Werk aangeboden gekregen, wat zou jij doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tweekids, 12 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

als je met zn tweeën bent kan ik mij er nog wel wat bij voorstellen..mijn heeft ook gedetacheerd gezeten waardoor hij dan van ma-do op hotel zat. Toen wij voor kinderen gingen hebben wij er bewust voor gekozen dat we een ander ritme wilden..niet zo zeer voor ons maar voor de kinderen. Ik vind het belangrijk dat beide ouders er zijn met de avondmaaltijd en het bedritueel..natuurlijk niet 365 dagen per jaar..maar wel zoveel mogelijk. Mijn man is nog wel eens 2 of 3 dagenbweg voor het werk..maar het is geen standaard meer. Of wat later thuis dat wij vast gaan eten.

2. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Dit dus.. Over een paar weekjes hebben jullie er ook nog een baby bij dus daar kan je ook nog wat slaapgebrek bij optellen. Ik heb mensen voor minder zien terugvallen in hun verslaving. Normaal ben ik altijd heel erg voor het aanpakken en werken voor je geld maar ik zie in dze situatie te veel risicofactoren en vrees dan een terugval. Je man zal zowel jou en de nieuwe baby als zijn nieuwe werkgever niet teleur willen stellen en dat legt de druk op hem erg hoog. Een werkweek van max 38 uur lijkt mij in jullie situatie meer als genoeg om mee te beginnen. Sterkte met de beslissing

3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.190
    10.790
    113
    Ik geloof dat ik t nog steeds niet helemaal snap... je hebt het de ene keer over 40 uur en de andere keer over 60 - wat doet hij in die extra 20 uur dan als het niet zijn gewone werk is? Of is het dat hij in principe 40 uur per week werkt, maar de werktijden kunnen wisselen tussen 6 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds met overwerk niet uitgesloten?

Weet je onder welke CAO hij zou komen? Ik heb een vrij crappy CAO met weinig "luxe", maar er staat precies in uitgewerkt hoeveel uren je maximaal gemiddeld over een aantal weken mag werken, hoeveel rust er minstens tussen moet etc. Bijna alle werkgevers die ik heb gehad zijn al weleens teruggefloten door de inspectie ivm onmogelijke constructies rondom onregelmatige diensten. Kan me niet voorstellen dat het joor jou omschreven model strookt met de CAO. dus je zou ook nog de baan kunnen aannemen en gelijk een anonieme tip neerleggen bij de arbeidsinspectie, dan is het waarschijnlijk snel gedaan met het overwerk ;)

4. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Dit dus!
    Het feit dat mensen zo 'makkelijk' praten over ww is écht te gek!
    Ww is er voor als er echt geen andere opties zijn! Je kerel krijgt een superkans aangeboden, maar hij ziet (zonder het te proberen) al allemaal beren op de weg.... Beetje jammer!

5. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Hier een man die 75 (!) uur draait in de week. Ik ben doordeweeks altijd alleen met de kinderen en wij weten inmiddels niet beter. Wij zijn dan beide gezond en als ik dan zie hoe hard wij moeten werken voor een goede stabiele thuis situatie. Voor de kinderen maar ook tussen ons. Het is onwijs zwaar en vraagt heel veel energie. Denk hier goed over na want het is echt pittig. Succes met jullie keuze!

6. p1982

p1982 Niet meer actief

Me man gaat ook 515 van huis en 1715 thuis en krijgt maar 8 uur betaald rest reistijd en niet vergoedt

7. Cosy

Cosy Fanatiek lid

16 aug 2012
    3.398
    2
    38
    Noordbrabant
    +1 met de kans op een terugval vind ik het het niet waard als ik eerlijk ben

8. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ja maar, kom op. Het gaat over een hele reële kans om terug te vallen in een cocaïneverslaving! Het is niet uit luiheid ofzo.
    Ik vind jouw reactie een beetje kortzichtig.
    Het is ook nog lastig omdat je het moeilijk even kan uitproberen en dan weer te stoppen, zonder je recht op ww te verliezen.
    Tenzij die regeling geldt, waar een ander lid het over had, zou ik het misschien ook niet durven.

9. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Zeg ik dat het uit luiheid is? Nee! Maar mensen die wél, dubbelop, in de ww zitten maar ook niet willen proberen of iets lukt? Met een gezin met bijna 2 kids? Nee dat vind ik raar sorry!

