Mn dochter is in november twee jaar geworden en gaat in januari voor t eerst naar de peuterspeelzaal voor 2 ochtendjes per week. Het is mn eerste dus weet niet hoe t in zn werking gaat het wennen etc, blijf je er in het begin de hele ochtend bij of ga je na een uurtje weg? En hoe heeft jullie peuter erop gereageerd? Duurde het wennen lang met veel huilen etc of waren ze vrij snel gewend? Mn dochter is nooit naar de creche gegaan enalleen bij haar oma blijft ze alleen achter als ik ga werken (2 dagen per week) verder is ze t niet gewend om ergens alleen naartoe te gaan zonder een van de ouders... Ik weet dat t goed voor haar is (spelen & leerzaam etc) maar kijk een beetje op tegen de eerste periode...
Mijn zoontje gaat sinds kort naar de psz. In het begin had hij er wel moeite mee huilde bij het afscheid, maar gelukkig was het al snel over als ik weg ging. Ik hou het afscheid zo kort mogelijk. IS makkelijker voor mezelf en voor hem. Nu blijft hij na 3 weken al schter zonder tranen. De eerste keer dat we zijn wezen kijken ben ik er heel de tijd bijgebleven. Ik mocht het afbouwen, maar ik had het idee dat het vvor mij en voor hem moeilijk is dan dat ik gelijk afscheid neem en ga. De 1e keer heb ik ook nog even gebeld hoe het ging, maar hij doet het super. Hij Leert er echt super veel en heeft het ook erg naar zijn zin
Bedankt voor je reactie. Ik hoop ook dat t na een tijdje went maar laatst had ik t met haar over andere neefjes en nichtjes dat die al naar school gaan en dat zij over een tijdje ook naar school gaat waarna ze meteen uitriep 'mama ook mee'! Toen ik uitlegde dat ik er in t begin wel bijbleef maar dat ze ook eventjes alleen ging spelen met de andere kinderen zei ze direct dat ze niet naar school wilde en heeft t hier nog dagen over gehad. Ze heeft natuurlijk geen idee dat school voor haar ook leuk is maar ben bang dat ze toch wel een tijdje last zal hebben...
Jordy riep ook de eerste keren dat ik mee moest. Ik heb hem uitgelegd dat hij alleen ging spelen en dat ik hem weer op kwam halen als alle kindjes naar huis gaan. De eerste keren dat ik zeid at we naar school gingen riep hij ook heel hard neeee ikke niet naar school. Ik heb stug door gezet en nu gaat hij dan wel met plezier. Ieder kind is anders natuurlijk. Denk dat je moet doen waar jij je goed bij voelt. Jij kent overgens ook je kleine het beste Ik heb wel afgesproken met de leidsters als hij blieef huilen dat ze me zouden bellen en dat ik zal komen, want ik vind ook wel dat het leuk moet zijn voor hem.
Hier gebracht en de eerste dag erbij gebleven. Maar bij binnenkomst moest meteen dr jas uit en rende ze naar binnen en ze heeft geen één keer naar me omgekeken. Ben toen op dag 2 maar gewoon weggegaan en ze heeft nooit hoeven huilen. Ondanks dat ze nooit naar een creche is geweest en eigenlijk nooit ergens anders is alleen (bij oma max 4 keer in het jaar een uurtje, verder niet)
Ja vooral dat laatste is waar ik me een beetje druk om maak dat is bij mijn dochter precies hetzelfde maar dat zegt dus niks. Ze vindt samen spelen met andere kinderen overigens wel erg leuk en blijft dan niet bij me plakken (of het nou familieleden zijn of in de speeltuin) dus dat is wel goed. Ik denk aan de ene kant ook wel dat ze eraantoe is omdat ze de laatste tijd duidelijk laat merken haar energie niet altijd kwijt te kunnen Met dit weer is de speeltuin ook geen optie dus tja... Hoe lang denken jullie dat de periode is dat je t aan moet kijken. Stel ze wil echt niet en gaat elke keer er huilend naartoe. Een maand of langer/korter?
Ik zou gewoon eerst eens kijken hoe het gaat, misschien is het ook helemaal geen probleem voor dr. Bij mijn psz zijn er ook mama´s die nu al een maand steeds meegaan met hun kindje omdat hun kindje het heel moeilijk vind. Ik denk dat het best wel goed komt hoor, sommigen moeten er even doorheen, maar dat zul je altijd houden. En idd zoals eerder genoemd het afscheid niet te lang maken. edit, en inderdaad zegt het blijkbaar dus niks of je kindje wel of niet veel zonder mama is geweest. Wij zijn echt altijd samen, ook nooit ergens gelogeerd en ze vond het gewoon geen probleem gek genoeg. Ze is ook gek op kindjes en vond het super om daar te spelen dus het kon dr helemaal niet schelen dat ik weg ging.
Jill wordt volgende week 2 en mag dan 4 jan voor het eerst naar de psz... vind het erg spannend. ze ging hiervoor 1dag in de week naar het kdv maar daar gaat ze straks niet meer naar toe (het was nooit noodzakelijk maar vond het wel 'goed' voor haar) nu dus twee ochtende psz. het kdv was eigenlijk altijd huilen bij het weggaan maar al snel ging het beter als ik weg was (keek ik nog even stiekem naar binnen) ik hoop dat het bij de psz niet elke keer huilen is want dat is echt heel erg vervelend (ook al gaat hetlater goed met haar...) ik vind dat echt heel lastig. ik hoop dat het op het psz beter gaat aangezien ze daar dus 2 keer in de week naar toe gaat en ze er meer aan kan wennen dan die ene dag in de week naar het kdv (zit elke keer zo'n lange tijd tussen). ik ben laatst al op kennismakingsgesprek geweest met Jill, ze dook meteen de poppenhoek in! ze vond het het einde al die speelgoed. ik denk dus dat het uiteindelijk wel los loopt maar het het afscheid lastig blijft, daar ga ik maar vanuit dan valt het altijd mee. ik mag de eerste dag van 9-10 met Jill komen om te wennen en mocht het goed gaan mag Jill blijven tot het einde en kom ik haar dan weer ophalen. vind het echt spannend!
Maar op basis waarvan mogen die ouders dan blijven van kindjes die het nog moeilijk hebben na een tijdje, vraag ik me af? Is dat als ze afscheid nemen en kindje begint te brullen? (Want dat lijkt me dan dat kindje dat ook doorkrijgt natuurlijk) Of proberen ze eens in de zoveel tijd gewoon weer en lukt het dan niet (kindje gaat huilen of kindje blijft huilen ofzo neem ik aan?), dat ze dan weer paar weken erbij blijven? Ik mocht er niet eens de eerste keer bij blijven En ze vond het iedere keer iets minder leuk, na de derde keer ging ze echt erbarmelijk huilen en toen heb ik haar er maar weer even afgehaald. Tja, misschien te snel ofzo maar die mensen daar lagen me helemaal niet en zoals ik al zei mocht ik geen enkel keertje blijven...
eerste paar keer huilde mn zoontje na een keer of 6 was dat opeens over. Hij vind het geweldig,hij is al een tijdje verliefd op een meisje daar en mist het ook als het vakantie is.