Zindelijkheid en strijd met peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Cikaa, 31 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cikaa

Cikaa Bekend lid

10 jan 2014
    998
    1.393
    93
    Heyy dames,

Ik zit met mijn handen in het jaar. Mijn zoontje is 2 jaar en 9 maanden en ben deze week begonnen met het potje. Het potje heeft hij afgelopen meerdere malen gezien als soort van kennismaking haha. Maar hij wil gewoon echt niett. Hij plast heel soms wel in het potje maar later op de dag wil hij niet. Ik heb alles geprobeerd van stickersysteem tot luier uit (krijsend kind), filmpjes etc. Niks heeft tot nu toe echt gewerkt. Als ik vraag of hij een plasje heeft gedaan zegt hij nee terwijl hij dit wel heeft gedaan haha. Heb vanochtend zijn luier paar uurtjes uitgelaten en kreeg een heeel verdrietig kind en veel ongelukjes. Hij plast ook niet volledig uit en houdt het op waardoor er elke 10 minuten een ongelukje was . Hij heeft momenteel zo een pants pamperbroekje aan omdat ik de strijd niet aan wil gaan. Als hij gepoept heeft komt hij ook niet naar me toe om te verschonen ofzo. En dat maakt het ook heel lastig dus de bewustwording

Wat moet ik doen? Heeft iemand tips? Want ik wil er ook niet teveel druk op leggen.

2. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Luier weer aan en over een tijdje opnieuw proberen. Hij moet nog 3 worden. Nog tijd zat dus en hij is er kennelijk nu nog niet aan toe.

Sophy, Spectre, Kolibrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Nu even stoppen en als het straks als het echt lekker warm is bloot laten spelen met het potje ernaast?

Rustig uitplassen is wel belangrijk, misschien een liedje zingen of een boekje lezen als hij op het potje zit?

Cikaa vindt dit leuk.
  4. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.025
    113
    Overijssel
    Gewoon stoppen? Je kunt vanalles willen maar dit is echt een ding wat je niet af kunt dwingen.
    Als het voor hem een hele negatieve ervaring gaat worden dan ben je nog verder van huis.

Cikaa vindt dit leuk.
  5. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.593
    4.447
    113
    Vrouw
    Zo te lezen is hij er dus nog niet klaar voor. Gewoon weer de luier aan en later opnieuw proberen. Dit is voor jullie allebei frustrerend en zo krijgt hij negatieve associaties met z’n potje/de wc. Als hij er wel aan toe is dan gaat het ook een stuk sneller. Laat je niet gek maken door opmerkingen van anderen maar kijk waar je kind behoefte aan heeft. Hier was hij pas met 3,5 jaar van de luier af, eerder wel geprobeerd maar hetzelfde verhaal. Met 3,5 gaf hij zelf aan dat hij moest plassen en gingen we naar de wc. Luier uit en op een paar ongelukjes na ging het ineens prima!

Cikaa vindt dit leuk.
  6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Rozijntjes of hele kleine chocolaatjes hielpen hier goed na een plasje. Stickers vonden ze niet interessant. En iets sparen met de stickers was geen snelle beloning en werkte daardoor niet op die leeftijd.

Cikaa vindt dit leuk.
  7. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Nog geen 3, een week bezig en nu al met handen in je haar? Ik zou het even loslaten :) zoals je het omschrijft maak je er nu een ding van en heb je kans dat de druk juist averechts gaat werken.

luier aan, potje in het zicht. Zeg dat hij op potje mag als hij wil en laat het los. Vervolgens kun je hem op vaste momenten op het potje zetten (zonder de verwachting dat hij echt plast) en in de zomer eens kijken hoe het gaat als je hem in zijn blote billen laat rondlopen.

je hebt nog ruim een jaar voordat het ‘moet’, relax :)

Sophy, NiekeKris, WWJD en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Cikaa

Cikaa Bekend lid

10 jan 2014
    998
    1.393
    93
    Bedankt voor jullie reacties!

Krv vindt dit leuk.
  9. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik zou ook even stoppen, vooral niet forceren. Er bestaan boekjes over op het potje gaan. Weet niet of hij boekjes voorlezen leuk vindt, maar dat kan misschien helpen als je het opnieuw gaat proberen over een tijdje.

Cikaa vindt dit leuk.
  10. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.593
    1.051
    113
    Hier
    Als wij thuis staan staat het potje in de woonkamer en als hij er iets op doet krijgt hij een snoepje. Zijn nu 2 weekjes bezig en het gaat steeds beter. Hij kan het nog niet ophouden dus buitenshuis lukt het nog niet

Cikaa vindt dit leuk.
  11. Cikaa

Cikaa Bekend lid

10 jan 2014
    998
    1.393
    93
    Hij krijgt van mij een sticker. Gisteren ging het wat beter maar merk als hij erg moe is en van peuterspeelzaal komt dan wil hij het potje gewoon echt niet zien. Het potje moet dan echt weg van hem en ook uit het zicht..Vandaag is het dus helemaal niet gelukt

12. WWJD

WWJD Niet meer actief

Ik zou het zeker niet forceren! Slechte ervaring mee. Zo te horen is hij er nog helemaal niet aan toe.

Tip: voor nu laten zoals het is en in de zomer blote billen laten lopen in de tuin. Dan merk je of hij er aan toe is tegen die tijd.

13. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Als hij moe is dan is het sowieso niet handig om met iets nieuws te beginnen! Als ik moe ben ga ik ook niet beginnen met het leren van een nieuwe taal, lukt veel beter als ik fris en fruitig ben. Mijn ervaring is dat een kind van rond de 3 lastiger is over te halen met iets dan een kind van rond de 2.

Ik zou gewoon begonnen met 1x per dag op de wc ( zou bij een bijna 3 jarige niet meer beginnen aan potjes of hij moet bang zijn voor de wc?). Gewoon voordat hij in bad gaat/bij het opstaan/wat voor jullie een handig moment is. Verder pas uitbreiden bij succes en als hij het aangeeft. Wel kun je het benoemen bij een verschoning of melden dat je zelf even gaat plassen op de wc.

Ik zou eerst zorgen voor succes ervaringen ipv dwang.

Cikaa vindt dit leuk.
  14. Cikaa

Cikaa Bekend lid

10 jan 2014
    998
    1.393
    93

Ja maandag en woensdag ging had hij succeservaringen. Sinds woensdag wil hij niet meer. Heb alles gedaan hahaha. Zelfs 1x per dag wil hij gewoon echt niet. Ik meld inderdaad elke keer dat ik naar de wc ga. Normaal komt hij dan achter me aan maar nu niet meer.

15. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Dan zou ik het even laten. En na zijn 3de verjaardag weer beginnen onder het mom van kinderen van 3 hebben geen luier meer nodig

Cikaa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina