Ja ik doe dit wel elk jaar consequent. Mijn hond wordt volgende maand 12 jaar en ik vind het daarom vooral ook prettig om een jaarlijkse controle te hebben. Kijk als er iets met hem is of ik maak me zorgen dan maak ik tussen door ook een afspraak.
Er wordt zeker wel onderzocht of enten zinvol is of niet. Daarom wordt er nu aangepast gevaccineerd, vroeger werd elk jaar de volledige cocktail gegeven, nu hoeven de viruscomponenten nog maar 1 keer in de 3 jaar te worden geboosterd, maar de Leptospirose (valt Ziekte van Weill onder) moet wel jaarlijks. Deze is zelfs net vernieuwd van 2 naar 4 varianten waartegen wordt beschermd, omdat de nieuwste 2 nu veel meer voorkomen en het risico daarop groter is. Er wordt dus wel degelijk onderzoek gedaan naar of een enting nodig is of niet. Er kan altijd verschil in zitten hoe hoog de opbouw van antistoffen is per hond, dat is niet gelijk te krijgen. Dus als je echt wil weten of je niet voor niks ent dan zou je inderdaad de titers in het bloed moeten laten bepalen en aan de hand daarvan beslissen of je wel of niet een vaccinatie geeft.. Maar zomaar roepen dat enten niet nodig is, dat slaat kant nog wal..
Wij enten niet jaarlijks. Onze honden hebben wel de basisentingen gehad. Daarna enten we eigenlijk alleen als het zo uit komt. Dit jaar worden ze geent omdat ze in pension gaan. Hiervoor was het 2 jaar geleden, ook voor pension. Mijn oude hond werd altijd erg ziek na een enting, hier had hij dan maanden last van. Het koste heel wat moeite om uit te vinden waardoor hij ieder jaar ziek werd in de zomer (en ieder jaar erger). Nadat we gestopt zijn om hem te enten heeft hij nergens meer last van gehad. En heeft hij nog 6 jaar geleeft, terwijl het op het laatst zo erg was dat we niet nog een zomer met hem door wilden. Kennelhoest vind ik zowiezo een nutteloze enting, maar het moet voor het pension. Mijn honden hebben allemaal kennelhoest gekregen terwijl ze ingeent waren. En zo af en toe krijgen ze het gewoon. 9 Van de 10x zijn ze er niet eens echt ziek van. Ik merk hier geen verschil in verloop van de kennelhoest, of ze nu wel of niet zijn ingeent.
Ik laat mijn hond wel elk jaar inenten ja.. Ben eerder bij de dierenarts dan dat het kaartje in de brievenbus ligt bij wijze van.. Wat hierboven al werd gezegd ik vind het sowieso fijn om even met hem binnen te wandelen, even een check up en zo zijn we toch ook wel achter dingen gekomen die mij niet opgevallen waren..
Ik doe het om het jaar, omdat blijkt dat veel entingen lanfer werken dan een jaar. Hij heeft wel al zn puppy emtingen gehad en na 1 jaar. Toen hij 2 was niets gehad en dit jaar mag/moet hij weer!
Entingen bij honden zijn niet jaarlijks nodig. Ze beschermen 5 - 7 jaar. Waarom ze het wel jaarlijks doen? Ze verdienen er aan, als niemand nog gaat enten, dan zouden ze een pak geld mislopen en dat willen ze natuurlijk niet. Hier krijgt ze enkel puppy enting (pup is 14 weken). En nog, als alle honden ingeënt zijn, en de jouwe niet, waarom zouden ze dan bang moeten zijn dat jouw hond of hun hond ziek wordt? Zij zijn ingeënt, en als de inenting doet waarvoor ie gemaakt is, dan worden die honden niet ziek en bijgevolg de jouwe ook niet. Meer info over vaccinatie op de facebookgroep: "vaccinatiegekte". Over honden zijn er minder dingen, maar wel info beschikbaar. Wel TONNEN informatie over vaccinatie bij mensen (die je toch wel even aan het denken zet!)
Voor de mensen die niet enten.. Laat alsjeblieft wel de Leptospirose elk jaar enten, die werkt gewoon echt niet langer. Dit komt nog best vaak voor bij honden en is een ziekte die ook overdraagbaar is op mensen!!
als pup heeft ze hier alles gehad. toen om het jaar en vanaf 5jaar ofzo zijn we ermee gestopt. ze gaat nooit naar kennel/pension dus voor dat hoeft het hier ook niet. ze is nu 9 en kerngezond. als ze enting hadden voor harde geluiden (onweer en vuurwerk) dan liet ik haar wel inenten haha maar helaas
Wij laten onze hond (4 jaar) om de 2 jaar enten. Dit op aanraden van onze dierenarts. We hebben hem tot zijn 3de elke jaar laten enten omdat hij zo jong was dus nu volgend jaar weer als hij 5 is.
Wij enten wel omdat we de hond veel mee nemen naar de bossen. En het moet ook omdat ze mee naar frankrijk gaat.
nu nog alles (11mnd), bij 2 jr eerst titer en dan wat nodig is, rabies geeft hij al 1 x gehad is nl. mee geweest in camper naar Frankrijk met 9 mnd. en sowieso weil . We wonen in polder met overal water/ weiland en veel bomen.
Ja laat mijn hond elk jaar enten. Kost me totaal met 4 pilletjes voor wormen kuur (voor een jaar) en zijn check nog geen 50 euro. Vind het een fijn gevoel. Mijn ouders daarin tegen deden het de eerste twee jaar daarna om de 3 jaar advies dierenarts. Zo zie je maar elke dierenarts zegt wat anders....
Zeker! Mijn da ent op schema en niet over. Zo moet het ene jaarlijks en iets anders 2/3 jaarlijks. Kennelhoest ieder jaar dmv enting. Met de neusdruppels kwam hij altijd ziek terug, nu nooit meer.
Nee wij doen het niet elk jaar, om de 3 jaar. Omdat honden niet elk jaar hoeven te worden ingeent als ze volwassen zijn.
Voor sommige ziekten wel hoor! Dit is het schema van onze da en ook ons pension: 6,7,8 ieder jaar (8 is extra omdat onze honden steeds kennelhoest kregen) 3,4,5 om de 3 jaar Dan doen wij nog rabiës om de 3 jaar (belangrijk als je naar het buitenland gaat).
Hij krijgt ze elk jaar, rabies elke 3 jaar nu dat mag, ivm reizen vanaf/naar Engeland. Als er ook maar iets niet klopt in dat paspoortje kunnen we naar een da in Calais. Dus dan maar zo, al hebben de paspoortjes alles wel een stuk beter gemaakt. Hij is nu 12j oud. Weet niet of ik het anders zou doen als hij niet mee naar NL kwam. Ik denk dat ik het dan aan de da zou vragen en dan verder zou kijken.