Structuur aanbrengen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door zeester, 4 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Beste allemaal,

Ik zou graag meer structuur aanbrengen in het leventje van ons drukke jongetje. Hij is 5 en zit in groep 2. Hij heeft erg veel energie en staat meer op zijn kop dan op zijn voeten ;)
    Ik zou graag willen beginnen met het structureren en het 'hetzelfde' maken van bepaalde delen van de dag. Die dan iedere dag terug komen.
    Ik weet alleen niet goed waarmee ik moet beginnen...
    Iemand tips of misschien moeders die ook structuur moeten aanbrengen in hun gezin vanwege bijv. een kind of partner of ...met ass?
    Alle tips zijn heel erg welkom!

Alvast dank je wel!!

2. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Je zou sowieso met dagritmekaartjes kunnen werken. Op die manier kan hij precies zien wat jullie die dag gaan doen. Op school werkt men vaak ook met zulke kaartjes. Je kunt ze zelf maken, maar je kunt ze ook printen of kopen.
    Diddl Dagritmekaarten heb ik gebruikt voor m'n werk. Zij heeft er echt heel veel!
    123 Lesidee - dagritmekaarten Hier staan verschillende.

Verder kun je bijv beginnen met het ochtend- of avondritueel. Zorgen dat dat steeds hetzelfde is. Bijv. opstaan, wassen, aankleden, eten, tandenpoetsen, jas aan, naar school. Enz.

3. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    @ Eevie, dank je wel voor je reactie!

Liefs

4. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

I.d. dag ritme kaarten of pictogramman www.sclera.be

De ochtendsituatie altijd op de zelfde volgorde. Je zou de picto's / ritme kaarten kunnen ophangen op een magneetstrip/ bord. Zo kan je zoontje ze na zijn " taak" zelf de picto er af halen en zo betrek je hem ook in het verduidelijken van zijn dagritme.

Wat je zou kunnen doen is voor elke door de weekse dag een vaste activiteit aanbieden.

Bijv: maandag zwemles, Dinsdag spelen met vriendje, Woensdag naar de kinderboerderij, donderdag, gym, vrijdag naar het bos om te ravotten.

Dus bijv: Bij thuiskomst van school, drinken met fruit/ koek, toilet, activiteit, keuze activiteit ( bijv, lego, filmpje, vrijspel ( keuzen laten maken) handen wassen, eten, na het eten douchen, in de pyama nog wat drinken, boekje lezen, tandenpoetsen, plassen en naar bed.

Even als voorbeeld. Ik werk zelf met jongeren met een verstandelijke/ autisme aanverwante stoornis.

Ik vermoed dat je veel hulp zult hebben aan het boek van Collette De Bruin ( Geef me de 5)

Mocht je vragen hebben, pb me gerust.

5. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Mamavanesmee dank je wel voor je reactie!! Ik ga het proberen!

Liefs

Deel Deze Pagina