Ik kreeg een aantal weken geleden een brief dat er niet meer mag worden getrakteerd op onze KDV, toen ben ik meteen in de pen geklommen en een klachtenformulier ingevuld, ten eerste hoorde ik daar niets van, dus maar eens nagevraagd en belde ze me ineens op dat ze er toch niets mee doen (uuh dat had je toch wel meteen door kunnen geven? dan voelt iemand zich wat meer serieus genomen) Maar wat vind jij van dat je niet meer mag trakteren op KDV en PSZ, dit is vanwege hun voedselbeleid, ik heb meteen gezegd dat ze die chocopasta dan maar beter kunnen schrappen want dan krijgt onze dochter thuis ook niet eigenlijk als ze dan toch gaan zeiken over alles. Nu mogen ze een koekje uitkiezen als ze jarig zijn uit een trommel, nee niets persoonlijks , iedereen hetzelfde (wees vooral niet een beetje anders want dan word je teruggestompt in de massa ) Ik vind dat je zo een stukje induvidualiteit en expresse van een kindje weghaalt en ja met 1 jaar zal dat nog niet zo'n rol spelen maar vanaf 2 toch echt wel, mijn zoontje vond het helemaal geweldig en trots als een pauw liep ie met zijn traktaties school binnen! Eer waren ouders bij die langs de mac waren geweest om wat te trakteren dat vind ik inderdaad ook niet kunnen maar STRAF hun dan ipv mijn kind. Ik wil niet dat onze dochter leert dat rozijntje en een nijntjekoekje een echte verjaardagstraktatie is (en dus bijzonder) want dat zijn bij ons normale traktaties, ze krijgen om 15 uur altijd iets bij hun drinken (ontbijtkoekje, rozijntjes, (nijntje) koekje e.d.) Ik vind het echt zo sneu voor die kindjes dat hun eigen ik word weggepakt alleen omdat sommige ouders geen moeite voor hun kind willen doen om iets leuks en beetje verantwoord te maken, het is weer eens teveel gevraagd natuurlijk. Ik vind dat echt jammer, de leidsters denken hier hetzelfde over (die vinden het ook alles behalve leuk!) en meerdere ouders hebben geklaagd maar nemen de moeite niet om een klachtenformulier in te vullen zo zonde dat je die kleine moeite niet over hebt vind ik voor een stukje vrijheid. Het volgens is continueroosters verplicht op alles scholen met Tofukaas ofzo op je bio brood en uniformen Dat hebben ze hier trouwens ook al ingesteld continurooster terwijl ik speciaal de school geselecteerd heb op dat dat niet zo was maar gelukkig mogen ouders zelf beslissen of ze willen mee doen hiermee ja of nee dus dan houd je in elk geval de keuze zelf.. das op zich goed genoeg vind ik.
bij ons mogen ze nog wel trakteren op het kinderdagverblijf maar ze krijgen de traktaties mee naar huis kunnen ouders zelf bepalen of ze het op eten
bij ons mag je zeker nog wel trakteren maar dan wel een verandwoordelijke traktatie. dus iets van fruit. dit word ook dooe alle ouder gerespecteerd dus wij krijgen dan ook alleen maar verandwoordelijke traktaties mee naar huis. onze dochter is nog niet jarig geweest maar ik vind het heel erg goed dat er getrakteerd word en dan zeker als het iets verandwoordelijks is. dus geen chips, mac, chocolade, snoepjes en ander zoetig spul.
Aan de ene kant kan ik me dat best indenken, maar moet wel zeggen dat ik vind dat men erin doorslaat. Dat ene snoepje, koekje oid. Geloof niet dat het ernstige schade toebrengt aan de gezondheid van het kind. En als dat ene snoepje of koekje dat wel doet, is er thuis al iets ernstig mis met het snoep/koek/chipsbeleid (mijns inziens) Dit mede ook doordat ik zie dat er bij mijn neefjes op school niet getrakteerd mag worden op snoep en die jongens komen dus met de meest belachelijke 'presentjes' naar huis. Die wordt vervolgens op tafel gesmeten (of in de prullenbak, tja, wat moet je ook met je zesde megapotlood met gum?) en vervolgens gaat de kastdeur los en krijgen ze een snoepje. En waarom ook niet? Wij kregen vroeger ook snoepjes en ik leef ook nog steeds, ben kerngezond, heb nog steeds geen kunstgebit en ook geen overgewicht.
