Wat kan/kon jouw 6 maanden oude baby?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ster27, 1 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Ondanks dat het nog niet zo heel lang geleden is kan ik me al niet zo heel goed herinneren wat mijn oudste kon toen hij zes maanden was. Ik heb het idee dat de jongste wat sneller is (al hoewel de oudste ook al best vlot was en met 8,5 mnd zelf kon gaan zitten en staan). De jongste rolt alle kanten op (al een maand of drie), hij kruipt echt (op zijn knietjes, dus niet tijgeren) achteruit gaat heel goed, vooruit iets minder, wil constant gaan staan op je schoot (probeer ik zoveel mogelijk af te remmen), zit zelf echt boekjes te kijken, bladzijden om te slaan en doet al echt wat met het activitycenter (actie-reactie).
    Wat kan/kon jouw 6-maanden oude kindje allemaal?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.006
    4.015
    113
    Mijn dochtertje kan:

- omrollen van buik naar rug, beide kanten op (vanaf ruim 3 mnd)
    - terugrollen naar rug (sinds een week bewust)
    - tegen de leuning van de bank zitten
    - rechtop zitten in haar wipstoel (die toch echt schuin staat)
    - speeltjes pakken met 1 hand en overpakken
    - vliegtuigje spelen in buiklig
    - sommige liedjes herkennen en dan gaan lachen
    - bellen blazen en 'brrrtt' doen (trillen met tong/lippen zeg maar)
    - gillen!!!

Ze kan nog niet:
    - vooruit komen als ze op haar buik ligt, maar dat is wel haar eerstvolgende project (gezien het aantal vlieguren wat ze momenteel maakt als ze op haar buik ligt).

3. misa

misa Niet meer actief

Omrollen beide kanten op (al een paar weken)
    Rond draaien (om haar as)
    Poging tot vooruit komen (lukt nog niet)
    Speeltjes pakken en overpakken
    Veel willen zitten en naar voren gaan
    Soms willen staan
    Speen soms zelf in de mond doen
    Bellen blazen
    Gillen
    Vaak een nieuw en uitdagend speeltje willen hebben

Mijn oudste was niet zo mega snel. Rollen heeft hij maar heel weinig gedaan, hij vond het wel best. Staan en lopen rond de tafels rondom 10 maanden, maar zelf en los lopen met 16 maanden.

Maar volgens mij is jouw kindje wel snel hoor!
    Zolang je kindje dingen zelf doet, is het prima. Ook al zijn ze snel.

4. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze oudste kon toen rollen, begon met kruipen, staan, zitten. Grove motoriek was erg snel.
    Onze jongste brabbelt veel, lacht veel en kan uren tevreden in de box met 1 speeltje spelen. Lichamelijk doet ze dus nog niet veel. Met haar handen is ze wel goed, ze kan bv al een hele tijd zelf haar flesje drinken, dingen pakken en overpakken. En ze stopt alles in haar mond. Dus ook de speen, dat is wel handig!

5. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Mijn dochter kan hetzelfde als die van ikkie en misa. Ze is vooral een kletskous en is heel nieuwsgierig. Ze kan ook al goed zelf broodkorsten eten en meehelpen met een lepel.

6. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wat fijn weer, een topic waarin iedereen kan vertellen hoe fantastisch snel zijn kind wel niet is. Voor de moeders die daar ook een beetje onzeker van worden zal ik vertellen wat mijn zoon na 6 maanden kon:
    - omrollen van rug naar buik
    - overpakken
    Volgens het cb allemaal volkomen normaal. Van buik naar rug ging hij met 7 maanden, zitten bij 8, kruipen bij 10 en zelf gaan zitten 2 weken voor hij één jaar werd. Aan lopen denken we nog maar niet ;)

7. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    Omrollen beide kanten op
    Rond draaien
    Poging tot vooruit komen
    Speeltjes pakken en overpakken
    Veel willen zitten en naar voren gaan
    Soms willen staan
    Gillen
    tegen de leuning van de bank zitten
    vliegtuigje spelen in buiklig
    sommige liedjes herkennen en dan gaan lachen
    'brrrtt' doen (trillen met tong/lippen zeg maar)
    brabbelen.
    lachen
    tijgeren

8. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    Precies wat ik dacht.

