Hallo Meiden, Even een vraag. Ik wil straks op woensdag, donderdag en vrijdag gaan werken. De kinderopvang is ook al geregeld (woensdag en donderdag). Nou wilde ik dit van de week doorgeven aan mijn leidinggevende, en die gaf aan dat ik dit pas later moet doen. Volgens mij moet ik dit namelijk zo snel mogelijk doen en dient hij dit gewoon te bevestigen. Ik wil straks geen arbeidsconflict hebben en hoop zo in ieder geval correct gehandelt te hebben. Volgens mij ben ik alleen maar extra snel geweest om zo voor mijn werkgever de ruimte te maken om voor een vervanger te zorgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Moet een werkgever dit direct bevestigen of kan ik er vanuit gaan dat het gewoon goed komt? Groetjes, Merel
ik vind het met 15 weken wel erg vroeg moet ik eerlijk zeggen. Kan me voorstellen dat je baas het lastig vind om zich al vast te leggen op iets wat op z'n vroegst over 35 weken gaat spelen. Dan kom je als alles goed gaat pas terug van verlof. Er kan tussen door op je werk ook nog van alles gebeuren. 't natuurlijk zo dat je werkdagen in overleg worden vastgesteld en je niet zomaar kan doorgeven wanneer je gaat komen. Heb je ook al echt een plek bij de kinderopvang of heb je je voor die dagen ingeschreven?
Beste Crystel, Ik heb ook al plek voor deze dagen. Kinderopvang is hier erg gewild en je moet er dus vroeg bij zijn. Gr. Merel
Hoi, Om een eventueel arbeidsconflict te voorkomen zou ik per email aan je baas bevestigen wat je hem hebt meegedeeld betreffende de dagen dat je wil werken. Dan sta je altijd sterk. Het is idd nog aan de vroege kant maar zo werkt dit nu eenmaal als je met het KDV te maken heeft. Dit kan op een later termijn niet zomaar nog gewijzigd worden naar andere dagen. Dus stuur een email en bewaar deze als bewijs (spreekt de jurist in mij )
Dan zal je nog altijd antwoord van de werkgever moeten hebben als bewijs dat hij ermee akkoord gaat natuurlijk, het is normaal om dit niet alleen maar door te geven maar ook om dit in goed overleg te doen met de werkgever anders loopt het misschien inderdaad uit op een arbeidsconflict.
Tja, ik vind het persoonlijk ook niet heel vreemd dat je werkgever wil dat je het later doorgeeft. Je bent immers 'pas' 15 weken zwanger en dit gaat dus op zijn vroegst over 40 weken spelen. Daarnaast vraag ik me ook af of je zo een conflict kunt voorkomen. Het bepalen van je arbeidsrooster gaat volgens mij altijd in overleg met de werkgever. Het feit dat je al bepaalde dagen vast hebt gelegd (wel begrijpelijk hoor, met het kdv) doet daar denk ik niets aan af. Ik zou het trouwens anders brengen: ik zou mijn baas vragen om aan te geven welke dagen zijn voorkeur zouden hebben. Je kunt altijd je kindje nog op de interne wachtlijst van het kdv laten plaatsen om je dagen te ruilen.
Heb je deze dagen iom je werkgever gekozen? Of kwamen deze dagen jullie goed uit.. Want daarin zit natuurlijk ook wel een verschil.
Weet je zeker dat de dagen al vast staan? In gebieden waar veel mensen gebruik wensen te maken van kinderopvang kom je normaliter namelijk eerst op een wachtlijst te staan en is het maar afwachten of er op tijd plek is... x
ik denk dat je gewoon een stapje hoger moet gaan dan je leidinggevende en daar moet informeren...en anders gewoon eerst even informeren bij PZ daar moeten ze je gewoon antwoord geven.
Dan kun je wachten op een conflict met je baas... Volgens mij is je werkgever echt niet verplicht om zich aan jouw wensen aan te passen. Zoals ik al zei: je stelt in overleg je werkrooster vast. En ik kan me voorstellen dat 40 weken van te voren gewoonweg echt te lang van te voren is. Een werkgever (of leidinggevende) kan nu gewoonweg nog niet weten hoe de situatie er dan uit ziet en hoe een en ander ingepast kan worden.
Ja, het is niet zo dat JIJ kan bepalen op welke dagen je wilt gaan werken. Je gaat in overleg met je leidinggevende om te bepalen op welke dagen je na je verlof gaat werken. Als dat rond is (zet het zwart op wit) ga je de kinderopvang regelen!
Ik vind dat zij wel aan kan geven welke dagen zij graag zou willen werken. Zoals ik het begrijp moet er nog een vervanger geregeld worden. Dan is het toch wel zo eerlijk dat degene met het vaste contract, die er waarschijnlijk al jaren werkt, eerste keus heeft qua dagen? Dan is het toch juist voor de werkgever ook fijn om dit alvast te weten en hier rekening mee te houden?
Dus kan ze haar wensen doorgeven, maar dan is het wel wat voorbarig om al de dagen bij het kinderdagverblijf vast te leggen. Ze kan wel aangeven bij haar baas, dat ze graag de opvang geregeld wil hebben en daarom met hem om de tafel wil om haar werkdagen te bespreken.