Nou ik zou het helemaal niet erg vinden. Mensen maken er zo'n wedstrijd van. Het is niet het kdv die het verpest voor je kind, dat zijn de ouders die over de top gaan met de traktaties. Hier al veel rare dingen tegengekomen hoor wat betreft traktaties.
Ja dus moet mijn kind gestraft worden omdat andere mensen te lui zijn om iets normaals te maken voor hun kind? Das toch niet eerlijk? Ik maak altijd hele leuke zelfgemaakte dingen.. en de kids hielpen ook mee dat vind ik belangrijk omdat het een uiting van hun eigen ik is en hiermee zichzelf even iemand maken die niet hetzelfde is als iedereen die daar is. Ik vind een "snoepje" uit een trommel pakken ook geen traktatie, een traktatie is een kadootje van het kind aan medekindjes en niet zomaar iets wat je uit een trommel pakt waar je naam nog geeneens opstaat of speciaal voor jou gemaakt is. Het gaat me niet perse om die traktatie op zich als ie leuk ingepakt zou worden voor elk kindje anders kan ik er nog mee leven maar dit vind ik geen traktatie, ik heb ook gezegd tegen hun dat ik niet wil dat mijn kind zoiets leert, ze hoort te weten dat een verjaardag speciaal is en dat ze dan even anders mag zijn dan anderen (en niet dezelfde behandeling als iedereen dus)
Het is jammer dat het trakteren is afgeschaft, maar ik vind je reactie eerlijk gezegd nogal overdreven. Ga lekker knutselen met je kind, laat hem/haar individueel en uniek zijn in zijn/haar creativiteit en vier zijn/haar verjaardag zo uitbundig of speciaal als je maar wilt, maar daar heb je toch geen traktatie bij nodig? Ik zou het ook niet opvatten als straf voor kinderen (of hun ouders? want het lijkt net alsof je het opvat als persoonlijke kritiek). Hoe je het wel moet opvatten weet ik ook niet, ik ken de beweegredenen van het kdv niet om dit af te schaffen. Heb je ze daarnaar gevraagd, voordat je die klachtenbrief schreef?
Ik zou het ook zeker niet leuk vinden, niet voor mijzelf maar voor mn zoontje zeker wel. Hij leefde al zo naar zn verjaardag toe, en dan trakteren, hij vond het zo spannend en zo leuk. Er zijn ook nog leuke foto;s gemaakt en die wil hij nog vaak zien, en hij is dan weer zo trots als een pauw ja! Zoiets wil je een kind toch niet afnemen. en ja ik heb ook al de meest bizare dingen voorbij zien komen, bijv op de baby groep, kleine snoepjes enzo. Ik overleg altijd met de juffies of wat we willen gaan trakteren, en ik hou een bepaald bedrag in mn hoofd wat ik per kind wil uit geven, en dat is zo 1.50 per kind. Meer als genoeg. Ook probeer ik inderdaad wel gezond te houden, of helemaal geen eten erbij te doen. Bij Quinn zn eerste verjaardag had ik een boekje en een tasje 2de verjaardag een boekje een een ontbijtkoekje 3de verjaardag een echo microfoon en meergranen pannenkoeken gebakken. Als je dan terug hoort hoe de kinderen ervan genoten hebben, ben ik blij! Waarom de kinderen afnemen??? Ze kunnen beter een max aan bedrag instellen en 1 snoepje en een iets gezonds ofzo??
