Wij hebben veel gras, lekker om op te spelen. Moestuin aan zijkant huis. 2 terrassen. 1 waar je in de schaduw kunt eten, 1 voor spelen/zwembadje in de zomer/lekker op de ligstoel. En een flinke koivijver. Beetje opgehoogd. Totaal niet eng, ik heb Dafne altijd in het oog en als ik lang naar binnen moet, gaat ze gewoon mee naar binnen. Het is niet echt een spannende, geweldig mooie tuin. Maar lekker veel ruimte, dat wel fijn.
Op het beton een buitenkeuken maken. Verder zou ik een overkapping willen.kun je lekker lang buiten zitten. Wij willen over een paar jaar de tuin aanpakken.kijk er nu al naar uit. Hebben al zoveel ideeën.
Ik zou graag een achtertuin willen, daar begint het al mee Mocht ik een tuin hebben dan zou ik 'm zeker vogelvriendelijk maken, meteen ook leuk voor kindjes, lekker vogels kijken en met wat geluk broedende meesjes of zo
Graag zou ik grote antraciet tegels willen hebben en de volière over de hele breedte van het schuurtje en dan niet zo lang als die nu is. (vanuit huis kan ik nu niet goed op de volière kijken) En héél graag zo'n containeropbergplek onder de grond, wat een lelijk gezicht die dingen ze staan nu in een ombouw. En wij willen bij de overkapping een op maat gemaakt tentdoek met raamwerk, de schutting met de buren willen wij dicht hebben. (de buurman wil graag alles weten en de andere buurman bemoeit zich met gesprekken) Wij hebben 2 jaar geleden een overkapping laten plaatsen en er is een op maat gemaakte hoekbank ingekomen en wij hebben een grote BBQ er onder staan. Een mooie grote plaat van bloemen en een oude houten trap met plantjes, aan de schutting 2 plantenbakken, plantenbak op de grond grote hortensia en nog een moestuin bak. De achtertuin is te klein voor mijn grote tuinwensen, maar de voortuin is een bloemen zee met 2 fruitboompjes. Elk jaar strooi ik opnieuw zaadjes voor bloemen waar vlinders etc. op af komen geniet ervan! Als ik de ruimte zou hebben dan zou er een grasveldje zijn (echt gras geen kunst) met fruitboompjes en een beukenhaag er om heen. Een veranda met mooie meubels een een buitenkeuken omgeven met hortensia's en lavendel. Een bloemenperk met wilde en geurige bloemen waar vlinders op af komen . En voor de kinderen een trampoline. De voortuin zou ik net als nu dan alleen dan geen fruitboompjes voor.
Wij zijn eigenlijk zo goed als klaar met onze tuin na een aantal jaar. Hebben dan ook een grote tuin van 8m x 25m. We hebben een groot terras, flink stuk grasveld met schommel, extra terrasje van 2x2, glijbaan en een wip. Tussen terras en grasveld hebben we een strook met boompjes. De achterzijde is volledig bestraat omdat de auto's binnen staan. Daarnaast nog een stuk met kunstgras en een speelhuisje. Ook heb we nog een extra schuur, een stuk voor de kliko's en de rest is moestuin. Ben echt helemaal happy met onze tuin! Toch veel groen en weinig onderhoud
we hebben een hele grote tuin (3000 m2 alles bij elkaar), en zo ongeveer alles erop en eraan (bomen, planten, een kas, kippenhok, een redelijk groot bovengronds zwembad en een leuk uitzicht). Wat ik heel graag zou willen is een beetje orde en regelmaat in het geheel (of m.a.w. makkelijk onderhoud). We zijn doorgaans het hele jaar aan het vechten tegen de natuur (zoals we altijd zeggen: zodra we de brandnetels bestrijden komen de bramenstruiken tevoorschijn, en zodra we de bramen bestrijden komen de brandnetels weer terug).
