Het gaat werkgevers vaak niet om jouw salaris, want het alom bekend dat deze voor 100% wordt vergoed door het UWV. Maar meer dat zij tijd en geld in jou moeten investeren om jou in te werken, om vervolgens na 6-7 maanden weer tijd en geld moeten investeren om jouw vervanger in te werken. Dat zijn kosten en inspanningen die niet worden vergoed. Als je mij zou vragen of ik het zou vertellen? Als het niet zichtbaar is dat je zwanger bent en je 'nieuwe' werkgever er niet expliciet naar vraag: nee, ik zou niet het initiatief nemen om het ongevraagd te melden dat je (pril) zwanger bent. Dit geeft jou de kans om je tijdens de proeftijd te bewijzen wie je bent en wat je kan (en hoe waardevol jij bent). Ik persoonlijk, maar dat is echt mijn eer&geweten dat spreekt, zou het wel eerlijk aangeven vlak voor het einde van de proeftijd, zodat je je nieuwe werkgever de kans geeft om bewust voor jou te kiezen om jouw bewezen kwaliteiten. En als ze zonder duidelijke opgaaf van reden je dan als nog in de proeftijd ontslaan... dan zegt dit genoeg over de werkgever. Succes, want het is best lastig om een leuke passende baan te vinden.
Ja ik denk dat ik het zo doe zoals jij aangeeft. Dan doe ik mijn best maar geef wel optijd aan dat ik zwanger ben. Nu nog hopen dat ze me aannemen, heb volgende week een sollicitatie en de functie lijkt me super!