Misschien als alternatief: laat je kind voor z'n verjaardag iets knutselen wat op de groep kan worden opgehangen, op het prikbord of zo? Dan kunnen ze daar nog nét zo trots op zijn, en krijgen de kindjes niet van alles en nog wat mee naar huis. Want laat ik eerlijk zijn: 9 van de 10 tractaties die mijn kinderen mee naar huis krijgen verdwijnen op enig moment in de prullenbak, zeker de knutsels.... (sorry, maar ik ga geen knutselwerkjes van andere kinderen bewaren). Ik zie het echt niet als iets afnemen van een kind als er niet meer getrakteerd mag worden op het kdv. (maar ik ben dan ook zo'n ontaarde luie moeder die niet weken van tevoren aan de slag gaat met haar peuter om iets héél leuks te maken...) Misschien wordt dat nu anders, mijn jongetje moet nog 3 worden en ik heb nu voor het eerst het idee dat hij idd naar zijn verjaardag toeleeft.
Ja hun reden was dat ouders niet genoeg moeite deden voor gezonde traktaties en dat mensen dingen van de mac mee gingen nemen, das ook belachelijk natuurlijk maar dat zegt toch niet dat alle kinderen niet meer mogen trakteren, maar goed het komt de meeste ouders natuurlijk goed uit ze hoeven geen moeite meer te doen. En een verjaardag vieren zoals ieder ander kindje is niet echt speciaal vind ik, hoort er wel bij maar niet alleen, dan word het echt zo'n fabriek waar niemand eruit mag springen nog even en je mag geen bepaalde kleding aan omdat iemand anders dat niet kan betalen ofzo Jij vind het misschien overdreven maar ik vind dit heel belangrijk voor onze kinderen ik wil niet dat het nummers zijn maar eigen persoontjes en je verjaardag moet iets leuks zijn waar je naartoe kan leven, niet wat bij ieder persoon precies hetzelfde is en tachtigduizend keer gezien hebben..
Oké, ik snap wel een beetje wat je punt is. Maar dan nog; je viert de verjaardag toch ook thuis nog? Wat maakt het dan uit dat ze het op het kdv helemaal gestandaardiseerd doen? Voor de rest mogen ze daar toch gewoon helemaal zichzelf zijn, hoop ik? Met hun eigen karakter, voorkeuren en eigenaardigheden? Ik zou het idd erg vinden als dáárin iedereen in een zelfde keurslijf werd gedrongen, zeker op een kdv. Dat kinderen op school zich een beetje moeten aanpassen aan de groep vind ik persoonlijk geen verkeerde zaak, maar daar gaat het hier niet over.
Dit had ik kunnen schrijven, behalve je eerste alinea waarin je een echt leuk en creatief alternatief geeft voor trakteren! Dat had ik niet kunnen bedenken Hier wordt ook alles gewoon weg gegooid, wat moet ik of Mini ermee? Mini mag van mij geen snoep (en nee, ook niet 'die ene keer' en nee, 'daar gaat ze niet dood van' maar ik wil het gewoon niet punt) dus dat gooi ik weg, knutselwerkjes kun je ook niet bewaren ofzo. Overigens wordt hier ook altijd de traktatie in haar akje gedaan zodat ik zelf kan weten wat ik ermee doe. Daarbij, ik werk 4 dagen per week en Mini gaat ook niet voor niks naar het kdv, ik heb geen tijd en heel eerlijk helemaal geen zin of creativiteit om traktaties te knutselen. Anyway, ik zou me er niet druk om maken als ze het bij ons zouden afschaffen. Er zijn meer dan genoeg leuke dingen te doen voor de kinderen of andere manieren om ze op hun verjaardag in het zonnetje te zetten. Op het moment dat ouders Mac gaan trakteren, dáár zou ik pas boos van worden...
