Wennen aan zonder middagslaap?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Duchess, 30 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Och wat moeilijk. Sneu hoor.
    Ik ben persoonlijk helemaal niet van het laten huilen ofzo. Ik zou hem niet naar beneden halen, maar bij hem gaan zitten en hem proberen de kalmeren.
    Vaak zijn dit fases is mijn ervaring en doen ze het niet voor niets. Het zijn zo'n kleine kindjes in zo'n grote wereld, ze ontwikkelen zich steeds verder en hebben ook fases die beangstigend voor ze zijn, zoals bijvoorbeeld de fase van verlatingsangst die volgens mij rond die leeftijd komt? (zulke dingen vergeet je zo snel)
    Maar ik herken het wel. Maar ik zou persoonlijk wel proberen hem rustig te krijgen ipv te laten huilen hoor! Anders gewoon iedere paar minuten terug als je het zwaar vindt om bij hem te blijven. Maar laat hem wel weten dat je er bent en hem wil helpen.
    Maargoed zoals ik al zei ligt laten huilen etc me helemaal niet.
    Vaak met dit soort dingen, gaat het vanzelf weer over. Hier tenminste wel. Succes en dikke knuf, want dat soort dingen zijn ook niet makkelijk!

2. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Hoi Duchess,

Ik begrijp je standpunt hoor, absoluut zelfs!! Dank je wel daarvoor!!! Ik ben er ook niet een die van laten huilen houdt, maar alles wat jij aankaart hebben we helaas al geprobeerd.
    Ik ben 100 x per avond naar boven geweest, bij hem gebleven, na een paar minuten weer. Ook laten afwisselen met pappa zodat hij weet dat we er allebei zijn. Ik praat tegen hem via de babyfoon zodat hij weet dat we er zijn........niks helpt.....vandaar dat ik hem vandaag eens liet huilen in de hoop dat hij toch moe genoeg was en dat dat de overhand zou hebben.....jammer dan....

Het is ook zo dat zodra ik aanstalten maak om naar hem toe te gaan hij gewoon vrolijk wordt en wilt gaan spelen. Dus of het dan toch verlatingsangst is inderdaad, lijkt er wel op.

Ik heb hem net uit pure ellende toch eventjes mee naar onder genomen gewoon omdat hij echt volledig over zijn toeren was. Ik kreeg hem zelfs boven niet meer kalm.(dus laat hem nu echt niet meer huilen. Was eens maar niet meer).Hem iets laten drinken want hij was gewoon schor van die korte tijd.
    Hooguit 10 min (en dan tel ik ruim) hem bij me laten zitten om op adem te komen, terug gelegd en gek genoeg valt hij dan ook per direct in slaap......En dat is steeds om dezelfde tijd. Dus misschien een combi van angst en niet moe zijn.
    Hoe dan ook, ik ben zo blij (en dan vooral voor hem) dat hij nu lekker slaapt.

Nu kijken hoe het morgen weer gaat natuurlijk......

3. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Moeilijk! We proberen allemaal van alles in dit soort fases.. logisch ook, je wil niets liever dat je kindje lekker slaapt 's avonds natuurlijk. Fijn dat hij in ieder geval nu lekker ligt te slapen!!!

4. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Ja, geloof me, ben er ook heeeeeeeeeeeeel blij om hahaha.
    Dank je wel voor je reacties, waardeer ik enorm!!!

5. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    In 1 keer de middagslaap afschaffen is wel heel rigoreus!
    In principe slaapt mijn zoontje iedere middag nog.
    Er zijn dagen bij dat ie zijn slaapje overslaat, maar dat merken we dan wel een dag later.
    Hij heeft het nog echt nodig.

Oh, en je kindje eerder wakker maken misschien?
    Hier werkt het niet, krijgen we een erg chagrijnig kind van ;), maar misschien bij jullie wel?

