Wennen kleuterschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Arevinol, 24 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Dat mag ook idd niet. Robyn is 27 september 4 geworden en heeft in de maand september 5x 'geoefend'(deze school hanteerd 5 dagdelen om te oefenen). In die oefenperiode was ook schoolreisje, ik had nog even nagevraagd, maar ze mocht nog niet mee omdat ze voor haar 4de verjaardag nog niet verzekerd was.
    Ze is trouwens vanaf 1 oktober fulltime naar school gegaan.

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval!

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier een zoontje die ook in februari 4 wordt. Hij gaat dan niet naar een KDV of PSZ maar wel 3 dagen naar de gastouder. Dit gaat gewoon tot het einde door ( hij komt er op de vrije woensdagen en in de vakanties tijdens schooltijd ook nog)
    Zijn basisschool hanteert 2 wenochtenden, de BSO waar hij heeft gaat ook 2 wenmiddagen.
    Hij is jarig in de voorjaars/carnavalsvakantie dus de BSO middagen gaat ie dan in de vakantie wennen. De wenochtenden op school zal daarvoor plaatsvinden.
    Als het te veel wennen is, of te vermoeiend, dan zou je haar ook een paar halve dagen thuis kunnen houden.
    Zelf vind ik dat erg lastig om dat in de praktijk uit te voeren. Op mijn vrije dagen wel, maar ik of mn man kunnen niet zomaar een middag vrij nemen omdat onze zoon moe is of moeite heeft met wennen?! Geldt ook voor de BSO.
    Ben dus erg benieuwd hoe dat zal gaan.
    Ik heb het nu zo gepland dat ik zijn eerste schoolweek wel thuis ben, zodat hij niet OOK nog eens naar de BSO moet en de week daarna zal het meteen fulltime ( nou ja, fulltime school en 3x BSO)moeten...

4. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hier wordt zoontje eind december 4 jaar. Ik ben 1x samen met hem een uurtje tijdens schooltijd in groep 1 wezen kijken. Verder niet. (dat was overigens geen succes, maar wel nodig voor het wennen...) Hij gaat straks na de kerstvakantie 'gewoon' beginnen, eerste week alleen de ochtenden (ma.ocht./di.ocht./do.ocht./vr.ocht). Daarna zien we wel hoe het gaat. Gaat het nog niet goed, dan gewoon alleen nog 's ochtends en anders een middag o.i.d. erbij. Ze doen hier niet zo moeilijk hierover in groep 1.
    Hij is dus tot de kerstvakantie naar de psz. (3 dagdelen) en heeft ook daar getrakteerd voor verjaardag en afscheid.

5. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Bij ons op school mag een kind vanaf 3 jaar en 10 mnd komen wennen en dan gaat het om een ochtend of 5. Omdat er soms vakanties tussen zitten dus vanaf 3 jaar en 10 maand. Nathan is voor de kerstvakantie dus 5 keer een ochtendje wezen oefenen.
    Naar de psz ging Nathan niet dus daar hoefde ik verder niet over na te denken;)

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

Hier gaat F na de kerst vakantie wennen eerst 2 dagdelen en 3 dagdelen psz dan 3 om 3 tot 5 om 3 en dan valt de psz weg en gaat hij volledig naar school.

Hij is over ruim een maand 4

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Wat een verschillen!

Hier mogen ze in de maand voorafgaand aan de 4e verjaardag 5 dagdelen komen wennen en vanaf de dag dat ze 4 worden mogen ze volledig naar school.

Mijn dochter wordt half juni 4 en gaat pas in het nieuwe jaar naar school. In de maand voor de zomervakantie gaat ze 5 dagdelen wennen. Vind het wel vervelend dat er dan 6 weken vakantie tussen zit, maar het is niet anders...

8. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Officieel mag onze zoon ook pas vanaf 3 jaar en 10 maanden vijf dagdelen gaan wennen, maar omdat hij half oktober jarig is en hij dan dus na zijn verjaardag direct in de feestvreugde van Sinterklaas en Kerstmis zou komen én daarnaast dus maar een maand psz na de vakantie zou doen en dan al meteen afscheid zou moeten nemen hebben wij besloten in overleg met de basisschool dat hij direct na de zomervakantie mag beginnen. Gewoon twee of drie dagdelen per week. Dat is voor hem beter en voor het groepsproces. Hij zit dan namelijk meteen in zijn definitieve klasje. Nu moet ik zeggen dat Sam naar een hele kleine school gaat. Misschien dat dat scheelt ?!?!?

Sam neemt dus afscheid voor de zomervakantie en begint na de zomervakantie op de basisschool.

9. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Dochter wordt hier 6 februari 4 jaar en begint op 9 januari met wennen op de basisschool en dan iedere week 1x. Dus in totaal 4 ochtenden wennen. Daarnaast gaat ze 3x per week naar de psz. Ze mogen hier in totaal 10 ochtenden wennen maar dat vond ik teveel in combinatie met de psz. Ze gaat de dag voor haar verjaardag voor het laatst naar de psz en dan de dag na haar verjaardag gaat ze naar school. Ik denk dat je het het beste zelf kan bepalen, voor het ene kind is het juist fijn om vooraf een aantal keer te wennen en een ander kind heeft het misschien niet zo nodig.

10. MG2011

MG2011 Fanatiek lid

22 nov 2010
    1.115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik verbaasde me ook al over al die bijna 4 jarigen die al echt naar school gaan en al (in mijn ogen) vroeg afscheid nemen van de PSZ. Hier is dat iig niet de bedoeling, je begint op je verjaardag en kan een paar ochtendjes van te voren komen wennen.

Mijn zoontje is ook jarig in de voorjaarsvakantie in onze regio. Hij is de week voor die vakantie dus voor het laatst op de PSZ en gaat de maandag na zijn verjaardag (woensdag) gelijk beginnen op de basisschool.
    Wennen is hier dacht ik een ochtendje of 2-3. We hebben binnenkort de intake, dan hoor ik het exact. Ik was van plan deze wenochtendjes op maandag te doen, de overige ochtenden (behalve vrijdag) gaat ie dan gewoon naar de PSZ.

Deel Deze Pagina