pffff jij bent dus precies het type moeder waar ik tegen vecht dus (lezen met knipoog) ik vind het jammer dat je het niet belangrijk vind om ook op hun KDV EN PSZ (straks) iets aan hun verjaardag te doen, mijn zoon moet 4 dagen per week naar PSZ vanwege taalachterstand, hij brengt daar een heel groot deel door en als ik hem met zijn traktaties zag zo trots als ene pauw op zijn verjaardag dan vind ik dat geweldig, die snoetjes zijn zo leuk! Kijk Mac ben ik het ook niet mee eens hoor! Laat ik daar duidelijk in zijn maar dit bewijst precies mijn theorie wat jij hierboven zegt, waarom zou mijn kind eronder moeten lijden dat jij snoep onzin vind, ik leer mijn kinderen liever dat het met mate goed is, dat is de keuze van de ouder, bij ons legden ze het ook in het bakje dat je zelf kon geven wanneer je wilde, in jouw geval dus OF je het überhaupt wil geven , al vind ik kinderen hun kadootjes en snoep afpakken een beetje sneu maar goed dat is jouw opvoeding en jouw keuze natuurlijk. Maar degene die het wel leuk vonden en wel de tijd voor willen maken hebben nu niet meer de keuze, kortom alles moet weer wijken voor de drukke, werkende moeder en de moeder die wel dat voor hun kids overheeft en die trotse gezichtjes super vind om te zien heeft geen keuze meer.
Ik gooi trouwens ook knutselwerkjes gewoon weg, daar gaat het niet om, het maken samen met je kindje, en het meebrengen naar school DIE ervaring is leuk en vind ik bij een kind horen.. waarom zou je dat af willen pakken?
Kijk, jij vraagt onze mening dacht ik en die is toch anders dan je jouwe denk ik. Ik denk alleen wel dat jouw 'gevecht' met niet tegen mij is of ouders als ik, maar tegen het beleid van het kdv. Ik zou niet aan een kdv vragen om traktaties dan maar af te schaffen, dat bepalen zij. Ik zeg alleen dat ik het niet erg zou vinden als mijn kdv zou besluiten traktaties af te schaffen en een andere manier te vinden om verjaardagen te vieren waarmee de kinderen ongetwijfeld ook trotse koppies krijgen en een lach op hun gezicht. En kom, kadootjes of snoep afpakken is niet aan de orde en dat vind ik dan weer een flauwe opmerking. Ik zou het dan net zo goed om kunnen draaien en zeggen dat ouders als jij MIJ dwingen mijn kind wél snoep te geven terwijl het onze hele bewuste keuze is om dat niet te doen bij onze kinderen. Die vrijheid werkt dus twee kanten op. Enneh.... voor zover ik weet is het kdv bedoeld voor drukke, werkende ouders dus die opmerking over het er niet voor over hebben vind ik wat het kdv betreft misplaatst.
Pfff ik zie het al dit is nu precies de reden waarom traktaties worden afgeschaft en wie is de dupe, juist de kindjes, die mogen helemaal n iets meer en moeten al van alles. Vind ik op zich niet zo erg als iemand dat doet maar wel als ze mij gaan dwingen om hetzelfde bij mijn kinderen te doen, je zou op zijn minst een keuze moeten hebben dat is wel zo netjes..
O dat zou ik zeker zonde vinden want het is toch wel een traditie dat je mag trakteren als je jarig bent. Ik werd een paar dagen voor Isabella haar verjaardag gebeld door de PSZ leidster dat we een dag voor haar verjaardag wel gezellig konden vieren want anders was et sneu voor Isabella. Ze is namelijk 30 april jarig. Op de PSZ hier maken ze er echt een feestje van. Mooie stoel voor de jarige met een mooie hoed. Er wordt gezongen en in de kring getrakteerd. Ook de juffen trakteren. Maar goed, Isabella gaat 2 ochtenden. Als je 3 a 4 dagen op een KDV zit vind ik het denk ik wel anders. Misschien op een KDV niet meer doen ( is opvang) En op school wel.
Ik geloof echt niet dat kinderen een levenslang trauuma oplopen als er niet getrakteerd wordt op het kdv hoor! En als de reden is dat werkende ouders misschien liever andere dingen doen dan traktaties in elkaar knutselen, dan lijkt me dat nogmaals, in het geval van het kdv dat voor werkende ouders bedoeld is, juist een hele gerechtvaardigde reden.
Overigens ben ik helemaal niet tegen het vieren van een verjaardag van de kindjes. Hier werd Mini's verjaardag ook uitgebreid gevierd met een op het kdv "zelf" geknutselde muts, versierde stoel, zingen en slingers: superleuk! Vooral blijven doen! Maar die traktatie hoeft er voor mij niet persé bij, that's all.