Mijn zoontje is over een paar dagen zes maanden. Toen we bijvoeding introduceerden, hebben we potjes gegeven en hebben we hem langzaam laten wennen. Nu met zes maanden kan hij weer andere smaken incl vlees proberen. Moet hij dan ook weer aan alle smaken rustig beginnen ivm mogelijke allergische reacties of hoeft dat nu niet meer
Het gaat meer om het wennen aan nieuwe smaakjes. Ik denk als je kindje ergens allergisch voor was geweest je dit inmiddels wel had gemerkt. Thijs heeft vanaf het moment dat hij 7 maanden was gewoon alles meegegeten wat wij ook aten. heel makkelijk Het enige wat hij niet zo lekker vond was spinazie, gek genoeg vond hij lasagna met spinazie wel erg lekker
Als je iets geeft wat hij nog nooit heeft gehad moet je altijd goed opletten of het geen allergische reactie geeft. Ook al krijgt hij al even bijvoeding. Met sommige dingen zou ik bijvoorbeeld wel rustig aan doen omdat ze voor de darmpjes vrij heftig kunnen zijn. Vlees zou ik persoonlijk nog even mee wachten, dat heeft ie nog helemaal niet nodig.
Met zes maanden moeten ze toch op volledige maaltijden over gaan inclusief vlees? Kan me niet meer herinneren hoe we dit met de oudste hebben gedaan
Wij zijn met 6 maanden begonnen met het zo nu en dan aanbieden van hapjes. Gewoon om te proberen. Rond zijn eerste verjaardag at mijn zoontje met de pot mee, maar nog steeds is het iedere dag weer afwachten wat en hoeveel hij eet. Geen enkel probleem. Zeker met 6 maanden 'moeten' ze nog helemaal niks!
Nee hoor. Er wordt namelijk geadviseerd om pas te beginnen met bij voeden wanneer het kindje 6 mnd is. Om dan meteen vlees te geven is niet echt handig. Vanaf een maand of 9 vlees geven is prima maar je kunt ook langer wachten. Vlees is niet perse nodig mits je natuurlijk goed vervangt.
Met 6 maanden kregen ze hier net 2 weken groente en toen pas fruit. Granen heb ik geintroduceerd met 7 maanden, en vlees ergens rond de 8 maanden en ook maar sporadisch.
Hier hetzelfde... Zou eerst beginnen met het toevoegen van bv aardappels/rijst/pasta aan de groenten. Begon hier met een maand of 9 met af en toe vlees/vis/ei (1 a 2x per week) en vanaf 1 jaar pas iedere dag.
Ik lees even mee, mn dochter is over 2/3 weken ook 6 maanden. We zijn vanaf dat ze 4 maanden was gestart met groenten en fruit. Aardappel heeft ze ook al eens gehad. Ik maak het ip zelf, heel af en toe krijgt ze een potje uit praktische overwegingen Die eet ze overigens wel makkelijker, wrs omdat het gladder is en milder (en minder ) smaakt... Wat ik niet snap is dat ze in die 6 maanden potjes vaak al ei en vlees doen terwijl dit vlgs mij pas met 8 maanden wordt geadviseerd? Terwijl ik inderdaad eerst die groenten wil uitbreiden, en later met aardappel/ pasta of rijst erdoor en DAN pas de rest?! Dus dan maar een 4 maanden potje geven / altijd zelf maken of...???