6. onze dochter sliep met 2 jaar niet meer smiddags.
    Hoop gedoe voordat ze smiddags sliep en evenveel gedoe voordat ze savonds sliep. dit werd ook steeds later. op het moment dat ze gelijk met ons ging slapen dacht ik nu is t klaar en heb ik haar niet meer neergelegd smiddags.

de eertse maanden was ze tegen 16.00 moe en daardoor heel lastig. op dat moment gingen we dan samen koken, tafeldekken en eten. daarna in bad en naar bed (18.30-18.45) dan sliep ze tot de dag erna een uur of 8.

na enkele maanden merkte ik dat ze om 16.00 niet meer zo 'lastig' was. Wel is rond t avondeten de koek op en vraagt zelfs om naar bed te gaan.

wel sliep ze op het kinderdagverblijf nog smiddags.
    toen ze denk ik 2,5 was sliep ze daar ook niet meer.

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier is ze al vanaf 's ochtends eigenlijk moe, ze is om 6 uur wakker en om 8 uur begint het al. Maar ze wil niet naar bed.
    Ze was nu net op ons bed gaan liggen, zei 10 x nee als ik vroeg of ze wilde slapen, maar toch in slaap gevallen. Denk dat ik toch eens ga kijken hoe het gaat als ik haar smiddags weer op bed ga leggen en na max een uurtje wakker maak. Ik heb toch het gevoel dat ze het nog niet trekt, sinds we zonder middagslaap zijn gaan proberen is ze ook ineens niet meer zindelijk en veel driftiger. Ik moet eerlijk zeggen dat ik haar dan liever wat later op bed heb 's avonds, want het is nu allemaal 1 pot nat... ga het maar gewoon proberen.

Iig bedankt voor jullie reacties.

8. en haar vroeg erin leggen? als ze om 6 uur al wakker is om 11 uur laten slapen? en dan een uurtje?

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja maximaal 11 a 12 uur doe ik dan inderdaad, zodat ze toch nog wat uurtjes heeft tot ze 's avonds naar bed moet.
    Dit is zo ook niets dus probeer het maar even anders.
    Moeilijke periode dit hoor!

10. elsie22

elsie22 Niet meer actief

het is ook lastig, sam begint ook vaak einde van de middag te zeuren omdat hij moe is, en dan ga ik vaak al koken wat ook niet makkelijk is met een zeurend kind om je heen haha. gister had ik hem even voor de tv gezet dat helpt wel gelukkig. gister lag hij om 19.15 op bed en 19.30 was het stil en vanmorgen 7.45 pas weer wakker!:)

11. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja dat is top! Opzich is het savonds wel te doen, als ze dan pas moe zijn. Maar ons meisje wordt niet later wakker sochtends, en ik denk dat ze gewoon aan te weinig uurtjes slaap komt op deze manier. Ik had gehoopt dat ze er sochtends ook een uurtje aan zou plakken zodat ze wel aan evenveel uren slaap komt, maar dat doet ze niet. Denk zelf dat dat het probleem is..

12. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ja 6 uur is wel erg vroeg idd, hier ook een hele tijd gehad, maar we laten hem tot 7 uur wakker, hij huilt niet echt ofzo maar gewoon praten en af en toe wel huilen. en dan redden ze het idd niet een hele dag. sam gaat nu dus dan tussen 19.15/19.45 naar bed en nu slaapt ie weer prima in.

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik denk dat ze er echt nog niet klaar voor was, nu wilde ze uit zichzelf een 2e x naar bed en ligt er alweer in. Voel me helemaal rot dat ik haar de hele week opgehouden heb. Maargoed, weten we dat ook weer. En sinds haar slaap vanochtend heeft ze ook helemaal niet meer in haar broek geplast....

14. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Goh, heb je mijn dochter in huis? Die slaapt wel goed 's nachts, maar wil ineens niet meer naar bed 's middags. En dat heeft, naar mijn idee, weinig te maken met niet vermoeid zijn. Het heeft alles te maken met de ontwikkelingsfase die ze nu ingaan. Het ontwikkelen en uitproberen van een eígen wil. - ik wil niet naar bedje toe! - Mag ik sokje wate dinke? Nogge kusje? Nogge liedje singe..haha.. Er wordt hier flink tijdgerekt tegenwoordig!

