wennen aan nieuw eet- en slaap schema

Discussion in 'Voeding' started by fantasy, Nov 5, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fantasy

fantasy Actief lid

Jul 24, 2007
    473
    0
    16
    Veluwe
    En dan bedoel ik dat wij als ouders moeten wennen, Liam vindt het allemaal prima... :)
    Wat is het geval, toen Liam ongeveer 7 weken was, is hij 's nachts gaan doorslapen en hadden we al snel een prettig ritme wat goed werkte voor Liam, namelijk (de tijden zijn een gemiddelde):
    8.30 uur 1e fles 180+6
    10.00 uur naar bed
    12.00 2e fles 180+6
    13.30 uur naar bed
    15.30 uur 3e fles 180+6
    17.00 uur naar bed (maar slapen ho maar)
    19.00 uur 4e fles 180+6
    19.30 uur naar bed
    23.00 uur 5e fles 180+6

De slaapjes 's morgens en 's middags verschilden in lengte, van 3 kwartier tot 2 uur lang. Afhankelijk van hoeveel hij overdag sliep, wilde hij of wel of niet slapen rond ons avondeten, meestal niet, hij lag ondanks dat hij moe was te mopperen (ging op een gegeven moment over in huilen) in zijn bedje. Dan gingen we rond 18.15 a 18.30 uur een badje doen, pyama aan en de fles beneden. Daarna naar bed en we hoorden hem niet meer. De laatste fles om 23.00 uur moesten we hem iedere keer voor wakker maken. Bij 4 maanden oud gaven ze op het CB aan dat we dat moesten blijven doen tot hij deze fles niet leegdronk. Bij 5 maanden oud zijn rond 9.30 uur een fruithapje gaan geven (was hij echt aan toe).

Wat is er nu aan de hand? Sinds anderhalve week van de ene dag op de ander dag wil hij rond onze etenstijd ook graag slapen en wel rond 17.00 uur. Tevens slaapt hij dan door en gingen we maar rond 18.30 uur toch een badje doen en een fles om daarna weer te slapen tot 23.00 uur en maakten we hem weer wakker voor de laatste fles. Tevens werden ze slaapjes nu standaard overdag ook ca 2 uur lang. Hij is dus ineens veel meer gaan slapen! Hebben meer kindjes dat rond de 6 maanden oud?
    Nu hebben we de laatste voeding van 23.00 uur laten vallen en zijn laatste fles krijgt hij nu rond 20.00 uur (moeten we hem dus wel voor wakker maken). De flessen hebben we opgehoogd naar 210+7 en de laatste fles is een beetje een papflesje, zodat hij daar wat langer mee kan doen. Het is gelijk de eerste nacht al goed gegaan, wel wordt hij 's morgens wat eerder wakker, rond 7.30 uur, maar dat is prima. Wanneer kunnen we het beste zijn fruithapje geven? We deden dat rond 9.30 uur, maar bij het CB gaven ze aan dat als we over gingen op 4 flessen we het fruithapje dan het beste bij de fles van 12.00 uur konden geven, dus eerst het fruithapje en dan de fles erachteraan. Is dat wat?
    Tja, Liam heeft nergens problemen mee, hij slaapt prinsheerlijk! Ik zit er alleen mee dat ik het vervelend om hem wakker te maken voor de 4e fles van 20.00 uur en zit me af te vragen wanneer ik hem dan het beste kan gaan badderen, Liam heeft er namelijk een hekel aan om aangekleedt te worden, da's veelal drama, dus vandaar dat ik hem op een dag ook niet teveel aan en uit wil kleden.
    Zijn er meer kindjes die zoveel slapen als Liam? Ik vind dat hij nu echt een lange ruk maakt van 17.00 uur tot 7.30 uur 's morgens (met dan alleen nog de laatste voeding van 20.00 uur erin. Als hij later ging slapen dan 17.00 uur, zou ik overwegen de laatste voeding te vervroegen, maar het is nu wel erg veel tijd van 17.00 tot 20.00 uur.
    Tjonge, een heel verhaal (had dat echt niet korter gekunt? :) ), waar het opneer komt is dat we als papa en mama zijnde moeten wennen aan dit nieuwe ritme van Liam en dat we ons afvragen of het normaal is dat Liam nu ineens zoveel slaapt. Ik ben geloof ik een beetje onzeker en wil het gewoon allemaal erg goed doen met ons kereltje.

2. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    ik zag net dat je ook op mijn topic had gereageerd.

ik geef alyssa altijd rond 10.00 haar fruit.
    je hebt kans als je gelijk na het fruit een fles geeft dat die fles niet leeg gaat omdat ie dan nog vol zit van het fruit.
    fruit blijft altijd een tussendoortje en vervangt nooit een fles. (dat is mij uitgelegd)

alyssa valt ook vaak rond 17.30 in slaap, maar wordt vaak wel wakker rond 19.00.

ik vraag me ook vaak af of het wel goed is dat ze rond die tijd in slaap valt.
    ik denk maar zo: als alyssa me is valt ze in slaap en als ze snachts ook goed slaapt heb ik er geen problemen mee.

liefs doris

3. fantasy

fantasy Actief lid

Jul 24, 2007
    473
    0
    16
    Veluwe
    Bedankt voor je reactie!
    Ja, ik vond het al vreemd dat de CB arts aangaf het fruithapje tussen de middag te geven en dan de fles er achter aan. Zij gaf aan dat Liam dan minder zou gaan drinken uit de fles, maar dat dat gecompenseerd werd door het fruit. Ik ga geloof ik toch maar weer rond 9.30 uur het fruithapje doen, lijkt me inderdaad beter, mij staat ook bij dat fruit als tussendoortje gezien dient te worden. Heb ik me toch weer van de wijs laten brengen door het CB...

