Ja, daar was ook nog een aflevering over van de Keuringsdienst van Waarde. Ik vind roomboter trouwens ook stinken als ik erin bak hoor (maakt niet uit wat, ook iets als een ei). Krijg het daar zo benauwd van.
Volgens mij ontkent het voedingscentrum dat niet hoor. Ze zien het alleen als dikmaker middels de calorieën die erin zitten. Maar je kan best een klontje suiker in je kopje thee doen (als je het maar niet te vaak op een dag doet), daar word je niet gelijk dik van. Als dat wel zo was kon je ook geen fruit eten. Maar uit die uitzending van Zembla bleek ook dat natuurlijke suikers (zoals diksap) net zo goed suikers zijn en je daar dus ook dik van kan worden, meen ik me te herinneren.
Bedoelen jullie het BBC-drieluik: 'The men who made us fat?'. Was volgens mij van Focus, ik kan hem niet meer vinden via Uitzending Gemist. Hij staat wel op Youtube. Zeer interessante documentaire!
Nou met olie heb ik dat gelukkig niet hoor, daar bak ik dan ook wel in. Alleen met roomboter. Denk trouwens dat het met geklaarde boter wel mee zal vallen.
Thanks ! Suikers zijn idd heel slecht soort drugs kan je het zelfs noemen O verslavend is het. Ik val dus ook niet af misschien idd omdat ik te weinig en te vet arm eet ? Ik kook veel in olijf olie trouwens soms bak en braad . In fruit zitten ook suikers maar dat zijn zgn langzame suikers enndie worden dus niet opgeslagen als vet islah. Gewone suikers zijn zgn snelle en die slaat zich op als vet.
Vet levert net zo goed kcal, dus als je af wilt vallen, geldt: alles met mate. En er zit niet veel verschil in die suikers. Koolhydraten heeft een mens gewoon nodig voor zijn energie, maar de meeste mensen eten teveel koolhydraten. Omzetting in vet Het lichaam kan maar weinig glucose opslaan. Daarom worden de koolhydraten uit het eten en drinken vooral verbrand. Als je veel koolhydraten eet en als je daarnaast meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, haalt het lichaam vooral energie uit koolhydraten en slaat het lichaam vooral het vet uit de voeding op. Te veel calorieën, of dit nou uit koolhydraten, vetten, of eiwitten komt, leidt altijd tot een toename in lichaamsvet. Iemand met normale eetgewoontes krijgt net zoveel calorieën binnen als hij verbruikt. Dit heet een stabiele energiebalans. Een heel klein deel van de glucose wordt niet verbrand of opgeslagen, maar omgezet in vet (triglyceriden). Bij gezonde personen is dit ongeveer 1 tot 3%.
Het is ook "gewoon" logisch nadenken. Kunstmatige suikers in light dranken ik verkeerder dan de suiker in "gewone" dranken. Maar wij mensen kunnen geen maat houden en nemen veel en veel te veel hiervan. Dan is ook gewone suiker een dik maker. Het advies was ook geef kinderen wat vaker thee ipv fris. Zelfs met een klontje suiker is het nog gezonder. Alles komt uit pakjes en is kunstmatig bewerkt. Mooie verpakkingen met lokkertjes en wij trappen er mooi in. En zo lang wij de "vervangers" blijven gebruiken zal al die zooi blijven bestaan.......
Doen ze expres, dat zorgt ervoor dat je er lekker van wilt blijven eten. Probeer maar eens te stoppen als je eenmaal begint met een zak paprika chips bv. Naturel kan ik makkelijk wegleggen, maar paprika blijf ik maar eten. Het is echt niet moeilijk hoor om niet uit pakjes/zakjes te eten. Vaak is het eten nog veel lekkerder ook! Ik ben ook van plan om straks zelf eten klaar te maken voor mijn kindje ipv potjes. Natuurlijk is een pakje/zakje veel makkelijker, maar ja ik hou van koken dus ik vind het allemaal totaal niet erg
Vet op zich is geen dikmaker, maar wel in combinatie met koolhydraten (suikers ed). Dan gaat het lichaam de ingenomen vetten opslaan en de koolhydraten voor verbranding gebruiken.