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Heb niet alles teruggelezen, hij heeft net gebeld 45 uur verdeeld over 5 dagen was niet mogelijk.
    Wel 45 uur maken in 4 dagen. Dus dan zou die een werkweek van 45 uur maken in 4 dagen. Dus eigenlijk komt het op hetzelfde neer maar dan een dag korter het wordt alleen maar lastiger help...

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hij zal gewoon een werkweek van 60 uur maken.
    Er is geen CAO..

12. Melief

Melief Niet meer actief

Oh dat zou ik absoluut doen...
    Mijn man heeft 2 banen, werkt 5 dagen per week minimaal 12 uur en dan nog 2 avonden de 6e dag is hij soms vrij en soms niet en de zondag wordt ook regelmatig besteed aan inkopen of beurzen (eigen zaak). Zou ervoor tekenen als hij in 4 dagen 45 uur kon werken.

13. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Een bedrijf zonder CAO ben ik niet zo weg van. Je kan dan nergens op terugvallen. Ik vrees dat er steeds meer van hem gevraagd gaat worden en dat hij straks gewoon 5 dagen werkt. Is natuurlijk fijn, werk hebben, maar niet ten kosten van. Zou in jullie geval het niet doen.

14. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Dat hoeft helemaal niks uit te maken hoor... Er zijn zoveel bedrijven zonder CAO die het allemaal prima geregeld hebben. Een CAO is niet heilig :)

15. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik krijg het idee, dat dit bedrijf het niet echt prima geregeld heeft en dat ze de mensen aardig uitbuiten. Maar goed, dat is mijn gevoel op basis wat ik hier van ts lees.

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je kunt terugvallen op de wet...

17. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik zie het probleem niet je man mag 45 uur in 4 dagen, ja oke dat is veel maar hee wel 3 dagen per week vrij. Mijn man zou er direct voor tekenen.

Zo kan hij en werken en zijn therapie blijven volgen.

Mijn man is ook bijna 11 uur per dag van huis en krijgt er maar 8 betaald, dus ik denk echt niet zeuren maar aanpakken.

Ik kan me herrinderen dat hij bij de vorige baan ook kon blijven maar dat het salaris jullie niet aanstond en het daarom niet gedaan hebben, dit is dan kans nummer 2 die je laat lopen. zonde en gemakzuchtig.

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als je googlet op arbeidstijdenwet krijg je dit: Wat is er wettelijk geregeld voor mijn werktijden? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
    Het lijkt er op dat die constructie van standaard 60 uur helemaal niet mag:

Maximaal aantal uren werktijd

Als u werkt in een beroep dat onder de Arbeidstijdenwet valt, mag u niet iedere week het maximale aantal uren werken. Voor uw arbeidstijd over een langere periode geldt het volgende:
    Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. In een collectieve regeling voor arbeidsvoorwaarden kan deze regel buitenspel worden gezet. Maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
    Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld 48 uur per week werken.

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik ook niet begrijp waarom jullie/hij de baan weigert. In deze tijd liggen banen niet voor het oprapen en kan je dus wel problemen met het UWV krijgen.

Daarnaast (en ik zeg dit ook als ervaringsdeskundige), kan je niet je leven lang situaties vermijden omdat je bang bent dat hij kan terugvallen. Onderdeel van je recovery is dat je ook leert omgaan met stressmomenten, met situaties die voorheen misschien moeilijk waren. Je leven lang mijden lost niets op, ergo, het maakt je wereld verrekte klein en je leert niets.

Hij kan ook een andere uitlaatklep vinden, sport bijvoorbeeld. Daarnaast zeggen dat hij dan geen bijeenkomsten kan bijwonen is zwak (sorry). Als verslaafde zul je hard moeten werken, en die bijeenkomsten zijn gewoon broodnodig. Een baan ook. Er zijn mensen die reizen voor hun werk, en dan toch een bijeenkomst opzoeken in de stad waar ze op dat moment zijn.

20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Volgens mij vond het UWV het ook onverstandig, dacht dat ts dat een stukje terug heeft gezegd.

Ik vind het overigens helemaal niet raar om na te moeten denken over een baan van 60 uur in de week. Ik vind zo veel uur echt absurd, ik ken echt niemand die dat soort uren draait...

En tuurlijk is het handig om dingen aan te pakken en niet te moeilijk te doen, maar je moet ook oppassen dat je alles maar accepteert. Ik krijg het idee dat werkgevers absurde eisen gaan stellen omdat ze weten dat er toch wel iemand gek genoeg is om er op in te gaan.

Deel Deze Pagina