinig kinderen buiten, terwijl ze er wel wonen....mijn zoontje mag pas sinds twee weken buiten de tuin spelen. Ik kijk elke vijf minuten wat hij aan het doen is, waarom? Omdat er verder niemand is en hij net vijf jaar en nog niet kan zwemmen. Ook is hij snel afgeleid waardoor hij vergeet te kijken met oversteken bijvoorbeeld. Ikzelf speelde al met vier jaar zelf buiten. Het is echt anders nu. Al vind ik ouders nu ook te beschermend. Niet klimmen, pas op, niet in de bosjes etc etc

13. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Zou het een 1 april grap zijn 🤔

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wat is de grap dan?

15. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Ja die snap ik ook niet helemaal.

16. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik kan me er niks bij voorstellen! Takken slijpen? Ieuw, daar zitten beestjes op!! De bosjes hebben prikkels, van in bomen klimmen wordt hun rok vies en een fikkie stoken? Ze gillen de straat al bij elkaar als de douche een graad te warm is ;)

Heeft veiligheidnl toevallig ook tips om de risico's voor stoepkrijten, springtouwen of steppen uit te gaan breiden? :D

17. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

18. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Hier is het te vroeg om te zeggen hoe ik het zelf zou doen, maar ik weet wel dat ik vroeger altijd buiten was en ook zonder begeleiding. Stookte vuurtjes, klom in bomen, maakte hutten, zat eigenlijk altijd in de bosjes haha. Wist niet dat dat nu schijnbaar een uitzondering was om een kind gewoon te laten spelen.

19. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Nou veilignl die zegt dat kinderen met messen moeten gaan rondlopen. Beetje dubbel natuurlijk maar goed misschien zie ik dat alleen zo. En toen las ik over 1 april dus dacht wie weet.

Maar ben zelf voorstander van gewoon doen en zien wat er gebeurd hoor. Hoewel scherpe objecten nu nog wel vermeden worden. Maar als ze beide iets ouder zijn mogen ze gewoon meedoen en helpen met zagen, timmeren en zelf vlees snijden.

20. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Onze oudste kreeg op zijn 7e verjaardag een zakmes. Binnen 5 minuten had hij zichzelf gesneden (niet ernstig hoor), was gelijk een goede les.

Ik ben het wel met het artikel eens.
    Wij zijn ook wel redelijk vrij en makkelijk, de kinderen klimmen ook over de tuinmuur heen bijvoorbeeld, dat vinden de buren heeeel onverantwoord en gevaarlijk.
    Ik klom vroeger ook het liefst op de schuur, gelukkig hebben mijn ouders ons ook niet zo voorzichtig opgevoed.

Deel Deze Pagina