Wennen aan lenzen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ssaarr, 24 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

18 apr 2011
    1.300
    2
    38
    Oke nog een vraag over mn lenzen...

Sinds gister heb ik dus lenzen gekregen.
    Ik had al een bril, die draag ik sinds een jaartje( ik heb die bril al sinds 2012 maar droeg hem nooit ) maar ik wou graag lenzen proberen.
    In mijn brilglazen zit een afwijking aan allebei de ogen -1.50
    Ik heb vorige week een oogmeting gehad voor mijn lenzen en bleken mn ogen achteruit gegaan te zijn.
    Links heb ik nu -1,75 en rechts 2,50 met een cilinder.
    Gister de lenzen opgehaald.
    Ik heb ze nu in maar pff ik vind het echt niet prettig kijken.
    Net alsof ik dronken ben en als ik op 1 punt kijk en dan naar rechts of links kijk word ik wat draaierig..
    De opticien zij dat het wennen is.

Ook zit de lens waar de cilinder in zit minder fijn in mn oog als de ander. Ik voel hem echt zitten en de gewone lens niet..
    Ik heb ook totaal geen uitleg gehad of wat dan ook. Mocjt mn lenzen ophalen en nu ben ik zelf aan het uitvogelen hoe en wat

Hoort dit er allemaal bij?

2. Meg

Meg Bekend lid

10 feb 2013
    781
    85
    28
    Ik vond het ook echt even wennen!
    Alles was ineens zo scherp dat ik even anders op de wereld stond ;)
    Ik heb ook weer een keer een bril voor erbij gekocht en toen had ik er ook weer even last van. Door een bril kijken is toch weer even anders dan door je lenzen.

3. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Heb je harde of zachte lenzen?
    Uiteraard is het even wennen met lezen in je ogen.

Hebben ze je uitgelegd hoe je ze in moet brengen, hoelang je ze moet dragen, schoonmaken nez?

Anders even bellen en je vragen stellen bij de opticiën.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Met cylinder voel je wel beter dan zonder. Omdat hij iets boller staat.

Verder is het idd wennen, alleen ze moeten niet irriteren.

Hoelang heb je ze nu in? Je moet het opbouwen he. Slecht dat hun jou geen uitleg hebben gegeven. Je hebt ze ook schoongemaakt voor je ze uit het bakje in je oog deed?

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je moet inderdaad even wennen. Maar heb je d hr helemaal geen uitleg gekregen? Wat slecht!

Het beste is opbouwen met je lenzen in hebben, bv 2 uur en dan telkens 2 uur langer. Weet alleen niet hoe dat werkt als je afwisselt met je bril, ik heb daglenzen voor af en toe en draag die dan soms een hele dag.
    Bij je lens met cilinder moet het streepje onderin zitten, is handig als je dat met indoen al goed doet. Door dat streepje kan je de lens wat meer voelen.

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Als je bij lenzen met cilinder na het inzitten even je ogen dicht doet en dan 'draait' met je ogen, zakt de cilinder naar beneden. Dat draaierige herken ik van als mijn sterkte is aangepast. Je hersenen moeten even aan het scherper zien wennen. Verder is denk ik alles al gezegd.

7. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Langzaamaan opbouwen, niet gelijk de hele dag gaan dragen. Toen ik voor het eerst lenzen kreeg, mocht ik ze de eerste dag 1 uur in, de tweede dag 2 uur enzovoorts, totdat ik ze de hele dag kon dragen. Dat duurde dus wel een dag of 12.

Ik heb ook 1 lens met een cilinder, maar die voel ik nooit zitten. Heb je zachte lenzen? Dan kunnen ze namelijk binnenstebuiten klappen (bij het uitdoen van de lenzen gebeurt dat nog wel eens) en dan voel je ze wel zitten. Misschien even je lens uithalen, omklappen en er weer in doen?

8. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Ben benieuwd bij welke opticien je ze vandaan hebt dan, super slecht! Ik kreeg een hele uitleg erbij, het zijn tenslotte wel je ogen..
    Bij mij was het de eerste dag 2 uur dragen, tweede dag 3 etc.. Iig nooit langer dan acht uur. Na zoveel dagen moest ik terug komen en gingen ze de lenzen bekijken, of ze niet te vies waren etc.

Zelf kon ik er trouwens niet aan wennen, zelfs daglenzen vond ik vreselijk. Maar heb een leuke bril en een nieuwe zonnebril op sterkte gekocht.

9. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

18 apr 2011
    1.300
    2
    38
    Ik heb zachte lenzen ja. Hij zit niet binnenstebuiten.

Maar de lens van de cilinder zie je ook beter zitten. Hoort dat?

10. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Ik heb in mijn bril ook een cilinder maar in mijn lenzen niet, ik vond die lenzen ook totaal niet lekker zitten. Heb er vele geprobeerd. Uiteindelijk gewoon een zachte lens maar dan zonder cilinder

11. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Aan harde lenzen kon ik totaal niet wennen. Wat een verschrikking!
    Daarna zachte lenzen gekregen. Nooit aan hoeven wennen...ik voelde ze geeneens. Ik heb ook cilinders erin, maar echt geen last.
    Als je wel last hebt, langzaam opbouwen. Blijven ze niet lekker zitten...dan een ander soort lens gaan proberen.

Succes ermee!

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Een lens met cilinder is aan 1 kant wat dikker zodat dat deel wat zwaarder is en dus altijd aan de onderkant zit. Daardoor zit de cilinder altijd op de goede plek, zeg maar. Dat is in de eerste paar dagen inderdaad een beetje wennen, omdat je dat voelt als je met je ogen knippert. Dat gaat over! Ik had dat ook en ik was na een goede week helemaal gewend.

Overigens zie ik met mijn bril net iets beter dan met mijn lenzen, dat heeft ook te maken met het feit dat ze in een bril de cilinder preciezer af kunnen stellen dan in lenzen. In een bril kan dat per procent, terwijl dat in lenzen met 10 procent gaat. Zo heeft de opticien dat bij mij in elk geval uitgelegd.

13. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

18 apr 2011
    1.300
    2
    38
    Ik heb ze gister 4 uur ingehouden (mocht van de opticien (pearle) en vandaag 6 uur.
    De 6 uur zijn voorbij en ik heb ze nog in.. Ik haal ze dr zo weer uit.
    Ik heb nog even gebeld met de opticien en verteld dat de lens met de cilinder afwijking me echt niet lekker zit. Ik moet het aankijken tot woensdag, mocht het dan nog niet goed zitten dan bestellen ze een lens zonder cilinder, net als mn andere oog.

Deel Deze Pagina