Ik vind het zelf ook lastig om hiermee om te gaan en herken me in jouw onzekerheid. Bij mijn oudste heb ik deze fase ook gehad en het gaat wel weer over. Dus daar troost ik mezelf mee.
    Verder wil ik wel dat ze op haar kamertje blijft en het liefst in bed. Ik draai haar slaapritueel af en geef haar nu een boekje die ze mag lezen. Als ze uit haar bed komt, leg ik haar terug.
    Haar slaap heeft ze overduidelijk nodig, daar twijfel ik niet aan.

Het wordt zo af en toe wel een strijd. Bléh.. wil ik niet in verzanden. Vandaag heb ik een mooie tekening gemaakt op 1 a4. Aan de ene kant een boze E. in haar bedje en aan de andere kant een blije E. in haar bedje. Als ze rustig gaat slapen mag ze een sticker plakken om het getekende dekbedje te versieren. Hopelijk een positieve stimulans.

15. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Goed idee van je!
    Ik hoor het idd wel meer van kindjes rond diezelfde leeftijd als mijn dochter, weet niet hoe oud jou dochter is?
    Dat tijd rekken komt me heeel bekend voor ja.
    Vanavond ging het geweldig, wel pas om 20.30 naar bed gebracht maar ze ging gelijk lekker slapen.
    En t belangrijkste van alles is wel dat alle andere problemen in 1 klap over zijn sinds ze vanochtend geslapen heeft. Die middagslaap heeft ze dus echt duidelijk nog nodig. Ze was heerlijk gezellig en lief de hele dag en heeft geen enkele keer in haar broek geplast zonder moeite... Top... Geeft zoveel meer rust bij mama ook, wat vast ook wel weer door zal spelen op haar. Ik maakte me nl extra druk omdat we over 1,5 week op vakantie gaan en ik dus bang was dat we al dat gedoe daar ook gingen hebben, maar heb nu weer alle vertrouwen dat alles goed komt... ;)

Wil nogmaals iedereen bedanken die gereageert heeft!!

16. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Hoi dames,

Ik wilde jullie even bedanken voor de tips.

Ik heb de kleine man nu twee dagen 's middags maar een uurtje laten slapen, rond 19:30 samen op de bank gaan zitten boekje lezen (gewoon even rustig worden om het zo maar te noemen)en dan om 20:00 uur naar bed gebracht en hij slaapt................................ik hoop dat het zo doorgaat want ik ben er helemaal blij mee op het moment. Vanavond heeft hij wel nog tot 20:30 liggen praten en brabbelen, maar in ieder geval heel rustig. Geen gejank, geschreeuw en getier meer. Hij valt heerlijk rustig in slaap......Ben zo blij voor hem want hij voelt zich er een heel stuk prettiger door en is weer zijn eigen vrolijke persoontje overdag.

Dus nogmaals dames: dank jullie wel!!!!!

17. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Geweldig om te lezen.. Herkenning!!!! Ik ben er ook mee aan het modderen. herken je openinspost..

Wat ik doe is per dag kijken. Ik breng hem iig niet meer naar bed tussen de middag. Als hij in slaap valt op de bank mag hij best een uurtje slapen en dat betekend dan dat hij tot 20.00 zo'n beetje wakker blijft en dan naar bed gaat.

Blijft hij wakker dan is het tussen half7 en 7 wel gebeurt met hem en gaat hij lekker slapen.

Ook slaapt hij nu in één keer zonder dat ik een half uur naar boven stamp omdat hij er weer uit wil. En hij slaapt een dikke klok rond! Geweldig!!.

Dus het is moeilijk en een rommeltje maar probeer het per dag te bekijken. En ga idd niet teveel doen want dan word het misschien nog zwaarder!.

succes!

Deel Deze Pagina