Mijn 6 maanden oude superlieve ventje kan nog niet niet rollen, niet zitten, niet staan. Volkomen normaal. Ieder kind heeft zn eigen tempo.

9. sjak

sjak Niet meer actief

Mijn dochter doet hetzelfde als het babietje van miss geul, maar dan zonder het tijgeren, ze doet haar knietjes onder haar buik, zet dan af en komt op haar neus terecht, waarna ze het op een brullen zet.
    En ze kan zelf haar fles vasthouden, behalve die van een uur of zeven, dan is ze moe.

Volgens het cb is mijn dochter heel erg 'gemiddeld'. Dus niet overdreven snel ofzo.

10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Hier ook zo hoor!

Buik naar rug was hier 7.5 maand zitten bij 9 maand, kruipen bij 11 maanden en zelf gaan zitten bij 1 jaar.

Dochtertje kan nu ook nog steeds niet lopen en durft het duidelijk ook nog niet.. Voelde me ook ontzettend onzeker aangezien alle andere kindjes om ons heen het wel al kunnen!

Vorige week bij het consultatiebureau geweest en die zeiden dat ze qua denken verder was dan een ander kindje van 15 maanden! Ze weet namelijk bewust dat als ze gaat lopen dat ze zal vallen en dat dat auw doet! Andere kindjes die zijn daar helemaal nog niet mee bezig en vallen steeds maar vergeten het weer, daardoor leren ze wel sneller lopen. Maar dat ze dus weet dat als ze valt dat het zeer doet verklaart meteen haar bange gedrag..

Achja ik heb me erbij neergelegd en ga me niks meer van andere kindjes aantrekken die allemaal zoveeeeeeeeel sneller zijn dan ons prinsesje ;);)

11. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Hier kon de kleine man met 6 mnd qua grove motoriek vrij weinig, rollen was echt als t moest en tijgeren is sinds n maand of 3 (dus met 8 mnd) pas echt in trek... :D Fijne motoriek volgens mij naar t gemiddelde (denk ik althans), stopte alles in zn mond, kon dingen goed overpakken... Hij is alleen altijd erg aanwezig, lees: meneer `kletst` de oren van je hoofd... Hier is hij vrij vroeg mee begonnen en tot nog toe blijft hij hier erg druk mee... :cool:

Nou had hij wel vanaf zn geboorte n voorkeurshouding en n tuut op zn hoofd (hij heeft n paar persweeen enigzins van dichtbij bekeken, om t maar es zo te noemen) en daarvoor ook al vanaf dat hij 3 mnd is fysio om dingen te ontwikkelen... Kleine man is daarbij ook hypermobiel en dan schijnen ze ook langzamer te zijn...

12. misa

misa Niet meer actief

Ooh niet onzeker worden hoor! Elk kind is anders, dat merken we hier ook. De eerste was en is echt een luilakje..! ;) Alles op zijn tijd is zijn motto geloof ik. Maar ik heb me er nooit zorgen om gemaakt. Moet niemand ook doen, want je weet het echt wel als het niet goed zit of voelt!

13. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Jaymee kan nu:

* draaien van buik naar rug
    * heeeeeeeeeeeeel veel lachen
    * uren "kletsen" tegen alles in de box
    * zitten in de kinderstoel (wipstoel gaat hij tever voorover nu)
    * hij kon los zitten, maar nu is hij te bewegelijk
    * heel goed wiebelen van voor naar achteren als hij op je schoot zit
    * pogingen tot draaien van rug naar buik
    * heeel erg kwijlen door 4 doorkomende boventanden :D

De oudste kon met 6 maanden veel meer, maar was daardoor ook veel pittiger! Was echt een drama als hij iets wilde en het niet lukte!
    Jaymee probeerd het een paar keer, word een keer boos en laat het dan..

2 totaal andere kindjes dus!

14. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Met 6 maanden kon ze rollen en op haar rug met haar voetjes spelen. Op haar buik hield ze het heel kort vol. Rolde dan weer terug. Kon heel kort in de kinderstoel zitten met een tuigje, anders zakte ze opzij. Net lang genoeg om te eten.

Ze is nu 9 maanden en kan sinds een week of 2 uitgebreid op haar buik liggen en spelen. 360 graden graden en een beetje schuiven. Niet tijgeren, niet kruipen. Niet zelf zitten, inmiddels wel als ik haar neerzet en loslaat.