Ik zou vooral goed kijken naar de ligging van je tuin ed en daarmee naar wat er mogelijk is. Daarnaast zou ik bedenken wat je zelf wilt in een tuin. Wij hebben een vrij kleine tuin (want, ja, de stad...). Ik wilde graag gras, dus gras gelegd. Helaas hield het gras in onze tuin geen stand (ws door te weinig zon en doordat de afwatering van de schuren in onze tuin loopt, ws was het dus te vochtig). Nadat we hebben geprobeerd het op te lappen, wat niet lukte, hebben we het er maar weer uitgehaald en de tuin alsnog 'bestraat'. Nu hebben we dus een 'stenen plaatsje' met aan één kant een grote plantenbak/verhoogde border. Op dit moment is onze thuin nog vooral voor de kinderen, naast de tuinset en de plantenbak/border staat er een vrij groot konijnenhok, een trampoline in en in deze periode van het jaar ook een zwembad. En daarmee staat hij vol. Als de kinderen ouder worden gaan we de tuin wel weer eens opnieuw doen, maar nu is het voor mij zo prima.
Als je geen vijver wilt kun je ook een plantenbak maken. Verder zou ik gras, grote tegels en ronde borders willen. En liefst een of meerdere bomen/ boompjes. Bij bomen wel even checken dat ze diep wortelen en niet vooral oppervlakkig, anders gooien de wortels de bestrating omhoog.
Een stukje gras, let hierbij wel Op dat het overal genoeg zon krijgt anders krijg je een moeras ( bedankt meneer de tuinman die ons hier niet oo heeft gewezen) En denk bij de tegels eraan dat ze niet te warm worden, die van ons worden heel warm en als het dus 25 graden is met de hele dag zon moet de kids hun sandalen aan... beetje jammer
Haha Jup! Hier een aantal natuurtegels in de voortuin. Als het vriest kun je er niet overheen lopen. Vindt het welnprachtig om te zien.
Misschien kun je de kliko's met een ombouw op dat beton zetten of een afdakje en haardhout mits je natuurlijk een haardje hebt. Anders een plantenbak, vijvertje (gaas kan er toch af als ze wat groter zijn) of het er toch uit (laten) halen. Kijk goed waar de zon staat, wat voor jullie belangrijk is, op welke punten de buren in jullie tuin kijken etc. Wij hebben een nieuwbouwhuis en ik heb de tuin helemaal zelf ingedeeld. Wel een cursusje voor gedaan bij de volksuniversiteit, die hadden veel tips. En het is best low budget. Op MP staan vaak tegels en stenen, met leuke kleine keien of stenen om saaie betontegels heen, is het ook een ander gezicht. Ik ben heel blij met mijn tuin. Genoeg groen ook, want daar hou ik van. Heel veel werk is het niet, paar keer per jaar wat bijhouden. Oh ja, en een lekker terras natuurlijk.
Wij hebben geen hele grote tuin. Rechts een border met groente en fruit bomen en planten. Linksachter kunstgras met een speeltoestelletje. Daarvoor een grotere glijbaan die op het gras uitkomt en daarvoor ons terras. En een modderkeuken
Wij zijn inmiddels twee jaar met de tuin bezig en ben er inmiddels ontzettend blij mee! Het was een super saaie tuin met veel bestrating, een beetje gras en alleen wat buxussen, maar inmiddels is het een vrij natuurlijke tuin geworden met veel groen en planten. Voor onze zoon hebben we een speelhuis geplaatst met zandbak en glijbaan, we hebben veel gras, mooie planten, struiken en bomen in de borders en vier zithoekjes. Een zithoekje achter in de tuin met uitzicht op boerderijen en een weg, een zithoekje met ligbank waar we in de avond zon hebben, een beneden bij het water waar ook de vuurkorf en zwembad staan en een veranda met fijne bank en schommelstoelen. De zithoekjes zijn omringt door planten en bomen zodat we geen inkijk hebben van onze buren. Dit is toch wel onze droomtuin geworden. Wij hebben totaal geen groene vingers, maar onderhoud vind ik echt meevallen. Af en toe wat compost, voeding en water geven en soms onkruid wieden en dat is het... Zoontje kan altijd heerlijk in het gras spelen en het is goed voor de natuur. Beton zou ik eruit laten halen of een teras van maken. Scheelt nl onkruid aangezien er geen voegen in zitten.
