Het is klaar

Discussion in 'Borstvoeding' started by ilseroc, Jan 20, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

Apr 19, 2009
    1,456
    0
    0
    Het zat er al aan te komen maar nu is het dan toch echt zo ver...ik kolf fulltime en dat ging altijd goed maar de laatste week kolf ik steeds minder en vandaag was het helemaal bagger...net bijvoorbeeld had ik een opbrengst van wel 60 cc...en dat is heel weinig voor mij, normaal gesproken heb ik tijdens een kolfsessie minimaal 160 cc
    Mijn borsten voelen 's morgens ook helemaal niet vol meer aan en er komt ook dan weinig uit terwijl de ochtend juist de meeste opbrengst had...

Heel jammer dat ik nu net de 6 maanden niet vol heb kunnen maken maar ja, hoe ik ook knijp, masseer en afwissel, de melkkraan blijft gesloten...

Weet eigenlijk niet wat ik met dit berichtje wil maar gewoon even opschrijven...
    Wat is nu wijsheid, toch blijven kolven in de hoop dat het weer opkomt of zal het nu echt echt echt einde verhaal zijn? :(

2. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Hmmm misschien een dip in je productie?
    Menstruatie die er aan komt of gewoon zomaar een dip.

Als je door wil gaan dan kun je vaker de kolf pakken dan je normaal zou doen om het weer op te krikken.
    Verder hier geen tips maar ik ben niet alleen hier gelukkig.

3. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Het is wat je zelf wil... als je menstruatie er inderdaad aankomt verklaart dat een hele hoop! Maar als je nu stopt met kolven dan zal het nooit weer terug op pijl komen ;)

Heb je de TSR neusspray al?

Trouwens respect voor fulltime kolven hoor

4. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Ik kolf ook fulltime sinds mijn zoontje ruim 5,5 maand is (hij is nu 7 maanden). Ik had ook een dip in de productie, 2 weken later werd ik ongesteld... Nu kolf ik weer 900 ml per dag!

Het is aan jezelf. Het is gewoon zwaar om fulltime te kolven en je hebt het al lang volgehouden... Je moet kijken wat je zelf trekt... Ik zou niet in een keer stoppen omdat het voor Sem niet goed is om pats boem over te gaan op volledige kunstvoeding in ieder geval. Dus als je stopt langzaam afbouwen en voeding voor voeding voor flesvoeding inwisselen... Maar dat wist je vast al... Als jij het trekt zou ik doorgaan, zo niet dan toch maar stoppen of 3 x per dag kolven om te kijken hoe dat gaat!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Grote kans dat je cyclus er aan zit te komen of dat je zwanger bent. Als je je kind nog wat langer moedermelk wilt geven, dan is het nu tijd om een regeldag in te lassen. Lekker onderuit een of twee dagen, veel huid-op-huidcontact met je kind (samen in bad, samen in bed met ontbloot bovenlijf) en elke 2 uur kolven. En vooral niets anders denken of doen, telefoonstekker uit de muur, internet uit, alleen maar aan jezelf en je kind denken. Dan krik je het wel weer op (en rust je meteen goed uit).
    Als je dat niet ziet zittten kun je ook gewoon doorgaan met wat je nu doet en zien waar het schip strand. Je zult dan wel moeten bijvoeden, omdat je kind natuurlijk genoeg binnen moet krijgen.
    Aangezien Sem al bijna 6 maanden is hoef je niet perse met kunstvoeding bij te voeden, je kunt ook wat groente en/of fruit geven, en als hij geen verhoogde allergiekans heeft mag een beetje yoghurt ook.

6. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

Apr 19, 2009
    1,456
    0
    0
    :$ Niet van die gekke dingen zeggen he, ik was eigenlijk nog niet van plan om nu al weer zwanger te zijn ;)

Ben al een tijd aan de pil (cerazette) dus dat zou nu niet van invloed kunnen zijn lijkt mij?

Sem krijgt 's morgens wat fruit en 's avonds groente, tussendoor een stukje brood of komkommer oid om op te sabbelen.

Ik kolfde altijd 5x per dag en daar haalde ik genoeg voeding uit voor Sem, de laatste tijd krijgt hij 's avonds (23.00) een fles kunstvoeding omdat ik niet meer genoeg had.
    Ik heb toen geprobeerd vaker te kolven, om de 2 a 3 uur maar dat maakte geen verschil en nu..nu is het helemaal waardeloos, er komt gewoon bijna niks meer uit hoeveel ik ook kolf.
    Wat ik heb dat geef ik hem en de rest vul ik aan met kunstvoeding (friso standaard nr 1).

