Hoi hoi, Ik heb even een vraagje aan jullie. Zit even met het schema van mn dochtertje. Haar schema nu is; 6.30 - 7.30 papfles 180cc 9.00 - 9.30 fruit + water/thee 11.30 - 12.00 1 bhm + fles 150cc 14.00 rijstw etc + water/thee 15.30 - 16.00 fles 120cc 17.30 groente 19.00 papfles 180cc Ik zit er aan te denken om de fles van 1600 eraf te halen en om dan al groente te geven, proberen te rekken na half 5. Maar is dat niet al vroeg en krijg ik daar straks geen problemen mee als met de pot mee gaat eten? Heb nu het idee dat het veel te dicht allemaal op elkaar zit, ze eet alles wel op maar word de laatste nachten gillend wakker, word ook met een poepluier wakker en vannacht had ze dr groente uit gespuugd. Gewoon een beetje, niet extreem veel. Denk dat ze gewoon te vol zit, het cb zei ook dat ik om 4uur best al groente kan geven, maar denk allemaal dat het zo vroeg is. Wat denken jullie? Alvast bedankt voor de reactie's..
Wat ik bij de oudste op een gegeven moment deed was de fles van 15.30 eraf.. dan een liga of rijstewafel op dat tijdstip met wat thee of diksap en dan rond 17.00 groente. Zie dat jij dat om 14.00 doet.. slaapt je kindje dan niet??
Hoi, Mijn schema op dit moment (7 maanden) is: 7:00u fles 180/6 9:30u fruit + water/thee 12:00u boterham + fles 90/3 14:30u soepstengel + fles 180/6 of 150/5 17:00u groenten + beetje yoghurt+ water/thee 18:30u fles 180/6 Over een tijdje ga ik wel proberen om de fles van 14:30u ter vervangen met wat thee ofzo, maar voorlopig drinkt ze nog niet zoveel water of thee. Ze drinkt dat ook uit een tuitbekertje, want ze wil alleen maar melk uit een fles.
ik zit dus ook met dat slaapprobleem hahahaha, jelmar zit nu op 8uurfles180cc 9.30slapen 10.30fruit 12.00boterham(eet halve ongeveer) aansluitend fles 150cc. 13.00-15.00slapen 15.30koekje+thee 16.00fles120cc 17.30groente/warme hap+danoontje 19.30fles180cc+rijstebloem(papfles) ik geef hem om 4 uur dus nog wel een fles, en die gaat ook leeg...durf die eigenlijk ook niet weg te laten tot aan 17.30 toe? vind het ook lastig, heb soms ook het idee dat we aan het "proppen" zijn... ?? hij krijgt 150gram fruit en 150gram groentehap, en het koekje is een bambixstartkoekje en eet hij voor de helft op, ga morgen een soepstengel proberen.
Ze slaapt bijna altijd van 9uur tot 11uur, en dan ook van ongeveer half 3 tot 4uur zoiets. Meestal in het weekend anders omdat ze dan na de papfles van 7uur terug gaat naar bed.
Ik heb bij mijn 2 kids altijd groenten gegeven rond het tijdstip dat wij zelf gaan avondeten. Als ze slapen is het net iets daarvoor of daarna, maar wel zo dicht mogelijk. Zodat ze alvast wennen aan dat tijdstip, want ooit gaan ze samen met jou avondeten, dan hoeven ze qua tijdstip al niet meer te wennen.
Als je het idee hebt dat ze te vol zit zou ik haar eerder minder bijvoeding geven dan een fles laten vallen. Melk blijft de hoofdvoeding en de rest komt erbij, het is dus belangrijk dat ze genoeg melk binnenkrijgt ipv fruit/brood/groenten.
Wat mijn voorgangster zegt: die melk is bij de leeftijd van jouw kindje nog erg belangrijk. Je zou meer tijd kunnen laten tussen die middagfles en de groentehap. Ik zou die niet op 4 uur zetten, het is toch veel gezelliger om met z'n allen samen aan tafel te eten?
Finn krijgt vanaf het begin groente rond half 6/6uur. Ik gaf altijd flessen 180ml, en daardoor kwam Finn al heel snel op 3 flessen. Die fles die jij om 12.00 geeft, gaf ik vaak iets later, wanneer hij zich weer liet horen zeg maar.., daardoor schuift alles wat op en kom je met de groente beter uit. Tot een jaar ging Finn vaak om 20.00 naar bed, en kreeg dan een papfles, dus die ook iets later...
naja, veel gezelliger om met zn allen aan tafel te eten. Dat gaat bij ons niet op: mn vriend komt pas rond half 6-6 uur thuis. Dan hoeven ze echt niet een uur later een fles om naar bed te gaan..die krijgen ze niet op dan. Ze gaan rond half 7 - 7 uur naar bed namelijk. Later lukt niet, want ze zijn hartstikke moe rond die tijd. Daarnaast is het ook naar mijn mening niet gezelliger op deze leeftijd om met zn allen aan tafel te eten: je bent meer bezig met het hapje van je kind zodat je eigen eten koud wordt. En zodra je een keer zelf eet is het hapje van je kind zo koud. Erg onpraktisch nog. over een paar maandjes lijkt me het een stuk handiger. Mgoed. vanaf 6 maanden mogen ze 3 flessen als je goede bijvoeding erbij geeft, minimaal 500cc per dag. Dus ze hoeft toch geen bijvoeding te laten vallen en een fles te houden?
