Mijn dochter (nu één jaar) is altijd al een moeilijke slaapster geweest. De eerste maanden wilde ze 's avonds flink clusteren. Daarna ging ze vrij laat slapen, daarna een tijd dat het inslapen wel redelijk ging (ze viel dan aan de borst in slaap). De laatste tijd wil/kan ze niet meer aan de borst in slaap vallen. We hebben een matras naast haar ledikant liggen, man of ik ging daar dan met haar op liggen en hield haar beet tot ze in slaap viel. Dit ging een tijdje goed. Maar de laatste tijd wordt ze wakker zodra we haar in haar eigen ledikant leggen. Soms wel 4 a 5 keer achter elkaar eer ze echt blijft slapen. Ik zou zo graag willen dat het in slaap vallen wat beter gaat, maar ik weet niet hoe. Het kan rustig uren duren, iedere avond. En het breekt me eigenlijk een beetje op... Man en ik wisselen elkaar gelukkig wel af. Heeft iemand tips? Het cb kwam alleen maar met de 5 minuten regel. Dat heb ik één keer gedaan, 3 uur lang. Wat een verschrikking... Dat voelt zo niet goed, zo onnatuurlijk. Na 3 uur sliep ze nog niet en heeft toen ook niet meer geslapen. Afgelopen week heb ik geprobeerd om haar wakker in bed te leggen en naast haar op het matras te gaan liggen. Dit ging 2 dagen heel goed. Ze was een beetje aan het mompelen en rommelen en viel binnen 20 minuten in slaap. Gisteren en vandaag werkte dit helemaal niet. Uiteindelijk is ze bij man in zijn armen in slaap gevallen. Sinds kort slaapt ze wat langer achter elkaar door (daarvoor werd ze om de 2, 3 hooguit 4 uur wakker), daar zijn we al heel erg blij mee. Maar ik zou zo graag willen dat ze ook wat makkelijker in slaap valt. Dus ervaringen en tips zijn heel erg welkom.
Oef ja dat is best een lastige, het lijkt erop dat ze misschien gewent is geraakt bij jullie in slaap te vallen, en daarom zelf niet in slaap valt. Belangrijk is denk ik duidelijk ritme, zodat ze weet wat er gaat gebeuren en dat ze echt alleen moet gaan slapen. Wij hebben al heel lang het zelfde riedeltje voor het slapen gaan, bad-tanden poetsen-melk drinken-naar bed. Ik zag laatst bij Derek Oglevie (ik weet niet hoe je het schrijft) dat er ook duidelijk tegen kinderen gezegd moet worden dat ze nu gaan slapen en dat ze er 's ochtend weer uit mogen, dat iedereen in zijn eigen bed slaapt enz. En anders misschien toch de 5 min regel doorzetten? Hoe moeilijk het ook is natuurlijk. Hier hoor je vaak dat het even door zetten is maar dat het wel werkt.
Oja, dat was ik inderdaad vergeten te zeggen. We hebben een duidelijke structuur 's avonds. De osteopaat gaf ook aan om tegen haar te praten en te vertellen wat er gaat gebeuren en wat de bedoeling is, dus dat doen we inderdaad ook al.
lijkt wel mijn zoontje! Die heeft wisselende periodes, maar een paar weken terug weigerde hij zijn ledikant. Als we zijn kamer al in gingen protesteerde hij...We weten ondertussen (je kent je eigen kind toch het best) dat elke periode wel over gaat en geven het vaak een paar dagen de tijd. Heb hem bij ons in bed laten slapen, tussen ons, en aandacht besteed aan overdag in zijn bedje in slaap laten vallen, meer in zijn kamertje zijn, dingen benoemen. Ik weet niet wat de reden was, maar 1 max 2 weken later was het over................... Tip: geduld en pak je eigen rust.....