Moet wel zeggen dat ik het nu een beetje beu wordt, zit de hele dag te kolven en er komt weinig uit, dat frustreert me heel erg maar aan de andere kant denk ik, hij heeft bijna 6 maanden borstvoeding gekregen en nu nog krijgt hij de bv alleen niet zoveel meer, vind toch dat ik het al lang volhoud dat fulltime kolven...

Maar goed, zie het niet zo zitten om weer een paar dagen om de 2 a 3 uur te gaan kolven, ben ook weer aan het werk en ik weet dat ik kolfrecht heb en daar maak ik ook gebruik van maar ik zie het niet zitten om om de 2 uur te gaan kolven op mijn werk eigenlijk...

Ik heb er vrede mee om te geven wat ik nog heb en de rest aan te vullen met kv.
    Hij drinkt 4 flessen op een dag (kv en bv dus) en dat wordt straks ook minder door de extra voeding die hij krijgt.
    Want als ik niet aanvul krijgt hij toch te weinig melk binnen?
    Ze moeten toch minimaal 800 cc melk binnen krijgen?

Ik kan wel yoghurt gaan proberen iedergeval, koop ik dan volle of magere yoghurt en geef ik dat dan gewoon met niks er in (zelf gooi ik er altijd suiker doorheen hahaha) wil Sem nog geen suikers geven als dat niet nodig is ;)

Weer een heel lang verhaal met wat vragen tussendoor...maar ben altijd blij dat ik mijn ei hier kwijt kan er goede tips komen!
    Bedankt daarvoor! :D

7. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Door de cerazette kan je bv wel teruglopen. Het is minder waarschijnlijk dan bij andere pilsoorten maar het is zeer zeker mogelijk. Maar als je het al een tijd slikt is het wel weer onwaarschijnlijk dat de cerazette op die manier de oorzaak is.

Een ander iets waar je rekening mee kan houden is dat de cerazette een vrij lichte pil is. Als je ook last hebt van doorbraakbloedingen kan het zijn dat hij té licht is waardoor je cyclus niet volledig onderdrukt wordt. Dan worden de opties van Dirksmama ineens vrij reeel (sorry!).

Ik geloof inderdaad dat je rond de 800 cc moet zitten op die leeftijd maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

En je kunt het beste de volle yoghurt pakken. Ze hebben vooral op jongere leeftijd nog veel vetten ed nodig. je hoeft er helemaal niets in te doen. Ik vind het zelfs beter om het te geven zonder iets want dan leren ze de pure smaak kennen en waarderen. maar als je er toch iets door wilt doen kun je eventueel wat diksap of vruchtenpuree erdoor mengen.

Veel succes! :)

8. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Je houdt het inderdaad al lang vol en Sem is vast erg blij met al die lekkere melk die hij van je gekregen heeft!

Volle yoghurt, zonder iets erin lijkt me het beste om een tijdje te proberen. Lust hij het echt niet kun je altijd nog wat toevoegen, maar geen suiker, dan liever diksap. (heb ik ook allemaal maar hier gelezen hoor wist het ook niet, behalve dat suiker niet goed is, dat wist ik wel).

Als jij het trekt zou ik gewoon blijven kolven zoals je doet, geven wat je hebt en vooral geen milliliters tellen (dat helpt echt niet heb ik gemerkt, mijn vriend kijkt 's avonds naar de opbrengst van de dag en houdt dat bij, ik houd zelf bij hoeveel Jens drinkt en ik kolf echt meer als ik niet op zit te letten). Wellicht kun je over een paar weken weer eens een regeldagje houden als je er wat minder de balen van hebt...

Ik las trouwens verhalen van mensen die hun baby na 5 maanden nog aan de borst krijgen, is dat nog een optie voor je of heb je je er bij neergelegd (kan me voorstellen hoor, je wilt jezelf ook geen valse hoop geven natuurlijk)?

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wat je ook besluit te willen doen, stoppen of het nog eens proberen, het nog een kans geven. Dat moet je echt helemaal zelf weten, jij weet het beste waar jij de puf voor hebt. (nee dat bedoel ik niet vervelend tegen mensen die zeker goed advies geven, maar het moet advies blijven, geen verplichting)!

