Werk combineren met kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Dientje, 16 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dientje

Dientje Fanatiek lid

12 jan 2006
    4.674
    0
    0
    Noord-Holland
    Sorry voor mijn zoveelste topic over werk of iets dergelijks maar ik heb nog 1 vraag.

Wie van jullie werkt en is dat goed te combineren met jullie kleintje?

Ik wil misschien 32 uur gaan werken (4 dagen) vandaar mijn vraag.

2. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    ik werk 3,5 dag en vind het goed te combineren

3. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik werk 32 uur en dat gaat perfect. In ons geval omdat mn vriend 24 uur werkt. Wij wonen buitenuit met 3 paarden, 2 honden en 2 katten en een groot erf. Kost allemaal net even wat meer tijd dan wanneer we in een tussenwoning hadden gezeten. Vandaar dat wij samen 7 dagen werken per week genoeg vinden. Jarissa gaat 2 middagen naar de opvang. Zo hebben we ook genoeg rek om haar eens extra te brengen als ik meer moet werken (wat regelmatig voorkomt). Al met al voor ons de meest perfecte oplossing.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik werk 4 ochtende en vind de combi prima. ik wil zeke rniet meer werken maar niet werken is ook niks voor mijn. Ik ben nu veel vrolijker en voel me veel beter nu ik weer werk omdat ik niet meer fulttime moeder ben maar ook nog vrouw en collega. ik heb bijna 1 jaar thuis gezeten en miste de sociale contacten heel erg. in het begin zag ik er erg tegen op om te werken maar nu zou ik het niet meer anders willen.

5. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik werk ongeveer 20 uur per week en ik vind het heerlijk! Ik geniet ontzettend van mijn baan maar dit aantal uren is voor mij ook echt genoeg, ik zou niet meer willen werken.

6. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik werk 22 uur, verdeeld over 2,5 dag.
    Dit gaat goed, maar dit aantal uren is voor mij wel het maximum op dit moment.
    Het nadeel van werken met een kleintje vind ik de ontzettend lange, drukke dagen..
    Ik sta om 6.15 op en als mijn zoontje 's avonds op bed ligt, kan ik eindelijk even neerstrijken op de bank, dan is het een uur of 19.45u.
    In de tussentijd is het heel erg druk.

Verder heb ik heel veel plezier in mijn werk en zou het niet willen missen.

7. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Ik werk momenteel 24 uur per week en vind het redelijk te combineren. De drie dagen dat ik werk gaat onze zoon naar de creche en dat gaat goed, maar het zijn voor ons alledrie wel lange dagen.

Ongeveer 10 maanden nadat ik na mijn bevallingsverlof weer aan het werk ging, heb ik wel drie maanden thuis gezeten met een burn-out. Dat kwam natuurlijk niet alleen door mijn werk, maar heeft er uiteraard wel mee te maken.

Ik weet niet of je nu werkt en eventueel bij je huidige werkgever minder wil gaan werken, maar ik zou je wel op het hart willen drukken om goede afspraken van tevoren te maken; toen ik na de bevalling van Yuri terug kwam ben ik eigenlijk gewoon het werk dat ik voorheen in 4 dagen deed (en wat al behoorlijk aanpoten was) in 3 dagen gaan doen en dat houdt natuurlijk ergens op... maar ja, ik was er zo op gebrand om te bewijzen dat ik als werkende moeder alles onder controle had, dat ik eigenlijk niet durfde te zeggen dat ik de hoeveelheid werk absoluut niet aankon. Gelukkig is dat nu allemaal achter de rug.

Een behoorlijk informatief boek over werken combineren met het moederschap is trouwens 'Zo doet ze dat'. Ik kan even niet op de naam van de schrijfster kopen, maar via Bol.com of de plaatselijke bieb wel vast te verkrijgen.

8. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ik werk 32 uur, mijn man 36 dus hebben we 3 dagen opvang nodig.

Het werkt perfect, beide hebben tijd voor thuis en voor 't werk. WEl hebben we een goede verdeling voor het brengen en ophalen naar de oppas moeten bedenken, en hebben we een goede gastouder waar we erg blij mee zijn.

Oh, verder ook een poets en een glazenwasser. Dan is het allemaal goed te doen en zit je niet op je vrije dag ook nog eens zwaar met het huishouden bezig.

9. Gwendolyne

Gwendolyne Fanatiek lid

13 jun 2007
    2.900
    0
    0
    ik werk 24 uur en gaat prima!

10. MirandaT

MirandaT Niet meer actief

Ik werk ook 24 uur en m'n schoonmoeder past 2x in de week op bij mij thuis en m'n moeder 1x in de week.
    Ik vind het heerlijk geregeld zo en ben lekker verwend, want ze doen vaak ook nog van alles in het huishouden.

11. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Maar wie werkt er met onregelmatige diensten?
    en hoe doen jullie dat dan?

12. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Ik werk 3 dagen per week, maar omdat ik onregelmatig werk lijkt het alsof ik meer thuis ben. Ik zou niet anders willen. We hebben een gastouder die Jasmijn flexibel kan opvangen. Ik geef een maand van te voren mijn rooster door, zodat zij weet wanneer Jasmijn komt. Het is ideaal en heb nu maar 50-60uur per maand nodig aan opvang. Als ik in het weekend moet werken, dan is mijn man er gewoon en kan Jasmijn ook gewoon thuis blijven.

13. bette

bette Actief lid

8 jan 2007
    102
    0
    0
    Ik werk 4 dagen (30h) en mijn man ook. Onze dochter gaat 3 dagen naar het kdv. We doen samen het huishouden.
    Ik zou wel minder kunnen werken, maar voor mijn gevoel is zo alles in balans.
    Hoe het dadelijk zal zijn als de tweede er is weet ik niet, misschien zou ik dan wel minder willen werken.

14. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik werk 15 uur, dus 2 dagen van 7,5 uur. Die dagen gaan Milan en Misha naar mijn ouders. Ik sta om 6 uur op, om half 8 breng ik de kinderen weg en om 8 uur moet ik beginnen. Half 5 ben ik klaar, haal de kids weer op, ben rond 17.00 uur weer thuis. Eten koken, nog even spelen, kids naar bed brengen en rond 19.45 ben ik dan eindelijk klaar.....Ik vind dit hele intensieve en vermoeiende dagen en vind 2 dagen dan ook meer dan genoeg...Ik heb echt respect voor de dames (en heren) die samen meerdere dagen werken, ik vraag me altijd af hoe zij daar dan mee omgaan qua vermoeidheid, of ben ik zo'n uitzondering dat ik gewoon helemaal afgepeigerd ben na zo'n dag?

15. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Nu kan ik nog maar praten over mijn ervaring met 1 kind. Maar wat ik hier merk zijn 2 zware momenten, namelijk het ochtendritueel en het avondritueel. Daarbij vind ik het avondritueel zwaarder, omdat dan het kind in bad gaat en je ook eten moet koken.
    Voorheen deed man de ochtend, ik de avond, maar dat is zoals ik zeg best stressen. Dus nu doen we dat om en om. Dus heb ik zeg maar ochtend-avond-ochtend dienst. Degene die dan ochtenddienst heeft heeft dan die dag op de avond de mogelijkheid om wat langer door te werken.

Het lijkt heel ingewikkeld, maar het werkt voor ons perfect. Omdat je niet dagen achter elkaar de 'stressmomenten' hebt. Ook hebben wij heel bewust de opvang en thuisdagen om en om. Dus ma= oppas, dinsdag = thuis, woensdag = oppas en zo door. Dan breng je er weer rust in zal ik maar zeggen.

16. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik vergeet erbij te vertellen dat mijn man natuurlijk ook zijn steentje wel bijdraagt, maar het meeste komt wel op mijn schouders neer. René kleed Milan 's ochtends aan, ik Misha. Het ontbijt voor mezelf en Milan maak ik, Misha eet bij mijn moeder. Ik haal en breng altijd de kinderen, aangezien ik de stoeltjes in de auto heb. Eten koken doe ik altijd. Naar bed brengen gebeurt mèèstal samen, ik Misha René Milan, maar er zijn ook dagen dat René laat thuis is, dat ik ze allebei doe, dus dat zijn helemaal pittige dagen...

Achja, uiteindelijk doe ik het wel graag, want ik vind die 2 daagjes werken ook wel erg fijn. Ik heb leuke collega's, heb geen hekel aan mijn werk, en ben op deze manier ook weer even gewoon Linda, niet alleen maar de "mama van". En ik ben er trots op hoor, dat ik de "mama van" ben hoor, maar gewoon af en toe even weer even "Linda" zijn is ook heel erg fijn ;)

17. bette

bette Actief lid

8 jan 2007
    102
    0
    0
    @Loetje. Wij staan op om 5.30/6.00h op de dagen dat we werken. Mijn man dekt dan de tafel en ik kan me wassen, aankleden, Marit uit bed halen en wassen en aankleden. Dan lekker relaxed samen 1/2h ontbijten. Daarna kan mijn man wassen en aankleden, doe ik snel nog wat make-up op en dan Marit haar haar doen, tandjes poetsen en gezichtje nogmaals wassen, jas aan, schoenen aan en om 7.25h kunnen we gaan. Mijn man is dan al een kwartier weg. Om 17.15h ben ik weer thuis, nadat ik Marit opgehaald heb en heeft mijn man het eten dan bijna klaar staan (dit ervaar ik nog steeds als luxe!). Na het eten nog even spelen, dan wassen, tanden poetsen en Marit in bed leggen. Om 19.30h hebben we het rijk weer voor ons alleen.
    Maar dadelijk met een tweede zal het wel allemaal anders zijn, maar aan de andere kant onze dochter is dan 2,5 jaar en wordt steeds zelfstandiger.