Ja, je hebt gelijk, als Liam zo veel slaapt en 's nachts ook, is niks aan de hand. Tis meer dat ik er erg verbaasd over ben dat hij dan wil slapen (en wennen), terwijl hij dat nooit wilde. Werd Liam ook maar weer wakker rond 19.00 uur net als Alyssa, dan zou ik hem niet wakker hoeven te maken voor de laatste voeding, vind ik zo sneu.

4. mo1978

mo1978 Fanatiek lid

Aug 24, 2007
    1,720
    0
    0
    huisvrouw
    ik ben vandaag naar cb geweest
    en ze vertelde me dat ik als hannah wakker word ik zeg maar om 6 uur in de ochtend haar een papfles moet geven
    dan hoort ze rond 10 uur weer defles te krijgen maar dat ik haar wel een potje fruit kan geven ipv fles die zou ze dan volgens hun om 1 uur krijgen?
    beetje vreemd het voelt bij mij niet goed volgens mij vergaat ze dan van de honger

5. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,446
    1,843
    113
    Je mag nu toch ook groente bij gaan geven? Je kunt proberen om vaste slaaptijden in te gaan stellen. Ik ben met 6 maanden overgegaan naar 3 flessen, groente en fruit..l

Ochtendfles (werd al snel een bordje pap) om 8 uur
    9.00 naar bed
    11.00 fruit
    12.30 fles
    13.00 naar bed
    15.30 sapje (en langzaamaan een soepstengeltje oid geïntroduceert)
    16.30 naar bed (een uurtje, daar haalde ze dan net weer genoeg energie uit om wakker genoeg te zijn voor haar warme eten)
    18.00 warm eten
    19.00 bad, daarna fles en naar bed voor de nacht..

Dus hier ook rond 17 uur een slaperig kind, alleen liet ik haar dan niet liggen, maar maakte er een soort "powernap" van.

6. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Ik heb je vraag verplaatst naar voeding.

7. fantasy

fantasy Actief lid

Jul 24, 2007
    473
    0
    16
    Veluwe
    Oeps, heb ik toch mijn topic op de verkeerde plek geplaatst, sorry! Ik twijfelde al waar ik 'm moest plaatsen, omdat ik zowel vragen had over Liams ritme als voeding.

Bedankt voor jullie reacties!
    Het fruithapje zijn we toch maar weer 's morgens gaan geven, zoals we eerder ook deden. De laatste fles 's avonds gaat op het ogenblik een beetje raar, hij drinkt er weinig van, terwijl hij normaal gesproken zijn flesjes graag leegmaakt. We zijn nog even zoekende waar dat aan ligt. De eerste keer dat we de laatste voeding van 23.00 uur hebben laten vallen, gaven we hem als vierde fles een papachtig flesje (goedenacht van Nutrilon) en na wat gerommel met een goede speen (we hadden geen goede papspeen en mijn vriend heeft in een andere speen wat gaatjes bijgemaakt) en Liam dronk deze fles helemaal leeg. Liam sliep prima door tot de volgende dag, dus wat dat aangaat, dat is succesvol verlopen. Die dag heb ik een 1-2-3 speen van Avent gehaald, maar dat was drama! Hij nam een paar slokken met deze speen, wilde niet meer en zette het op een brullen als ik ook maar in de buurt kwam met de fles... Ik kwam er al snel achter dat dat aan de speen lag en heb de geprepareerde speen maar weer gebruikt. Liam had gelijk door dat de andere speen er weer opzat en dronk de fles helemaal leeg. Eergisteren liet hij 80 ml achter in de fles en gisteravond zelfs 100 ml! Hij wilde gewoon echt niet meer! Wel heeft hij lekker doorgeslapen vannacht, dus had hij kennelijk toch wel voldoende gedronken. Ik ben benieuwd hoe het vanavond zal gaan.

We gaan ook starten met een groente hap, ik denk dat we deze bij de 1 na laatste fles gaan geven vanaf 16.00 uur. Misschien wat aan de vroege kant, maar Liam wil tegen deze tijd toch echt wel graag zijn eten.
    Dan naar bed rond 17.00 a 17.30 uur, langer lukt hem niet. Daarna moeten we hem dus wakker maken voor de papfles.

Hebben jullie een idee waarom hij eerst zoveel drinkt van de papfles en daarna er veel van laat staan? Welke speen is nog meer geschikt voor een papfles, want de 1-2-3 speen van Avent was dus geen succes, volgens mij kwam er teveel doorheen (heb alle drie de gaatjes geprobeerd).

Share This Page