wennen op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tulip, 31 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Oh jaa, zo spannend.. eerste keer school. Ik zag er ook enorm tegenop ondanks dat dochter er erg veel zin in had.
    De eerste week vond mijn dochter het niet leuk, het afscheid nemen was vreselijk en ze huilde dan zo.. Toen ben ik ook een paar keer huilend de school uit gelopen hoor (samen met een paar andere moeders die hetzelfde meemaakten:D). Ik heb mijn man toen opdracht gegeven om haar te brengen haha.
    En zo ineens ging het beter. Dat was zo fijn;) Inmiddels wil ze elke dag naar school en vraagt ze dus ook elke ochtend of ze vandaag ook naar school mag (dus ook de weekenden). Ze vindt het nu dan ook niet leuk dat ze vakantie heeft;)
    Ze heeft overigens maar 1 wen-ochtend gehad. Denk eerlijk gezegd ook niet dat het wat had uitgemaakt als ze meer wen-ochtenden had gehad.
    Ik had ook verwacht dat ze die lange dagen niet vol zou houden, ze sliep tot bijna 4jr nog elke middag en is sowieso snel moe. Maar ze hield het prima vol! Alleen de eerste vakantie moest ze echt even bijkomen, heeft toen nog wel een paar middagen geslapen maar verder.. geen probleem. Ze huppelt school binnen en als ik haar kom ophalen wil ze bij een vriendinnetje spelen of er komt een vriendje/vriendinnetje mee met ons. Hartstikke leuke fase is dit:)
    En ze worden zo ineens 'groot' als ze op school zitten. Niet altijd in positieve zin trouwens.. (mijn dochter noemde mijn moeder laatst 'stomme k*t' :$.. had ze op de overblijf geleerd;)).

Succes hoor, komt allemaal wel goed! (dochter is overigens ook een klein mupke, bijna de kleinste van de klas maar heeft een mond als een scheermes en is toevallig wel de populairste van de klas:D Juf zei dat de kindjes allemaal ruzie maken wie naast haar mag zitten en haar handje mag vasthouden bij het naar buiten gaan. Ze is helemaal the shizzle:cool:)

2. tulip

tulip Niet meer actief

fijn al die posi verhalen....ik vind het allemaal erg spannend iig;) Ben heel benieuwd hoe het allemaal loopt straks.

3. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Denk dat ik hetzelfde zal hebben. Mijn zoontje mag gelijk na de zomervakantie gaan wennen (vanaf 20 augustus) en in september wordt hij 4 dus dan gaat hij hele dagen en hij is er zooooooo aan toe dat het gewoon tijd is voor hem maar ook voor mij. ;)

Tijd voor een nieuwe fase.

Ik denk dat de tranen achterwege blijven ten eerste ben ik erg nuchter en geen type moeder die overal om moet huilen en ten tweede omdat ik weet dat hij er zin in heeft en het goed voor hem is.

4. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    bij ons 3 dagdelen

5. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bij ons zijn er ook geen wendagen. Dochter heeft alleen in april een ochtend meegelopen. De school doet dit zodat ze een beetje een idee krijgen van het "soort" kind. Mede op basis hiervan stellen ze de klassen samen.

Dochter wordt 21 augustus vier en donderdag 23 augustus wordt ze voor de eerste keer op school verwacht. Ze draait dan meteen hele dagen mee. Zij heeft er ontzettend veel zin in en ze is er ook ontzettend aan toe. Neemt niet weg dat ik het er wel moeilijk mee heb dat haar peuterperiode dan echt afgesloten wordt. Ik verwacht ook wel dat ik een traantje weg moet slikken.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Het wennen is hier standaard 3 ochtenden. Indien nodig kan het ook anders (langer, korter; in overleg met de juf/meester). Voor onze zoon was 3 ochtenden wel genoeg.
    BSO zijn we er na 2 weken ook bij gaan doen, voor 3 middagen in de week. Ook dat ging goed.

7. Angela2009

Hier is het 5 dagdelen wennen en as. vrijdag gaat hij voor het eerst.

Ging jullie man/vriend mee tijdens die wendagen om hem/haar weg te brengen??

8. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Nee want dan moest hij minimaal een 1/2 dag vrij nemen, dus ik heb haar zelf gebracht.

Hier begon mogen ze 5 dagen oefenen waarbij je kunt kiezen 5 dagen voor de 4de verjaardag (weer eerder beginnen dus) of 5 weken lange elke week op dezelfde dag. Dochter is 6 dagen voor haar verjaardag begonnen en vond het helemaal geweldig dat ze de enige 3 jarige was! En ook de ukkepuk van de school. Al die grote meiden van groep 2 vonden haar schattig en gingen haar optillen en verzorgen en dochter liet zich dat lekker aanleunen.

Inmiddels zorgt zij voor de nieuwe groep 1 kinderen en vindt ze die schattig en klein (terwijl ze vaak toch echt groter zijn dan zij).

Oja:de eerste dagen vond ik het ook niet zo heel erg leuk dat mijn kleine meisje naar school moest ;).

