werk en borstvoeding combineren

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Flipper2288, 23 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Kortom: hoe doen jullie dat?

Ik moet zeggen dat het me best zwaar valt en dat ik tegen veel (voor)oordelen aanloop.
    Eigenlijk zo ontzettend raar: je moet zo stevig in je schoenen staan om je kind "het beste" te willen geven.

Dingen die ik heb meegemaakt:
    * Mijn baas die me sinds een maand naar Utrecht stuurt om klanten te bezoeken, geen kantoor in de buurt, dus kolven in de auto, of soms gewoon niet.
    * Geen korting op mijn caseload, hele hoge werkdruk, kolven moet altijd snel snel tussendoor. Vaak moet ik als ik vrij ben "regeldagen" inlassen omdat mijn productie keldert. Ik had gelukkig tijdens mijn verlof een vriezervoorraad opgebouwd, maar daar ga ik nu aardig doorheen.
    * Ik heb 2 keer aangekaart hoeveel moeite het me kost om alles te kunnen combineren op deze manier maar kreeg echt een rare reactie. Bv van iemand van pz: "tja, de werkdruk is heel hoog en dan komt er iemand aan die over kolven begint) kortom: niet lullen (of kolven) maar werken.....
    * Opmerkingen van collega's

Er is op mijn kantoor ook nog nooit een vrouw geweest die borstvoeding heeft gegeven als ze weer aan het werk is. Ik hou het met liefde vol voor mijn meisje maar wat kijk ik er naar uit als ze strakjes ook andere dingen gaat eten.

Ik kan het mezelf makkelijk maken door af te gaan bouwen, maar dat kan ik gewoon niet. ik moet er niet aan denken om haar een poedertje te geven. Ik wil dit volhouden en ik zal dit volhouden... maar Pffff... wat is het soms moeilijk......

zo... dat is eruit... :)

2. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.364
    0
    0
    Jeetje wat jammer dat ze zo reageren :( Hier alleen maar positief over mijn werkgever. Telkens als ik klaar was met kolven vroegen ze of het goed was gegaan :) Helaas wel nu gestopt. Maar het is echt niet leuk als je zo je best doet dat mensen er geen rekening mee houden.

Misschien toch weer aankaarten? En hun op je rechten wijzen.

3. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

9 dec 2009
    916
    1
    16
    Hey!!!

je hebt toch vanuit je CAO recht op 25% kolftijd, en een geschikte ruimte daarvoor?
    Vervelend dat ze er zo tegenover staan :(

Bij mij op het werk houden ze er ook rekening mee.
    'S morgens na de koffie mag ik een half uurtje kolfen en 's middags heb ik weer een half uur. Dan is de koffiekamer van mij :D .....
    Gelukkig dat het op deze manier kan, want ook ik wil nog niet stoppen!

Maar als je veel onderweg bent is het idd lastig....
    Liefs.

4. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    goed, dat het idd ook anders kan. Het is ook niet allemaal slecht hoor. Er is wel een kamertje voor me gerserveerd en er zijn natuurlijk wel collega's die me aanmoedigen en begrip tonen.
    Maar het zou zo makkelijk zijn als het wat normaler werd. Het bedrijf waar ik werk heeft een tijdje geleden op het randje van failliesement gestaan en alles draait nu om de cijfertjes en de omzet. Tja, daar past het hele kolfverhaal niet zo goed tussen...;)

Onderweg zijn is idd lastig.... ik heb nu al een paar keer in de auto moeten kolven en dat geeft nooit veel melk, kan ik je zeggen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou het toch nog een keer aankaarten. Helemaal los van borstvoeding geven heb je als pasbevallen moeder de eerste 6 maanden recht op extra rustpauzes en aangepast werk. Je naar klanten in Utrecht sturen spoort daar niet helemaal mee, en dat mogen ze best wel weten (ook al heb je er zelf niet zo heel veel meer aan, Amy is natuurlijk al 6 maanden voor je het weet!).
    Daarnaast zou ik aankaarten dat een andere invulling van je voedrecht misschien voor alle partijen beter werkt. Je kunt een deel van je 25% inzetten door later te beginnen en eerder weg te gaan, zodat Amy minder voedingen hoeft te overbruggen, en jij onder werktijd maar één keer (of als ze 6 maanden is en bijvoeding eet, geen één keer meer) onder werktijd hoeft te kolven.

En juist als het om cijfertjes en omzet draait kunnen ze beter in jou en je borstvoeding investeren: een tevreden werknemer presteert veel meer en een kind dat borstvoeding krijgt is minder vaak ziek, zodat de ouders minder vaak opgetrommeld worden.

6. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Jeetje Flipper wat een gedoe op je werk. Heel knap dat je het volhoudt om te blijven kolven. Wat meer medewerking zou zeker fijn zijn.
    Tja ik zou als ik jou was toch proberen om op je rechten te blijven staan. Dus proberen om toch te kunnen kolven op de plek en tijd dat het jou ook een beetje uitkomt. Maar ja dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Ervaring met combi werk en bv kolven heb ik nog niet. Ik begin 1 feb en ga ook duidelijk aangeven dat ik in het begin nog tijd kwijt ben aan kolven. Moet ook nog ff zien hoe dat zal uitpakken.