Die grindtegels zou ik vervangen (hier zijn ze nauwelijks mos- en onkruidvrij te houden), en dan meteen het beton verwijderen. Als dat niet kan, dan kan je er iets overheen bouwen natuurlijk (terras (zonnig plekje?), zandbak, speelhuisje (heb je er zicht op vanuit huis?). Als je een boom hebt, kan je daar ook wat mee doen (lampjes erin, de boomspiegel beplanten met siergras of pachisandra, of met kiezels voor mediterraans effect). Gazon vind ik best veel werk. Als de hond het niet sloopt, dan doet dl het wel. Wij gaan waarschijnlijk alles betegelen met wat plantenborders...
Containers staan voor de garage en wil ik daar houden voor gemak en meeste schaduw (stank en maden) Grindtegels gaan eruit, ik wil op blote voeten kunnen lopen Betonstukje: vanaf eind ochtend/begin middag tot zonsondergang volop in de zon Boom hebben we staan, een magnolia en die wil ik houden.
Wij hebben een kleine tuin die ik ook graag op zou willen knappen, maar voorlopig heb ik daar nog geen budget voor helaas. Ik wil de heg aan de achterkant eruit en daar een schutting. Het bijhouden van de heg red ik lichamelijk niet, dus dat is echt een ramp. Verder zou ik de grindtegels willen vervangen voor andere tegels. Ik wil er een stuk kunstgras in en een waterloopje met mooie beplanting eromheen. Ik wil kunstgras omdat het in zo'n klein tuintje niet echt te doen is om echt gras mooi te houden. En om nou een grasmaaier te kopen voor zo'n klein stukje, vind ik ook niks. Verder hou ik juist wel van een natuurlijke tuin, dus daar past kunstgras niet echt in, hahaha.
Wij hebben 5 jaar erover gedaan om onze tuin te maken zoals wij dat wilden. We hebben nu echt vanalles wat in de tuin en toch heel onderhoudsvrij. Onze tuin is alleen een stuk groter (500m2). Even van voor naar achter: - verhard deel van ongeveer 150m2 klinkers (incl oprit en gratis afgehaald). Hier staat in de zomertijd ook ons zwembad er staat ook een schuurtje op -bloembak gemetseld van 4 bij 1 m en een poort om een soort 2 delen tuin te creëren. -ongeveer 200 m2 grasveld met daarop een ingegraven trampoline van 3.05m en een groot klimtoestel met glijbaan en 2 schommels. Er staat ook een L vormige volière op van 5 bij 1 m. -dan weer een verhard stuk met klinkers 4.5 bij 6 m wat ons terras is en waar een overkapping van 5.5 bij 3.5 is geplaatst. - link van dat terras staat ons kuiken verblijf (tuinhuis van 2.5 bij 2.5 met grote uitloopweitjes) - en achter in de tuin staat een kippenwei van 9 bij 14 m met kippenhok van 5 bij 2.5 m. Tuinhuizen hebben we gratis op marktplaats gevonden en zelf een eigen hok in elkaar geknutseld. Klinkers ook gratis. Kippenomheining voor weinig op MP. Veel dingen hebben we zelf gedaan (klinkers leggen, gras leggen, toestellen gebouwd enz enz). Als je zo links en rechts zoekt kunnen de kosten reuze meevallen. Het duurste was onze schutting. Deze hebben we in steenmotief beton laten maken in Belgie (ongeveer 50 meter voor 12.000). Het was een hele klus en toch wat spaarders, maar na 5 jaar is het nu onze heerlijke tuin geworden