Aanpassing van de arbeidsduur heet dit juridisch en ben je verplicht om minimaal 4 maanden van te voren aan je werkgever door te geven. Hij mag dit in principe niet weigeren, mits je minimaal 1 jaar in dienst bent. Goed, de dagen zijn in overleg dus het is echt niet zo gek om dit al te willen bespreken. Wij kennen hier trouwens een wachtlijst van 9 mnd voor het KDV en dan kunnen de dagen echt niet meer zomaar gewijzigd worden. Dan kom je gewoon weer op de wachtlijst. Ik zal dus gewoon proberen rustig met je baas te praten en hem uit te leggen waar je precies mee zit. Nogmaals, bevestig dit later per email. En nee, daar heb je geen akkoord van je baas voor nodig want dat is niet de issue van het bevestigen. Je bevestigt dit om later eventueel aan te kunnen tonen dat je op tijd bent geweest met het bespreken van je dagen. Heel veel succes met het nemen van je beslissing.
dat je minder wil gaan werken daar heb je inderdaad recht op. Maar je hebt toch geen recht om te zeggen dan en dan kom ik werken? Als jij alleen dingen gaat doorgeven ( en dus eisen) en niet in overleg gaat dan steven je op een arbeidsconflict af en zou ik de werkgever in het gelijk stellen. Hij betaalt je dus mag hij ook wel wat van je verwachten. zou een mooie zijn als iedereen die parttime werkt maar komt wanneer het hem het beste uitkomt en de baas dit maar te slikken heeft.
Klopt helemaal. Dat zette ik ook al in mijn eerdere bericht; de dagen zijn altijd (logisch) in overleg. Maar praten en uitleggen kan altijd. Het is hier ook zo; als je KDV afspreekt voor bijv ma en di dan kun je hier een aantal maanden later niet op terug komen. Dat kan wel maar dan ga je opnieuw op de wachtlijst. Probeer er gewoon in goed overleg uit te komen. Je het hierna ook nog een relatie met elkaar dus een conflict lost niks op.
Je opgeven bij het kdv moet idd al in het begin van de zwangerschap. Het is netjes om erna zo snel mogelijk met je werkgever te overleggen welke dagen hij het prettigste vindt dat je werkt. Ik kan ook me voorstellen dat hij zo vroeg in de zwangerschap geen uitsluitsel kan geven. Maar dat kan het kdv overigens ook niet! Sommige dagen zijn zeer populair en je kan op het laatste moment horen dat je kindje op bepaalde dagen niet terecht kan. Kortom: ik vind het dus netjes dat je alvast contact hebt opgenomen met je werkgever , maar kan me ook goed voorstellen dat hij pas tegen de tijd dat je je verlof volgens de CAO moet vastleggen een beslissing of akkoord kan meegeven. Dat is afhankelijk van het type werk dat je doet. In ieder geval een fijne zwangerschap gewenst!
Tja, ik heb hier op het werk ook al overlegd over de dagen. Voor de opvang moest het gewoon al vastgelegd worden. Ze willen me niet voor 5 dagen op de wachtlijst zetten terwijl ik er maar 2 nodig ga hebben. Logisch. Mijn baas wil graag dat ik 3 dagen aaneengesloten ga werken. Dat vind ik prima, maar er is op donderdag geen plaats op de opvang straks (bij 2 van de 3 in de regio). Ik heb op het werk dus aangegeven dat als hij graag wil dat ik 3 aaneengesloten dagen werk, dat dat dan op ma, di en wo moet zijn. Was geen probleem. De vervanger moet nog worden gezocht. Die moet dus de do en vr werken, + een 3e vaste dag naar keuze.
Het verbaast me dat je al zo vroeg plek hebt op het kdv als het zo gewild is. Maar dan zou veranderen van dag ook niet zo moeilijk moeten zijn. Hier was het ook moeilijk, gelukkig waren de door ons gewenste dagen beschikbaar maar we hadden niet veel te kiezen en het was pas een maand vantevoren geregeld. Ik ben zelf leidinggevende en ik zou wat raar opkijken als iemand komt vertellen dat ze minder gaat werken als ze nog 4 maanden moet werken en daarna nog 4 maanden met verlof is, dus 8 maanden vantevoren. Geeft toch niet de indruk alsof je erg met je werk bezig bent. En ik zou ook het advies geven om wel vóór het verlof goede afspraken te maken maar niet meer dan een half jaar ervoor. En uiteraard in overleg, van beide kanten zoveel mogelijk rekening houdend met wensen en mogelijkheden.
AnkeM sorry maar als leidinggevende zou je juist moeten zien dat je personeel meedenkt en zo vroeg mogelijk een oplossing wil zoeken. En hier heb ik me 1,5 jaar terug tijdens een zwangerschap ingeschreven op een creche (naja 3 tegelijk) toen ik 10 weken zwanger was. De zwangerschap is op later termijn misgegaan maar ik zou half december hebben moeten bevallen dus maart weer moeten gaan werken. Door alle hectiek vergeten de creche af te zeggen en in MEI kreeg ik een voor 1 dag plek... terwijl ik toendertijd voor 4 dagen nodig zou hebben... Dus dit keer ook weer ingeschreven op de creche, en 3 weken later had ik voor 3 dagen plek :s terwijl het hier ook altijd een drama was dus. maarja de tarieven voor de creche zijn verhoogd. En ouders krijgen nog maar 140% van de daadwerkelijk gewerkte uren van het kleinste contract vergoed. Dus de meeste mensen hebben overbodige dagen opgezegd.