hier is het nog wel wat gezoek... gister een fles overgeslagen, vandaag koekje/soepstengel overgeslagen we zien gewoon wel hoe het gaat brood eten gaat meneer niet snel genoeg, hij vind het wel lekker, maar na zo'n 6 hapjes heeft hij gewoon echt zin om te eten, en begint te huilen en wil z'n fles... Groente/warmehap geef ik om half zes, wij eten daarna, hij speelt daarna altijd nog braaf in z'n kinderstoel terwijl wij eten, gaat goed tot dusver
Wij eten wel samen, in de zin van: Irem haar groente en wij avondeten. Ik wil dat zeker wel erin houden, ja is ze soms moe maar soms leg ik haar nog even voor het eten op bed, ze gaat sowieso niet voor 19.00 uur naar bed anders is het hier midden in de nacht feest, en we eten altijd redelijk vroeg, rond 17.30. Ik vind het wel belangrijk dat ze daar nu al aan went, dat maakt het straks alleen maar makkelijker. En als ze om 17.30 wat groente heeft gegeten past daar om 19.00 makkelijk nog een slok borstvoeding bij hoor. Zoveel eet ze nu ook weer niet.
Als ik jouw schema zo zie dan denk ik dat jouw kindje ook vol zit. Je bied best veel aan. Vooral 's avonds korte tijd op elkaar. Wellicht de fles van 16.00 eraf halen en dan om 11.30/12.00 met de boterham een fles van 180. Rond 14.30/15.00 kun je dan het rijstewafeltje geven of soepstengel oid met wat water/sap. En dan het avondeten rond 17.00/17.30 en 19.00/19.30 fles. Twee papflessen op een dag lijkt me ook best wel veel eerlijk gezegd.
Wat een onzin zeg dat melk veel belangrijker is! Kindjes moeten nu juist ook gaan wennen aan de bijvoeding... En de regel is dat ze tot 1 jaar minimaal 500 ml moeten krijgen dus dat zou je ook kunnen redden met 3 flessen..... Onze dochter krijgt al vanaf de 6 maanden maar 3 flessen en verder bijvoeding (fruit, boterham, groenten, rijstwafel etc ) en ze doet het hartstikke goed! Op het cb zeggen ze ook dat 3 flessen bij 6 maanden gewoon prima is! Dus Eliesah ik zou zeggen probeer het een beetje uit hoe ze erop reageert als je iets vervroegd of verlaat en dan kom je er vanzelf achter wat het beste bij Taleah past... Ik zit zelf ook een beetje met het dilemma of ik het eerder moet doen de groenten of niet... Maar ik vind het zo gezellig om met zn allen aan tafel te zitten en dat kan niet eerder dan 18.00! Ons schema nu is: +- 8.00 Fles 180 + 6 +- 10.00 Fruithapje +- 12.00 - 12.30 1 of 2 boterhammen met beleg en dan daarna een fles bij 1,5 - 2 boterhammen een fles van 120 + 4 en bij 1 boterham een fles van 150 + 5 +- 15.30 een soepstengel of rijstwafel met wat diksap +- 18.00 Groente hap + - 19.30 Fles 180 + 5
Nogal bot gesteld dat dat onzin is, want dat is het namelijk niet. Bijvoeding is wat het woord al zegt: voor ERBIJ. Melk blijft tot 1 jaar de hoofdvoeding. Dit kindje is nog geeneens 7 maanden! Ik zie vaak dat er tot 6 maanden 900cc tot 1 liter melkvoeding wordt gegeven en dan opeens het komende half jaar tot 1 jaar 500cc., dat is een halvering van de hoofdvoeding voor een kind dat net BIJvoeding eet. Beter is maand 7/8/9 700cc en dan maand 10/11/12 500cc te geven. Dan kom je op de leeftijd van 1 jaar mooi op 300cc uit. Als een kind al meteen 3 goede borden eet, zou je kunnen beslissen meteen 500cc te geven, maar dat is erg zeldzaam, de meeste dreumessen eten pas rond hun eerste verjaardag 3 goede maaltijden op een dag. Kindje van ts eet die nog lang niet!
Euhm, hier een kindje wat met 7 maanden 3 goede maaltijden op een dag eet. Daarom zit ik op 3 flessen, want hij dronk zn flessen niet meer leeg. Nogal logisch, want hij eet er voldoende naast. Ik zorg er wel voor dat hij per dag zo'n 500 a 600 ml opvolgmelk binnen krijgt. 's ochtends in de vorm van een bordje pap, 's middags bij de boterham en voor het slapen gaan nog een flinke fles melk voor de nacht. Ben het wel met je eens dat het nogal bot overkomt, maar volgens mij is dat niet persoonlijk bedoeld hoor.
Dat kan, maar is wel zeldzaam, dat bedoel ik. Dus 2x pap/brood, aard./pasta/rijst, groente, vlees/vis en 2x fruit. Dat geloof ik ook niet hoor.
Bedankt voor al jullie reacties. Van het cb "moesten" we 2 papflessen geven en al die bijvoeding. Dit omdat ze heel snel is met alles, en doordat ze daardoor veel energie verbruikt overdag sliep ze nog niet door. Sinds ik dit nieuwe schema gaat het erg goed, nog niet elke nacht maar wel al een paar nachten achter elkaar van 7 tot 7 . Heb nu 2 dagen nog groente rond half 5 gegeven en daarna een flesje van 90cc toe. Vandaag wat yoghurt proberen, en soms gewoon een klein flesje. Kijk wel hoe ze het doet. Fles na t brood is nu 180cc geworden. Wat een gedoe eigenlijk allemaal he hihi.. En iedereen doet het toch allemaal op zn eigen manier, maar was gewoon benieuwd.