Terugval in zindelijkheid... soort van dan

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door luckey, 27 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    Hoi,

mijn zoontje is van maart 3 jaar oud en al sinds vorig jaar september dag en nacht zindelijk.
    In januari heb ik een miskraam gehad en hierdoor had hij ook terugval. Heb hierop niet echt gereageerd want hij merkte gewoon de spanningen van ons.

De laatste tijd valt me echter steeds meer op dat op dagen dat hij en ik samen thuis zijn:
    - hij niet zonder mij naar de wc gaat, hierdoor te lang wacht en dus onderbroek nat is
    - net zelfs tijdens dora kijken in de broek geplast had.
    - daarna (ik was buiten "afkoelen") hij kwam zeggen dat hij nu wel op tijd naar de wc gegaan was, ik dus naar binnen om met hem te praten.
    Ik ga op de speelmat zitten en wat blijkt: de hele mat ondergepiest....

Ik reageer tot nu toe altijd dat ik dat niet lief van hem vind en dat hij geen tv meer mag kijken daarna (hij staat nu dus ook uit) en dat hij anders maar weer een luier aan moet....
    (misschien pedagogisch niet verantwoord maar hij vind zichzelf nu eenmaal een hele grote jongen, misschien schudt dit hem wakker).
    NIET DUS. hij gaat dan paar keer weer op de wc en snachts gaat het ook super en dan opeens weer zo'n aktie.
    Gemiddeld 3x per dag krijgt hij zo een schone broek aan.

Bij kdv gaat het wel super zonder ongelukjes....

Hoe kan ik het beste reageren?
    Kwaad worden helpt blijkbaar niet....
    Negeren (zoals tijdens zindelijk worden) lijkt me ook niet goed want hij weet verdomde goed dat hij naar de wc moet gaan om te plassen.

Beetje radeloos...
    hij merkt deels ook wel mijn spanninge hoor (het gaat tegen de NOD aan en we zijn bezig voor 2e beebje) maar toch.... dit kan ik toch niet accepteren.....

2. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Boos worden heeft geen enkele zin, je maakt het hiermee alleen maar erger en dat lost dus niks op.

Zeg dat je het jammer/vervelend vindt dat het gebeurt en ruim samen de "troep" op. Laat 'm zelf schoon goed pakken en het ook zelf aantrekken. Niet straffen, niet boos worden, niet zeggen dat hij niet lief is (bedenk je eens hoe hij zich moet voelen als je dat zegt) negeren hoeft ook niet, maar geef er ook niet te veel aandacht aan.

Vergeet niet, hij is pas 3, er zijn nog genoeg kinderen (jongens) die met 4 nog niet eens zindelijk zijn.
    Z'n hoofdje zit duidelijk vol (spanning in huis), waardoor hij vergeet om naar de w.c. te gaan.
    Ook wanneer ze naar school gaan, krijgen ze vaak een terugval, doordat ze nieuwe dingen leren, "vergeten" ze oude geleerde vaardigheden.

Ik werk zelf in de kinderopvang, dus ik wil je ook de tip geven om de leidsters op het KDV om advies te vragen.

Succes!
    Liefs Huismus

3. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    ik vond "negeren" niet zo geschikt omdat hij gewoon al bijna een jaar echt zindelijk is. "Negeren" (dus geen echte aandacht aan besteden, verschonen en klaar) vind ik eigenlijk iets dat in de opstartfase hoort, hij moet het immers nog leren.
    Hij weet het gewoon dus vandaar dat ik boos werd. Het gaat altijd goed behalve als hij met mij alleen is heb ik het idee.
    Ik merk ook dat het niet helpt vandaar dat ik even info aanvraag...
    echt spanning in huis kun je het niet echt noemen.meer zenuwen of ik ongesteld ga worden of niet.

We praten er elke avond over (we praten altijd de dag even door) en dan beloofd hij ook weer dat hij op de wc zal plassen en zal zeggen als hij moet.

Bij het KDV weten ze niet wat het kan zijn omdat het daar gewoon goed gaat....

Thanx voor je reactie in elk geval, ga zeker proberen de "aandacht" (boos worden) weg te laten.

4. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Hoi,

Zoals ik al zei, je moet het niet negeren, maar je moet er ook weer geen punt van maken. ;)
    Je mag zeggen dat je het jammer/vervelend vindt, juist wel doen, maar er niet te lang bij stil staan en ook niet boos worden.
    Als je het elke avond weer met hem bespreekt, wordt de druk op hem alleen maar hoger, dus dat zou ik persoonlijk niet doen.

Het kan zijn dat hij de spanning toch voelt, veel ouders onderschatten dat. Denken dat kinderen er niks van merken, het dus niet door zouden hebben, maar uit de praktijk blijkt dat kinderen feilloos aanvoelen als er iets speelt.

Je hoeft je trouwens niet te verdedigen hoor meid! Niemand is perfect!

Wat je nog extra kunt doen, is een beloningssysteem.
    Sticker als het een dag goed is gegaan en bij 10 stickers een klein cadeautje uitzoeken bij de speelgoedwinkel.

Liefs Huismus

5. sebasel4a

sebasel4a Fanatiek lid

23 dec 2009
    1.000
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier is het dus andersom.
    Dochter is nu ongeveer een maand zindelijk, maar wil op de psz niet naar de wc en vanmiddag was ze bij een nichtje en wilde daar ook niet naar de wc. Had wel steeds in haar broek geplast daar.

6. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier precies hetzelfde met Justin. Sinds 3 dagen is meneer weer zindelijk! Hij was al een jaar zindelijk overdag. Waren al bezig met tussen de middag tijdens het slapen. Maar het ging niet goed.. meneer stond zelfs terwijl wij toekeken in zijn broek te plassen op slot. Ben boos geweest (en weet zelf ook dat dat echt de oplossing niet is) heb m gezegd dat ie een baby is etc etc NIKS hielp. Tot hij zei 'ik heb in mn broek geplast.' Het enige wat ik zei is 'goh jammer doe maar in de wasmachine'. Vraagt ie.. 'ben je niet boos mama'? Ach welnee, waarom? en sindsdien gaat t dus weer goed. Komt ook omdat ik weer wat lekkerder in mn vel zit. Zo zie je maar hoeveel kids doorhebben ;)

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Onze dochter interesseert het gewoon helemaal niet. Ze kan het prima aangeven, maar ze vindt het bijv. niet vies als ze een natte broek krijgt/heeft. Maar dat is weer een heel ander probleem ;)

Kan je niet proberen met hem te 'praten' over waarom hij niet meer op de wc gaat plassen. Misschien is er nog wel een reden.. En anders tja.. Ik weet het niet precies, kan je hier niet zo goed mee helpen. Stickers helpen hier bij ons niet echt meer. Ging 1x een aantal stickers heel erg goed, binnen een paar dagen vol en dus een kleinigheidje in de winkel gekocht, maar dat maakt haar nu niet meer uit. 'Neehoor, hoef niet een sticker'. ;)

8. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    mijn zoon was ook zindelijk begin van t jaar en zo ineens niet meer...

we hebben op een geveven moment gevraagd of hij een fiets of een skelter wilde verdienen met alles op de wc doen
    hij koos voor een skelter en die hebben we gekocht en we hebben hem er een kwartier mee laten spelen en daarna op zolder gezet :)
    na 2 weken zindelijk te zijn heeft hij zn skelter verdiend, heb wel gezegd dat wanneer hij niet meer naar de wc wil gaan, word ik boos en gaat de skelter terug naar zolder

het gaat erg goed! (afkloppen)

:)

9. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Het is alsof het over mijn zoontje gaat!

Ik begin gewoon wanhopig te worden en zoek naar alle mogelijke oorzaken. Hij is zélf begonnen met op het potje te gaan en het ging goed (was in begin van mijn zwangerschap). Ineens ging het achteruit en nu nog heeft hij minstens 1 natte broek per dag.

Ik weet ook niet meer precies wanneer het terug slechter is gegaan, van toen we meer over zusje zijn beginnen praten, toen er probleempjes waren met de zwangerschap,..? Ik weet het niet meer.

Ondertussen is mijn dochter er al 6 maanden en is er nog geen beterschap. Hij gaat wel, maar we moeten hem er constant aan herinneren en 'verplichten' op het potje te gaan.

Ik ben al boos geworden, heb het al genegeerd, heb stickers geprobeerd,..

Dus, ik hoop voor jou (en voor mij) dat het snel terug beter gaat! :)

Deel Deze Pagina