hoi, in de 4 maand potjes zitten daar geen aardappels in???? en als je vers maakt gebruik je toch ook aardappel of rijst??? hier zegt K en G 2/3 groente 1/3 aardappel. dus hier eet ze of rijst of aardappel. ondertussen eet ze vers in cribbe en thuis potjes. de 6 maand potjes heeft ze niet moeten wenne, die gingen vanzelf. wat wel de 4 maand potjes at ze er 2 van dus totaal 250 gram en nu eet ze 1 potje van 6 maand wat 200 gram is en heeft ze ook genoeg. mss door het vlees dat het sneller vult. hier raad KA vlees aan vanaf 6 maand en K en G ook. ze lust het allemaal vis en vlees buiten rundsvlees dat niet. ( ze trekt op haar mama ) succes
Weet niet of er in de 4 maandenpotjes ook aardappel zit en zo, hier altijd vers gemaakt en dus zelf de ingrediënten bepaald. Er zitten wel veel ingrediënten in de potjes, die ik normaal gesproken niet zou toevoegen als ik kook. Weet dat vlees/vis/ei ip pas geadviseerd wordt vanaf 8 maanden, maar ja, tegenwoordig moet alles steeds eerder/vroeger... dus weet niet of dat veranderd is in het afgelopen jaar?
Misschien dat het vlees/vis/ei op ene andere manier bereid wordt of behandeld wordt zodat het wel geaccepteerd wordt met 6 maanden? Potjes hebben mn voorkeur ook niet, er wordt vaak extra water toegevoegd maar bij het fruit ook appelsap of druivensap?! De smaak wordt op die manier helemaal verdoezeld. Je hebt idd een potje vanaf 4 maand met wortel en aardappel. maar in feite is aardappel ook groenten, toch? Ik denk dat ik zelf met 6 maanden ga uitbreiden qua hoeveelheid groenten, DAN eens aardappel, rijst of pasta ga toevoegen en dan nog wat later vlees etc, Eitje of vis misschien eerder dan 8 maanden als dat mag, maar vlees is toch vaak wat moeilijker verteerbaar? muv kip of gehakt. ook wil ik met 6 maanden gewoon uit het vuistje erbij gaan geven ( groenten en fruit dan)
Welnee joh! Wij begonnen met zes maanden met de eerste bijvoeding. Gewoon groente, niks erbij. Fruit en brood een week of zes daarna. Vlees zou vanaf een maand of negen kunnen, maar wij vonden het prettiger dat na de verjaardag te introduceren.
En hoe zit dat nou met de behoefte aan ijzer? Was onlangs bij het CB en daar zei ze dat ik mocht beginnen met groente en fruit...(!) Ik gaf aan dat ik hiermee wilde wachten tot 6 maanden en dat dit toch ook geadviseerd werd. Toen zei ze: 'Ja, ja...dat is ook wel zo, maar met 6 maanden moet het echt, want ze hebben de ijzer uit de voeding nodig.' Het kwam op mij over alsof ze het beter vond om nu alvast te beginnen (niet dat ik dat doe...), zodat hij als hij 6 maanden was al volledig zou eten. Mogen ze dat überhaupt wel adviseren...?
ze mogen adviseren vanaf 4 maanden maar moeten daar wel bij vertellen hoe en wat. Maar goed, iets kwam op jou over en dat is niet hetzelfde als dat het daadwerkelijk gezegd is. Vanaf 6 maanden is het verstandig om bij te voeden ivm de afnemende ijzervoorraad. Je hebt daarna ongeveer 6 maanden de tijd om een beetje te leren eten. Vanaf 6 maanden is dus vroeg genoeg maar het mag ook vanaf 4 maanden (mits er geen allergiëen of andere 'toestanden' zijn)
Ik gaf aan dat het bij mij zo overkwam, omdat ze uit haarzelf zei dat ik mocht beginnen met bijvoeden. Ik gaf toen aan dat ik daar graag mee wilde wachten. Dat vond ze uiteraard goed, maar ze begon dus zelf over starten met bijvoeden! Ze heeft het dus niet letterlijk geadviseerd, maar daardoor kwam het wel zo over, anders ga je uit jezelf toch niet aangeven dat je kunt starten? Zeker niet als het gesprek daar helemaal niet over ging. Maar goed...dat als iets zo overkomt niet hetzelfde is als een vaststaand feit, dat snap ik zelf ook wel...