Hier mocht ze een paar dagdelen wennen, maar zij is van februari. We hebben haar de eerste wendag van de deurmat moeten schrapen omdat ze helemaal over de zeik ging dat ze niet mocht blijven lunchen, dus daarna ging ze gewoon hele dagen. Hier heb je altijd wel nog een intakegesprek om de wenperiode en je kind te bespreken, dat ze een beetje weten wat te verwachten. Uit je post haal ik dat je het heel spannend vindt, maar je zegt ook dat ze pienter is, dus ik zou vooral proberen om haar te laten zien dat naar school gaan superleuk is omdat je er veel kan leren en beleven. En ja er zijn veel prikkels, maar het gaat ook heel gestructureerd allemaal dus hoe vaker ze gaat hoe sneller ze gewend is
Super bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips! Heb ik veel aan. Ik vind het zelf erg spannend inderdaad en haar vader ook. Hij vind het, net als ik, moeilijk om haar plotsklaps zo "los te laten"... (hij is nog een tandje "erger" dan ik en hierdoor geneigd haar tegen te houden en heeft ook maling aan leerplicht als ze 5 is bijvoorbeeld, dat speelt mee in mijn spanning). We hebben er gisteren over gesproken en hij zei dat hij het moeilijk vindt dat die mooie tijd met haar dan grotendeels voorbij is maar dat hij ook niet wil dat ze moeilijker een band opbouwd met de klas. Daar ben ik het mee eens + ik denk dat ze het qua leren enorm leuk gaat vinden en ik vind dat belangrijk voor haar. Pfff. Wat een avontuur haha...
Wij hebben overigens een intake gesprek gehad toen ze 2 was. Zo vroeg omdat we er hier in de randstad vroeg bij moeten zijn om überhaupt een plek op school naar keuze te krijgen. Dat is dus al lang geleden! Wel ga ik zo nu en dan al met haar op het schoolplein spelen als de school uit is. Zo went ze ook al een beetje aan de locatie en omgeving enzo...
Ja, maar doen ze dan alsnog geen startgesprek een paar weken daarvoor? Dat is wat anders dan het intakegesprek bij de inschrijving, in het startgesprek wordt bijvoorbeeld besproken of je kind al uit zichzelf naar de wc gaat en zich aan kan kleden en dat soort praktische dingen. Wij speelden ook al vaak op het schoolplein, dat is inderdaad leuk om te doen. Ik kon zelf echt niet wachten tot ze naar school gingen. Heerlijk, die verhalen na afloop en dat ze dan dingen leren en kinderen leren kennen en dat ze elke ochtend onder de pannen zijn en zo.
Dat weet ik niet, ik ben er niet over geinformeerd of benaderd. Ik zal binnenkort zelf weer even bellen. Ik kon de eerste 3 jaar ook niet wachten tot ze naar de basisschool ging haha. Ik keek haar groot! Maar nu heb ik echt een extreem melangolisch gevoel... en tegelijkertijd kan ik niet wachten op structuur en hopelijk iets meer rustige momenten in mn leven... maar misschien is dat ijdele hoop.
Met een beetje geluk heb je eind van het jaar inderdaad nog wenmomenten. Hier deden ze dat ook 2x - groep 8 is dan vrij. En alle andere kinderen schuiven 1 x voor een uurtje en 1x voor een ochtendje door naar de volgende klas en hun nieuwe docent. En de nieuwkomers komen dan dus ook even kijken.
Hier kon dochter gewoon gaan oefenen voor de zomer, ze wou dat ook heel graag. Ook op het eindfeest voor een volle zaal op het podium staan dansen enzo, helemaal blij
Mijn ervaring is dat ze echt tzt eraan toe zijn. Laat het gewoon gebeuren en kijk hoe het gaat. Mijn zoontje moest iedere ochtend huilen, maar de structuur was juist ook heel belangrijk. Als hij wist dat ik hem als hij ging huilen thuis zou laten, zou dat weer andere problemen geven (en binnen 5 min. was zijn verdriet over). De intake zal plaats vinden met de juf of meester van de klas waar ze in komt. Dan kan je ook bijzonderheden delen, je kunt best vertellen dat je het als een enorme stap ervaart.
