Hele dag door kleine beetjes poep in de onderbroek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kawaii, 22 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Ik weet het even niet meer.
    Mijn zoontje (3,5 jaar) is sinds een maand of vijf plaszindelijk. Daar heeft hij echt nooit ongelukjes mee. Poepen ging de eerste maand moeizaam, toch nog regelmatig ongelukjes. Na een maand ging dat ook goed, en een maand lang ging het super. Netjes 1 á 2x per dag een grote boodschap op de wc of potje, nooit in de onderbroek.
    Op vakantie echter zat hij wat verstopt en deed het hem pijn, hij durfde daardoor niet goed meer. En sindsdien is het hopeloos.. Hij houdt het op, wil niet meer poepen. Nu lijkt het er op dat hij het zo lang ophoudt tot het er vanzelf uitkomt, want de hele dag door zitten er kleine beetjes poep in de onderbroek. Dat kan echt rustig vier keer per uur zijn! ik blijf hem verschonen... Als ik hem vraag of hij op de wc of potje wil, krijg ik een duidelijk "nee, wil niet poepen!" als antwoord. Terwijl er dus meteen daarna wel poep in de broek zit.
    Soms denk ik wel eens dat hij het niet meer voelt aankomen, want ook in bad laat gebeurt het wel af en toe.
    Ik heb van alles geprobeerd. niks zeggen en verschonen, sussen "is niet erg, kan gebeuren" en uit frustratie bozig reageren... (niet goed, ik weet het.) Belonen met stickers interesseert hem niks, kadootje in het vooruitzicht evenmin. Het poepen lijkt hem zo tegen te staan dat het geen kadootje waard is.
    Inmiddels draagt hij weer een luier, wou hij zelf. Plassen doet hij nog wel steeds netjes op de wc. Maar twintig keer op een dag verschonen is geen uitzondering meer... Dit gaat nu al een maand of drie zo.

HELP!! Hij gaat straks naar school, dat kan zo niet.. wat moet ik doen? Mijn man is inmiddels ervan overtuigd dat het iets medisch is en wil met hem naar de dokter. Volgens mij zit het tussen zijn oren, hij durft gewoon niet op een één of andere manier. Maar hoe doorbreken we dat?

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Er schijnen poep-poli's te zijn voor dit soort dingen. Succes, heb verder geen tips. (behalve ontlasting zacht houden, met bv lactulose en veel vezels + veel drinken, en tijdelijk zetpil geven om pijn te voorkomen.)

3. Tante Truus

Tante Truus Actief lid

14 jul 2014
    352
    117
    43
    Mijn oudste heeft heel erg verdtopt gezeten en toen we dachten dat het over was, bleef hij ook 2 maanden lang dikke remsporen houden en niet willen poepen op de wc. Uiteindelijk bleek hij overloopdiarree te hebben. Hierbij zit er een harde knobbel ontlasting in zijn darm, die de boel deels blokkeerd en waar alle ontlasting langs geperst moest worden.
    Na 3 weken movicolon elke dag kwam er met veel pijn en moeite een knobbel uit die zo hard was dat je er een ruit mee kon ingooien. En daarna was het over. Zijn toen wel nog een paar weken doorgegaan met de movicolon en het langzaam afgebouwd.
    Jouw verhaal deed me meteen hier aan denken. Dus even de ha bellen denk ik.

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Huisarts bellen inderdaad.

En wellicht helpt dit boekje jouw zoontje ook:
    Joep - Kinderboek op Maat

Zo leren kinderen minder bang te zijn om te poepen.

5. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Oke bedankt! Ik ga de huisarts bellen!

6. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    zoontje wilde/ durfde niet te poepen op toilet en potje. Ging het dus ophouden en negeren. Inderdaad ook vele malen per dag een beetje in de onderbroek maar echt poepen ho maar.
    Poeppolis is pas vanaf 4 of vaak 5 jaar. Contact met bekkenbodemfysio + start forlax via arts.
    Forlax zover ophogen dat het vanzelf gaat en vervolgens stapsgewijs de angst wegnemen.
    Uitleggen hoe e.e.a werkt door een vreemde hielp hier ook zeer goed.