Mijn ervaring met aan de borst in slaap vallen, is dat het heerlijk is, maar dat het heel erg nodig is dat ze het ook zelf kan. Toen ze 5 mnd was ofzo, ben ik haar gaan laten wennen aan wakker wegleggen door haar steeds ietsje wakkerder te houden aan de borst door heel zachtjes te aaien, praten, etc. Dat ging toen goed en ze kon op een bepaald moment heel goed zelf in slaap vallen. Heerlijk! Nooit meer die stress van wegleggen en hopen dat ze blijft slapen... Maar het in slaap voeden blijft er in sluipen, en er zijn periodes dat het weer heel vaak fout gaat met het wegleggen, en overdag betekent dat dan dat het slaapje gewoon vervalt, kansloos. 'S avonds, als ik weet dat ze moe is, een vol buikje heeft en er verder niets aan de hand is, betekent dat soms even hard laten huilen. De 5 min regel werkt hier juist niet, dat is alleen maar verstorend voor haar! Dat is dan onze ervaring he. Ooit twee weken gedaan, uren bezig. Elke keer weer was ze blij als ze ons zag, dacht ze dat ze eruit mocht, was ze weer (oververmoeid maar) klaarwakker. Soms is ze dus zo geprikkeld en moe dat ze pas kan slapen na even brullen, naar maar waar. Ik denk dat je een ritueel moet bedenken waarbij je haar in slaap krijgt en dat je vervolgens kunt afbouwen. Dus bijv zachtjes liedjes zingen en wiegen op schoot en wegleggen, en dan de volgende keer nog zachter zingen en zachter wiegen, en eerder wegleggen, etc. Tot je haar direct in bed legt en zachtjes zingt, etc. En dan een variant die bij jullie past natuurlijk, maar die je dus wel afbouwt. En die je overdag en 's avonds kunt doen. Waardoor ze jullie uiteindelijk steeds minder nodig heeft bij het inslapen. En bij lekker in slaap voeden toch een beetje wakker houden en het ritueel blijven doen, maar dan heeel zachtjes zodat ze het toch vaag meekrijgt.
tja we hebben bij alle2 slaapproblemen gehad. Bij de jongste enorme slaapproblemen en langdurig. bij de osteopaat heeft de oudste veel baat gehad. De jongste heeft alles gehad, van kinderarts tot weet ik wat. We zijn bij een paragnost gekomen en na een keer sliep hij al best door en nog een keer terugkomen. En het slaapprobleem is weg. Ze heeft wel ook zijn buikje behandeld. Nu ben ik 1 week opgenomen onverwachts, helaas kinderen wilde niet eten drinken en slapen. Mijn man was kapot. Ik heb gezegd, bel de paragnost en misschien maakt ze wel een gaatje. En ja hoor, kinderen konden samen weer even terecht. En ze slapen weer door! We zijn dolblij! hoe het kan, geen idee.Maar hier werkt het!
Tot zes maanden hier ook flink veel problemen met slapen gehad. Hij kon tot die tijd ook niet zelf in slaapt vallen. Wij zijn begonnen om stapje voor stapje af te bouwen van ons. Dus van het in slaap wiegen, naar even wiegen en dan weg leggen. En dan om de vijf minuten weer wiegen, weer wegleggen etc etc. We hebben ook een periode mee gemaakt rond zijn eerste verjaardag dat hij elke keer begon te huilen als wij uit zijn kamer wegliepen. We hebben toen twee avonden de 5min regel volgehouden en nu weet hij dat we er zijn, maar dat het toch echt tijd is om te slapen. Het lijkt hard en het breekt je moeder hart, maar anders is het gewoon niet te doen voor jezelf en je partner. Ze moeten gewoon leren om zelf in slaap te vallen en jullie daarvoor niet nodig te hebben. Hoe langer je wacht hoe lastiger om af te bouwen. We hebben door toch door te zetten nu een super makkelijke slaper.
Oh ja, herinnerde me vandaag ook weer een eerder goed werkende en door mij meermaals gebruikte techniek om dl weer te laten wennen aan zelf in slaap vallen: juist zorgen dat ze aan de borst niet (helemaal) in slaap valt. Ik doe dat door zachtjes te zingen, en haar een beetje te blijven aaien. Meestal geeft ze dan zelf aan nu echt te willen slapen door zich van me af te duwen . Maar ook als ze dat niet doet en ik besluit haar weg te leggen is ze wel heel loom en met een lekker vol buikje, maar krijgt ze het wegleggen nog wel mee, en belangrijk: SCHRIKT en NIET van wakker. Als ik me goed herinner kostte dat maar een paar slaapjes voordat ik haar weer echt wakker met nog een liedje van mama kon wegleggen. Ik hoop het, want het is hier ook weer inslaap- en wegleg-drama
Als je je hier nog meldt voor een update, dit is dat artikel! peaceful parenting: The No-Cry Sleep Solution: When Your Baby Wakes Frequently
Bedankt voor jullie reacties! Het topic zakte vrij snel weg en toen was ik vergeten weer te reageren. Excuus! Het gaat inmiddels een stuk beter. Het is inderdaad zoeken naar een manier die voor ons allen het beste werkt. We hebben een éénpersoonsmatras op haar kamer liggen waar ik haar altijd op voed. Als ik haar gevoed heb leg ik haar wakker in bed en leg het matras er naast. Dan doe ik m'n arm door de spijlen en houdt haar handje vast tot ze slaapt. Dat gaat nu al een paar dagen goed. Binnen 10 minuten slaapt ze, echt heel fijn!! En ze slaapt nu ook een stuk beter door, nu ze dus "zelfstandig" in slaap valt. Ik geloof ook dat daar ook een verband in zit. Babel, bedankt voor je link! Ik zal eens proberen om het te lezen, mijn Engels is nl niet super goed.