Bij zoon op school kwamen de kinderen die na de vakantie kwamen alleen op de dag dat ze naar de andere klassen gingen kijken en wat leuks gingen doen. Geen wendagen omdat de klassen dan groot zijn en een groot deel toch niet in die klas blijft. Bij hem was het de eerste week heel rustig in de klas, daarna kwamen er elke week kinderen bij. Heel veel kinderen moeten wennen. Overigens ik ook! Vond het in het begin heel lastig. Wat andere zeggen als het goed gaat komt de ib'er niet in beeld.
Onze oudste is met halve dagen gestart (geen wendagen), ze was ook echt kapot na een ochtend school. Sliep vervolgens van 13.00-17.30u en ging om 18.30u weer naar bed om tot de volgende ochtend te slapen. Onze tweede werd tijdens de lockdown 4 jaar, heeft daardoor ook geen wendagen gehad. Regels waren toen met halve klassen beginnen, zij ging op dinsdag en vrijdag naar school, met maar 12 kleutertjes. Was achteraf gezien de perfecte start, ze kon in een kleine rustige klas beginnen, 2 dagen uitrusten voor ze weer een schooldag had. En onze zoon werd in de zomervakantie 4 jaar. Ik heb hem niet voor de zomervakantie laten wennen, zou in een grote kleuterklas zijn waarvan een deel na de vakantie naar groep 3 zou gaan, met juffen die na de vakantie andere groepen gingen doen. Hij is direct na de vakantie gestart, hele dagen, had ook niet de indruk dat hij een rustdag tussendoor nodig had. Klas bestond toen uit 14 kleuters (groep 1 en 2 samen), er zijn nog een aantal kleuters ingestroomd, nu een groep van 22 kleuters (en dat blijft het ook dit schooljaar, de kleuters die in december of daarna 4 jaar zijn geworden komen in een nieuwe kleutergroep). Een paar weken voor de start hadden we een gesprek met de leerkracht die ze zouden krijgen.Toen ook infoboekjes gekregen, dagritme, wat mee nemen naar school (en wat niet).
Ieder kind is anders. Mij leek 5 ochtenden ook fijner, maar onze tweede dochter was woest dat ik haar tussen de middag ophaalde. Terwijl 2-3 hele dagen prima was. Blijkbaar vond ze het niet kloppen dat de andere kinderen bleven en zij weg moest. Als ze een hele dag thuis was, had ze niet door dat ze ook school miste. ==> Zij is direct na de eerste lockdown gestart; halve klas, 2 dagen in de week. Na 4 weken werden de regels aangepast en mocht de hele klas, gewoon de hele week. Omdat mij dat wat veel leek voor een jonge kleuter, had ik bedacht dat ze dan alleen de ochtenden zou gaan. Maar daar dacht zij dus anders over. Bij onze zoon had ik (omdat het voor mezelf makkelijker was) bedacht dat hij ook met 2-3 hele dagen zou starten ipv alleen de ochtenden. Maar hij zag zijn grote zussen elke dag naar school gaan, dus hij wilde ook elke dag, en hij hield de hele dag ook vol.
Het is ook zo verschillend per kind. Mijn kinderen sliepen vanaf hun 2e verjaardag niet meer overdag, houden het ontzettend (TE) goed vol, slapen zelden voor half 9 (ook die van 3 jaar niet). Dan is een dagje school prima te doen. Maar ik weet dat er ook kinderen zijn die vlak voor hun 4e verjaardag nog hun middagslaapje kunnen gebruiken, dan hakt dat er ook wel in.
