uitgaven feestdagen

Discussie in 'De lounge' gestart door emje, 17 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emje

emje Niet meer actief

ik kijk elk jaar weer tegen de maanden november en december op.

in november zijn namelijk:
    mijn vriend jarig
    mijn nichtje jarig

in december zijn:
    ikzelf jarig
    mijn zus jarig
    mijn nichtje jarig
    mijn moeder jarig

en dan ook nog is de kerst en sinterklaas

ik probeer elk jaar de kosten beperkt te houden maar kom toch elke keer boven de 500 euro uit. dit komt ook omdat mijn vriend graag met kerst iedereen een kado wil geven en dat zijn 8 volwassenen en 5 kinderen.

aangezien we elke maand maar 100 euro kunnen sparen (als er niks tussenkomt) betekent dit dat we ruim 5 maanden sparen voor de feestdagen.

nu vroeg ik me af wat jullie ongeveer uitgeven in de maanden november en december? hebben jullie mischien nog tips voor mij om de kosten beperkt te houden?

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    wij geven met kerst echt niet iedereen een kado hoor, we loten altijd bij mn schoonfam, dus hoeven wij maar 2 kados te kopen, max 15 euro per persoon.
    voor de kinderen zou ik zowiezo gewoon een klein ding halen, krijgen genoeg met kerst/sinterklaas.

3. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    Hier ook veel verjaardagen dan namelijk, ik in november,schoonvader,schoonzusje,schoonbroer en vriend in december

Om te beginnen vieren vriend en ik onze verjaardag samen ipv 2x in een maand dus dat spaart al een heel feest. Kerstmis doen we geen kadootjes meer sinterklaas is al duur genoeg. En kosten van kerst dus eten ect word per koppel gedeeld dus nooit dat een gezin alles betaald

4. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

18 aug 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Hoeveel we aan de 'decembermaand' kwijt zijn zou ik zo precies niet weten, flink wat, maar ook weer niet zo veel als bij jou. Sowieso kijk ik het hele jaar door om me heen (in folders, maar ook tijdens het winkelen e.d.) en koop dan dus ook al kadootjes. Ten eerst heb ik dan vaak, vooral kinderkadootjes, in de aanbieding. Ten tweede komt dan niet alles in 1 maand.
    Verder hebben wij sinds kort veel minder te besteden dan voorheen maar ben ik daarom begonnen met het maken van 'potjes'. Voor kleding, uitgaan en kadootjes. In sommige maanden komt alles tegelijk, nu doe ik in deze 3 potjes maandelijks een bepaald bedrag en als ik bijv. een kadootje koop haal ik dit uit het potje kadootjes. Of dit gaat bevallen kan ik nu nog niet echt zeggen, maar t lijkt me een oplossing.

5. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    ik denk dat we hier tussen november en januari (nov. verjaardag zoontje, sinterklaas, kerst en drie koningen) zo'n 500 euro uitgeven. Hier sinterklaas alleen cadeautjes voor zoontje, met kerst wel voor familie (mijn familie redelijk uitgebreid en schoonfamilie iets kleins), met 3 koningen voor schoonouders, zwagers en schoonzusjes en zoontje iets... Tikt allemaal flink aan. Maar vind het wel altijd erg gezellig en leuk de cadeautjes uit te zoeken. Ik kijk wel al vanaf de zomer rond voor leuke dingen en vaak zijn er dan aanbiedingen.. Weet niet hoe het in NL is, maar in spanje gaan rond december de prijzen omhoog, dus porbeer altijd eerder te kopen...

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hmmm wij doen rond de 25 euro per persoon aan kado en geven 4 volwassen een kado. Sinterklaaskados ben ik nu al af en toe aan het kopen misschien nog 50 erbij? kerst denk ik 100 euro voor de kids er nog bij. Totaal 250 euro dus en dan heb ik geen verjaardagen.
    Als ik jou was zou ik afspreken om lootjes te trekken oid? Of minder dure kados?

7. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

niet veel, niet omdat we het niet kunnen missen maar ik vind al die overvloed gewoon niet nodig.

ze krijgen met sinterklaas ieder 4 leuke kadoos. ben in totaal daar zon 100 euro voor kwijt. met kerst hebebn we niks bijzonders in huis. wel iets lekkers maar geen fratsen. eten dan ook rustig gewoon lekker macaroni of een biefstuk met friet. stukje kerststol en een ijstaart en wat kerstkoekjes.. meer heb ik niet in huis. vind het zon onzin om je die dagen vol te freten met van alles.

dus hier niks meer als normaal. misschien dus alles bij elkaar 200 euro. en dan hou ik het ruim

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik heb het nooit precies berekend, maar ik schat dat wij in december sowieso wel een paar duizend Euro extra uitgeven. :) Wij vinden het leuk om de Kerst uitgebreid te vieren en we zijn echte Bourgondiërs dus er wordt al een heel bedrag uitgegeven aan goed en lekker eten. En dan nog alle versieringen en cadeau's.....kom makkelijk aan de Eur 2000,- extra denk ik.