Ik ervaar het avondritueel ook als "zwaarste" vooral als ze niet mee wil werken, terwijl je het liefst van je rust wil gaan genieten.

Ik geniet ook van beiden. Ik heb een leuke baan met leuke collega's en hier ben ik ook gewoon mezelf. En thuis ben ik mama en geniet hier ook van alles er om heen.

Wij hebben het huishouden 50:50 "verdeeld". Nu doet mijn man wel wat meer dan ik ivm met mijn zwangerschap.

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik werk nu 18 uur per week, per 1 mei gaat mijn ouderschapsverlof in en dan werk ik 14 uur per week. Ik werk ook onregelmatig. (in de zorg) Wat bij ons een heel groot nadeel is, is dat je met een klein contract ook korte diensten werkt. Dat wil dus zeggen dat ik vaak van 7.00 tot 11.00 werk, of van 19.00 tot 22.00. En juist dat is eigenlijk niet te doen met kinderopvang. Ik heb 1 dag in de week dat ik vast werk, de vrijdag, en dan gaat Jelle naar het kdv. Ik zou dan gewoon een 8 uurs dienst werken (afgesproken toen ik zwanger was) maar in de praktijk komt hier niks van terecht. Ja, als ik al ene 8 uurs dienst krijg is het een late, van 14.30 tot 23.00... Dus zit Jelle 's ochtends voor Piet Snot op het kdv...

Deze maand heb ik tot nu toe nog maar 5 dagen gewerkt, en omdat op te vangen moet ik dus volgende week 4 dagen achter elkaar... Pffft... Plannen kunnen ze ook al niet bij ons.. :)

Ik ben die planning en de korte diensten echt helemaal zat. Mijn man vangt in principe de uren op die Jelle niet naar het kdv gaat, maar op het moment is dat gewoon vreselijk moeilijk. Tel daarbij op dat mijn man per uur 3x zoveel verdient als ik, en tel uit je winst...

Ik heb woensdag een sollicitatie voor een ander baan waar ik wel hele diensten kan werken. Ik probeer te gaan voor 16 uur, zonder ouderschapsverlof. Dat bewaar ik dan voor als ik ooit een 2de mag krijgen. Ik heb de wijziging in mijn contract nog niet getekend, dus het zou geen probleem moeten zijn om dit nog te veranderen.

Ik zou niet thuis willen blijven. Alle respect voor de thuisblijfmoeder.. Ik neem mijn petje af voor jullie! Ik vind het erg leuk om te werken en in de zorg gaan de veranderingen zo snel dat je haast wel moet blijven werken om bij te blijven.

19. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ik werk 32 uur (di t/m vr) en mijn man ook (ma t/m do). Sharon gaat op dinsdag naar mijn ouders, waar wij 's avonds ook gelijk blijven eten. Op woe en don gaat Sharon naar de opvang.

Op de dagen dat sharon weggebracht wordt staan wij om 06.45 uur op, meestal ga ik dan eerst douchen en kleed mijn man haar aan (ik leg wel kleertjes klaar de avond daarvoor), als ik klaar ben geef ik Sharon de fles en gaat mijn man douchen, als Sharon de fles op heeft ga ik beneden ontbijt maken en koffie zetten. Wij gaan rond 5 voor 8 de deur uit, dan zet ik eerst mijn man af die om 8 uur begint (en hier in de buurt werkt, ik rij erlangs) en vervolgens Sharon. Om half 9 ben ik op mijn werk.

Om kwart over 5 ga ik naar het kdv om Sharon op te halen, om kwart voor 6 pik ik mijn man op. Ik kook trouwens elke dag.

Het huishouden doen wij de hele week door eigenlijk wel, wassen red ik niet in een weekend, dus dat doe ik door de week ook, verder doen wij het huis schoonmaken op vrijdag en maandag in de uren dat Sharon slaapt zodat we in het weekend niet veelmeer hoeven te doen. De boodschappen doen we op woensdag en zaterdag (over het algemeen).

Het vergt een hoop plannen, maar het gaat tot op heden allemaal supergoed, geen idee hoe het gaat als er ooit een 2e kindje komt, maar zoals het nu gaat, gaat het echt super :).

Ik merk wel dat ik sneller moe ben als voorheen, nu liggen we meestal rond 23.00 uur wel in bed. 'Vroeger' was het zo half 1, 1 uur :confused:

20. sarahfreely

sarahfreely Bekend lid

17 nov 2007
    503
    0
    0
    ik werk 3 dagen in de week. mijn dochter gaat 2 dagen naar het kdv (waar ik zelf ook werk) en 1 dag naar oma. Ik heb 2 verschilende diensten. als ik om 07:45 moet werken sta ik op rond 05:50. en als ik om 08:45 moet beginnen sta ik op rond 06:45. Vind 3 dagen echt max voor mezelf. het liefst werk ik 2 dagen maar dat is financieel niet aantrekkelijk voor ons.

Deel Deze Pagina