Wennen aan kinderdagverblijf - dreumes

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Yotsuba, 9 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Onze dochter van 1,5 gaat sinds kort 1 dag in de week naar kinderdagverblijf.
    Best een lange dag ook, van 07:00 tot 18:30.
    Nu weet ik dat het geen gunstige leeftijd is om hier aan te wennen en je raad het al.. verdriet alom met wegbrengen en ophalen. Daar tussen in wisselt het erg van huilen naar af en toe even spelen maar zodra ze 1 vd leidsters niet ziet is er paniek.

Nu mijn vraag, hoe lang duurt t nu gemiddeld voor een dreumes een beetje gewend is aan het feit dat papa en mama weer terug komen en ze gewoon kan ontspannen en lekker kan spelen met de andere kindjes?
    Iemand ervaring?

2. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wat een ellende lijkt me dat zeg! Ik denk dat het wenproces per kind verschilt. Met 1.5 jaar zijn veel kindjes eenkennig, dat is normaal en hoort erbij. Het enige dat je kunt doen is doorzetten denk ik. Een kus geven, zwaaien en weglopen. Niet terugkomen als ze huilt, niet rekken. Dat is onduidelijk voor haar. Ik zou het zeker 3 maanden proberen. Is het dan nog niks, zou je kunnen overwegen een andere oplossing te zoeken. Sterkte!

3. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Bedankt voor je reactie Janneke!
    Mijn man is degene die haar wegbrengt en die is gelukkig wel zo dat hij niet terug loopt, ik ook niet overigens ;) Maar ik heb er aanzienlijk meer moeite mee met de hormonen en mama gevoelens :)

We zullen idd even moeten vol houden, jammer dat er niet meer mamas zijn die hier moeite mee hebben/hadden en dit delen.,

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Is idd een moeilijke leeftijd om te wennen. Kan je niet proberen om de eerste keren haar wat eerder op te halen? Desnoods door opa/oma ofzo? Ik vind het een erg lange dag, zeker als ze niets gewend is... Ik denk dat dat ook echt wel zal helpen. Dus eerst bv een ochtendje, dan paar keer om 2u opaeln, daarna 4u en daarna normale tijd. Succes
    !

5. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Ze is de lange dagen op zich wel gewend, hiervoor ging ze naar een een gastouder.
    Zij ging echter met zwangerschapsverlof en kwam niet meer terug, in de tussentijd is ze die dag bij een vriendin en vriend van ons geweest.

Daar was het meestal ook even huilen als papa vertrok maar dan was het vrij snel over.

Gisteren ging al weer een stukje beter als ik de leidster mag geloven :)
    Af en toe verdrietig maar niet meer de hele ochtend.
    Als het kan halen we haar wat eerder op (3 kwartier/half uur) maar durf niet verder te snijden omdat het me voor haar anders ook niet meer duidelijk lijkt..
    Of zie ik dat verkeerd?

Bedankt voor je reactie Loesje :) lief!

6. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Echt op lange termijn en dat bv opa en oma haar smiddags al ophalen is helaas niet mogelijk..

Ze heeft maar 1 opa en oma waarvan oma erg ziek is, zij kan niet alleen voor mijn dochter zorgen.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn oudste ging wel van baby af aan naar een kinderdagverblijf, maar toen hij 14 mnd oud was hebben we hem van kinderdagverblijf laten wisselen. Ons vrolijke mannetje was ineens enorm verdrietig bij het afscheid. Het was gelukkig niet zo dat hij lang verdrietig bleef, maar ik kende dat helemaal niet van hem, huilen als ik wegging...
    Dat heeft ongeveer een maand geduurd, daarna was hij helemaal gewend. Hij ging overigens 4 dagen per week. Ik denk dat het langer geduurd zou hebben als het maar eens per week was geweest.

8. Bloemetjes

Bloemetjes Fanatiek lid

24 nov 2009
    3.186
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi yotsuba,

Hier precies hetzelfde, mijn zoontje heeft vandaag zijn eerste wen dag gehad nu morgen nog en dan woensdag tot 4 uur. Hij gaat er 1 keer in de week heen.
    Ook hij was met weg gaan heel verdrietig maar gelukkig wel snel over, hij vind het heel interessant allemaal.
    Ben heel benieuwd hoe het morgen gaat.
    Ik vind het ook zo moeilijk als ze zo verdrietig zijn maar we moeten toch even door bijten.
    Fijn dat het gister beter ging.........

9. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    Onze dochter gaat sinds kort ook naar het kinderdagverblijf, voor het eert toen ze 19 maanden was. Haar er naar toe brengen was al niet echt leuk. Als we de straat in reden (!!!) begon ze al te zeggen 'nee nee' (haar favoriete woord al een tijdje;))
    Bij afscheid was het niet alleen huilen, maar stevig vastklampen.
    Pfff, niet alleen bij mij maar ook bij mijn man.
    Echt niet grappig. Maar ze moet daar toch zijn. Dus je neemt afscheid van een zeer verdrietig kind, en gaat dan op weg naar je werk. Tja, wat moet je anders?
    Het heeft even tijd nodig gehad. Maar nu gaat het goed.

De leidsters lieten altijd wel weten dat het verdriet zo over was, en dat ze daarna lekker ging spelen. Maar toch! Niet leuk.
    Per kind verschilt het natuurlijk hoe lang het duurt.
    Heeft je kind er lang last van? Ik hoorde laatst van iemand die een kind had en dat pas na een paar uur rustig werd. Dat zou ik echt heel erg vinden.

Nu was het ook nog zo dat ik toen onze dochter voor het eerst naar kinderdagverblijf ging wist dat we net zwanger waren. Ik had (heb) ook nog eens last van die hormonen....wat had ik een moeite met het wegbrengen toen zeg!!

Ik kan alleen zeggen, volhouden....het komt goed.

10. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Thanks voor jullie berichten! Doet me goed :)
    Ik moet zeggen dat het al stukke beter gaat inmiddels, ipv een ochtendje verdriet was het huulen vorige keer al met een minuutje over (papa moest het jasje nog even ophangen in de gang) En pas tegen 5 a 6 uur begon ze weer wat te dreinen.
    Maargoed niet heel vreemd want dan worden of zijn de meeste kindjes al opgehaald en zij blijft vaak als laatste over :(
    We zien dus vooruitgang en dat geeft wel hoop :) als het straks lekker weer is gaan ze elke dag naar buiten, iets wat onze dochter geweldig vind dus zal ze het ook weer leuker vinden :)

Deel Deze Pagina