Maar als je maar zo weinig kan sparen per maand is het idd zonde om bijna een half jaar spaargeld aan cadeau'tjes uit te geven. Ik zou dan denk ik geen dingen meer geven aan de volwassenen onder elkaar en alleen de eigen kinderen wat cadeau's geven voor Sint/Kerst. Jammer, maar het is niet anders. Ik zou het belangrijker vinden om meer spaargeld achter de hand te hebben dan om cadeau's voor mijzelf, man, moeder en nichtjes te kopen. ;)

9. Tese

Tese Niet meer actief

Onze kids zijn 3 en 6 januari jarig en we doen kadotjes met Sinterklaas. Verder doen we thuis met kerst iets van gourmetten en de andere dag eten we bij iemand. Ik denk dat we totaal 300€ kwijt zijn en dat is meer dan genoeg.
    Als je het geld er eigenlijk niet voor hebt zou ik zeker niet iedereen in de familie een kado geven.

10. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik heb hier nog nooit echt bij stil gestaan, maar ik denk dat wij best veel uitgeven.

Eind november is onze zoon jarig:
    €150/200 voor een cadeau
    €150/200 voor al het eten, drinken en taart

Sinterklaas: ongeveer voor €150 cadeau's zoon
    Ongeveer 2x €100 (cadeau's voor elkaar)

Kerst:
    Week weg, dus kerst vieren op wintersport: huisje €1300 en dan voor de hele week eten/uiteten, skipassen enz: €500

Oud/nieuw: boodschappen circa €100

Wij komen dan in totaal tussen de €2500 en €3000 uit denk ik..

Best veel geld maar we hebben het er absoluut voor over! Het is zo'n geweldige tijd!

11. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hier vieren we niet echt sint dus dat scheelt dat zijn een paarschoenkadootjes eng 10 euro pp denk ik dus das maar 20 euro dat scheelt.
    kerst krijgen ze beide voor max 50 euro van ons en wijzelf ook zoiets dus das dan ook al gauw 200. voor fam doen we geen kadoos meer miss later als mijn broer ook kidsh eeft dat we dan samen doen maar tot nu toe doen we nog altidj alleen biij onszelf viieren en dan bij opa en oma als we er gaan eten krijgen de kids nog van opa en oma onder de boom maar wij dus daar niet. maken er altidj wel een verhaaltje aan vast eerder deden we dit wel maar broer is al paar keer niet geweest door wereldreisen dus nu doe nwe het rustig.

aan eten zijn we denk ik ong 200 euro kwijt maar maar dan wel met ook de gewone dingen er nog tussen hoor dus niet alleen maar voor het diner.

oud en nieuw is hier rustig dus dat scheelt hier gaan we op 1 jan rond en dat kost ong een kratje bier want gaan dan an buur naar buur valt ook mee dus. mijn man is derde kerstdag jarig dus dat kost ook weer wat. maar omdat we dit niet altijd vieren valt die schade mee hahah ong 50 tot 100 euro aan kado denk ik.

12. Vosjejemi

Vosjejemi Bekend lid

24 jun 2011
    760
    1
    0
    Wij doen met sint voor de petekindjes rond de 25 a 30 euro.
    dan onze eigen kinderen nog, rond de 30 euro.

Kerst vieren wij groot, en doen we eigelijk iedereen wel wat kopen.
    petekindjes 2 stuks a 50 euro per kind.
    Eigen kinderen rond de 100 euro, kan ook iets minder of meer zijn licht er gewoon aan wat ik zie.
    Dan alle opa´s en oma´s dat zijn er 8 mensen De peetooms en tantes doen we wat.
    en dan nog de kinderen van me nicht en neef rond de 25 a 30
    euro dan zijn er ook 2
    Oja en we kopen altijd iets voor de dieren, dat zijn er 4 intotaal rond de 5 a 10 euro.

Eten doen wij niet thuis, een dag uit eten en de andere dagen bij schoonfam eten.

Het is niet goedkoop de feestdagen maar vind het wel gezzelig.
    ik begin altijd begin oktober met kado´s tekopen.

13. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik heb geen idee hoeveel wij precies kwijt zijn in de maanden november en december, maar wij hebben er maar 1 verjaardag, dus dat scheelt alweer.

@ TS: Als je zoveel verjaardag ook hebt in nov en dec is het dan niet een idee om in de loop van het jaar al vast cadeautjes te kopen voor kerst en sinterklaas en de verjaardagen? Dan spreid je je kosten en hoef je niet alles in 1x uit te geven.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.119
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou inderdaad wat bezuinigen op cadeaus. Als je gewend bent iederrn wat te geven, kan ik me voorstellen dat je het lastig vindt om dat ineens niet meer te doen. Maar je zou inderdaad wat goedkopere cadeautjes kunnen geven. Wij geven alleen met Sinterklaas cadeaus. Persoonlijk zou ik echt niet 2x pakjes avond willen doen. Pfff, moet je 2x iets verzinnen!