Mijn advies is dus vraag medicatie bv forlax om de boel zachter te maken via de huisarts en daarna contact opnemen met een kinderbekkenbodemfysio (geen verwijzing nodig)

7. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Je komt, net als ik, uit Brabant zie ik. Weet niet of elk ziekenhuis dit heeft, maar het MMC Eindhoven/Veldhoven heeft een speciale PiPo-poli (Pies/Poep). Misschien kunnen ze je zoontje daar helpen?

8. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Wat je omschrijft duidt inderdaad op overloopdiarree. Hij kan er zelf weinig tot niets aan doen, dus belonen of boos worden zal weinig uithalen en het laatste kan op den duur zelfs emotioneel erg moeilijk voor hem worden.
    Ga eens met hem naar de dokter en laat hem/haar doorverwijzen!

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    Je kunt het beste eerst naar de huisarts voor Forlax of iets dergelijks gaan.
    Als de ontlasting zacht is is het ook minder pijnlijk en is het hele probleem al opgelost.

Nu zit hij zo vol poep dat het er af en toe vanzelf uitkomt. Kan hij niets aan doen en heeft niets iets met zindelijkheid te,maken.

10. MariamZ

MariamZ Niet meer actief

11. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Even een update!
    We zijn naar de huisarts gegaan en hij heeft inderdaad overloopdiarree en een flinke verstopping...:x Voel me behoorlijk lullig dat ik hem er zo lang mee heb laten rondlopen, arm kind.
    Hij krijgt nu movicolon, dat zou de boel op gang moeten brengen. hoop dat het snel werkt! We zijn nu vier dagen bezig, tot nu toe nog geen resultaat.

12. voetstap

voetstap Niet meer actief

Het had mijn verhaal kunnen zijn 😉

Je mag me een pb sturen, hier is het probleem inmiddels opgelost.

13. voetstap

voetstap Niet meer actief

Ik zie nu net dit berichtje.
    Mocht je behoefte hebben mag je uiteraard nog steeds een pb sturen.

14. Tante Truus

Tante Truus Actief lid

14 jul 2014
    352
    117
    43
    Fijn dat er een oorzaak gevonden is. En nu heeeeeel veel geduld hebben. Geef het echt de tijd, er zit waarschijnlijk een prop die keihard is in zijn darmpjes en die heeft hij niet zo weggewerkt. Het kan echt wel een paar weken duren. En als hij die kwijt is, niet te snel stoppen met de movicolon, dan komt het probleem zo terug omdat zijn darmen wat uitgerekt zijn en weer terug in vorm moeten komen. Het kan ook geen kwaad om langere tijd de movicolon te gebruiken, daar worden zijn darmen echt niet lui van.
    Succes ermee. Hopelijk is hij het snel kwijt.

15. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Waarschijnlijk zit er nu een dikke 'prop' harde ontlasting in de weg waardoor de rest er niet uit kan. Haal even een microlax bij de apotheek ( is een soort mini-klysma) en geef die. Dat is even vervelend, maar daardoor al hij de harde prop uitpoepen en dan zal je het effect van de movicolon pas merken.

16. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Juist dit hebben we vandaag gedaan. Ik zag nog geen resultaten van de movicolon, en hij begon ook in z'n luier te plassen vanwege de druk van de darmen. Op advies van de huisarts dus vanmiddag Microlax gegeven. Geen feestje, maar hij is wel wat ontlasting kwijt en wat harde stukken ook. Morgen nog een keer...

17. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Even een upje, en een vraag.

De verstopping lijkt over te zijn nu, na twee keer een Microlax. Heeft nu weer redelijk regelmatige ontlasting in een normale hoeveelheid. De Movicolon krijgt hij voorlopig nog gewoon.
    Echter is hij opeens ook niet meer zindelijk met plassen, dit begon vorige week... dat lijkt hij ook niet meer te voelen, dat zegt hij ook. Heb hierover contact gehad met de huisarts, die gaf aan dat dit vaker gebeurt bij jonge kinderen met verstopping. De volle darmen zouden druk geven op de blaas. Maar nu de darmen weer leeg zijn, zou die druk ook weg moeten gaan lijkt me. Heb woensdag een belafspraak met de arts over hoe het nu gaat, maar dat plassen zit me toch niet helemaal lekker. Hij gaat wel op het potje als ik het vraag, perst er een paar druppels uit. Maar het grootste deel gaat dus in de luier, onbewust lijkt het... herkent iemand dit?

Deel Deze Pagina