Hier vond ik het heel lastig tot een paar maand van te voren toen begon onze dochter echt duidelijk te laten zien dat ze er behoefte aan had. Ze werd echt een stuk moeilijker thuis en je zag dat ze zich begon te vervelen op de peuterspeelzaal. Dit jaar merken we precies hetzelfde weer dus we vermoeden dat ze toe is aan groep 2, het is bijzonder om te zien hoe dat zo gaat. Alleen jammer dat het nu iets langer duurt haha Hier is ze volgens mij 2 halve dagen en 1 hele dag gaan wennen en daarna is ze begonnen en als ze te moe was hield ik haar thuis. Dit was eerste half jaar echt nog wel eens en hier ook gewoon gebruik van gemaakt. Dus af en toe sliep ze uit en af en toe gaf ik aan dat ik haar dagje thuis zou houden of deel van de dag.
Wat hier hielp was een filmpje wat de juf op ons verzoek gemaakt had op het moment dat alle kinderen al naar huis waren. Ze had vanaf de voordeur een filmpje gemaakt, dat ging van de gang, naar de kapstok en dan een uitgebreide blik in het schoollokaal. Op deze manier kon mijn dochter alvast wennen aan hoe de ruimtes eruit zagen en kon ze dit ook een paar keer bekijken voor ze naar school ging.
Probeer te genieten van de nieuwe fase in jullie leven! Er komen zoveel leuke momenten weer aan en het is heel leuk om je kind te zien ontwikkelen. En fases van loslaten komen er nog veel meer, maar dan komen er ook weer veel nieuwe dingen bij en verbaas je je soms over je eigen kind. Hier zit de jongste alweer in gr 8, dus ook hier volgend jaar alleen nog pubers op de middelbare, maar ook dat geeft leuke dingen met nieuwe vrienden voor ze en daar genieten wij ook weer van!
En bij ons is er alleen een uurtje stoeltjespassen in de week voor de vakantie. Na de vakantie begon onze jongste meteen volledig. Ik denk dat we wel voor de vakantie nog een gesprekje met de juf hebben gehad toen, en anders net na de vakantie. Oudste is in de kerstvakantie jarig en begon de dag daarna meteen volledig. Voor de kerstvakantie slechts 1 ochtendje wennen gehad, omdat er ivm Sint- en kerstviering en aanstaande verhuizing van school geen verdere mogelijkheid was. Maar ook zonder echt wennen, zijn ze allebei prima gestart.
Dochter werd 4 in augustus Ze mochten in de tweede laatste week voor zomervakantie 2 ochtenden komen wennen. School heeft continu rooster maar ze mocht niet blijven en ze moest alleen naar binnen aangezien het in corona tijd was. Gelukkig zat broerlief al op school. we kregen ruim een maand van tevoren een berichtje van de juf en konden aangeven wanneer het ons uit kwam om haar te laten wennen. we hebben in sept toen ze naar school ging Enkel afspraak gemaakt dat de eerste 2 dagen ze niet mee zou lunchen en afhankelijk hoe het ging vanaf dag 3 wel en dan volledige dag zou doen. Nou! Het was dag 1 compleet drama dat ze naar huis moest voor lunch. Maar ik was er op voorbereid, Lunch had ik meegenomen. Ze mocht van de juf blijven en meteen ging dit goed. Ja na 8:30-14 school was ze om 17:00 bekaf maar goed dat is kwestie van wennen
Uit nieuwsgierigheid, waarom zou ze niet meteen meelunchen de eerste 2 dagen (maar gelukkig had ze wel lunch mee)? Ik zou juist niet afwijken van het normale programma, omdat er juist in het begin veel aandacht en tijd besteed wordt aan wennen, elkaar leren kennen, groepsvorming etc. Mocht het dan niet goed gaan, zou ik dan pas naar een oplossing/aanpassing gaan kijken. Want vaak worden er allerlei beren op de weg gezien, wat achteraf totaal niet nodig blijkt. Ik denk dat veel kinderen hun ouders nogal verbazen hierin
Hier gingen de kinderen de eerste weken ook 4 dagen naar school. De woensdag bleven ze nog lekker thuis. Ging helemaal prima en toen ze er aan toe waren naar de volledige week gegaan. Gewoon kijken hoe je kind het doet. Ik zou haar niet eens meer in een drukke kleuterklas laten wennen voor de zomer. Verwacht dat het gewoon in september meteen starten is.