Hoi allemaal, Sinds een week gaat onze kleine meid naar het KDV. Bij de intake hebben we aangegeven dat ze op aanvraag drinkt en dat ze aar niet hoeven wakker te maken als er heel lang tussen twee flessen zit. Prompt op dag twee werd ze om 1315 wakker en kreeg ze haar fles pas om 1345. Toen we dit zagen in het boekje, hebben we er wat van gezegd, nl dat het bij ons gewoonte is om, wanneer ze wakker wordt en er zijn 3 uur voorbij, ze een fles mag. Er werd gezegd dat ze dat zouden doen en dat is ook goed gegaan, twee dagen. Gisteren heeft mijn man haar opgehaald en zagen we in het boekje dat ons meiske om 1330 wakker is geworden en pas om 1510 een fles heeft gehad. Hierdoor werd de tussenliggende tijd ook ruim 4,5 uur, de fles daarvoor was nl om 1040. Ik weet dat ik er iets van moet zeggen, ik heb er ook heus begrip voor dat het niet allemaal kan gaan zoals thuis (werk zelf ook in de kinderopvang), maar dit gaat me eigenlijk te ver, zeker ook omdat er werd geroepen dat ze geen schone luier had gehad omdat ze tijdens de fles in slaap viel. Ja gek he, ze is voor haar doen onwijs lang wakker geweest! Heeft iemand tips hoe ik dit nu het beste kan aanpakken? Alvast bedankt.
Sorry ik heb geen tips want Levi gaat niet naar een kdv, maar denk dat de beste manier is om het gewoon gelijk weer recht to the point te zeggen. Dat jullie het niet fijn vinden dat ze zo lang tussen de flessen laten zitten. Dat je begrip hebt als het iets langer duurt omdat er meer kindjes zijn maar dat dit gewoon TE is.
Misschien zijn jullie instructies naar het KDV een beetje tegenstrijdig. Willen jullie nou dat ze een fles krijgt wanneer ze zelf komt voor de fles (met duidelijke hongersignalen) of elke keer als ze wakker wordt? Misschien dat dat verwarrend is voor de leidsters. Als je zegt dat ze op verzoek moeten voeden, en de baby wordt wakker en laat geen hongersignalen zien, dan krijgt ze denk ik geen fles. Misschien dat jullie de instructies wat duidelijker moeten maken, zodat de leidsters precies weten wat de bedoeling is. Want stel dat ze haar nu wel elke 3 uur hebben gevoed, zou je misschien als kritiek hebben dat jullie dochter niet op de klok maar op verzoek gevoed wordt.
wat adi zegt, dacht ik dus ook. Je kunt niet en op aanvraag laten drinken en na 3 uur. Zij dachten ws dat ze moesten wachten tot ze weer kwam. Dat ze om 13.15 wakker wordt en 13.45 een fles krijgt lijkt mij heel netjes. Jouw dochter aankleden, ws nog wel andere kindjes even allemaal in de groep leggen. Het is ook pauzetijd, dus niet de volledige bezetting, er komt altijd iets kleins tussen en dan is een half uurtje zo voorbij. Dus als je zelf in de kinderopvang werkt, dan weet je ook wel dat het zo gaat. Dat er later langer tussen zat komt ws om wat ik eerder zei. Ik denk dat jullie moeten kiezen voor of om de 3 uur een fles of wanneer ze vraagt. Maar allebei wordt ook te moeilijk voor de leidsters om bij te houden denk, ze hebben natuurlijk nog meer baby's.
Ik dacht hetzelfde als Adi. Denk dat het niet helemaal duidelijk is hoe jullie het bedoelen. Ik zou gewoon zeggen dat je nog eens op de voeding terug wilt komen, omdat het nog niet helemaal naar wens verloopt. En dan gewoon heel duidelijk uitleggen hoe en wat. Misschien kan je een maximum erbij zeggen. Bijv. maximaal een half uur nadat ze wakker is geworden de fles geven. Want a la minute geven lukt waarschijnlijk niet. Dat is gewoon heel lastig.
@ ts,ik denk dat jullie idd niet helemaal duidelijk zijn geweest, want enerzijds wil je voeden op verzoek en anderzijds mag er niet meer dan 3 uur tussen van jullie. Wat je zegt om 13.15 wakker enom 13.45 fles is toch niet zo vreemd? Ze weten nooit wanneer jou dochter wakker wordt en ze kunnen natuurlijk niet op stel en sprong alles laten vallen om haar meteen een fles te geven, als ze wakker wordt. Er zijn natuurlijk meer kindjes Dus dan vind ik een 1/2 uur later niet zo vreemd eigenlijk.
Het ging ook eigenlijk niet om dat halfuur, daar kan ik inkomen. Anderhalf uur tussen wakker worden en fles krijgen vind ik echt te lang, heb inmiddels wel gevraagd of er iets geks gebeurd was op de groep ofzo, als het heel erg druk is, kan ik me nog wel een voorstelling erbij maken dat het lang(er) duurt. Moet alleen nog even wachten op antwoord, want ze gaan in overleg met degenen die er stonden. Er mag overigens best meer dan 3 uur tussen hoor, als ze slaapt, mogen ze wat mij betreft lekker laten slapen en dat weten ze ook. Wij hebben daar gezegd: Fles wanneer ze wakker wordt, tenzij het heel dicht op de vorige zat, dan liever rekken naar 3 uur. Als ze slaapt, slaapt ze, ook al duurt het dan langer dan 'normaal'.
Misschien moet je de instructie gewoon nog een keer herhalen. Ik merk ook wel eens dat sommige dingen wat traag doorkomen Ik weet ook precies tegen welke leidster ik dit soort dingen moet zeggen.
ik moet eerlijk zeggen dat ik je stukje 2x moet lezen voor ik het duidelijk had. Het is natuurlijk ook niet voeden op verzoek wat je dan doet, als de fles dichter op de vorige zat, dan liever rekken naar 3 uur. Maar wat als ze wakker wordt en er zit 4 uur of langer tussen en ze vraagt niet??? Daarom zat er misschien wel 1 1/2 uur tussen, omdat je meisje toen pas vroeg, das immers voeden op verzoek. Het zou ook minder ingewikkeld zijn als jouw kindje het enige babytje is, maar dat zal wel niet het geval zijn. Ze moeten het van al die kindjes weten he en dan is jouw verhaal wel een beetje warrig hoor.
Maar dan drinkt zij dus om de drie uur, behalve als ze op dat tijdstip slaapt? ik vind dat ook geen voeding op verzoek. Mijn kindjes dronken wel op de klok, maar op KDV hebben ze hun echt nooit wakker gemaakt voor een voeding, dat doen ze volgens mij zoizo niet tenzij je er duidelijk om vraagt.
idd er wordt bij een intake altijd gevraagd of je kindje wakker gemaakt moet worden. Dan kun je beter zeggen, om de 3 uur drinken, behalve als ze slaapt.
Zo heb ik het nu idd gezegd. Dan maar op het KDV iets anders dan thuis... Is toch nog maar even. Iedereen bedankt voor het reageren!