Cadeautjes voor de kinderen kun je eventueel gedurende een jaar bij elkaar sparen. Kruidvat heeft geregeld wat goedkopere doojes lego e.d. Ook voor de volwassenen gebeurt het hier wel eens datik in juli al iets zie liggen waarvan ik denk "Hé, dat zou leuk zijn voor ..." nu ben ik dan meestal zo'n blije doos die dan zomaar tussendoor een cadeautje geeft, maar je kunt dat natuurlijk ook bewaren voor een verjaardag of Sinterklaas/Kerst.

15. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    hier helaas erg krap in de centen dus al zou ik het willen, dan nog kunnen we bijna niks extra's uitgeven.
    Maar ondertussen zijn we er wel een beetje aan gewend en onze omgeving weet het ook dus die verwachten ook niet veel van ons.

Ik ben zelf eind nov jarig en had al besloten dat ik dit jaar alleen bonnen van de praxis vraag want wij moeten nodig onze bovenverdieping opknappen. Dan kan dat mooi van die bonnen, of in ieder geval een deel.

Sint vieren wij altijd bij of mijn ouders, of een van mijn zussen of bij ons thuis. Dan neemt iedereen wat mee qua eten, zodat je een soort buffet hebt. Qua kado's trekken we altijd lootjes onder de volwassenen en voor diegene koop je een kado van rond de 10 euro.
    Daarbij koopt iedereen iets voor de kids (iets kleins) en dat gaat allemaal in de zak van sinterklaas.
    Kids vinden het al prachtig om die zak uit te pakken.

Kerst vieren we meestal 1 dag bij mijn ouders en 1 dag bij schoonouders dus ik heb eigelijk nooit gasten thuis.
    De kerstavond dat we thuis zijn, probeer ik meestal wel iets lekkers voor het eten te kopen, en een lekker toetje.
    Qua kado's maken we het ook nooit duur.
    Voor (schoon)ouders meestal een leuke ingelijste foto van de kids, zijn ze altijd erg blij mee.

Zoon is eind dec jarig en krijgt van ons meestal iets wat hij zelf mag uitzoeken, maar das ook nooit heel duur. Gelukkig wordt hij nu pas 4 jaar en snel tevreden.

Ik kan al deze dagen in ieder geval altijd erg waarderen om de gezelligheid. Tuurlijk zou ik wel wat meer te besteden willen hebben, lijkt me heel leuk om voor iedereen een goed kado te kopen maar ja, het is niet anders.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik verzamel ook al door het jaar heen... En als ik zelfs eens iets krijg of via zegeltjes ofzo bij elkaar gespaard heb, dan gaat dat ook in de kast 'voor verjaardagen' etc. Nu bij de etos op de babyzegels bv, ik heb 2 tubes vallen en stoten creme en m'n kaart is weer vol. Ik heb niets nodig (we gebruiken etos luiers en dan gaat het wat vlotter) dus haal iets waarmee ik iemand in de omgeving blij kan maken (eventueel als toekomstig kraamcadeautje) .

Kruidvat, Action ed hou ik allemaal een beetje in de gaten voor koopjes.

17. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Wij deden voorheen ook altijd kados kopen voor alle kids dat is in totaal 5 kids. Maar daar ben ik vorig jaar ook mee gestopt. Wil best sinterklaas of kerst samen vieren maar ik vind het niet nodig om voor iedereen kados te kopen, ik verwacht dan ook niks zelf te krijgen hoor.
    Ik koop ook door het jaar al kados. Dat scheelt een hoop geld!
    En je kan toch ook goedkopere kados kopen gaat om het idee toch?

18. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    ff oftopic : wat is vallen en stoten creme?

19. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier hebben we voor de sint een 250 euro begroot voor onze 2 kids en het buurmeisje. voor zoonlief een fiets en little people
    brandweerkazerne voor dochterlief een activety center boor in de box en aan stel kleren (al krijgt ze er niets van mee gaat om het idee) voor het buurmeis ben ik er nog niet helemaal uit maar dat zal rond de 50 euro zitten

de kerst doen we dit jaar niets aan aangezien vriend deze kerst moet werken (wat ik stiekum heerlijk vind! hoeven we nergens naartoe)

20. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

8 nov mijn zusje,
    nouja half november tot begin dec sinterklaas
    15 dec schoonzus
    dan heb je kerstdagen
    29 dec schoonzus en broer
    2 jan nichtje
    6 jan mama
    8 jan nichtje
    11 jan buurjongen ( zijn goede vrienden van ons)
    16 jan buurmeisje (idem)
    18 jan nichtje

dan hebben we elkaar wel weer even genoeg gezien haha :p

wij kopen daarom ook al vast door het hele jaar heen, is er iets leuks in de aanbieding en het valt voor over een half jaar bwv in de leeftijdscatogorie van zoonlief, of nichtje dan kopen we het alvast, scheelt gewoon veel geld.

Deel Deze Pagina