Succes!

7. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Jammer he dat sommige werkgevers er zo moeilijk over doen... Maar je mag volgens de wet/cao 25% van je werktijd daaraan besteden. En dat betekent zelfs dat je later mag beginnen en eerder weg mag om nog thuis te kunnen kolven.
    Denk toch dat je dat nog maar een keer duidelijk moet proberen te maken!

Mij wilden ze eers op de WC zetten..... (we hebben mar 1 damestoilet, dus als er net iemand heeft zitten p**pen, dan zit je lekker in de lucht). Of anders in het archiefje.....
    Uiteindelijk hebben ze de gangramen van mijn eigen kantoor afgeplakt en een slot op de deur gemaakt en kon ik daar kolven.
    Heerlijk achter mijn eigen computer, kon ik lekker foto's of filmpjes van mijn kleine meid bekijken.
    Ik heb tot bijna 7 maanden gekolfd!

8. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Jeetje meid, wat rot geregeld op je werk (eigenlijk NIET zeg maar....). Ik vind het knap dat je het sowieso volhoudt, want makkelijk is het niet. Ook als je de eerste bent die bv blijft geven na het verlof. Je moet het ook maar zo bekijken, doordat jij de eerste bent, maak je de weg alvast vrij voor eventuele mama's na jou!
    Bij mij op mijn werk is het goed geregeld gelukkig. Op mijn werk is een vaste kolf-voedruimte. Ik ben er alleen zelf nog nooit geweest;). Mijn zoontje weigert de fles, dus ik moet hem live voeden onder werktijd, ipv te kolven. Ik voed hem bij mij op de afdeling, in een ruimte die op dat moment even niet gebruikt wordt. (dit is op de dagen dat mijn vriend thuis is met mijn zoontje, dan komt hij met hem langs op mijn werk...). Op de dagen zoontje naar de creche gaat, ga ik daar 2 keer heen om te voeden. Is gelukkig naast mijn werk. Ik zag er in het begin erg tegenop (had gedacht te kolven), maar nu gaat het echt prima. Door het live voeden blijft mijn productie ook goed op gang.
    Maar voor jou is het allemaal erg lastig. Je hebt volgens de wet echt recht op kolf/voedings-tijd zeg maar. Probeer er nogmaals met je werkgever over te spreken. Geef bijv. ook de voordelen van bv aan. Die kindjes zijn bijvoorbeeld veel minder vaak ziek, waardoor de ouder ook minder verzuim heeft. (mijn zoontje is nog niet ziek geweest!! ondanks die snotterige kindjes op de creche!!).

heel veel sterkte meid! Zet hem op!

9. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Jee meid...wat tref jij het beroerd met je baas!!
    MAAR: kolf ( of beter gezegd voedingsrecht!) staat officieel vastgelegd, je baas MOET je de gelegenheid geven om te voeden of te kolven tot maximaal 1/4 van je werktijd.

Mijn baas vindt het gelukkig prima dat ik tussen de middag live ga voeden (want anders holt mijn productie achteruit) en helpt me waar ie kan om alles goe dte laten gaan. Hij zegt: als ik het jou zo prettig mogelijk maak, hou je plezier in je werk en ben je dus ook zo productief als je kunt zijn in deze periode van borstvoeding. En dat is ook zo!

Ik heb echt bewondering voor je hoor! Ik moet 4 dagen kolven en vind dat, zélfs met alle support van baas en collega's) best heel zwaar....

10. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    wat een gedoe zeg op je werk! terwijl ze gewoon verplicht zijn volgens mij om jou goede omstandigheden te bieden om je dochter te voeden... Volgens mij mag je zelfs van je werk weg tussendoor om je kindje te voeden. Je zou kunnen zeggen dat je dat gaat doen als ze je geen gelegenheid geven ergens op een goede manier te kolven... mssn helpt dat?
    ik ben zelfstandige dus bij mij ging het gemakkelijk... Ik regel een uurtje vrij tussen de klanten in en dan kan ik kolven op mn eigen kantoortje (deur dicht, briefje op de deur) dan weten de collega's ook dat ik even bezig ben en word ik niet gestoord. Ik heb de vorige keer tot 7,5 maand gekolfd op mn werk, en ik hoop dat straks ook weer te kunnen doen... afwachten maar.
    sterkte in ieder geval en ik moet zeggen dat ik veel respect voor je hebt dat je het ondanks alle tegenwerking nog zo lang volhoudt! echt heel knap!

11. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    he dames

ik ben 2 dagen niet op het forum geweest en zie jullie reacties nu staan. Fijn hoor, die oppeppertjes :)
    Ik heb volgende week een gesprek met mijn bass en iemand van pz over het bv gebeuren. Ik zal mijn klanten in Utrecht weg moeten doen en meer vanuit kantoor werken, en natuurlijk iets minder klanten. Ik merk dat ik dit niet volhoudt, dus er moet iets veranderen.