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier heeft manlief de wendagen voor zn rekening genomen omdat hij nou eenmaal dichtbij huis werkt en dan dus niet de hele dag vrij hoefde te nemen maar gewoon thuis werkte als ze op school zat.

ze had inderdaad ook een hele zwik kindertjes die allemaal voor dr wilde zorgen..
    en na 2 dagen groep 2.. had ze al een kersverse groep1-er geadopteerd als "kleintje".
    vind ze heerlijk.. beetje zorgen voor anderen
    ben benieuwd hoe dat over 2 weken gaat als "het kleintje" wat meer gewend is en loskomt :)

10. Angela2009

Nou mijn zoontje is vandaag voor het eerst geweest.
    Ik ben lekker alleen gegaan (ook totaal onnodig om vriendlief mee te nemen), het was gedag zeggen en om 12 uur kon ik hem weer ophalen.

Het is erg goed gegaan en hij heeft niet gehuild, hij ging zitten in de kring en zat een beetje om zich heen te kijken. Hij heeft lekker buiten gespeeld met andere kindjes en hij had zelfs de blokken van een jongentje omgegooid want hij wilde ermee spelen ;) Dus nergens bang voor en doet dus lekker mee!

Maar alle regeltjes zijn nog wel even lastig maar dat is kwestie van wennen. En hij is ook enigst kind dus zijn speelgoed is normaal altijd alleen van hem en nu van heel veel kinderen samen!

Dinsdag mag hij weer en dan nog 3 keer voor zijn verjaardag en dan vanaf 20 september volledig beginnen.

11. tulip

tulip Niet meer actief

nou ook hier zijn de 4 wendagen gepland, 2 oktober voor het eerst. Spannend hoor;)

12. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    hier zit dochter zins deze week op school.

''echte'' wendagen heeft ze niet gehad omdat ze in de vakantie jarig is geweest,dus ze is dinsdagmiddag begonnen
    en gisteren is ze geweest,en dan vandaag en hele dag, als ze het niet vol houd dan blijft ze gewoon vanmiddag thuis..

morgen gaat ze niet naar school omdat ze naar het ziekenhuis moet (ze zit al 5 weken van der liezen tot der tenen in het gips,en misschien mag het er morgen af:D)

dus dan was het toch nog een kort weekje.

volgende week gaat ze gewoon de hele week,en mocht ze het nou echt niet redden,dan blijft ze gewoon een dag(deel) thuis.

13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn oudste mocht al een maand voor zijn verjaardag de ochtenden komen. Later bleek dat ze zijn verjaardag verkeerd hadden geadministreerd, want normaal is het twee weken. Hij vond het wel erg leuk, zou de middagen ook wel willen gaan.
    En ik stond de eerste keer ook met een brok in mijn keel hoor, haha. Kon m'n tranen nog wel weghouden, maar het was voor mij ook wennen.

14. Saskia78

@ikkelies: wat heeft je dochter uitgehaald dat ze zo in het gips zit eigenlijk?

15. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    ze is op vakantie gevallen toen ze aan het springen was op het springkussen,en gewoon helemaal verkeerd neergekomen.

ze heeft dus der been gebroken,maar net onder der knie (gelukkig zat hij nog aan 3mm vast!)

en omdat het de knie is doen ze het helemaal van je tenen tot liezen.

16. Saskia78

@ikkelies: brrrr klinkt eng!
    En enorm pijnlijk bovendien.

Nouja maar hopen dat het zo goed is dat het gips er weer af mag.
    Kinderbotjes helen gelukkig relatief snel.

Vond trouwens vandeweek een heel leuk boekje over een gipsen been en naar de speeltuin gaan.
    http://www.bol.com/nl/p/koen-wint-een-prijs/1001004001837946/

17. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Mijn oudste wordt over 3 weken 5, dus dit hebben we vorig jaar ook allemaal meegemaakt. Ze heeft 3 dagen mogen wennen. Haar school heeft 5 gelijke dagen van 8.30 uur tot 14.15 uur, dus we hebben gelijk die hele dag gedaan. De 1e dag hebben we haar allebei gebracht en later op ons werk begonnen. Mijn ouders hebben haar toen uit school gehaald. Een wendag was bij mijn ouders, de 3e bij mij.
    Vanaf haar verjaardag is ze elke dag gegaan en ze heeft praktisch geen dag gemist.
    Nu is ze alweer in groep 2!!! pfff

18. Lov23

Lov23 Niet meer actief

hier gaatb ze gelijk 5dagen voordat ze 4 wordt. Anders wordt het zo verwarrend voor haar....

19. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    dank je!

het is er vandaag afgegaan.

het zag er allemaal goed uit,
    maar helaas kan en durft ze nog niets! ( niet staan lopen buigen enz)

ik hoop dat ze hem snel gaat bewegen,anders moeten we weer terug.

20. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    3 keer een dagdeel verdeelt over een maan of 1,5/2 meen ik zo uit mijn hoofd.
    Hier was het ook gewoon kind brengen en afscheid nemen.
    Wel komen ze bij ons op school in een doorstroomgroep.
    Hier zitten ze een maand of 3 tot 6 in om later in hun vaste klas geplaatst te worden.
    Ik vond het wel prettig want sowieso krijgen ze de goede basis mee van school(regeltjes ed) en ze kijken goed naar het kind in welke klas het past.

Deel Deze Pagina