Ik vind echt dat je het super hebt gedaan, zo goed als 6 maanden borstvoeding gekolfd voor die kleine! Hij heeft gewoon 6 maanden het allerbeste gehad dat hij maar krijgen kon! Super toch! En daar heb jij voor gezorgd! Das toch juist helemaal super!! Schouderklopje voor je hoor :D!

En mocht je toch kiezen om er nog voor te gaan, alles wat er nog boven op het geen dat je nu bereikt hebt komt, is alleen maar heel mooi meegenomen maar dit begin vind ik ook super :D! Genoeg die je het niet na doen of er niet eens aan beginnen!

Liefs, Hanneke!

10. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

Apr 19, 2009
    1,456
    0
    0
    Even snel omdat ik zo aan het werk moet maar bedankt voor de lieve berichtjes, vanavond reageer ik even wat uitgebreider :D

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klopt helemaal. Je kunt hierboven wat tips lezen over hoe je kunt doorgaan, maar het is helemaal jouw ding! Kijk even terug en geef je zelf een flinke klop op de borst: dit heb je toch maar even mooi al gedaan, en dat doen de meeste moeders in Nederland je niet na! En wat je ook doet, er weer extra energie insteken, of hetzelfde doen wat je nu doet, of bewuster minderen, jullie komen er samen wel!

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,500
    36,455
    113
    Vind het super goed wat je nu al hebt bereikt, fulltime kolven, petje af hoor!!

Als je het genoeg vind zo is dat prima toch? Je hebt het harstikke goed gedaan.

Mocht je toch door willen gaan dan kun je nog wel wat dingen proberen. Misschien als allerlaatste redmiddel domperidon? Dit is echter een medicijn, dus dat zou ik persoonlijk echt als allerlaatste redmiddel gebruiken als niets anders helpt. Maar nogmaals, je hebt het toch al heel goed gedaan.

13. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

Jun 10, 2009
    1,364
    0
    0
    Meid je hebt wel mooi 5 maanden bv gegeven! Ik snap het hoor. Bij mij ook zo precies. Ik heb 5 maanden met plezier bv gegeven en ik ging weer werken en werd tegelijk ongesteld en ik had echt ineens niks meer :(. Dochter huilend na elke voeding omdat er gewoon geen druppel meer uitkwam. Ook al legde ik haar ieder uur aan en 's nachts 4 keer voeden het mocht niet helpen.

Ik heb niet eens hoeven af te bouwen. In 1 week gewoon geen borst gegeven want er kwam niks meer uit :(

Domperidon ook overwogen maar toch niet gedaan. Het blijf toch een medicijn en het is wel goed geweest zo.

14. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

Apr 19, 2009
    1,456
    0
    0
    Daar ben ik weer, zou gister al reageren maar had er geen tijd voor :)
    Ik ga het niet meer opkrikken, heb er de puf niet meer voor, Sem krijgt wat ik nog gekolfd krijg en dat is ongeveer 1 voeding van 200 cc en dan krijgt hij daarnaast 2 a 3 flessen kunstvoeding en fruit en groente.

Het is inderdaad zo, hij heeft toch maar mooi 6 maanden bv gehad van me en ik deed het kolven met plezier (bijna altijd met plezier haha) omdat ik vond en vind dat bv het beste is voor je kind maar nu is het op..voel ook helemaal geen spanning in mijn borsten dus last van stuwing heb ik niet en de kv drinkt Sem ook goed...

Heb voor nu de opvolgmelk nr. 2 gekocht omdat 1 flesje bv en dan aanvullen met yoghurt mij te weinig lijkt.

Afijn, het geeft me wel een stukje rust, het kostte me veel tijd om te kolven en dat besteed ik nu aan Sem :D

15. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

Apr 19, 2009
    1,456
    0
    0
    Het afbouwen gaat goed, er kwam al bijna niks meer uit en vanavond was ik aan het kolven en had ik nog maar 40 cc uit 2 borsten :$

Ik moet alleen nu de knop nog omzetten om definitief te stoppen en dat is zo moeilijk :(
    Getverdemme zit helemaal in twijfel..ik weet dat ik heus geen slechte moeder ben als ik kunstvoeding geef maar ja...bv is toch het beste he...
    Het is gewoon balen dat ik geen melk meer heb, ben wel superblij dat hij bijna 6 maanden bv heeft gekregen en daar mag ik dan ook trots op zijn, heb heel wat uurtjes met zo'n kolfapparaat op mijn tiet gezeten :D

Maar wat moet ik nu doen?
    Gewoon helemaal radicaal stoppen nu? Heb al amper meer productie dus kan ik gewoon stoppen? Stuwing of een gespannen gevoel heb ik niet.