Het is zo dubbel... mijn meisje heeft nooit goed uit de borst gedronken dus ik kolf alles af voor haar. Sinds mijn bv op gang is (toen ze ongeveer 4 dgn oud was) heeft ze geen kv meer gehad. Ik werk er best hard voor en ben er ook behoorlijk trots op. Het is zo'n gezond meisje, ze is nog geen dag ziek geweest. en stiekem denk ik dat ze dat ook een beetje aan mijn megagezonde melk te danken heeft... ;)
    Maar voor mijn werkgever zijn hele andere dingen belangrijk.... :(

Maar fijn in ieder geval om te horen dat het ook heel goed geregeld kan zijn. Daar ga ik ook mijn best voor doen!

12. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Hee Flipper: voel je gesterkt door onze steun en zet hem op! De tijd dat je BV geeft duurt niet eeuwig, per slot van rekening en -als je het kunt volhouden- de voordelen zijn zoveel groter dan de nadelen!

13. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

hey meis, ik snap wat je bedoelt hoor!
    ik kolf nu alweer 4 maanden op het werk en ik merk ook wat weerstand.
    er zijn collega's die achter mijn rug om hebben zitten klagen over het feit dat ik wel zo lang "pauze" mag houden:( alsof kolven zo relaxed is!
    De kamer waar ik kolf is het kantoor van mijn manager. als ik op mijn werk kom geef ik altijd aan hoe laat ik moet kolven, maar als het dan eenmaal tijd is moet ik hem nog zovaak wegsturen. ook is de deur weleens dicht geweest omdat ze er een vergadering hielden.
    dus toen moest ik kloppen op de deur; hallo, ik moet kolven hoor!
    jaja, 5 minuten krijg je dan. pfff het leven van een kolver gaat niet over rozen!
    ook de "grapjes" word ik een beetje zat..
    "hee madelon, ga je weer meleken whahahaha" ;)
    gewoon volhouden hoor, maar ik weet het, het word je niet makkelijk gemaakt.
    ik ben trouwens ook de eerste die kolft op het werk, ik ben zelfs de eerste die bv geeft!

14. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    447
    83
    Limburg
    Hier gelukkig wel een eigen ruimte die zelden gebruikt word om te kolven maar idd die grapjes hoor ik ook wel eens maar ik weet wie het zegt dus dat scheelt. Volgens mij zijn er ook wel een paar die er bewondering voor hebben.
    Hier ook de eerste die bv geeft op het werk maar ook de eerste die een kind heeft gekregen. Ben een van de jongere en bedrijf bestaat ook nog niet zo heel erg lang.

15. pookie66

pookie66 Fanatiek lid

9 mrt 2008
    4.888
    1
    38
    Zaanstreek
    Ik vind het ook knap dat je het nog zo lang volhoudt met kolven . In de auto kolven...........dat is echt knap!

Ik ben sonds 4 januari aan het werk en kolven verloopt heel wisselend. Ik kolf enkelzijds omdat dubbel helemaal niet lekker ging maar het duurt zoooooooooo lang. En dat voor 150 ml......en laatste dagen haal ik dat niet eens.......Laat staan voorraad opbouwen.
    Hoe doen jullie dat????????? Geven jullie wel eens KV tussendoor?
    Of kolven jullie veel extra in het weekend?
    Ik krijg er namelijk niet veel ( 50 ml totaal ) uit na de live ochtendvoeding en s'middags al helemaal niets....

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee never nooit gaf ik kv hoor!
    Wat wel hielp was vaker op een dag korter kolven. 4x15 is meer dan 2x30.

Als het lang duurt voor het toeschiet, dan wil syntocinon helpen. Als je aan de andere kant lekt onder het kolven, doe dan een lekbakje in, dat scheelt al gauw 15-20cc die in de fles en niet in een compres komt.

17. pookie66

pookie66 Fanatiek lid

9 mrt 2008
    4.888
    1
    38
    Zaanstreek
    lekken???? dat heb ik nooit gehad tijdens het kolven, misschien een verdwaalde druppel.
    Toeschieten is ook geen probleem, het is alleen dat er maar kort 2 straaltjes zijn en dan heel lang straaltje en als die stopt is het ook echt op. En dat duurt wel zeker een kwartier.

Helaas kom ik net van het Cb en daar is geconstateerd dat ons meisje inderdaad te weinig groeit. 70 gram in 11 dagen en in 1,5 maand totaal maar 500 gram. Ik moet dus bijvoeding gaan geven want ze krijgt echt onvoldoende binnen. De weeg mevrouw sprak al over verborgen ondervoeding:(
    Maar ik blijf kolven en aanleggen. Ik ga alleen nu na iedere voeding 60 ml KV geven.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zou je niet liever na elke voeding EERST afgekolfde melk geven en dan evt. nog 30cc kv?

19. pookie66

pookie66 Fanatiek lid

9 mrt 2008
    4.888
    1
    38
    Zaanstreek
    zoveel melk heb ik niet meer op voorraad, en het lukt mij ook niet om zoveel melk erbij te produceren. Ik kolf net aan 300 ml op mijn werk. En er moet natuurlijk ook nog wel gewerkt worden;)

Deel Deze Pagina