Onze oudste had precies dit tempo. Lekker rustig en gecontroleerd.

15. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik vraag me af wat moeten ze kunnen vanaf wanneer?
    Soms denk ik mn meisje is redelijk vlug met wat dingen maar andere keer denk ik ze is lekker lui

Ze kan van buik naar rug rollen en ook van rug naar buik. Maar dat laatste doet ze niet meer. (3 mnd)
    Ze kan los zitten als ze niet afgeleid wordt door haar mooie voetjes ( 5mnd)
    Ze pakt dingen over. Pakt dingen met haar voet om naar haar handen te brengen
    (Beide 2 a 3 mnd)
    Stopt alles in haar mond (2,5 mnd)
    Pakt haar voeten(3,5 mnd)
    Draait cirkels op haar buik(4 mnd)
    Gaat achteruit schuiven (5,5 mnd)
    Loopt echte stappen in haar loopstoel ( iets voor 6 mnd)
    Kan heel lang op haar benen staan en als ze goed met dr benen staat zelfs paar sec los(iets voor 6 mnd)
    Maar denk dat kruipen of tijgeren niet gaat gebeuren voorlopig. Ze zet dr af met 1 been en ligt daardoor op haar rug.

Ze kan ook goed haar lepel in haar mond doen en tandjes poetsen (ja echt die beweging)

Maar of dit nou allemaal specifiek dingen zijn die ze hoort te kunnen na/voor een hepaalde leeftijd ? Denk t niet.
    Ze vind het allemaal best waar en hoe ik haar ook neerleg/zet

16. misa

misa Niet meer actief

@ikdus: ze hoeven niet zo snel heel erg veel te kunnen hoor. Vraag maar eens op het cb na wat hun maatstaven zijn. Niet dat je daaraan moet hangen..! ;)
    Gemiddelen ontstaan door uittersten he!

17. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Ja klopt, trek me er niet veel van aan. Ik denk dat ze voldoende kan
    Ze kletst veel, lacht veel en gilt de heledag van plezier.
    Zolang dat gebeurt is ze tevreden. Zou leuk zijn als ze alles kan volgens t gemiddelde maar als ze trager is jammer dan.
    Ze is nu 6 mnd en 3 dagen.
    Hoop alleen dat ze loopt voor ze 1 is.

Owja en mn dochter weigert haar fles voor sap.
    Fles is melk en niet water of thee.
    Dus dat krijgt ze uit een plastic bekertje. Ben wel trots dat ze dat nu ruim een maand doet samen met mama haha.

18. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    @ikdus: even een realitycheck: je kindje is echt veel sneller dan gemiddeld. Dat je het even weet ;) beetje vreemd om te lezen wat ze allemaal kan en dat jij vervolgens schrijft dat je soms denkt dat ze lui is en dat het leuk is dat ze alles kan volgens het gemiddelde? Ze kan echt veel meer.

Het gemiddelde van los lopen is een maand of 14, dus ik denk dat jouw meisje wel loopt met 1 hoor, gezien het tempo dat ze heeft.

Waarom wil je dat ze loopt voor d'r eerste?

19. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Nou als ik sommige sites mag geloven hoort ze ik weet niet wat allemaal te kunnen dorn. Ook als ik van andere lees wat hun kleintjes kunnen. Met 6 mnd echt flink kruipen en met 8 mnd langs dingen lopen en met 9 a 10 mmd los lopen.
    Dat zie ik hier echt niet gebeuren.

Wij (fam dichtbij en wij als ouders) liepen allemaal voor 1 jaar. Ik liep bijv met 7 mnd langs dingen. Dus het zou leuk zijn als ze dezelfde lijn volgt met lopen. Zo niet dan niet

20. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Die sites moet je niet geloven hoor.
    Het CB is de enige die weet wat echt gemiddeld is.

Een voorbeeld ter vergelijking: onze baby speelt met haar voeten sinds ze een maand of 4 is. Het CB was helemaal verbaasd dat ze dat al deed. Ze vragen er pas naar bij het 9-maanden consult, want dan moeten ze het ongeveer wel kunnen. Onze oudste deed dit ook pas met 7 maanden. Die van jou doet het sinds ze 3,5 maand is! ;)

Deel Deze Pagina