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wel lastig he, die knop om te 'moeten' zetten.

Maar je hebt toch echt super je best gedaan hoor meid! Althans, vind ik :D!

Hoe vaak kolf je nu nog op een dag? Als het bijv een keer of 3 is en je kolft dus maar 40cc, dan zou ik eens kijken wat er gebeurd als je morgen vroeg wel kolft en dan de middag over slaat, en dan dus afwachten wat je savonds voelt. Voel je dat kolven niet nodig is, dan gewoon wachten tot de dag erna smorgens.

Dus eigenlijk zou ik dan zeggen, gewoon alleen kolven wanneer het echt nodig is, en wanneer het nodig is, dat kan jij het beste aan je borsten voelen. Dat merken jullie samen (jij en je borsten) wel :D!

Succes meid! Dikke knuffel! Je doet het super!!

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Sluit me aan bij Hanneke: kolven moet je alleen doen als je erg last van stuwing en/of harde plekken in je borsten hebt. Zoniet, dan kun je het gewoon laten...
    Wat betreft hoeveelheid zuivel: tot aan het jaar wordt nog aangeraden 300-500 cc zuivel te geven, (is dus BV, opvolgmelk en zuiveltoetjes bij elkaar). Denk dus dat het wel handig is om wat aan te vullen met opvolgmelk, alhoewel dat echt niet vaker dan 1 keer per dag hoeft, want als ie nog 200 cc BV krijgt, (en jeetje: met zo'n hoeveelheid tegelijk per keer snap ik wel dat het lastig bij te houden is met kolven!), krijgt ie de grootste hap dan al binnen :)

18. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

Apr 19, 2009
    1,456
    0
    0
    Vandaag wel 40 cc gekolfd ;)
    Vanavond kolf ik niet en dan kijk ik morgenochtend even of mijn borsten gespannen aanvoelen en anders wacht ik tot later op de dag als ik het gevoel krijg dat ik er last van heb.
    Ga maar even naar het flesvoeding topic om daar wat info op te vragen over de hoeveelheid enzo, ben echt een leek op dat gebied :)
    Borstvoeding kon ik gewoon op aanvraag geven en nu moet ik echt opletten dat ik niet teveel melk geef want er zit een maximum aan...

Rozemarijke, behalve de zuivel moet ik toch wel ander vocht geven anders krijgt hij te weinig binnen toch? Dus dat ik wat diksap geef of water of thee?

Bedankt meiden voor het lezen en de adviezen, vind het wel fijn om het even van me af te schrijven, je "moet" het toch allemaal maar even doen zo'n kindje grootbrengen en er zit nou niet echt een handleiding bij, je doet wat je gevoel ingeeft en iedereen doet dat op zijn beste manier, tis alleen nu weer even zoeken want met de bv was het wel makkelijk en nu met al die andere dingetjes erbij... ;):D

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Het kolven is idd niet veel, maar toch weer een paar slokjes voor een kleine slurper :D!

Sorry dat ik niet geantwoord heb op je andere melk/zuivel vraag...helemaal niet tot me door gedrongen geloof ik dat die er ook nog stond :). Maar geloof dat Rozemarijke alles wel zo een beetje verteld heeft :D!

Als je nu over gaat op kunstvoeding, gebruik je kv nr 2. Nr1 is namelijk t/m 6 mnd en vanaf die tijd begin je met de nr.2 voeding. De max hiervan schijnt verschilend te zijn maar zit op 600cc-800cc. Hoeveelheid, per fles, moet je even zelf kijken, je hebt gekolfd, dus eigenlijk weet je wel hoevaak hij per dag drinkt (of was het erg wisselend?) en hoeveel gaf je dan? Het zou natuurlijk erg makkelijk zijn als het een beetje overeen komt ;)! Kan ook zijn dat hij bijv van de bv 150cc per keer dronk en van de kv al na 120cc vol zit of dat hij juist wel 180cc lust. Maar dat is echt even kijken. En ja idd dan maar naar het kv gedeelte om daar te vragen. Dit is dus hetgeen dat ik er over weet.

Succes :D!

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Begrijp ik! Heb geen tips, want kolf niet en heb nog volop productie, maar ik vind het spijtig voor je dat het een aflopende zaak is en wil je gewoon even sterkte wensen!;);)

Share This Page